Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο;

Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο; Facebook Twitter
To πολυαναμενόμενο Dune έχει προγραμματιστεί να βγει στις αίθουσες τον Δεκέμβριο.
0



ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΦΑΝΩΣ
νεκρό καλοκαίρι στις αίθουσες διεθνώς, με κατακλυσμιαία πτώση εισιτηρίων, η συγκρατημένη αισιοδοξία για τη συνέχεια δεν υπονοεί απαραίτητα κακή πρόβλεψη αλλά μια βάσιμη ελπίδα για επανεκκίνηση του σινεμά. Άλλωστε, χειρότερα δεν γίνεται: με τις ΗΠΑ στο καναβάτσο του εθνικού διχασμού και των αναταραχών, την Ευρώπη σε αναστολή και δειλές διακοπές από την τηλεργασία και την Ασία σε μια σχετική ετοιμότητα, τα εισιτήρια άγγιξαν ιστορικό χαμηλό που ούτε στους παγκόσμιους πολέμους δεν είχε παρατηρηθεί.


Η χώρα που «χάρισε» στον κόσμο τον ιό έδωσε το πρώτο σοβαρό δείγμα ανάκαμψης του box office. Το Eight Hundred του Γκούαν Χου, ένα κινεζικό έπος που προφανώς δεν θα δούμε ποτέ, έφερε 100 εκατομμύρια δολάρια το πρώτο Σαββατοκύριακο της προβολής του στη χώρα παραγωγής, που αριθμεί πλέον περισσότερα screens από την Αμερική, και έδειξε πως, αν ο κόσμος θέλει, η μάσκα και η απόσταση δεν τον εμποδίζουν. Κατά συνέπεια, το Tenet αναθάρρησε και η Warner οριστικοποίησε την έξοδο στο τέλος Αυγούστου. Βγήκε με ικανοποιητική εμπορική απόδοση σε όλο τον κόσμο, αφήνοντας Κίνα και ΗΠΑ, εκτός της Καλιφόρνιας και της Νέας Υόρκης, για την επόμενη εβδομάδα. Τα εισιτήρια έπεσαν μέσα στις ψαλιδισμένες προβλέψεις. Όπως είναι φυσικό, δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες ταινίες του Νόλαν, αλλά, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές, τα μέτρα σύγκρισης έχουν αλλοιωθεί σε βαθμό παραμόρφωσης. Από τις πρώτες ημέρες προβολής του Tenet, ο άλλοτε ολύμπια ατάραχος 007 πήρε κι εκείνος κουράγιο κι έτσι, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα τηρήσει την υπόσχεση της 12ης Νοεμβρίου και θα πάρει τον δρόμο προς τις αίθουσες την ημερομηνία που πρώτος είχε καπαρώσει, πολύ πριν οι υπόλοιποι αντιληφθούν πως ο προγραμματισμός έγινε κουρελόχαρτο.

Σε αυτήν τη φάση αναμονής και παρατήρησης που διανύουμε, η προσοχή εστιάζεται περισσότερο στις ταινίες και στις σειρές που θα καταφέρουν να ξεκινήσουν ή να ολοκληρώσουν το γύρισμά τους. 


Στο μεταξύ, η Ντίσνεϊ αποφάσισε να μοιράσει μια τεράστια επένδυσή της, τη Mulan, σε ψηφιακό και φυσικό περιβάλλον, ποντάροντας στα εισιτήρια της Κίνας ως την πιο δυνατή αγορά στο theatrical release, κυρίως λόγω θέματος. Προβάλλοντάς την στη φρέσκια πλατφόρμα της έναντι 30 δολαρίων επιπλέον της συνδρομής, σε πιο τσιμπημένη τιμή από το Trolls της Universal και με πιο ελεγχόμενο τρόπο, ανανεώνει το ενδιαφέρον των πελατών της νέας υπηρεσίας σε μια ακόμη πιο ανταγωνιστική καμπή στο τοπίο της οικιακής διασκέδασης. Μπορεί η σεζόν να ξεκινά, αλλά η έννοια της εξόδου παραμένει μετέωρη. Τι πιο λογικό από την ενίσχυση της οχυρωμένης τηλεθέασης με περιεχόμενο που κανείς δεν διανοούνταν μέχρι πέρσι και προοριζόταν αρχικά για τη μεγάλη οθόνη και πολύ αργότερα για τη μικρή. Για να μη μακρηγορούμε, οι «έξω» ακολουθούν όσο μπορούν και τους αναλογεί ασφαλώς τον βασιλιά του «μέσα», το Netflix, και την εθιστική φιλοσοφία του που εκτοξεύτηκε με τη μακάβρια εμπειρία ολόκληρου του πλανήτη.

Τι θα γίνει με το σινεμά το φθινόπωρο; Facebook Twitter
H Ντίσνεϊ αποφάσισε να μοιράσει μια τεράστια επένδυσή της, τη Mulan, σε ψηφιακό και φυσικό περιβάλλον, ποντάροντας στα εισιτήρια της Κίνας ως την πιο δυνατή αγορά στο theatrical release, κυρίως λόγω θέματος.


Κανείς δεν ορκίζεται για το ποια ακριβώς ταινία θα βγει, πότε και πού. Η τελευταία παράμετρος είναι επίσης πρωτάκουστη, καθώς το Tenet απέδειξε πως μια τόσο μεγάλη παραγωγή πέφτει στη μάχη, χωρίς την Αμερική να δίνει το σύνθημα της κυριολεκτικής και συμβολικής πρεμιέρας. Στη σκακιέρα της ψυχολογίας, η κοινότητα που αισθάνεται πιο ασφαλής πείθει την πιο αδύναμη πως μια βόλτα ως το σινεμά δεν είναι τόσο κακή ιδέα. Και για πρώτη φορά στα κινηματογραφικά χρονικά η Αμερική παρακολουθεί την Ασία που έχει ανακάμψει πρώτη και την Ευρώπη, που, παρά το δεύτερο κύμα κρουσμάτων, μάλλον πρόσεξε περισσότερο και δεν χρειάστηκε να ταμπουρωθεί τόσο άγρια. Η Ελλάδα έζησε καλοκαίρι μεγάλης ποικιλίας στα θερινά σινεμά. Προβλήθηκαν απίθανα πολλές επανεκδόσεις κλασικών ταινιών σε μια σεζόν που ξεκίνησε αργά, αλλά, με τις συνθήκες που ισχύουν τη στιγμή που γράφεται το κείμενο, θα παραμείνουν ανοιχτά ακόμα και με σόμπες. Το Wonder Woman, που προς στιγμήν πιστέψαμε πως θα παρακολουθήσουμε στη δροσούλα του ινδιάνικου θέρους, πήρε την άγουσα για τα Χριστούγεννα, μία ακριβώς εβδομάδα μετά το πολυαναμενόμενο Dune, ενώ το Black Widow περιμένει οδηγίες απόπλου, χωρίς ακόμη να έχει μετακινηθεί επίσημα από την αρχική του ημερομηνία.

 

Black Widow - Trailer


Είναι μεγάλο και απρόβλεπτο το στοίχημα για τους παραδοσιακούς διανομείς. Θα καταφέρουν να σταθούν και να συντηρήσουν το σινεφίλ κοινό, τη στιγμή που, πέρα από τις δρομολογημένες σειρές, οι νέες ταινίες της Σοφία Κόπολα (On the rocks), του Τσάρλι Κάουφμαν (I'm thinking of ending things, που ήδη βγήκε στον αέρα), του Ντέιβιντ Φίντσερ (Mank), με θέμα τον κυριολεκτικό αφανή auteur του Πολίτη Κέιν, Χέρμαν Μάνκιεβιτς, του Ρον Χάουαρντ (Hillbilly Elegy), καθώς και το Let them all talk του Στίβεν Σόντερμπεργκ με τη Μέριλ Στριπ, που ωστόσο δεν έχει κλειδώσει την ακριβή ημερομηνία προβολής του, δίνουν ραντεβού αποκλειστικά σε streaming πλατφόρμες το επόμενο δίμηνο. Σε αυτήν τη φάση αναμονής και παρατήρησης που διανύουμε, η προσοχή εστιάζεται περισσότερο στις ταινίες και στις σειρές που θα καταφέρουν να ξεκινήσουν ή να ολοκληρώσουν το γύρισμά τους.


Οι perennial απαραίτητες Νύχτες Πρεμιέρας θα δώσουν για πρώτη φορά το ετήσιο ραντεβού τους αποκλειστικά σε (7) θερινές αίθουσες μετά τα πρόσφατα μέτρα περιορισμού των δημόσιων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Στο πρόγραμμα, το οποίο υπέστη αναγκαστικές μεταβολές, κυριαρχεί το αφιέρωμα «A dream within a dream, Το σινεμά ονειρεύεται» που έρχεται να καλύψει το δυσαναπλήρωτο κενό του εγκλεισμού με τη συνδρομή μετρ του φαντασιακού και της κινηματογραφικής παραίσθησης (βλέπε Λιντς και Νοέ) αλλά και ταινιών σε πρώτη πανελλήνια προβολή, όπως η Έκσταση του Ιβάν Θουλουέτα. Στην ίδια διοργάνωση πρεμιέρα θα κάνουν απευθείας από τη Βενετία το Nomadland της Κλόι Ζάο με τη Φράνσις Μακντόρμαντ, που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, και από το Τορόντο το Ammonite της Φράνσις Λι με την Κέιτ Γουίνσλετ και τη Σέρσα Ρόναν, δύο ταινίες που θα κυριαρχήσουν στα βραβεία της σεζόν ‒ το πότε θα δοθούν είναι μια άλλη συζήτηση...

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ