Είναι η Ρίπλεϊ, δηλαδή το πρώτο θηλυκό icon του σινεμά δράσης, είναι μια φιγούρα ιδιαίτερα αγαπητή γενικώς και ειδικώς, έχει συνεργαστεί με μεγάλους σκηνοθέτες αλλά και με υποσχόμενα ταλέντα στην αρχή της καριέρας τους, έχει ένα αρκετά πλούσιο βιογραφικό ώστε να θεωρείται μία από τις Μεγάλες Κυρίες της αμερικανικής υποκριτικής και είναι αρκετά ακομπλεξάριστη για να πεταχτεί μέχρι τη Γαλλία και να παίξει σε ένα επεισόδιο της guilty pleasure σειράς «Call my agent».
Η Σιγκούρνι Γουίβερ προσθέτει τώρα στο βιογραφικό της το όνομα του Πολ Σρέιντερ, συμπρωταγωνιστώντας με τον Τζόελ Έτζερτον και την ανερχόμενη Κουιντέσα Σουίντελ στο «Master Gardener». Στην ταινία υποδύεται τη Νόρμα, μια πλούσια ιδιοκτήτρια ενός ολάνθιστου κήπου όπου εργάζεται ως αρχικηπουρός ο Νάρβελ, ακόμα ένας από τους γνώριμους αντι-ήρωες του Σρέιντερ. Όπως μαθαίνουμε, ο Νάρβελ έχει βίαιο, ακροδεξιό παρελθόν και διατηρεί ερωτική σχέση μαζί της.
Όταν η Νόρμα του ζητά να πάρει υπό την προστασία του τη Μάγια, την ανιψιά της, και να της διδάξει την τέχνη της κηπουρικής, δημιουργείται ένα τρίγωνο μεταξύ τους, το οποίο θα φέρει αλυσιδωτές αντιδράσεις στον κήπο. Ο τελευταίος έχει την προφανή θρησκευτική σημειολογία, για ταινία του Σρέιντερ μιλάμε άλλωστε, αποτελεί και αναφορά στον Τένεσι Ουίλιαμς, αλλά θα επεκταθούμε στην κριτική μας, όταν έρθει η ώρα – η ταινία πρόκειται να κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 8 Ιουνίου.
Η ουσία αυτού που κάνουμε ως ηθοποιοί είναι παντού η ίδια, ανεξάρτητα από το μέγεθος και τις συνθήκες της παραγωγής. Δημιουργούμε ένα ξεχωριστό άτομο και η δουλειά που κάνουμε προέρχεται από εμάς τους ίδιους ως άτομα. Κατασκευάζουμε από την αρχή έναν χαρακτήρα, χτίζουμε το ποιος είναι, τι θέλει και τι κάνει.
Με αφορμή τη συμμετοχή της στο «Master Gardener» είχαμε την τιμή να συνομιλήσουμε με τη Σιγκούρνι Γουίβερ. Μας μίλησε για τον ρόλο της, για τον Πολ Σρέιντερ, για τη χαρά της να αναδεικνύει τη σεξουαλικότητα γυναικών μεγαλύτερης ηλικίας στο πανί, για τα ρούχα που θυσίασε από την γκαρνταρόμπα της για τις ανάγκες του έργου, για τους σκηνοθέτες με τους οποίους θα ήθελε να (ξανα)συνεργαστεί και για το «Ντέιβ, Πρόεδρος για μια μέρα» του Άιβαν Ράιτμαν που έχει στοιχειώσει τον προγραμματισμό των ελληνικών ιδιωτικών καναλιών.
— Καταρχάς, θα ήθελα να μάθω τι τράβηξε το ενδιαφέρον σας στο συγκεκριμένο πρότζεκτ.
Ο Πολ Σρέιντερ. Είμαι εδώ και χρόνια θαυμάστριά του, έχει γυρίσει κατά καιρούς καταπληκτικές ταινίες. Φυσικά, ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα έπαιζα σε κάτι δικό του, επειδή τα σενάριά του περιστρέφονται συνήθως γύρω από αρσενικούς ήρωες, αλλά σε αυτή την περίπτωση μου έστειλε το σενάριο και με έκπληξη διαπίστωσα ότι οι δύο από τους τρεις βασικούς χαρακτήρες είναι γυναικείοι, και μάλιστα πάρα πολύ σύνθετοι.
Οπότε την επόμενη μέρα συνάντησα τον Πολ, του εκμυστηρεύτηκα ότι είμαι μεγάλη του φαν, ότι μου άρεσε το σενάριο και η αλληγορία με τον κήπο, έπαιζε και ο Τζόελ, με τον οποίο είχα ξαναδουλέψει και τα πήγαμε θαυμάσια, οπότε του ανακοίνωσα ότι θα ήθελα πολύ να γίνω μέρος αυτού του ταξιδιού.
— Μια και αναφερθήκατε στον κήπο, για να χρησιμοποιήσω κι εγώ μία από τις μεταφορές της ταινίας, πιστεύετε ότι με λίγη φροντίδα, ανάλογη εκείνης που δείχνει ένας κηπουρός στα άνθη, μπορεί ένας άνθρωπος σαν τον Νάρβελ όντως να αλλάξει;
Το πιστεύω. Το πιστεύω πολύ! Μπορεί κάποιος να γίνει καλύτερος άνθρωπος αν του δείξεις εμπιστοσύνη και τον φροντίσεις. Εν προκειμένω, αν και ο Νάρβελ ήταν δολοφόνος και βρίσκεται σε πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων, η Νόρμα είδε κάτι σ’ αυτόν, τον εμπιστεύτηκε, πίστεψε στο ένστικτό της, του έδωσε την ευκαιρία να αναλάβει τον κήπο της και εκείνος την έβγαλε ασπροπρόσωπη.
Ταυτόχρονα, ανέπτυξε μια σχέση μαζί του, μέσα από την οποία, τουλάχιστον κατά τη δική μου άποψη και τον τρόπο που προσέγγισα τον χαρακτήρα, δεν τον εξαναγκάζει να έχει σεξουαλικές επαφές μαζί της, είναι κάτι που θέλουν αμφότεροι και μοιάζει να έχει θετική επίδραση στον Νάρβελ.
— Χαίρομαι που αναφερθήκατε σε αυτό γιατί σκεφτόμουν, όσο έβλεπα τις σχετικές σκηνές, ότι δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε απεικονίσεις της σεξουαλικής επιθυμίας ανθρώπων μεγαλύτερης ηλικίας στην οθόνη, πολύ περισσότερο γυναικών. Η ηρωίδα σας στην ταινία νιώθει λαγνεία, νιώθει ζήλια που ο Σρέιντερ κι εσείς μάς το δείχνετε αφιλτράριστα και πιστεύω ότι είναι κάτι που θα έπρεπε να συμβαίνει συχνότερα στο σινεμά.
Συμφωνώ απολύτως. Με εξίταρε η ιδέα ότι θα παίξω μια γυναίκα της ηλικίας μου που έχει πολύ έντονη σεξουαλική ζωή και μια καλή και σύνθετη σχέση με τη σεξουαλικότητά της, και που είναι τόσο δυνατή και ανεξάρτητη.
Νομίζω ότι ο Πολ Σρέιντερ πάντα έκανε το δικό του, χωρίς να δίνει σημασία στο τι συμβαίνει και τι λένε εκεί έξω. Εδώ έχει γράψει δύο γυναικείους χαρακτήρες εξίσου δυναμικούς και πολύπλοκους και εξερευνά όλες τις πτυχές τους, ανάμεσά τους και τη σεξουαλική. Είναι ατρόμητος ως σκηνοθέτης και ως άνθρωπος.
— Αναφέρεστε για ακόμα μια φορά στην πολυπλοκότητα των χαρακτήρων. Όσον αφορά τη Νόρμα που υποδύεστε, θα λέγατε ότι κατά ένα μέρος εκπροσωπεί το λευκό προνόμιο στην ταινία;
Βεβαίως. Είναι μια προνομιούχα, λευκή γυναίκα κι αυτό τη βοήθησε να φτιάξει μια ζωή όπως τη φαντάστηκε. Δεν έχει υποφέρει ιδιαίτερα, έχει λίγους ανθρώπους στον κόσμο της και είναι εμφανώς ένας άνθρωπος με έντονο αίσθημα υπεροχής. Ακόμα και η κίνησή της να πάρει την ανιψιά της, τη Μάγια, υπό την προστασία της σε έναν βαθμό εξυπηρετεί αυτό το αίσθημα υπεροχής, τα συναισθήματά της απέναντί της είναι αντικρουόμενα.
Πιστεύω ότι θέλει ειλικρινά να βοηθήσει τη Μάγια να σταθεί στα πόδια της και να της αφήσει τον κήπο, αλλά ταυτόχρονα δεν αποδέχτηκε ποτέ το παρελθόν της μητέρας της κι αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να ξεπεράσει, το βλέπει στο πρόσωπο της ανιψιάς της κι αυτό δημιουργεί εντάσεις μεταξύ τους.
— Ποιες άλλες δουλειές του Πολ Σρέιντερ σας αρέσουν;
Μου αρέσει πάρα πολύ το «First Reformed» με τον Ίθαν Χοκ, νομίζω ότι είναι μία από τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων ετών, και το γεγονός ότι τη γύρισε με μηδαμινό budget την κάνει ακόμα καλύτερη.
Ξέρετε, και το «Master Gardener» το γυρίσαμε σε μόλις είκοσι μέρες, με ελάχιστα χρήματα. Φανταστείτε ότι ο προϋπολογισμός ήταν τόσο μικρός, που δεν έφτανε για να καλύψει ούτε το απαιτούμενο ποσό για τα ρούχα της Νόρμα. Αναγκάστηκα να ψάξω στην γκαρνταρόμπα μου για να βρω τα κατάλληλα ρούχα και να τα μεταποιήσουμε. Μάλιστα, χρησιμοποιήσαμε κι ένα φόρεμα από το «Εργαζόμενο Κορίτσι».
— Να υποθέσω ότι ήταν το κόκκινο φόρεμα, έτσι;
(Παύση) Ναι, αυτό ήταν, με τσακώσατε! (Γέλια) Για να επανέλθω στην αρχική σας ερώτηση, θεωρώ ότι το «First Reformed» και το «Card Counter» είναι πολύ ώριμες δουλειές του. Και βέβαια, ας μην ξεχνάμε ότι έχει γράψει τον «Ταξιτζή» και το «Οργισμένο Είδωλο». Το στυλ του είναι διακριτό, καταλαβαίνεις ότι παρακολουθείς μια ιστορία που ανήκει στον Πολ Σρέιντερ.
Τέτοια είναι και το «Master Gardener», που γυρίστηκε κάτω από δύσκολες συνθήκες. O ίδιος δεν ήταν πολύ καλά στην υγεία του κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων κι όμως, δεν το έβαλε κάτω.
Γυρίζαμε γρήγορα, γιατί δεν είχαμε πολλά περιθώρια λόγω προγραμματισμού και λόγω της κατάστασής του. Κάναμε όσο περισσότερες λήψεις μπορούσαμε στον περιορισμένο χρόνο που είχαμε κι αυτό, ως ηθοποιός, το βρήκα απαιτητικό μεν αλλά και μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση.
— Είναι πιο απαιτητικό να γυρίζετε μια ταινία υπό αυτές τις συνθήκες απ' ό,τι σε green screen και, γενικότερα, σε συνθήκες υπερπαραγωγής;
Να σας πω την αλήθεια, προσωπικά δεν έχω δουλέψει ποτέ σε green screen. Αφενός η τεχνολογία του «Avatar» είναι διαφορετική και αφετέρου παλιότερα δεν είχαμε green screen, άλλο που δεν βλέπαμε κάποιες φορές το Alien ή τα φαντάσματα στα γυρίσματα των «Ghostbusters» και τα πρόσθεταν μετά οι τεχνικοί των οπτικών εφέ.
Νομίζω, όμως, ότι η ουσία αυτού που κάνουμε ως ηθοποιοί είναι παντού η ίδια, ανεξάρτητα από το μέγεθος και τις συνθήκες της παραγωγής. Δημιουργούμε ένα ξεχωριστό άτομο και η δουλειά που κάνουμε προέρχεται από εμάς τους ίδιους ως άτομα. Κατασκευάζουμε από την αρχή έναν χαρακτήρα, χτίζουμε το ποιος είναι, τι θέλει και τι κάνει. Βρίσκω ίδια τη διαδικασία και τη σύνδεσή μου με τον χαρακτήρα, είτε υποδύομαι τη δεκατετράχρονη Κίρι στο «Avatar: Τhe way of water» είτε την εβδομηντάχρονη Νόρμα στο «Master Gardener».
Προσωπικά, δε, μου αρέσει να τα συνδυάζω, να κάνω πότε μια μεγάλη και πότε μια μικρή παραγωγή. Μου αρέσει να πηγαίνω από την κωμωδία στο δράμα και από εκεί στο θρίλερ, χρειάζομαι την αλλαγή. Oπότε το βρήκα πολύ ανανεωτικό που από το «Avatar: The way of water» πέρασα στο «Μaster Gardener».
— Έχετε συνεργαστεί, λοιπόν, με σκηνοθέτες όπως ο Πολ Σρέιντερ και ο Τζέιμς Κάμερον. Έχετε δουλέψει επίσης με τον Πίτερ Γουίαρ, τον Ανγκ Λι, τον Ρόμαν Πολάνσκι, τον Γουίλιαμ Φρίντκιν, τον Ρίντλεϊ Σκοτ, τον Μάικ Νίκολς και τον Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Έχετε άλλους σκηνοθέτες στη bucket list σας;
Αμέτρητους! (Γέλια) Αχ, αυτές είναι ερωτήσεις που ποτέ δεν είμαι έτοιμη να απαντήσω. Θέλω, πάντως, να ξανακάνω κάτι με τον Πίτερ Γουίαρ. Το καλοκάρι έχω την πρεμιέρα μιας σειράς στην Αυστραλία, θα πάω εκεί και ελπίζω να τον συναντήσω. Ξέρω ότι δεν δραστηριοποιείται πια στο σινεμά, ελπίζω να τον πείσω να επιστρέψει στην ενεργό δράση και να κάνουμε κάτι μαζί.
Yπάρχουν πάρα πολλοί μεγάλοι σκηνοθέτες εκεί έξω με τους οποίους δεν έχω συνεργαστεί ποτέ και εύχομαι να μου δοθεί η ευκαιρία κάποτε. Μου αρέσει, επίσης, να δουλεύω με νέους σκηνοθέτες και πρέπει να σας πω πόσο ενθαρρυντικό μου φαίνεται το να βλέπω όλο και περισσότερες γυναίκες, όλο και περισσότερους σκηνοθέτες διαφορετικού χρώματος να έρχονται στο προσκήνιο και να αφήνουν το στίγμα τους. Θέλω σίγουρα να συνεργαστώ με τον Τζόρνταν Πιλ π.χ. (Παύση) Συγγνώμη, όπως σας είπα και στην αρχή είναι αμέτρητοι, δεν ξέρω ποιους να πρωτοδιαλέξω.
— Eπειδή ο χρόνος μας τελειώνει, θα ήθελα να σας επισημάνω πριν κλείσουμε ότι η δημοφιλέστερη ταινία σας στην Ελλάδα ίσως είναι το «Ντέιβ, Πρόεδρος για μια μέρα» (1993) του Άιβαν Ράιτμαν. Ξέρω, σας φαίνεται παράξενο, αλλά προβαλλόταν στα ιδιωτικά κανάλια σχεδόν κάθε εβδομάδα επί χρόνια. Προσωπικά, νομίζω ότι έχει γεράσει καλά, έχει μια αύρα Φρανκ Κάπρα. Τα δικά σας συναισθήματα γι' αυτή την ταινία ποια είναι;
Αγαπώ πολύ αυτή την ταινία, ο Κέβιν Κλάιν είναι ιδιοφυΐα, μου αρέσει και ο ρόλος μου. Ο Ράιτμαν είχε συγκεντρώσει ένα εκλεκτό επιτελείο στο «Dave». Να σας ενημερώσω ότι και στις ΗΠΑ η ταινία έγινε ξανά επίκαιρη όσο ήταν Πρόεδρος ο Τραμπ, πολλοί άνθρωποι τη μνημόνευαν και επέστρεφαν σ’ αυτήν.
Με εκπλήσσει και με ευχαριστεί που αρέσει η ταινία στην Ελλάδα, αλλά μου φαίνεται και φυσιολογικό, εσείς γεννήσατε τη Δημοκρατία. (Παύση) Νιώθω πραγματικά ευλογημένη που πρόλαβα να συνεργαστώ με τον Άιβαν τρεις φορές στην καριέρα μου, μου λείπει.
— Αν δεν κάνω λάθος, και με τον Κέβιν Κλάιν έχετε συνεργαστεί τρεις φορές.
Ναι, ναι, στο σινεμά έχουμε παίξει μαζί τρεις φορές. Αλλά έχουμε κάνει πολλά και διάφορα με τον Κέβιν. Έχουμε συνεργαστεί και στο σανίδι, έχουμε κάνει Σαίξπηρ μαζί, είναι σπουδαίος. Στο σινεμά η τελευταία μας συνεργασία ήταν στο «Good House». Είναι μια πολύ γλυκιά ταινία κι αυτός είναι εξαιρετικός, ελπίζω να έχετε την ευκαιρία να τη δείτε στη χώρα σας.
— Έχει παιχτεί στα σινεμά μας, την είδαμε. Κυρία Γουίβερ, σας ευχαριστώ πολύ για τη συνομιλία.
Εγώ σας ευχαριστώ που μείνατε τέτοια ώρα ξύπνιος για να μιλήσουμε (σ.σ. η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε μέσω Ζoom στις 23.30 ώρα Ελλάδας, στο μέρος oπου βρισκόταν η Σιγκούρνι ήταν μέρα). Καλό σας βράδυ.
— Σας ευχαριστώ πολύ, καλή σας μέρα. (Γέλια)
Η ταινία «Master Gardener» κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 8 Ιουνίου από τη Film Group.