Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV;

Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV; Facebook Twitter
0

Δεν είναι αυτό το τηλεοπτικό μέλλον που μας υποσχέθηκαν. Υποτίθεται ότι η μετάβαση στο streaming θα έφερνε μια εποχή αστείρευτης ποικιλίας και ατέλειωτης διαθεσιμότητας. Οτιδήποτε μπορούσες να ονειρευτείς, ακόμα και πράγματα που δεν θα τολμούσες, θα ήταν δικά σου με αντίτιμο μια χαμηλή μηνιαία συνδρομή, για όσο εσύ (ή οποιοσδήποτε μοιραζόταν τον κωδικό σου) εξακολουθούσες να την πληρώνεις. Η βρύση δεν θα στέρευε ποτέ. Δέκα χρόνια όμως μετά την έκρηξη του streaming που ξεκίνησε με το House of Cards του Netflix, η αίσθηση της ανάπτυξης χωρίς όρια του μέσου ξεθωριάζει και τα εκλεκτά προϊόντα αρχίζουν να εξατμίζονται.

Η εποχή της λεγόμενης Peak TV – οι αλκυονίδες μέρες κατά τις οποίες οι πλατφόρμες έριχναν μπόλικο χρήμα σε κατοχυρωμένους δημιουργούς και σε νέα ταλέντα ανεξαιρέτως –   βαδίζει προς την δύση της εδώ και κάμποσο καιρό. Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.


Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.

Το αναγνωρίζει ακόμα και ο άνθρωπος που εφηύρε τον όρο Peak TV. Τον Ιανουάριο, ο πρόεδρος του καναλιού FX Τζον Λάντγκραφ είχε προβλέψει ότι η εποχή που ό ίδιος όρισε σύντομα φτάνει στο τέλος της. Ίσως και να έχει ήδη τελειώσει, πρόσθεσε. Όταν ο Λάντγκραφ ξεστόμιζε τον όρο Peak TV το 2015, δεν ανάγγειλε την αυγή μιας χρυσής εποχής αλλά μάλλον προειδοποιούσε για ένα επικείμενο σημείο κορεσμού, μετά από το οποίο θα υπήρχε πολλά περισσότερα νέα τηλεοπτικά προγράμματα απ’ όσα θα μπορούσε οποιοσδήποτε – τα στούντιο, τα κανάλια, οι πλατφόρμες, οι θεατές – να διαχειριστεί. Εκείνη τη χρονιά υπήρχαν γύρω στις 370 σειρές στον αέρα. Το 2022 υπήρχαν 599, ο αριθμός όμως αυτός είναι μάλλον πλασματικός αν αναλογιστεί κανείς πόσο περιεχόμενο είχε μείνει πίσω λόγω της πανδημίας.

Έχει ήδη σημάνει επίσης το τέλος εκείνης της σύντομης περιόδου όπου οι τελευταίες μεγάλες κοινοπραξίες του Χόλιγουντ ίδρυαν τις δικές τους πλατφόρμες streaming, σπαταλώντας άφθονο χρήμα, πριν συνειδητοποιήσουν ότι το μέσο νοικοκυριό αντέχει μέχρι ένα όριο συνδρομών, όσες κι αν του προσφέρεις. Το τέλος της Peak TV ήταν αναπόφευκτο – ακόμα και ταυτολογικό θα μπορούσε να πει κανείς: η κορύφωση [peak] ορίζεται ως το σημείο εκείνο μετά από το οποίο τα νούμερα αρχίζουν να πέφτουν.

Περιγράφοντας το άμεσο μέλλον του τηλεοπτικού τοπίου, ο Λάντεγκραφ έκανε λόγο για μια περίοδο όπου κάποιοι παίκτες που βιάστηκαν να εμπλακούν στους λεγόμενους «πολέμους του streaming» θα βγουν από το παιχνίδι, ενώ άλλοι φροντίζουν ήδη να κουρέψουν τον προϋπολογισμό και να χαμηλώσουν τις προσδοκίες τους. Το AMC για παράδειγμα, το πρώην σπίτι σειρών όπως το Mad Men και το Breaking Bad, περικόπτει κατά 20% τις δαπάνες για νέα προγράμματα, αρκούμενο στην ανάπτυξη μιας ντουζίνας spinoffs του Walking Dead.  

Τα κανάλια όχι μόνο έχουν περιορίσει σημαντικά την χρηματοδότηση νέων σειρών, μια αναμενόμενη αντίδραση σε ένα κορεσμένο τοπία και σε μια ασταθή οικονομία, αλλά ξεφορτώνονται σειρές, τους νέους κύκλους των οποίων έχουν ήδη πληρώσει – σε κάποιες περιπτώσεις πριν τις δει ποτέ κανείς. Υπήρχαν σειρές που στηρίζονταν από ένα μικρό ίσως αλλά παθιασμένο κοινό, και αυτό συχνά ήταν αρκετό για να τις κρατήσει στη ζωή. Όχι πια. Είναι σα να έχει καταργηθεί ένα συμβόλαιο, μια συμφωνία που υπήρχε ανάμεσα στο κοινό και στα κανάλια, σα να ισοπεδώθηκε το φωτεινό μέλλον από την πεζή πραγματικότητα.

Εξακολουθεί βεβαίως να υπάρχει τηλεόραση υψηλής ποιότητας και τα θαύματα δεν έχουν σταματήσει εντελώς (πρόσφατα το HBO ανανέωσε για έναν δεύτερο κύκλο μια τόσο εξαιρετικά εγκεφαλική και αντισυμβατική σειρά όπως το The Rehearsal). Μοιάζουν όμως πλέον πολύ φευγαλέα και αραιά. Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία του μέσου, μοιάζει να αναβιώνει εκείνο το παράπονο από τις παλιές μέρες της τηλεόρασης: ότι δεν υπάρχει να δει κανείς τίποτα της προκοπής.

Με στοιχεία από το Slate

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ