«Έρημη Χώρα»: Ένα σύγχρονο ελληνικό νεο-γουέστερν στην πλατφόρμα του Ertflix

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Η σειρά «Έρημη Χώρα» είναι ένα οικογενειακό δράμα στη Βόρειο Ελλάδα του 2016, με κυρίαρχο φόντο ένα αγρόκτημα με άλογα, με κεντρικούς ήρωες έναν γέρο γαιοκτήμονα που οπλοφορεί, την άγνωστη εγγονή του και μια κοινωνική λειτουργό που προσπαθεί να τους ενώσει.
0

H «Έρημη Χώρα» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Γκικαπέππα, είναι η πρώτη παραγωγή του Ertflix, μια μίνι σειρά 8 επεισοδίων που θα προβληθεί αποκλειστικά στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ. Από την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023, τα πρώτα τέσσερα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα στο Ertflix.

Ήδη, η avant premiere των πρώτων δύο επεισοδίων της «Έρημης χώρας» στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εισέπραξε το πιο θερμό χειροκρότημα, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις.

Στην αρχή της φετινής χρονιάς η μίνι σειρά «Το βραχιόλι της φωτιάς» που είχε σκηνοθετήσει ο Γιώργος Γκικαπέππας, ένα οικογενειακό δράμα, μια σειρά εποχής για την περιπέτεια μιας οικογένειας Εβραίων της Θεσσαλονίκης από το 1917 έως το Ολοκαύτωμα, είχε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθετική προσέγγιση που βασιζόταν κυρίως στη δουλειά του με τους ηθοποιούς, με κάμερα στον ώμο και έμφαση στα πρόσωπα για περισσότερη αμεσότητα. Μάλλον αυτή η προσέγγιση λειτούργησε. 

Έκανε πρεμιέρα δοκιμαστικά για μία εβδομάδα στην πλατφόρμα της δημόσιας τηλεόρασης και συγκέντρωσε πάνω από 1,1 εκατ. views εκείνη την εβδομάδα, με το 50% των θεατών (κυρίως πιο νεανικό κοινό) να την παρακολουθεί σε κινητά, tablets ή laptop.

Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στην Ελλάδα, αν θέλουμε να μιμηθούμε κάτι απ’ έξω, είναι όχι να μιλάμε για υπερπαραγωγές, αλλά να γράφουμε καλύτερες ιστορίες και να δομούμε πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες. Γιατί μια ιστορία, αν είναι δυνατή και καλοδουλεμένη, και με λιγότερα χρήματα να γυριστεί απ’ όσα θα ‘πρεπε, πάλι θα υπάρξει. 

«Αμέσως μετά πρότεινα την "Έρημη Χώρα" στη διοίκηση της ΕΡΤ, συμφωνήσαμε να προβληθεί αποκλειστικά στο Ertflix και να αποτελεί την πρώτη του παραγωγή. Οι καιροί αλλάζουν και οι συνήθειες των θεατών επίσης. Η δυνατότητα να δεις την ταινία ή τη σειρά που θες όταν εσύ το επιλέξεις άλλαξε τα δεδομένα. Οι πλατφόρμες είναι το ιδανικό περιβάλλον για μια μίνι σειρά γιατί έχεις τη δυνατότητα να τη δεις ολόκληρη ή με τις δόσεις που επιθυμείς, όποτε το επιλέξεις. Αυτό επηρεάζει και την κατασκευή μιας μίνι σειράς. Υπάρχει ενότητα και νιώθεις ότι γράφεις ένα έργο που τα μέρη του θα ακολουθούν το ένα το άλλο σαν να γυρίζεις σελίδες» λέει.

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γκικαπέππας δίνει οδηγίες στα γυρίσματα της σειράς.

Η ιδέα ξεκίνησε πριν κάποια χρόνια ως ένα προσχέδιο για ταινία με ήρωα ένα παιδί που δεν ανήκει πουθενά. Αυτό το «πουθενά» ήταν η βασική ιδέα, η αίσθηση ότι ένας ήρωας είναι έκθετος σε ένα ανοίκειο περιβάλλον μετά από μια μεγάλη απώλεια, όπου το τραύμα βιώνεται ως απώλεια εσωτερικής πατρίδας.

Στην «Έρημη Χώρα», η Εύα, μια 11χρονη Ελληνορουμάνα με προβλήματα στην ομιλία, χάνει και τους δυο γονείς της την ίδια μέρα. Ο μόνος συγγενής της που μπορεί να αναλάβει την κηδεμονία της είναι ο Λουκάς, ο 70χρονος παππούς της, ένας σκληροτράχηλος αγρότης και κυνηγός που δεν την έχει δει ποτέ και αρνείται να τη γνωρίσει. Η Μαρίνα, μια 40χρονη κοινωνική λειτουργός με προβληματική προσωπική ζωή, φροντίζει τη σοκαρισμένη Εύα, γνωρίζει τον ερημίτη παππού της, και κόντρα σε όλους, που βλέπουν ότι ο Λουκάς, ο διαταραγμένος πιστολάς, είναι ένας εντελώς ακατάλληλος κηδεμόνας, η Μαρίνα προσπαθεί να φέρει αυτούς τους δύο ανθρώπους κοντά πιστεύοντας ότι εκεί βρίσκεται η σωτηρία τους.

Με τίτλο που παραπέμπει στην «Έρημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ, η ιδέα της σειράς βασίζεται στην έρημη χώρα μέσα μας. Όλοι οι ήρωες, η μικρή Εύα μέσα στη σιωπή της, ο Λουκάς, ο παππούς της, αλλά και η Μαρίνα, η κοινωνική λειτουργός, φέρουν μια εσωτερική ερημιά, μια ορφάνια. Σαν να κρύφτηκαν όλοι σε ένα καταφύγιο που στην αρχή σε τρομάζει αλλά μετά γίνεται η φωλιά του άγριου ζώου. Κάποια στιγμή, η Μαρίνα βρίσκει την «Έρημη Χώρα» ανάμεσα σε βιβλία του πρόσφατα χαμένου πατέρα της, συνδέει στίχους της με τον μοναχικό και δυσπρόσιτο Λουκά και του χαρίζει το βιβλίο. Όταν εκείνος με τη σειρά του πολύ αργότερα το ξεφυλλίζει, συναντά σ’ αυτούς τους στίχους το παρελθόν του και τη δική του έρημη χώρα. 

«Ο Έλιοτ γράφει: "Δεν ήμουν ζωντανός, μήτε πεθαμένος, και δεν ήξερα τίποτε, κοιτάζοντας την καρδιά του φωτός, τη σιωπή". Αυτοί οι στίχοι, και όχι μόνον, αναγκάζουν τη Μαρίνα να κοιτάξει πέρα από το προφανές, τόσο μέσα σ’ αυτό τον σκληρό άνθρωπο όσο και στην εγγονή του που πάσχει από επιλεκτική αλαλία (μια αγχώδη φοβία για την ομιλία). Οπότε, χωρίς να το έχω σχεδιάσει, δανείστηκα τον μεταφρασμένο τίτλο του Σεφέρη και τον έδωσα στην ιστορία» λέει ο Γιώργος Γκικαπέππας. 

Μια σύγχρονη σειρά με στοιχεία γουέστερν

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Με τίτλο που παραπέμπει στην «Έρημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ, η ιδέα της σειράς βασίζεται στην έρημη χώρα μέσα μας.

Η σειρά «Έρημη Χώρα» είναι ένα οικογενειακό δράμα στη Βόρειο Ελλάδα του 2016, με κυρίαρχο φόντο ένα αγρόκτημα με άλογα, με κεντρικούς ήρωες έναν γέρο γαιοκτήμονα που οπλοφορεί, την άγνωστη εγγονή του και μια κοινωνική λειτουργό που προσπαθεί να τους ενώσει, ανακαλύπτοντας ένα σκοτεινό παρελθόν όπου τα όπλα και η βία έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.

Το σύγχρονο γουέστερν ως είδος δεν αφορά φυσικά το μακρινό Φαρ-Ουέστ με τους πιστολάδες που όριζαν τον νόμο με τα χέρια τους ως οι κατακτητές μιας νέας γης. Το σύγχρονο γουέστερν μιλάει για την άγρια δύση με εκδοχές και προεκτάσεις πέρα από τα ξεκαθαρίσματα λογαριασμών στις αμερικανικές στέπες. Το ύφος του γουέστερν (ή του νεο-γουέστερν αν θέλετε) αποτέλεσε ένα δραματουργικό πεδίο για ήρωες εξωαστικούς, που ζουν και παλεύουν στη γη και αποκτούν μια άλλη οντότητα, έξω από την άγρια δύση των πόλεων. 

«Αρκεί να θυμηθούμε το "True West" και το "Fool for Love" του Αμερικανού Sam Shepard, όπου βλέπουμε ένα σκηνικό οικογενειακού δράματος μακριά απ’ τη μεγαλούπολη. Οι ήρωες πετούν τα παραμορφωτικά στολίδια του αστικού πολιτισμού και γίνονται πιο αρχετυπικοί, με μια ιστορία από το παρελθόν να τους βαραίνει – μια ιστορία για την οποία πρέπει να πληρώσουν. Και γι’ αυτό οι ήρωες του είδους γίνονται και πιο τραγικοί» λέει ο σκηνοθέτης.

Στα γυρίσματα της σειράς, που κράτησαν 48 μέρες και περιλάμβαναν ατέλειωτες ώρες προβών, συμμετείχαν γύρω στα 50 άτομα, ηθοποιοί, τεχνικοί και μέλη της παραγωγής.

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Γιώργος Κέντρος (Λουκάς) και Δανάη Σκιάδη (Μαρίνα).

Μέσα σε μια πληθώρα ελληνικών σειρών, ο σκηνοθέτης μου επισημαίνει ότι πρέπει να σκεφτόμαστε με μια διακριτή διαφοροποίηση: άλλο οι μίνι σειρές και άλλο οι σειρές των εκατό και πλέον επεισοδίων. Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα, δύο εντελώς διαφορετικές δουλειές. Όταν συζητάμε για σειρές που βλέπουμε σε ξένες πλατφόρμες, μιλάμε για μίνι σειρές, και αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Δεν παράγουν καθημερινές σειρές στο Netflix ή στο HBO. 

«Άκουσα επίσης πολύ συχνά φέτος για ελληνικές υπερπαραγωγές και για συγκρίσεις με σειρές ξένες κ.λπ. Λοιπόν, ακούστε, καμιά ελληνική σειρά δεν είναι υπερπαραγωγή. Ούτε οι καθημερινές βέβαια, αλλά ούτε και οι μίνι σειρές. Δεν υπάρχουν υπερπαραγωγές στην Ελλάδα. Τα χρήματα που δαπανώνται είναι αστεία σε σχέση με αυτά του εξωτερικού. Και προφανώς είναι γιατί ούτε τον ίδιο αριθμό θεατών έχουμε ούτε υπάρχει διεθνής διανομή. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε στην Ελλάδα, αν θέλουμε να μιμηθούμε κάτι απ’ έξω, είναι όχι να μιλάμε για υπερπαραγωγές, αλλά να γράφουμε καλύτερες ιστορίες και να δομούμε πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες. Γιατί μια ιστορία, αν είναι δυνατή και καλοδουλεμένη, και με λιγότερα χρήματα να γυριστεί απ’ όσα θα ‘πρεπε, πάλι θα υπάρξει. Δεν υποστηρίζω ότι έτσι πρέπει να γίνεται, αλλά ας μάθουμε αρχικά να κάνουμε αυτό, ας ασχοληθούμε περισσότερο με τις ηρωίδες και τους ήρωες και τους ηθοποιούς που τους ερμηνεύουν, ας ασχοληθούμε σοβαρά με τη γλώσσα της αφήγησής μας, και όταν έρθουν τα σωστά χρήματα θα είναι καλοδεχούμενα». 

Έρημη Χώρα Facebook Twitter
Το σύγχρονο γουέστερν μιλάει για την άγρια δύση με εκδοχές και προεκτάσεις πέρα από τα ξεκαθαρίσματα λογαριασμών στις αμερικανικές στέπες.

«Έρημη Χώρα»

Πρεμιέρα: Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023

Παίζουν: Γιώργος Κέντρος (Λουκάς), Δανάη Σκιάδη (Μαρίνα), Γιώργος Καραμίχος (Μάνος), Άννα Μαρία Μαρινάκη (Εύα), Νίκος Αρβανίτης (Στέλιος), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Χριστίνα), Γιώργος Γιαννόπουλος (Σερίφης), Χρήστος Κοντογεώργης (Μάρκος), Αλεξία Σαπρανίδου (Σοφία), Στέλιος Ξανθουδάκης (Χρήστος), Κίττυ Παϊταζόγλου (Στέλλα), Δημήτρης Αριανούτσος (Ανδρέας), Κωνσταντίνος Μαγκλάρας (Στράτος) και οι Ρουμάνοι ηθοποιοί Stefania Marola (Ντανιέλα), Carmen Ionescu (Ελένα), Mihai Dinvale (Βλαντ). 
Συμμετέχουν οι: Ντίνα Αβαγιανού, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Δημήτρης Τοπαλίδης, Αδελαΐδα Κατσίδε

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Γιώργος Γκικαπέππας
Φωτογραφία: Βασίλης Μουρίκης
Σκηνογράφος: Λαμπρινή Καρδαρά
Ενδυματολόγος: Aisha Diri
Μουσική: Δημήτρης Φριτζαλάς
Ήχος: Θεόφιλος Μποτονάκης
Μοντάζ: Σταύρος Σπανός
Casting: Σοφία Δημοπούλου, Φραγκίσκος Ξυδιανός
Παραγωγή: ERTFLIX
Διεύθυνση παραγωγής: Αθηνά Βοσινάκη
Οργάνωση παραγωγής: Ελισάβετ Χατζηνικολάου
Εκτέλεση παραγωγής: NEEDaFIXER

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM