Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Θέλω να πιστεύω στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Στα ποιοτικά στάνταρ έχουν ανέβει, αλλά οι περισσότεροι νέοι σκηνοθέτες φαντάζουν ξεκομμένοι από την καθημερινότητα και το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι, παγιδευμένοι στον φορμαλισμό και στην ακαδημαϊκή ματιά. Φωτο: Σπύρος Στάβερης / LIFO

Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Γεννήθηκα στο Σίδνεϊ, αλλά μεγάλωσα στα Πατήσια, στον Άγιο Ελευθέριο. Τώρα μένω στην Ακαδημία Πλάτωνος, αλλά σκέφτομαι να μετακομίσω στην Κυψέλη, τη βρίσκω πιο γειτονιά και πιο ενδιαφέρουσα τοπογραφικά αλλά και ανθρωπογεωγραφικά. Παιδί της πόλης, βλέπεις, θέλω να ζω στην καρδιά της. Τη θυμάμαι σε πολύ πιο ευοίωνες εποχές και μακάρι να προχωρήσει η ιστορία με την ανάπλαση, μήπως αρχίσει να αλλάζει κάτι.

Την Αθήνα οι κάτοικοί της δεν την αγαπούν, το διαπιστώνεις καθημερινά από το πώς συμπεριφέρονται, πώς οδηγούν, πώς διαχειρίζονται τα σκουπίδια τους κ.λπ. Είναι μια πόλη της αρπαχτής, εικόνα και ομοίωση του μεταπολεμικού ελληνικού «θαύματος» που μόλις μας τελείωσε. Ξέρεις, έχω ταξιδέψει και αλλού, σε χώρες και πόλεις με επίσης μεγάλο οικονομικό πρόβλημα, πουθενά όμως δεν συνάντησα την παρακμή, την απόγνωση και τη μανιοκαταθλιπτική κατήφεια της Αθήνας, ούτε είδα να έχουν εγκαταλείψει έτσι το κέντρο μιας πρωτεύουσας, να θυμίζει Μπαντουστάν.

Αν βρίσκω κάτι θετικό; Εντάξει, οι γνωστές κοινοτοπίες: ο ήλιος, το κλίμα, τα ανθρώπινα μεγέθη... Πριν από κάποια χρόνια θα πρόσθετα την έντονη νυχτερινή ζωή και το αίσθημα ασφάλειας, που όμως αποτελούν παρελθόν. Είναι βέβαια και μια πόλη μεγάλων αντιθέσεων, πράγμα που την κάνει σίγουρα ενδιαφέρουσα - κοντά στο χάος, τη μιζέρια και την αβεβαιότητα, συναντάς επίσης ανθρώπους, καταστάσεις και πράγματα που σε συναρπάζουν. Μιλώ, βέβαια, για το κέντρο, παραέξω υπάρχει ένα κακέκτυπο των προαστίων του Λος Άντζελες.

Αν είναι ερωτική; Μέχρι πριν από μια δεκαετία ναι, ήταν – το ευνοούσε κάτι τέτοιο το άναρχο του κέντρου, το σμίξιμο αστικού-λαϊκού στοιχείου, το διαρκές μπόλιασμα με εσωτερικούς κι εξωτερικούς μετανάστες, το μποέμ πνεύμα... Τώρα πια, όχι. Τώρα η νεολαία γαμιέται μεν ασύστολα, αλλά στα κρυφά, δεν το φωνάζει, δεν το διεκδικεί. Και συχνά το κάνει λυσσασμένα, χωρίς προφυλάξεις (ποιος να την ενημερώσει, άλλωστε), με αποτέλεσμα να υπάρχει τελευταία έξαρση στα Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα.

Ναι, είναι βαρίδι και τροχοπέδη η ιστορία, όταν παράγεις περισσότερους μύθους απ' όσους μπορείς να διαχειριστείς. Όλοι οι λαοί λειτουργούν φαντασιακά, αλλά εμείς το παραξηλώσαμε. Και κοντά σ' αυτό στήσαμε μια ευμάρεια σε σαθρά πόδια. Φωνάξαμε, διαδηλώσαμε, κάψαμε μέχρι και ανθρώπους και τι καταφέραμε;

• Είμαστε βάρβαροι οι Αθηναίοι, χυδαίοι και ρατσιστές. Απέναντι όχι μόνο στους ξένους αλλά και σε κάθε διαφορετικό. Κι όταν συναντάς ανεκτικότητα, σπάνια είναι ενσυνείδητη, βασικά είναι αδιαφορία. Βγήκαμε πρόσφατα η δεύτερη πιο ομοφοβική πόλη στην Ευρώπη! Ακόμα και στο Γκάζι είχαμε τέτοια επεισόδια. Σε τέτοιους καιρούς, το να τολμούν να κυκλοφορήσουν δύο αγόρια ή κορίτσια πιασμένα χέρι-χέρι συνιστά πολιτική πράξη που εκτιμώ και στηρίζω απόλυτα.

Τι να λέμε τώρα, βλέπεις ακόμα και σήμερα μαγαζιά που ζουν από τους γκέι να αρνούνται μετά βδελυγμίας τον «χαρακτηρισμό». Δεν είναι ότι συμφωνώ με τη λογική των γκέτο σε μια πόλη, «αναγκαίο κακό» το λες. Καλλιεργούν μεν συντροφικότητα, αυτοπεποίθηση, σιγουριά, στην πορεία όμως καταντούν βαρετά κι ανιαρά, απλώς αλλάζεις κουτάκι δηλαδή. Σιχαίνομαι, όμως, την υποκρισία.

• Με το Man At Sea κλείνει ένας κύκλος αρκετά οδυνηρός. Επιχείρησα μια λογοτεχνική διασκευή σε κινηματογραφικό πλαίσιο, δεν είχε όμως το αποτέλεσμα που περίμενα. Το σενάριο έπρεπε να είναι πιο λιτό, πιο κινηματογραφικό και αυτή είναι η βασική αδυναμία της ταινίας.

Αν καταφέρω να βρω χρήματα, θα ξεκινήσω το Καλάσνικοφ, μια ταινία για τη βία, τη γοητεία, τον ερωτισμό αλλά και την τραγική της κατάληξη. Βαρέθηκα, ξέρεις, το φετίχ της βίας και την ηρωοποίησή της. Είναι μια κοινωνικά πρωτόγονη αντίδραση που την τρέφουν το χάος, η ανέχεια καθώς και οι πολλές ψευδαισθήσεις και μυθολογίες των οποίων είμαστε αιχμάλωτοι σε αυτή τη χώρα. Λες και δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι ν' αγωνιστείς για να αλλάξεις τα πράγματα και καταρχάς τον εαυτό σου και τα μυαλά που κουβαλάς.

Ναι, είναι βαρίδι και τροχοπέδη η ιστορία, όταν παράγεις περισσότερους μύθους απ' όσους μπορείς να διαχειριστείς. Όλοι οι λαοί λειτουργούν φαντασιακά, αλλά εμείς το παραξηλώσαμε. Και κοντά σ' αυτό στήσαμε μια ευμάρεια σε σαθρά πόδια. Φωνάξαμε, διαδηλώσαμε, κάψαμε μέχρι και ανθρώπους και τι καταφέραμε; Θα πονέσουμε ακόμα πολύ, αναμφίβολα, όμως μόνο μέσα από τον πόνο μαθαίνει κανείς. Το μόνο αισιόδοξο είναι ότι τα μεταπολιτευτικά ψέματα τελείωσαν, το πολιτικό σκηνικό μεταβλήθηκε αρκετά -για το καλύτερο και το χειρότερο-, νοοτροπίες και αγκυλώσεις δεκαετιών καταρρέουν.

• Θέλω να πιστεύω στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Στα ποιοτικά στάνταρ έχουν ανέβει, αλλά οι περισσότεροι νέοι σκηνοθέτες φαντάζουν ξεκομμένοι από την καθημερινότητα και το πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι, παγιδευμένοι στον φορμαλισμό και στην ακαδημαϊκή ματιά. Το ύφος και οι τεχνικές προδιαγραφές τούς απασχολούν περισσότερο από την ουσία, σαν να μην τους αγγίζουν οι προκλήσεις των καιρών. Ξεχωρίζω ιδιαίτερα τους Αλέξη Αλεξίου, Σύλλα Τζουμέρκα και τον αλβανικής καταγωγής νεαρό μικρομηκά Νεριτάν Ζιντζιρία.

• Ξέρω, δεν ακούγομαι πια τόσο οργισμένος. Μεγαλώνω όμως και με τα χρόνια η οργή, αν παραμείνει αδάμαστη, γίνεται κακός σύμβουλος. Πρέπει να αποστασιοποιείται πια κανείς, να κρίνει πιο νηφάλια. Η οργή της νιότης είναι βέβαια αυθόρμητη, αναγκαία, επιθυμητή – λατρεύω τα παιδιά που θέλουν να γίνουν το αντίθετο από τους γονείς τους. Το ίδιο επιθυμητή, όμως, είναι και η ωρίμανση που σε ολοκληρώνει ως άνθρωπο. Θα πρέπει να έχεις πραγματικά σοβαρούς λόγους ή θέματα για να παραμένεις οργισμένος σαν έφηβος όντας μεσήλικας.

• Ζούμε σε μια εποχή υπερσεξουαλική. Παλιότερα όλο αυτό είχε ένα νόημα ως ανακάλυψη επιθυμιών και δυνατοτήτων ή ως υγιής αντίδραση ενάντια στον πολιτισμό της ενοχής και στον κυρίαρχο κοινωνικό πουριτανισμό. Όμως η βουλιμία με την οποία αντιμετωπίζουμε, πλέον, τον σαρκικό έρωτα, αντί να απελευθερώνει, καταδυναστεύει, γίνεται αυτοκαταστροφική. Δεν το λέω αυτό σεμνότυφα, αλίμονο. Μου αρέσει κι εμένα η Κόλαση, αλλά ακόμα και η ωραιότερη Κόλαση δεν φτάνει να σε κάνει καλύτερο άνθρωπο.

• Όλοι οι καλλιτέχνες είμαστε παλαβοί. Η ανάγκη έκφρασης είναι έμφυτη στα προβληματικά, μυστήρια άτομα. Καλλιτέχνης δεν γίνεσαι επειδή έβγαλες κάποια σχολή, αλλά επειδή κάτι σε καίει. Δεν ξέρω να σου πω γιατί ξεκίνησα να κάνω κινηματογράφο. Αρχικά ονειρευόμουν να γίνω αρχιτέκτονας - λατρεύω την αίσθηση του χώρου. Ένιωθα, όμως, μια έντονη εσωτερική ανάγκη να εκφραστώ κι ήθελα κοινό για να το κάνω. Αν, τώρα, κατάφερα να περάσω και κάποια πολιτικά μηνύματα μέσα από το έργο μου, ακόμα καλύτερα.

Όχι, δεν είμαι στρατευμένος με την κλασική έννοια. Βλέπω την πολιτική πέρα από εξουσίες, παρατάξεις κι εξουσίες. Είναι και δρόμος, αλλά κυρίως κουλτούρα και πολιτισμός, ένας διαρκής αγώνας για να μπορούμε να ζούμε πιο ισότιμα, πιο ελεύθερα, πιο αλληλέγγυα, πιο αληθινά, ανεξάρτητα από φύλα, φυλές, ερωτικές ή άλλες προτιμήσεις.

• Πιστεύω στη μοίρα, στο κισμέτ. Δεν καθορίζουμε τη μοίρα μας, εκείνη μας καθορίζει. Η ελεύθερη βούληση είναι να μπορείς να τη χειριστείς ανά πάσα στιγμή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δίχως βέβαια να βλάπτεις τον εαυτό σου και τους άλλους. Η ζωή σε πάει, δεν την πας, και υπάρχουν 2-3 συγκεκριμένοι δρόμοι που μπορείς να ακολουθήσεις. Η δική μου επιστροφή από το Λονδίνο π.χ. δεν ήταν συνειδητή απόφαση, απλώς συνέβη. Πολλές φορές μια παρόρμηση μας επιβάλλει να την ακολουθήσουμε, παρότι αδυνατούμε να το εξηγήσουμε αυτό ορθολογικά.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ