ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς μιλά στο LIFO.gr για την Ζυλιέτ Μπινός και τα "Σύννεφα του Μαρία Σίλς"

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς μιλά στο LIFO.gr για την Ζυλιέτ Μπινός και τα "Σύννεφα του Μαρία Σίλς" Facebook Twitter
Ο Ολιβιέ Ασαγιάς στις Κάννες
0

Ένας διανοούμενος του σινεμά που εξελίχθηκε σε ιδιαίτερο αφηγητή, με μεγάλη ποικιλία σε επικά πορτρέτα εποχής(Κάρλος) και απαιτητικές πολυπρόσωπες τοιχογραφίες εποχής (Μετά το Μάη), ο Ολιβιέ Ασαγιάς επιστρέφει με ένα πόνημα για το πέρασμα του χρόνου και τη στόφα των ηθοποιών, στα Σύννεφα του Σιλς Μαρία, με σπουδαίες ερμηνείες από τη Ζυλιέτ Μπινός και την Κρίστεν Στιούαρτ. Ο Γάλλος σκηνοθέτης μιλάει για την μούσα της ταινίας, τη Ζυλιέτ Μπινός και τους λόγους που δεν μπορεί να απαρνηθεί το σελουλόϊντ, σε μια συνάντηση που είχαμε τον περασμένο Ιανουάριο, στο Παρίσι. 

 

Έχετε δηλώσει πως το φιλμ Σύννεφα του Σιλς Μαρία δεν είναι απλώς μια ταινία με την Ζυλιέτ Μπινός, αλλά μια ταινία για εκείνην. Πόσο σίγουρος μπορείτε να είστε για την ψυχολογική ευστοχία του πορτρέτου που επιχειρείτε, δεδομένου πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να συλλάβετε τον εσωτερικό κόσμο ενός ηθοποιού;

Πρόκειται για ένα πορτρέτο της Ζυλιέτ Μπινός που εγώ γνωρίζω, την εικόνα που προσωπικά εκλαμβάνω, και όχι απολύτως αντικειμενικό. Βασικά, γνωρίζω ότι εκείνη μου επιτρέπει να γνωρίσω. Μου δείχνει ορισμένες πτυχές του εαυτού της αλλά τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία πραγματεύεται επίσης την φαντασίωση που έχω για την Μπινός, όπως και το πώς φαντασιώνομαι την Κρίστεν Στιούαρτ ή την Κλόϊ Γκρέϊς Μορέτζ. Δε σημαίνει, δηλαδή, πως εξερευνώ την Μπινός και θα σας παραδώσω το τελικό πόρισμα των διαπιστώσεων μου, αλλά κάνω μια ταινία που με ενέπνευσε να κάνω, σε έναν ρόλο που έγραψα για εκείνην, με υλικό κυρίως βγαλμένο από την διαδικασία της δικής της προετοιμασίας για τον χαρακτήρα της Μαρία Έντερς, με όποια βιώματα επέλεξε να ενσωματώσει στο όριο μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Συχνά, χρησιμοποιούσε δικές της εμπειρίες και παρατηρήσεις από μέσα της. Άλλοτε, υποδυόταν μια ηθοποιό που ενδεχομένως να είχε γίνει αλλά δεν έγινε ποτέ ακριβώς έτσι. 

Η Ζυλιέτ έχει απόλυτη ανάγκη τον πειραματισμό, ξεφεύγει συχνά σε τρελές κατευθύνσεις, τολμά. Θα ξεκινήσει, για παράδειγμα με υπερβολικές λύσεις και μετά από μερικές λήψεις, θα κατεβάσει τους τόνους.

 

Η διαύγεια των συναισθημάτων της, είτε πρόκειται να επιτεθεί, ή να κλάψει και να λυγίσει, ή να υπερασπιστεί τον εαυτό της, είναι απαράμιλλη. Η Ζυλιέτ Μπινός παραμένει ένα μοναδικό εργαλείο...

Ναι, είναι ένα απίθανο εργαλείο, αλλά όπως όλες οι μεγάλες ηθοποιοί, εξαρτά πολλά στο σκηνοθέτη, στη γωνία λήψης, στον παρτενέρ, στο μοντάζ, φυσικά στο περιεχόμενο. Η Ζυλιέτ έχει απόλυτη ανάγκη τον πειραματισμό, ξεφεύγει συχνά σε τρελές κατευθύνσεις, τολμά. Θα ξεκινήσει, για παράδειγμα με υπερβολικές λύσεις και μετά από μερικές λήψεις, θα κατεβάσει τους τόνους. Στο μοντάζ έχεις όλες τις εκδοχές, αλλά και το βάρος της επιλογής και της εμπιστοσύνης που σου έχει δείξει. Πρέπει να τιμήσεις την γενναιοδωρία της, ως σκηνοθέτης, και να διαλέξεις την καλύτερη. Αλλά, ποιά είναι η καλύτερη; Δεν είναι πάντα εύκολο να απαντήσεις.  

 

Από την άλλη, η Κρίστεν Στιούαρτ προέρχεται από μια διαφορετική σχολή σινεμά, την αμερικανική, και αναρωτιέμαι αν έφερε στην ταινία κάτι, ας πούμε, αμερικανικό στον τρόπο προσέγγισης του ρόλου, και την ευαισθησία που αυτό συνεπάγεται. 

 Αν και είναι δύσκολο να συζητήσω πάνω σε ένα πλαίσιο που δεν είναι εύκολα διακριτό, η Κρίστεν είναι πολύ Αμερικανίδα! Αποτελεί προϊόν του Χόλιγουντ, μεγάλωσε στο Λος Άντζελες, μπροστά στις κάμερες, ως παιδί που έπαιζε σε ταινίες μέχρι να γίνει αυτή που γνωρίζουμε. Έχει φτάσει πλέον στο σημείο που συνειδητοποίησε πως χρειάζεται να δοκιμάσει νέα πράγματα, να βρει έναν χώρο που το Χόλιγουντ δεν γίνεται να της παραχωρήσει. Μπορεί να είναι η Μπέλα ή η Χιονάτη, αλλά το Χόλιγουντ δεν είναι σε θέση αν της δώσει τους μεγάλους ρόλους που αξίζει. Απέναντι στην Ζυλιέτ, μια ηθοποιό που μπορεί να λειτουργήσει μόνο μέσα από ευρωπαϊκούς ρόλους, να πλάσει ή και να παραμορφώσει ένα ρόλο, η Κρίστεν κατάλαβε πως μόνο θετική είναι μια τέτοια εμπειρία. Ηθοποιοί όπως η Μπινός βοηθάνε σταρ όπως η Στιούαρτ. 

 

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς μιλά στο LIFO.gr για την Ζυλιέτ Μπινός και τα "Σύννεφα του Μαρία Σίλς" Facebook Twitter
Με τις πρωταγωνίστριες της ταινίας του Ζυλιέτ Μπινός (δ) και Κρίστεν Στίουαρτ (α)

 

Και όντως, της προσφέρατε τον καλύτερο ρόλο της καριέρας της, με διαφορά. Γυρίσατε τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία σε φιλμ, σωστά;

Ω ναι!

 

Με την πρόοδο του ψηφιακού φορμάτ, βρίσκετε ακόμη μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα δύο;

Ω ναι!

 

Παρά το κόστος, επιμένετε από καθαρά καλλιτεχνική επιλογή, ή από μια ρετρό εμμονή, δεδομένου πως αγαπάτε ιδιαίτερα το σινεμά, έχοντας χρηματίσει κριτικός κινηματογράφου στο παρελθόν;

Μπορώ να σας πω, πως τώρα βλέπω την τεράστια διαφορά περισσότερο από ότι στο παρελθόν. Κοιτάξτε, ανέκαθεν γύριζα σε φιλμ, μόνταρα σε AVID, έκανα post σε ψηφιακά μηχανήματα προφανώς, και προέβαλλα τις ταινίες μου σε κόπια, ή σε DCP, όταν η κόπια άρχισε να εκλείπει. Δεν είμαι φετιχιστής του φιλμ, δεν το κάνω από εμμονικούς λόγους. Απλώς, το film stock που έχουμε τώρα στη διάθεση μας είναι πιό ευαίσθητο, πολύ πιο πλούσιο σε υφή σε σύγκριση με το διαθέσιμο 10 χρόνια πριν. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι' αυτό.

Φανταστείτε πως οτιδήποτε προέρχεται από φιλμ και δουλεύεται σε ψηφιακό, επιτρέπει δεκαπλάσιο χώρο για γλυπτική πάνω στην εικόνα, έχεις μεγαλύτερο καμβά να δουλέψεις. Δεν είχα κανένα πρόβλημα με τις τελευταίες μου ταινίες, όταν τις προέβαλλα σε DCP. Ήμουν ευχαριστημένος με την απόδοση ώσπου χρειάστηκε να κάνω μερικές κόπιες σε φιλμ για τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία, αμέσως μετά την πρεμιέρα στο φεστιβάλ Καννών, για χώρες που χρειάζονταν ακόμη φιλμ. Τι είδα σε φιλμ και σοκαρίστηκα με το πόσο σπουδαία ήταν η εικόνα.

Εκεί κατάλαβα γιατί μου κακοφαίνονταν μερικές σκηνές αφού τις είχα επεξεργαστεί όσο μπορούσα στο μοντάζ και μετά. Μου είναι τεχνικά αδύνατον να σας εξηγήσω το γιατί, αλλά με την μεστή υφή που παρατηρώ στα μαύρα και σε μερικές ακόμη λεπτομέρειες, διαπιστώνω πως η οργανική λογική μετά το γύρισμα σε φιλμ και την ψηφιακή επεξεργασία, είναι απαραιτήτως η προβολή σε φιλμ. Εκεί έχω καταλήξει με βεβαιότητα. Τουλάχιστον σε φεστιβάλ, όσο υπάρχει ακόμη η δυνατότητα, θα παρακαλώ για φιλμικές συνθήκες!

 

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς μιλά στο LIFO.gr για την Ζυλιέτ Μπινός και τα "Σύννεφα του Μαρία Σίλς" Facebook Twitter

 

 


 

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ