«Έρημη Χώρα»: Ένα σύγχρονο ελληνικό νεο-γουέστερν στην πλατφόρμα του Ertflix

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Η σειρά «Έρημη Χώρα» είναι ένα οικογενειακό δράμα στη Βόρειο Ελλάδα του 2016, με κυρίαρχο φόντο ένα αγρόκτημα με άλογα, με κεντρικούς ήρωες έναν γέρο γαιοκτήμονα που οπλοφορεί, την άγνωστη εγγονή του και μια κοινωνική λειτουργό που προσπαθεί να τους ενώσει.
0

H «Έρημη Χώρα» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Γκικαπέππα, είναι η πρώτη παραγωγή του Ertflix, μια μίνι σειρά 8 επεισοδίων που θα προβληθεί αποκλειστικά στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ. Από την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023, τα πρώτα τέσσερα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα στο Ertflix.

Ήδη, η avant premiere των πρώτων δύο επεισοδίων της «Έρημης χώρας» στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εισέπραξε το πιο θερμό χειροκρότημα, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις.

Στην αρχή της φετινής χρονιάς η μίνι σειρά «Το βραχιόλι της φωτιάς» που είχε σκηνοθετήσει ο Γιώργος Γκικαπέππας, ένα οικογενειακό δράμα, μια σειρά εποχής για την περιπέτεια μιας οικογένειας Εβραίων της Θεσσαλονίκης από το 1917 έως το Ολοκαύτωμα, είχε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθετική προσέγγιση που βασιζόταν κυρίως στη δουλειά του με τους ηθοποιούς, με κάμερα στον ώμο και έμφαση στα πρόσωπα για περισσότερη αμεσότητα. Μάλλον αυτή η προσέγγιση λειτούργησε. 

Έκανε πρεμιέρα δοκιμαστικά για μία εβδομάδα στην πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης και συγκέντρωσε πάνω από 1,1 εκατ. views εκείνη την εβδομάδα, με το 50% των θεατών (κυρίως πιο νεανικό κοινό) να την παρακολουθεί σε κινητά, tablets ή laptop.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στην Ελλάδα, αν θέλουμε να μιμηθούμε κάτι απ’ έξω, είναι όχι να μιλάμε για υπερπαραγωγές, αλλά να γράφουμε καλύτερες ιστορίες και να δομούμε πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες. Γιατί μια ιστορία, αν είναι δυνατή και καλοδουλεμένη, και με λιγότερα χρήματα να γυριστεί απ’ όσα θα ‘πρεπε, πάλι θα υπάρξει. 

«Αμέσως μετά πρότεινα την "Έρημη Χώρα" στη διοίκηση της ΕΡΤ, συμφωνήσαμε να προβληθεί αποκλειστικά στο Ertflix και να αποτελεί την πρώτη του παραγωγή. Οι καιροί αλλάζουν και οι συνήθειες των θεατών επίσης. Η δυνατότητα να δεις την ταινία ή τη σειρά που θες όταν εσύ το επιλέξεις άλλαξε τα δεδομένα. Οι πλατφόρμες είναι το ιδανικό περιβάλλον για μια μίνι σειρά γιατί έχεις τη δυνατότητα να τη δεις ολόκληρη ή με τις δόσεις που επιθυμείς, όποτε το επιλέξεις. Αυτό επηρεάζει και την κατασκευή μιας μίνι σειράς. Υπάρχει ενότητα και νιώθεις ότι γράφεις ένα έργο που τα μέρη του θα ακολουθούν το ένα το άλλο σαν να γυρίζεις σελίδες» λέει.

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γκικαπέππας δίνει οδηγίες στα γυρίσματα της σειράς.

Η ιδέα ξεκίνησε πριν κάποια χρόνια ως ένα προσχέδιο για ταινία με ήρωα ένα παιδί που δεν ανήκει πουθενά. Αυτό το «πουθενά» ήταν η βασική ιδέα, η αίσθηση ότι ένας ήρωας είναι έκθετος σε ένα ανοίκειο περιβάλλον μετά από μια μεγάλη απώλεια, όπου το τραύμα βιώνεται ως απώλεια εσωτερικής πατρίδας.

Στην «Έρημη Χώρα», η Εύα, μια 11χρονη Ελληνορουμάνα με προβλήματα στην ομιλία, χάνει και τους δυο γονείς της την ίδια μέρα. Ο μόνος συγγενής της που μπορεί να αναλάβει την κηδεμονία της είναι ο Λουκάς, ο 70χρονος παππούς της, ένας σκληροτράχηλος αγρότης και κυνηγός που δεν την έχει δει ποτέ και αρνείται να τη γνωρίσει. Η Μαρίνα, μια 40χρονη κοινωνική λειτουργός με προβληματική προσωπική ζωή, φροντίζει τη σοκαρισμένη Εύα, γνωρίζει τον ερημίτη παππού της, και κόντρα σε όλους, που βλέπουν ότι ο Λουκάς, ο διαταραγμένος πιστολάς, είναι ένας εντελώς ακατάλληλος κηδεμόνας, η Μαρίνα προσπαθεί να φέρει αυτούς τους δύο ανθρώπους κοντά πιστεύοντας ότι εκεί βρίσκεται η σωτηρία τους.

Με τίτλο που παραπέμπει στην «Έρημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ, η ιδέα της σειράς βασίζεται στην έρημη χώρα μέσα μας. Όλοι οι ήρωες, η μικρή Εύα μέσα στη σιωπή της, ο Λουκάς, ο παππούς της, αλλά και η Μαρίνα, η κοινωνική λειτουργός, φέρουν μια εσωτερική ερημιά, μια ορφάνια. Σαν να κρύφτηκαν όλοι σε ένα καταφύγιο που στην αρχή σε τρομάζει αλλά μετά γίνεται η φωλιά του άγριου ζώου. Κάποια στιγμή, η Μαρίνα βρίσκει την «Έρημη Χώρα» ανάμεσα σε βιβλία του πρόσφατα χαμένου πατέρα της, συνδέει στίχους της με τον μοναχικό και δυσπρόσιτο Λουκά και του χαρίζει το βιβλίο. Όταν εκείνος με τη σειρά του πολύ αργότερα το ξεφυλλίζει, συναντά σ’ αυτούς τους στίχους το παρελθόν του και τη δική του έρημη χώρα. 

«Ο Έλιοτ γράφει: "Δεν ήμουν ζωντανός, μήτε πεθαμένος, και δεν ήξερα τίποτε, κοιτάζοντας την καρδιά του φωτός, τη σιωπή". Αυτοί οι στίχοι, και όχι μόνον, αναγκάζουν τη Μαρίνα να κοιτάξει πέρα από το προφανές, τόσο μέσα σ’ αυτό τον σκληρό άνθρωπο όσο και στην εγγονή του που πάσχει από επιλεκτική αλαλία (μια αγχώδη φοβία για την ομιλία). Οπότε, χωρίς να το έχω σχεδιάσει, δανείστηκα τον μεταφρασμένο τίτλο του Σεφέρη και τον έδωσα στην ιστορία» λέει ο Γιώργος Γκικαπέππας. 

Μια σύγχρονη σειρά με στοιχεία γουέστερν

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Με τίτλο που παραπέμπει στην «Έρημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ, η ιδέα της σειράς βασίζεται στην έρημη χώρα μέσα μας.

Η σειρά «Έρημη Χώρα» είναι ένα οικογενειακό δράμα στη Βόρειο Ελλάδα του 2016, με κυρίαρχο φόντο ένα αγρόκτημα με άλογα, με κεντρικούς ήρωες έναν γέρο γαιοκτήμονα που οπλοφορεί, την άγνωστη εγγονή του και μια κοινωνική λειτουργό που προσπαθεί να τους ενώσει, ανακαλύπτοντας ένα σκοτεινό παρελθόν όπου τα όπλα και η βία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.

Το σύγχρονο γουέστερν ως είδος δεν αφορά φυσικά το μακρινό Φαρ-Ουέστ με τους πιστολάδες που όριζαν τον νόμο με τα χέρια τους ως οι κατακτητές μιας νέας γης. Το σύγχρονο γουέστερν μιλάει για την άγρια δύση με εκδοχές και προεκτάσεις πέρα από τα ξεκαθαρίσματα λογαριασμών στις αμερικανικές στέπες. Το ύφος του γουέστερν (ή του νεο-γουέστερν αν θέλετε) αποτέλεσε ένα δραματουργικό πεδίο για ήρωες εξωαστικούς, που ζουν και παλεύουν στη γη και αποκτούν μια άλλη οντότητα, έξω από την άγρια δύση των πόλεων. 

«Αρκεί να θυμηθούμε το "True West" και το "Fool for Love" του Αμερικανού Sam Shepard, όπου βλέπουμε ένα σκηνικό οικογενειακού δράματος μακριά απ’ τη μεγαλούπολη. Οι ήρωες πετούν τα παραμορφωτικά στολίδια του αστικού πολιτισμού και γίνονται πιο αρχετυπικοί, με μια ιστορία από το παρελθόν να τους βαραίνει – μια ιστορία για την οποία πρέπει να πληρώσουν. Και γι’ αυτό οι ήρωες του είδους γίνονται και πιο τραγικοί» λέει ο σκηνοθέτης.

Στα γυρίσματα της σειράς, που κράτησαν 48 μέρες και περιλάμβαναν ατέλειωτες ώρες προβών, συμμετείχαν γύρω στα 50 άτομα, ηθοποιοί, τεχνικοί και μέλη της παραγωγής.

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Γιώργος Κέντρος (Λουκάς) και Δανάη Σκιάδη (Μαρίνα).

Μέσα σε μια πληθώρα ελληνικών σειρών, ο σκηνοθέτης μου επισημαίνει ότι πρέπει να σκεφτόμαστε με μια διακριτή διαφοροποίηση: άλλο οι μίνι σειρές και άλλο οι σειρές των εκατό και πλέον επεισοδίων. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα, δύο εντελώς διαφορετικές δουλειές. Όταν συζητάμε για σειρές που βλέπουμε σε ξένες πλατφόρμες, μιλάμε για μίνι σειρές, και αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Δεν παράγουν καθημερινές σειρές στο Netflix ή στο HBO. 

«Άκουσα επίσης πολύ συχνά φέτος για ελληνικές υπερπαραγωγές και για συγκρίσεις με σειρές ξένες κ.λπ. Λοιπόν, ακούστε, καμιά ελληνική σειρά δεν είναι υπερπαραγωγή. Ούτε οι καθημερινές βέβαια, αλλά ούτε και οι μίνι σειρές. Δεν υπάρχουν υπερπαραγωγές στην Ελλάδα. Τα χρήματα που δαπανώνται είναι αστεία σε σχέση με αυτά του εξωτερικού. Και προφανώς είναι γιατί ούτε τον ίδιο αριθμό θεατών έχουμε ούτε υπάρχει διεθνής διανομή. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στην Ελλάδα, αν θέλουμε να μιμηθούμε κάτι απ’ έξω, είναι όχι να μιλάμε για υπερπαραγωγές, αλλά να γράφουμε καλύτερες ιστορίες και να δομούμε πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες. Γιατί μια ιστορία, αν είναι δυνατή και καλοδουλεμένη, και με λιγότερα χρήματα να γυριστεί απ’ όσα θα ‘πρεπε, πάλι θα υπάρξει. Δεν υποστηρίζω ότι έτσι πρέπει να γίνεται, αλλά ας μάθουμε αρχικά να κάνουμε αυτό, ας ασχοληθούμε περισσότερο με τις ηρωίδες και τους ήρωες και τους ηθοποιούς που τους ερμηνεύουν, ας ασχοληθούμε σοβαρά με τη γλώσσα της αφήγησής μας, και όταν έρθουν τα σωστά χρήματα θα είναι καλοδεχούμενα». 

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Το σύγχρονο γουέστερν μιλάει για την άγρια δύση με εκδοχές και προεκτάσεις πέρα από τα ξεκαθαρίσματα λογαριασμών στις αμερικανικές στέπες.

«Έρημη Χώρα»

Πρεμιέρα: Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023

Παίζουν: Γιώργος Κέντρος (Λουκάς), Δανάη Σκιάδη (Μαρίνα), Γιώργος Καραμίχος (Μάνος), Άννα Μαρία Μαρινάκη (Εύα), Νίκος Αρβανίτης (Στέλιος), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Χριστίνα), Γιώργος Γιαννόπουλος (Σερίφης), Χρήστος Κοντογεώργης (Μάρκος), Αλεξία Σαπρανίδου (Σοφία), Στέλιος Ξανθουδάκης (Χρήστος), Κίττυ Παϊταζόγλου (Στέλλα), Δημήτρης Αριανούτσος (Ανδρέας), Κωνσταντίνος Μαγκλάρας (Στράτος) και οι Ρουμάνοι ηθοποιοί Stefania Marola (Ντανιέλα), Carmen Ionescu (Ελένα), Mihai Dinvale (Βλαντ). 
Συμμετέχουν οι: Ντίνα Αβαγιανού, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Δημήτρης Τοπαλίδης, Αδελαΐδα Κατσίδε

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Γιώργος Γκικαπέππας
Φωτογραφία: Βασίλης Μουρίκης
Σκηνογράφος: Λαμπρινή Καρδαρά
Ενδυματολόγος: Aisha Diri
Μουσική: Δημήτρης Φριτζαλάς
Ήχος: Θεόφιλος Μποτονάκης
Μοντάζ: Σταύρος Σπανός
Casting: Σοφία Δημοπούλου, Φραγκίσκος Ξυδιανός
Παραγωγή: ERTFLIX
Διεύθυνση παραγωγής: Αθηνά Βοσινάκη
Οργάνωση παραγωγής: Ελισάβετ Χατζηνικολάου
Εκτέλεση παραγωγής: NEEDaFIXER

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ