Μισέλ Ρεϊγιάκ

Μισέλ Ρεϊγιάκ Facebook Twitter
0

φωτό: Πάνος Μιχαήλ


«ΕΙΜΑΙ ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΦΕΥΡΕΣΗ, σε κάθε αλλαγή, αλλά είμαι αποφασισμένος να καταλάβω αυτό που συμβαίνει», είπε ο Μάρσαλ Μακ Λούαν το 1966, προφητεύοντας το τέλος του έντυπου λόγου και τη νέα εποχή των υπολογιστών και του διαδικτύου. Τότε κόντεψαν να τον λιντσάρουν, ενώ σήμερα θεωρείται προφήτης των νέων δεδομένων που αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα τις τελευταίες δεκαετίες.

Το ίδιο καχύποπτα αντιμετωπίζεται και ο Μισέλ Ρεϊγιάκ, που περιγράφει τους καινούργιους τρόπους να αφηγούμαστε ιστορίες, χρησιμοποιώντας τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, το κινητό τηλέφωνο, το tablet ή και την καθημερινή ζωή. Και αυτό λέγεται Transmedia, κάτι πολύ καινούργιο, που περιέχει μέσα του κάτι πολύ παλιό.

Ο Μισέλ Ρεϊγιάκ μεγάλωσε στην Αφρική, παρακολουθώντας από μακριά τον κινηματογράφο να επαναπροσδιορίζεται στην πατρίδα του, τη Γαλλία, μέσα από τις συμπλοκές των σινεφίλ του ’60 και τη νουβέλ βαγκ. Έγινε χορευτής, παραγωγός παραστάσεων χορού, έφτιαξε ένα εστιατόριο όπου τυφλοί σερβιτόροι σερβίρουν στο σκοτάδι, έγινε διευθυντής ενός πρωτοποριακού κινηματογραφικού φεστιβάλ στο Παρίσι (Forum des Images), αποφάσισε να γίνει παραγωγός σε ταινίες που δεν έβρισκαν εύκολα χρηματοδότηση και κατέληξε διευθυντής στο ARTE, ένα κανάλι που τολμάει να προβάλλει τις πιο διαφορετικές εκπομπές και ταινίες απ’ όλο τον κόσμο.

Κι εγώ, όπως και πολλοί άλλοι Έλληνες σκηνοθέτες που παλεύουμε να κάνουμε ανεξάρτητες ταινίες, έπεσα πάνω στον Μισέλ Ρεϊγιάκ και στο ARTE, το κανάλι που με βοήθησε ν’ αντιμετωπίσω αποτελεσματικά τα χρέη της προηγούμενης ταινίας μου. Αλλά, δυστυχώς, και το ARTE «χτυπήθηκε» από την κρίση, μείωσε τον αριθμό των ταινιών που μπορεί να χρηματοδοτήσει και ο Ρεϊγιάκ άρχισε να μηχανεύεται νέους τρόπους για να βοηθήσει τις ανεξάρτητες ταινίες σε όλον τον κόσμο, επιστρατεύοντας τα μέσα που έχουν κάνει τις κινηματογραφικές αίθουσες ν’ απειλούνται.

Κι εγώ φοβάμαι τις αλλαγές, κάθε καινούργιο πράγμα με αγχώνει πολύ: ακόμα και τα καινούργια ρούχα τα’ αφήνω να παλιώσουν πριν τα φορέσω, όμως ακούγοντας τον Ρεϊγιάκ, άρχισα να κοιτάζω με λιγότερη καχυποψία την τηλεόραση, το κινητό μου, το λάπτοπ, το iPad του διπλανού μου, το αδιάκριτο facebook, το αγενές twitter και όλα αυτά τα social και new (δεν πολυκαταλαβαίνω τις διαφορές τους) media.

«Κάποτε έπρεπε να καθορίσουμε το πρόγραμμά μας», λέει ο Ρεϊγιάκ, «για να μπορέσουμε να δούμε σε μια συγκεκριμένη ώρα μια ταινία στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση. Τώρα μπορούμε να τη δούμε όποτε θέλουμε σε μια από τις οθόνες-αξεσουάρ του καθενός μας, και συγχρόνως μπορούμε να ψάχνουμε στο ίντερνετ τα βιογραφικά των συντελεστών της, ν’ απαντάμε στα μέιλ μας ή να τουιτάρουμε στους φίλους μας σχόλια για την ταινία. Αντί να αποσιωπούμε αυτή την πραγματικότητα, πρέπει να προσαρμοστούμε και να επινοήσουμε τρόπους αφήγησης που να εκμεταλλεύονται τα νέα μέσα και τα social media , ώστε να διευρύνουν το περιεχόμενο και την εμβέλειά τους».

Αυτό είναι η αρχή του Transmedia. Μια διαδικασία που μπορεί να γίνει επικίνδυνη, καλλιεργώντας και κολακεύοντας την επιπολαιότητα της ανθρώπινης φύσης, αλλά ο Ρεϊγιάκ επιμένει πως πρέπει να το δούμε από τη δημιουργική της πλευρά.

Με όλα αυτά τα καινούργια μέσα και τις ανεξάντλητες δυνατότητές τους μπορούμε όλοι να έχουμε πρόσβαση στον κινηματογράφο, μπορούμε όλοι να γυρίζουμε ταινίες, μπορούμε όλοι να συμμετέχουμε στη διαδικασία παραγωγής και διανομής μιας ταινίας.

Ο Σιρίλ Μενεγκέν γύρισε την ταινία Louise Wimmer με λίγα χρήματα, που κι αυτά τέλειωσαν στα γυρίσματα και δεν υπήρχε τρόπος να διαφημιστεί η ταινία. Ο Ρεϊγιάκ παρατήρησε πως σε μια σκηνή της ταινίας η πρωταγωνίστρια έπαιρνε έναν αριθμό σ’ ένα κινητό τηλέφωνο. Πρότεινε στους διανομείς της ταινίας να γεμίσουν τους δρόμους του Παρισιού, της Λυών και της Λιλ με 12.000 χειρόγραφα post-it με το όνομα και το τηλέφωνο της ηρωίδας. Η πρωταγωνίστρια για τρεις μήνες απαντούσε στις κλήσεις (πάνω από 500 τις πρώτες δύο ημέρες) ως Louise Wimmer, αυτοσχεδιάζοντας και προετοιμάζοντας την προβολή της ταινίας στους κινηματογράφους, παρατείνοντας έτσι την εμπειρία της ταινίας και μετά την ολοκλήρωσή της κι επινοώντας έναν νέο, φτηνό κι αποτελεσματικό τρόπο διαφήμισής της.

Μια άλλη ταινία, το Iron Sky, ολοκληρώθηκε χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο, όπου ενεργοποιήθηκε το crowd funding, μια μέθοδος χρηματοδότησης όπου, έναντι διαφορετικών χρηματικών ποσών, γίνεται κανείς συμπαραγωγός σε μια ταινία, προσφέροντας όσα μπορεί και προσδοκώντας το ανάλογο αντάλλαγμα.

Η επινοητικότητα των συντελεστών της ταινίας σχετικά με αυτά τα ανταλλάγματα κατάφερε να συμπληρώσει τα χρήματα που χρειάζονταν και συγχρόνως να κρατήσει μια διαρκή επαφή με όλους αυτούς τους υποστηρικτές της ταινίας. Μέσω των social media ο σκηνοθέτης μοιράστηκε μαζί τους πληροφορίες για την πορεία της ταινίας αλλά και αρκετές από τις αγωνίες του στη διάρκεια των γυρισμάτων και του μοντάζ. Η ταινία προβλήθηκε στο φετινό Φεστιβάλ του Βερολίνου και ο αριθμός των πιστών της, που την ακολουθούν ήδη, πριν από την προβολή της στους κινηματογράφους, μοιάζει να έχει εξασφαλίσει την εισπρακτική επιτυχία της.

Αυτά ήταν μερικά από τα πρώτα πειράματα σχετικά με τον τρόπο που συνδυάζεται το διαδίκτυο με τον κινηματογράφο και τις ανεξάρτητες ταινίες. Ταυτόχρονα, άρχισε να σχηματίζεται ένα νέο είδος θεατών που παράλληλα γίνονται και συμπαραγωγοί μιας ταινίας.

Βασικός στόχος του Transmedia είναι η διαδραστικότητα και η δημιουργική επικοινωνία των θεατών. Το ARTE έχει χρηματοδοτήσει ήδη ντοκιμαντέρ που προβάλλονται με ενιαία μορφή στο κανάλι, αλλά, αν θελήσει κανείς να συμμετάσχει πιο διαδραστικά, έχει επιπλέον δυνατότητες. Παράδειγμα το «Gaza Sderot», ένα ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στη Γάζα, στην ισραηλινή και την παλαιστινιακή πλευρά, σε δύο περιοχές που απέχουν λίγα μέτρα μεταξύ τους. Μπορεί να παρακολουθήσει κανείς στο ίντερνετ μια διαφορετική μορφή του ντοκιμαντέρ: οι σκηνές είναι τοποθετημένες σε ένα timeline με τον ίδιο τρόπο που είναι χωρισμένες και οι δύο περιοχές από τη μιά και από την άλλη μεριά των συνόρων, και ο θεατής έχει τη δυνατότητα να επιλέγει μια μέρα του χρόνου και να παρακολουθεί τις σκηνές που γυρίστηκαν ταυτόχρονα στα ισραηλινά και τα παλαιστινιακά εδάφη.

Και ο Ρεϊγιάκ, όπως κι ο Μακ Λούαν, αντιμετωπίζεται με τρομαχτική καχυποψία όταν παρουσιάζει το Transmedia. Οι δημιουργοί φοβούνται πως θα χάσουν τον έλεγχο των εκφραστικών τους μέσων, οι θεατές πως θα χάσουν τη μαγική παθητικότητα που σου προσφέρει η αποτυπωμένη στον κινηματογράφο πραγματικότητα με τον τρόπο που γινόταν ως τώρα.

Ο Ρεϊγιάκ επιμένει πως το Transmedia είναι κάτι καινούργιο που μιλάει για κάτι παλιό και πως η παραδοσιακή μορφή του κινηματογράφου θα επιζήσει ως επιλογή, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που μπορεί κανείς να δειπνήσει σ’ ένα παραδοσιακό εστιατόριο αλλά και σ’ ένα φαστ φουντ.

Ο Ρεϊγιάκ ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο και παρουσιάζει το Transmedia γιατί πιστεύει πως όποιος αγνοεί την εξέλιξη, απλώς μένει πίσω. Υπερασπίζεται παθιασμένα την περιέργεια ως κίνητρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, προαναγγέλλει την εποχή που δεν θα χρειάζεται η επαφή με τα αντικείμενα για να επικοινωνεί κανείς με τους άλλους, προειδοποιεί όσους υιοθετούν το Transmedia για να βγάλουν χρήματα, πως είναι πολύ νωρίς για κέρδη, ανακοινώνει τη δημιουργία 16 ταινιών transmedia στο Λος  Άντζελες, καταγράφει τους καινούργιους κανόνες αυτής της νέας διαδραστικής τέχνης και τονίζει πως το Transmedia είναι ένας τρόπος επικοινωνίας και συνύπαρξης των ανθρώπων, που χρησιμοποιεί όλα αυτά τα μέσα, τα οποία στην ουσία τους απομονώνουν ή τους χωρίζουν.

Όμως ο Ρεϊγιάκ είναι σίγουρος πως ο παραδοσιακός τρόπος να βλέπει κανείς ταινίες δεν πρόκειται να εξαφανιστεί κι επιμένει πως πάντα θα χρειαζόμαστε καταφύγια χωρίς wi fi, χωρίς πρόσβαση στα τελευταία τεχνολογικά επιτεύγματα, όπου θα προβάλλονται ταινίες με γραμμικές ιστορίες που θα παρακολουθούμε με τον γνωστό τρόπο του παθητικού θεατή.

Ξενυχτισμένος μετά από την πρώτη transmedia παράσταση που έκανε στο Παρίσι, με 78 συμπαίκτες κλεισμένους για 48 ώρες χωρίς κινητά και ρολόγια σε μια μεγάλη αίθουσα, ο Ρεϊγιάκ ήρθε στην Αθήνα, στο Φεστιβάλ του Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, για να συμπληρώσει με παραδείγματα το ντοκιμαντέρ του Transmedia που προβλήθηκε από την ΕΤ1 τον Μάρτιο.

Ανάμεσα στο κοινό διανομείς, σκηνοθέτες και άνθρωποι του κινηματογράφου που αγωνιούσαν αν ο Ρεϊγιάκ θα προανήγγελλε τον θάνατο των ταινιών που αγαπάμε. «Είναι η ώρα να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας. Η ιδέα του Τransmedia, μια ιδέα παλιά σε μια καινούργια λέξη, είναι ο τρόπος για να εμπλέξουμε το κοινό περισσότερο σ’ αυτά που κάνουμε, να χρησιμοποιήσουμε την επικοινωνία με τους θεατές για να διευρύνουμε το έργο μας και την εμβέλειά του. Αυτό που εγώ περιμένω είναι οι δυνατές εμπειρίες που θα με βοηθήσουν ν’ αλλάξω την εικόνα μου για τον κόσμο. Όπως λατρεύω τον Ταρκόφσκι, το κλασικό σινεμά, τη ζωγραφική, το θέατρο, και όλα αυτά με κάνουν πιο πλούσιο, έτσι ελπίζω ότι και τα transmedia projects θα με ταξιδέψουν σε μια άλλη διάσταση της πραγματικότητας. Όπως γινόταν πάντα στο σινεμά. Διαφέρει μόνο ο τρόπος. Γιατί οι ταινίες δεν τελειώνουν με την ολοκλήρωσή τους».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ