Ωμή γλώσσα, ελεύθερη σκέψη;

Ωμή γλώσσα, ελεύθερη σκέψη; Facebook Twitter
Το πρόβλημα είναι η ξερή διαφάνεια όπου το δωδεκάχρονο «τα έχει δει όλα», όπου η μαζική, ανεμπόδιστη πορνογραφία έχει εισβάλει σε ηλικίες που πρέπει να μάθουν τη γλώσσα της επιθυμίας.
0

ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΝΩΡΙΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ από την πλατεία του πάρκου Κρήτης (στη γειτονιά μου της Θεσσαλονίκης) ήρθαν προς το μέρος μου οι δυνατές φωνές μιας παρέας κοριτσιών. Δεν θα ήταν πάνω από δεκατεσσάρων ή κάπου εκεί.

Αν και ξέρω από καιρό τι συμβαίνει, αισθάνθηκα ένα μούδιασμα, ένα φόβο. Οι λέξεις. μα ιδίως ο τρόπος που έβγαιναν μέσα στο κουβάρι των φωνών, είχαν μια ωμότητα πιο σεξιστική και από την πιο ακίνητη στο χρόνο, αρσενική ρητορική. Οι φράσεις που άκουσα δεν είχαν κάτι το «ιδιωτικά» κουβεντιαστό, αδιαφορούσαν εμφανώς αν θα ακουστούν από τρίτους και στα πενήντα μέτρα.

Σκέφτομαι προφανώς ότι μου έκανε εντύπωση επειδή ήταν κορίτσια της πρώιμης εφηβείας. Η ωμή γλώσσα της πιάτσας σε στόματα «τρυφερά» πάντα αιφνιδιάζει έναν ενήλικα, άνδρα ή γυναίκα. Και ίσως και να τον τρομοκρατεί αν επιπλέον αυτός έχει μια κόρη λίγα χρόνια μεγαλύτερη από αυτή των κοριτσιών του πάρκου.

Άλλο ερώτημα όμως γεννιέται εδώ που υπερβαίνει το σοκ κάποιων λέξεων και το τυχαίο ενός προσωπικού βιώματος: είναι η ωμή γλώσσα σημάδι μιας πιο ελεύθερης σκέψης; Είναι το τίμημα της απελευθέρωσης όχι μόνο από απαγορεύσεις και περιορισμούς, αλλά και από τον επιτηδευμένο, κοριτσίστικο ρομαντισμό, από όλο αυτό το προαιώνιο φορτίο αισθηματικής αφέλειας με την οποία είμαστε εξοικειωμένοι όσοι προερχόμαστε από τον εικοστό αιώνα, παρά τις τόσες ανατροπές και τις πρωτοπορίες του;

Αυτή όμως η τωρινή ένωση ωμότητας και απελευθέρωσης, δεν πείθει ως ελευθερία. Ίσως γιατί παρατηρεί κανείς πως αυτή η εκφραστική ωμότητα φέρνει μαζί της, δίδυμη σκιά της, μια καταθλιπτική έλλειψη περιέργειας. Να τα έχεις δει όλα, σε έναν πρόωρο κορεσμό. Δεν είναι ότι αυτά τα κορίτσια μιλούσαν «σαν άνδρες» αλλά ότι μιλούσαν σαν τις χειρότερες στιγμές κάποιων συναισθηματικά ματαιωμένων αντρών.

Φυσικά όλα αυτά απασχολούν τη φεμινιστική σκέψη, ψυχολόγους και ειδικούς στη μελέτη της νεανικής κουλτούρας εδώ και δεκαετίες. Κάποιος θα έλεγε ότι αυτό που σε μένα φάνηκε ωμότητα είναι απλώς η άσκηση του δικαιώματος στην αλήθεια: στην αλήθεια της επιθυμίας ή, συγχωρέστε με, στην αλήθεια της καύλας. Η γλώσσα απλώς δεν θέλει πια να κρυφτεί, να μεταμφιεστεί, να σκεπαστεί από κάποια αιδώ – η αιδώς έφερε ανέκαθεν μαζί της το πέπλο, μια κουρτίνα, ένα κουτί με μυστικά (θυμηθείτε τα συρτάρια με το λεύκωμα της μαθήτριας, τα γράμματα, τα ραβασάκια).

Αυτή όμως η τωρινή ένωση ωμότητας και απελευθέρωσης, δεν πείθει ως ελευθερία. Ίσως γιατί παρατηρεί κανείς πως αυτή η εκφραστική ωμότητα φέρνει μαζί της, δίδυμη σκιά της, μια καταθλιπτική έλλειψη περιέργειας. Να τα έχεις δει όλα, σε έναν πρόωρο κορεσμό. Δεν είναι ότι αυτά τα κορίτσια μιλούσαν «σαν άνδρες» αλλά ότι μιλούσαν σαν τις χειρότερες στιγμές κάποιων συναισθηματικά ματαιωμένων αντρών.

Ξέρω πως αυτά τα παράπονο και η αντίστοιχη ενόχληση μπορεί να είναι εφέ της ηλικίας και του φύλου μου: η αιώνια διαμαρτυρία για τη γλώσσα κάποιων νεότερων, για κάποια ήθη του παρόντος. Εξ ορισμού άρα είναι υπονομευμένη η γραφή για τέτοια μικροεπεισόδια της καθημερινότητας όπου κανείς μπορεί να ξαφνιαστεί από το πόσο ξένος του έχει γίνει ένας κόσμος.

Η ανησυχία μου όμως και η κατοπινή λύπη (γιατί τελικά αυτή η εμπειρία σε λύπη μεταβολίστηκε) έχει να κάνει με την αίσθηση ότι αυτά τα κορίτσια έχουν τον πειρασμό να δανειστούν την ωμότητα σαν να είναι αυτή που θα τις λυτρώσει από την αδυναμία και τους δεύτερους ρόλους. Όπως όταν κανείς πάει να γίνει βίαιος πιστεύοντας πως η βία θα του χαρίσει μαγική δύναμη. Ή γίνεται αγενής μπερδεύοντας την αγένεια με εμπειρία ισότητας. Ή μεταβάλλεται στον «κακό», υποθέτοντας πως έτσι θα τον υπολογίζουν και θα τον σέβονται περισσότερο στην οικονομία των ρόλων.

Μπορεί βέβαια να μην ισχύει αυτό και απλώς τα κορίτσια, κάποια κορίτσια, να ζουν τελείως φυσικά αυτό που επικρατεί στο πεδίο της ζωής τους. Έτσι μιλούν όλοι ή έτσι μιλούν στη δική μου «φυλή» κι εγώ απλώς πρέπει να συντονιστώ. Περισσότερο από ωμότητα να 'ναι απλώς ο φόβος μη βρεθείς άστεγος και ο ακόμα μεγαλύτερος φόβος μη θεωρηθείς παράξενος και βγεις εκτός παιχνιδιού.

Η ωμότητα επιβάλλεται έτσι ως καταπιεστική ορθοδοξία απέναντι στην αίρεση της καλοσύνης και της «ρομαντικής» προσέγγισης. Μια στεγνή ορθοδοξία που αντιστοιχεί στην εποχή της συνεχούς πληροφόρησης σε ζωντανό χρόνο για τις κινήσεις, τα λόγια και τις επιλογές των άλλων.

Το πρόβλημα δεν είναι πια η σεμνοτυφία, η υποκρισία, η σεξουαλικότητα και οι κώδικές της. Το πρόβλημα είναι η ξερή διαφάνεια όπου το δωδεκάχρονο «τα έχει δει όλα», όπου η μαζική, ανεμπόδιστη πορνογραφία έχει εισβάλει σε ηλικίες που πρέπει να μάθουν τη γλώσσα της επιθυμίας, δηλαδή τη γλώσσα της αληθινής σαγήνης.

Και αν θα έδινα έναν ορισμό της ωμότητας θα έβλεπα σε αυτή κυρίως την απουσία σαγήνης, όχι την ελευθερία, ούτε την απροσποίητη ειλικρίνεια. Το θέμα εντέλει ξεπερνάει όσα έτυχε να ακούσω και τελικά (γιατί άραγε;) δεν τόλμησα να τα μεταφέρω εδώ αυτολεξεί.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ