Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη.
0


Η προηγούμενη ταινία μου, ο «Νόμος της Αγοράς», ήταν πολύ ρεαλιστική, ωστόσο πιστεύω ότι και η «Ζωή μιας γυναίκας» είναι επίσης ρεαλιστική. Και τα δύο μου φιλμ είναι φτιαγμένα με τον ίδιο τρόπο, με την έννοια ότι στα γυρίσματα του «Νόμου της Αγοράς», που πραγματεύεται τα προβλήματα ενός σύγχρονου υπαλλήλου, μισθωτού σε ένα σούπερ-μάρκετ, ανακάλυψα τα κλειδιά που θα με πληροφορούσαν για τη ζωή μιας γυναίκας του 19ου αιώνα. Από 'κει και πέρα, με άγγιξε πολύ η αφελής ματιά της ηρωίδας, της Jeanne, η σχέση της με τον έξω κόσμο, η πεποίθησή της πως οι άνθρωποι είναι θεμελιωδώς καλοί. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, ταυτίζομαι προσωπικά με τη Jeanne. Είχα τις ίδιες αντιλήψεις μέχρι που βγήκα στον έξω κόσμο, συνειδητοποίησα πως είναι πολύ πιο περίπλοκος απ' ό,τι τον είχα φανταστεί και ανέπτυξα άμυνες για να επιβιώσω και να καταλάβω τι γίνεται. Στην περίπτωση της Jeanne, αυτό δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός πως έλαβε τη βασική της εκπαίδευση σε μοναστήρι αλλά και στο ότι προέρχεται από μια οικογένεια που δεν έχει ουσιαστική επαφή με την πραγματικότητα. Με επιστολές και αναμνήσεις, ο πατέρας και η μητέρα της την προστατεύουν, αλλά οι γονείς προστατεύουν επίσης ο ένας τον άλλον. Όπως τον περιγράφει ο Guy de Maupassant, ο πατέρας είναι ένας κληρονόμος του Φωτός, οπαδός της φιλοσοφίας του Ρουσό, άρα προστατεύεται από κάτι που δεν έχει ακόμη συμβεί, ενώ η σύζυγός του κρύβεται στο παρελθόν. Μέσα στον τόπο της ομορφιάς, η Jeanne συγκρούεται με την τραγωδία αυτού που μπορούμε να αποκαλέσουμε «μοντέρνα πραγματικότητα», το υπέροχο κόντρα στο άσχημο. Εκτός, βέβαια, από την προσωπική προβολή πάνω στην κεντρική προσωπικότητα του έργου, υπάρχει και μια πιο ευρεία ερμηνεία. Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά. Από αυτές πιάνεται και στο τέλος αντιλαμβάνεται πως δεν ισχύουν πλέον. Με αυτό τον τρόπο, μια ιστορία εποχής αναφέρεται έντονα, νομίζω, σε αυτό που ζούμε σήμερα.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Αν και η «Ζωή μιας γυναίκας» δεν είναι ένα ξεκάθαρα πολιτικό έργο, όπως ο «Νόμος της Αγοράς», ωστόσο μιλάει για το τέλος των ψευδαισθήσεων, κοινωνικά και μεταφορικά.


Συνεχίζω να βιώνω ένα οδυνηρό πένθος. Χρειάστηκε να κάνω συμβιβασμούς, να μιλήσω για το πώς αντιλαμβάνομαι τον κόσμο μέσα από σενάρια. Ήμουν ρομαντικός και παραμένω – ένας κατεστραμμένος ρομαντικός. Αλλά η στιγμή της συνειδητοποίησης είναι πάντα δυσάρεστη. Προς το φινάλε της ταινίας, η Jeanne, η οποία ζει μέσα σε έναν πύργο επί 40 χρόνια, πετάει τα χρήματά της από το παράθυρο, γιατί δεν ξέρει τι σημαίνει η έλλειψή τους.

Δεν θεωρώ την ταινία «Η ζωή μιας γυναίκας» παρένθεση. Δούλευα στο μυαλό μου το θέμα επί 20 χρόνια και προσπαθούσα να το πραγματοποιήσω, ενώ εργαζόμουν σε άλλα πρότζεκτ. Έγραφα το σενάριο και παράλληλα γύρισα τον «Νόμο της Αγοράς» και από τη στιγμή που το τελείωσα, μου πήρε 5 χρόνια για να ολοκληρώσω την ταινία. Και ήταν παράξενο που βρέθηκα από τη μια στιγμή στην άλλη σε ένα εντελώς διαφορετικό πλατό, από τον κόσμο της σύγχρονης αγοράς και τη διεκδίκηση της εργασίας σε έναν πύργο στην εξοχή. Ωστόσο, τα στοιχεία που πυροδοτούν τις αντιδράσεις της Jeanne δεν μου φαίνονται μακρινά. Η ιδέα της τέλειας οικογένειας που έχει είναι κοινή σε όσους μεγαλώνουν παιδιά – ο τρόπος που θέλει να τα προστατεύσει μέσα σε μια πλαστή ασφάλεια. Όταν ο σύζυγός της πεθαίνει, ο γιος της είναι μικρό παιδί και πέφτει επάνω του. Μετά, πληρώνει γι' αυτό, όταν δηλαδή ο γιος της φεύγει και την καταστρέφει οικονομικά και συναισθηματικά. Ο λόγος που, ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, εκείνη δεν ξεμυτίζει από το χρυσό κλουβί της είναι επειδή κρατιέται με νύχια και με δόντια από την πεισματική ιδέα της τελειότητας.


Η επόμενη ταινία μου θα είναι –όταν φυσικά τη βγάλω από το μυαλό μου και τη μεταφέρω σε κανονικό σενάριο– ένα δράμα στον 21ο αιώνα, και πάλι με τον Βενσάν Λεντόν, της οποίας η ιστορία θα ξεκινά από τη στιγμή που ανακοινώνεται στους εργαζόμενους το κλείσιμο του εργοστασίου στο οποίο δουλεύουν. Θα είναι μια καθαρά πολιτική ταινία.

Stephan Brize: Ήμουν και παραμένω ένας κατεστραμμένος ρομαντικός Facebook Twitter
Ο Στεφάν Μπριζέ στα γυρίσματα της ταινίας «Ζωή μιας γυναίκας»
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ