«I Came By»: Ένα ταξικά ενσυνείδητο θρίλερ οικιακής εισβολής στο Netflix

«I Came By»: Ένα ταξικά ενσυνείδητο θρίλερ οικιακής εισβολής στο Netflix Facebook Twitter
Τον ρόλο του δικαστή υποδύεται απολαυστικά και, όπου πρέπει και απειλητικά, ο Χιου Μπόνεβιλ του «Downton Abbey».
0

ΣΤΟ ΝΤΕΜΠΟΥΤΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑΚ ΑΝΒΑΡΙ, το «Under the Shadow» (2016), η ανησυχία μιας γυναίκας, η οποία καλείται να επιβιώσει στο νεοσύστατο θεοκρατικό και πατριαρχικό καθεστώς του Αγιατολάχ Χομεϊνί, και η αγωνία για την κόρη της, που θα μεγαλώσει εντός αυτού, μετουσιώνονται σε μεταφυσική δραστηριότητα. Ακολούθησε το «Wounds» (2019), μια κατά διαστήματα γοητευτική αποτυχία με αντικείμενο το κυρίαρχο topic της εποχής, την «τοξική αρρενωπότητα», την οποία το κοινό μίσησε – έχει βαθμολογία 4,1 στο IMDb.

Αν κάτι έχει γίνει σαφές μέχρι στιγμής είναι ότι ο Ανβάρι πάντα καθιστά σαφές ποιο είναι το ζήτημα στο οποίο αναφέρεται, ποιες είναι οι θεματικές του έργου του. Δεν χρειάζεται να σκάψεις πολύ για να εντοπίσεις την ιδέα. Δεν λέει το ένα και εννοεί το άλλο, όπως συμβαίνει συνήθως στο είδος του τρόμου. Η ιδέα βρίσκεται εκεί, στην επιφάνεια, ώστε να μπορούν να τη δουν όλοι.   

Το «I Came By», η νέα του δουλειά, δεν διαφέρει. Το φιλμ ξεκινά με δύο νεαρούς –τον ένα εκ των οποίων υποδύεται ο εξαιρετικός Τζορτζ Μακέι του «1917»– οι οποίοι εισβάλλουν σε σπίτια πλουσίων και, γενικότερα, ανθρώπων ευρισκόμενων σε θέσεις βαρύνουσας σημασίας εντός του πολιτειακού συστήματος.

Kατά τη διάρκεια της διάρρηξης γράφουν στον τοίχο τους με σπρέι τη φράση «I Came By». Αμφότεροι προερχόμενοι από την εργατική τάξη, θέλουν να περάσουν το μήνυμα στην υψηλότερη ότι δεν μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ανενόχλητη, ότι τα μέλη της δεν είναι ανέγγιχτα, ότι η λογοδοσία δεν είναι νεκρή.

Εκείνο που της δίνει μια ιδιαιτερότητα είναι ότι τα γεγονότα, που σε άλλες ταινίες του είδους θα συνιστούσαν την κορύφωση τους, όχι μόνο συμβαίνουν εκτός κάδρου, αλλά τις περισσότερες φορές παραλείπονται.

Και εδώ η ιδέα είναι ολοφάνερη. Το ταξικό μήνυμα της ταινίας είναι γραμμένο με σπρέι στον τοίχο, η απάντηση στο εύλογο ερώτημα «και πόσο θα τους βλάψει ένα σύνθημα στον τοίχο τους» δίνεται από την αίσθηση ήττας που αποπνέει το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ, και η απάντηση στο πώς δίνεται με το φινάλε.

«I Came By»: Ένα ταξικά ενσυνείδητο θρίλερ οικιακής εισβολής στο Netflix Facebook Twitter
O Τζορτζ Μακέι ενσαρκώνει έναν καλλιτέχνη γκράφιτι που εισβάλλει κρυφά στα σπίτια των πλουσιότερων αριστοκρατών της Βρετανίας.

Φυσικά, όπως και στις προηγούμενες ταινίες του Ανβάρι, η διαχείρισή της ιδέας μένει στο προφανές και όσα έχει να πει εξαντλούνται γρήγορα. Είτε παρακολουθήσεις μισή ώρα, είτε μιάμιση, έχεις λάβει το μήνυμα. «Και τότε γιατί να παρακολουθήσω την υπόλοιπη ταινία και να μη σταματήσω στο μισάωρο;» θα ρωτήσεις.  

Γιατί μπορεί να χάσεις μια σκηνή, μια εικόνα, ένα εύρημα από εκείνα για τα οποία οι φαν του τρόμου και της αγωνίας συνεχίζουμε να καταγράφουμε ώρες προϋπηρεσίας, παρακολουθώντας ταινίες του είδους. Ο Ανβάρι ξέρει τους κανόνες της απαιτούμενης προπαρασκευής για ένα καλό jump scare, γνωρίζει τη δοσολογία φρίκης που απαιτείται ώστε ένα αποκρουστικό ενσταντανέ να έχει τον μέγιστο αντίκτυπο.

Ένα δείγμα των δυνατοτήτων του θα βρεις και στο «I Came By», όπου ο χαρακτήρας του Μακέι μπαίνει στο σπίτι ενός δικαστή, τον οποίο υποδύεται απολαυστικά και, όπου πρέπει, απειλητικά, ο Χιου Μπόνεβιλ του Downton Abbey, και κάνει μια μακάβρια ανακάλυψη. Περισσότερα δεν κάνει να πούμε – θα χαλάσουμε τις εκπλήξεις μιας ταινίας που, ως έναν βαθμό, στηρίζεται σ’αυτές.

Εκείνο που της δίνει μια ιδιαιτερότητα είναι ότι τα γεγονότα, που σε άλλες ταινίες του είδους θα συνιστούσαν την κορύφωση τους, όχι μόνο συμβαίνουν εκτός κάδρου, αλλά τις περισσότερες φορές παραλείπονται. Είναι σαν ο Ανβάρι να έχει βαλθεί να μας προκαλέσει ανησυχία δίνοντας στο (συνήθως) μη δραματικό, διαστάσεις δραματικότητας.

Δεν λέμε ότι δεν γίνεται ποτέ καταδεικτικός –στο Under The Shadow π.χ. έχει ένα καλοσχεδιασμένο τερατάκι που εμφανίζεται συχνά– αλλά ότι πάει το γνωστό παραδοσιακό μοτίβο «εκείνο που δεν φαίνεται είναι πιο τρομακτικό» ένα βήμα παραπέρα.

Εδώ όχι μόνο δεν φαίνεται, αλλά παραλείπεται εντελώς, αφήνοντάς σε να φαντάζεσαι τι συνέβη στο μεσοδιάστημα και να κάνεις ανατριχιαστικά σενάρια. 

Επειδή αυτή η αφαίρεση του στοίχισε στο «Wounds», εδώ δίνει κάποιες διευκρινίσεις –είναι ένα μικρό θαύμα αυτό που κάνουν οι Χιου Μπόνεβιλ και Κέλι Μακ Ντόναλντ με τους διαλόγους που καλούνται να ερμηνεύσουν στη σχετική σκηνή– μα η γενική αρχή παραμένει ίδια και δίνει μια ιδιαιτερότητα στις ταινίες του.

Τώρα, αν κάποτε μπορέσει να συνοδεύσει τις ικανότητες του στην εξυπηρέτηση του είδους με ένα πιο μεστό σενάριο και μια πιο σύνθετη και λιγότερο προφανή σημειολογία, ίσως να παραδώσει μια ταινία για την οποία θα μιλάμε για καιρό.

Προς το παρόν, βολευόμαστε με εύπεπτες σαχλαμαρίτσες σαν αυτή εδώ, που στέκουν μεν λίγο παραπάνω από αντίστοιχες απόπειρες του Netflix, αλλά έχουν ξεχαστεί μετά από λίγο καιρό.   

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ