Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη

Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη Facebook Twitter
O Τομ Κρουζ έχει αποδειχθεί ασυνήθιστα ανθεκτικός ως μια εμφατική παρουσία εντός και εκτός οθόνης.
0

ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ έκανε το σύντομο ντεμπούτο του στην οθόνη το 1981 στην ταινία Endless Love με την Μπρουκ Σιλντς, ο Τομ Κρουζ έχει αποδειχθεί ασυνήθιστα ανθεκτικός ως μια εμφατική παρουσία εντός και εκτός οθόνης – αν όχι ο «τελευταίος κινηματογραφικός σταρ», όπως τον έχουν βαφτίσει ορισμένοι, σίγουρα ο πιο χαρισματικός μεγαλοπαράγοντας του οικοσυστήματος της ψυχαγωγίας.

Μπορεί να μας ανατριχιάζουν ενίοτε οι θεσμοί που καθορίζουν την ιδιωτική του ζωή (η Σαϊεντολογία), να μας προβληματίζουν οι σχέσεις του, να είμαστε επιφυλακτικοί για την ειλικρίνειά του, να αναρωτιόμαστε ποιος πραγματικά είναι, ο ίδιος όμως απλώς απορροφά την αμφιθυμία μας και τη χρησιμοποιεί ως καύσιμο που τον κάνει πιο γρήγορο, πιο δυνατό, πιο απρόσιτο, σχεδόν υπέργειο.

Είναι εύκολο να είναι κανείς κυνικός απέναντι στη μεσσιανική ενέργεια του Κρουζ, στον υπερβάλλοντα ζήλο του για μιας μορφή τέχνης που, όταν την ασκεί, μοιάζει λιγότερο με επάγγελμα παρά με ιερή κλίση (είναι τυχαίο ότι κάποτε σκέφτηκε να γίνει Φραγκισκανός ιερέας;).

Κι εμείς παραμείναμε πιστοί στον Τομ Κρουζ, αν μη τι άλλο λόγω της καθολικής αλλά και βαθιά προσωπικής μορφής κάθαρσης που μόνο αυτός μπορεί να προσφέρει και που του επιτρέπει να κινείται σε μια εντελώς άλλη σφαίρα, πέρα από τη διασημότητα και τη φήμη. Από την αρχή σχεδόν, ο Κρουζ έβαλε στόχο να συνεργαστεί με τους καλύτερους, γεγονός που εξηγεί ένα βιογραφικό που περιλαμβάνει ονόματα όπως του Κιούμπρικ, του Σπίλμπεργκ και του Σκορσέζε, καθώς και του Όλιβερ Στόουν, του Πολ Τόμας Άντερσον και του Μάικλ Μαν.

Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη Facebook Twitter
Ο Τομ Κρουζ στην βρετανική πρεμιέρα του Mission: Impossible: Dead Reckoning Part One, στο Λονδίνο (22 Ιουνίου).

Όταν ξεκίνησε την σειρά των ταινιών Mission: Impossible επιστράτευσε τον θρυλικό σεναριογράφο του Chinatown, Ρόμπερτ Τάουνι για να αναβαθμίσει την φόρμουλα των ταινιών δράσης, ενώ τα τελευταία 16 χρόνια, ο κύριος συνεργάτης του είναι ο σεναριογράφος των Συνήθων υπόπτων, Christopher McQuarrie. Ως παραγωγός και πρωταγωνιστής, αποτελεί μόνος του ένα ολόκληρο τμήμα ποιοτικού ελέγχου, το οποίο στόχο έχει την τελειοποίηση των πάντων, από το κάστινγκ μέχρι τα οπτικά εφέ. «Ο κόσμος δεν γνωρίζει πόσο ολιστικά λειτουργεί ως άνθρωπος του σινεμά», παρατηρεί ο Μπεν Στίλερ, ο οποίος γνωρίζει τον Κρουζ για πάνω από 30 χρόνια.

Είναι εύκολο να είναι κανείς κυνικός απέναντι στη μεσσιανική ενέργεια του Κρουζ, στον υπερβάλλοντα ζήλο του για μιας μορφή τέχνης που, όταν την ασκεί, μοιάζει λιγότερο με επάγγελμα παρά με ιερή κλίση (είναι τυχαίο ότι κάποτε σκέφτηκε να γίνει Φραγκισκανός ιερέας;). Ίσως αυτή η εμμονή του να ικανοποιεί το κοινό προέρχεται από την εποχή που ο Κρουζ ήταν στην έκτη δημοτικού και πάσχιζε διαρκώς να διασκεδάζει τη μητέρα και τις αδελφές του μετά τον χωρισμό των γονιών του ή από τότε που ξεπέρασε τη δυσλεξία του –με τη βοήθεια, όπως έχει πει, της Εκκλησίας της Σαϊεντολογίας, στην οποία εντάχθηκε το 1986– και άρχισε να διαβάζει τα πάντα.

Είναι κυρίως αυτή η ικανότητά του να βγαίνει πάντα αλώβητος που τρελαίνει τους επικριτές του. «Είναι πολλά τα επιβαρυντικά στοιχεία, ιδίως όσον αφορά τη συμπεριφορά του ίδιου και της Σαϊεντολογίας απέναντι στις γυναίκες, που για μένα καθιστά πολύ δύσκολο να δικαιολογήσω τη συνεχιζόμενη λατρεία που απολαμαβάνει», λέει η Maureen Orth, η οποία είχε γράψει ένα επικριτικό άρθρο στο Vanity Fair το 2012 για τη σχέση του με την ηθοποιό και ακτιβίστρια Nazanin Boniadi. «Δεν είναι απλά ένα μέλος, αλλά το δεύτερο πιο σημαντικό πρόσωπο στη Σαϊεντολογία, μετά τον [ηγέτη της εκκλησίας] David Miscavige... Και ο Τύπος όμως δεν κάνει σωστά τη δουλειά του εν προκειμένω. Δεν τον ρωτούν ποτέ πια για αυτά τα πράγματα».

Στο μεταξύ, μια νέα γενιά έχει μεγαλώσει με τον Τομ Κρουζ: είναι τα παιδιά των boomers και των X-ers για τους οποία το Mission: Impossible αποτελεί πλέον κάτι σαν οικογενειακή παράδοση. Για να κατανοήσουν όμως την ισχύ του Τομ Κρουζ, θα πρέπει να ανατρέξουν στις παλιότερες ταινίες, όπως το A Few Good Men και το Rain Man, το Collateral και το Minority Report, το Magnolia και το Tropic Thunder, για να βιώσουν από πρώτο χέρι το πόσο ασυνήθιστα ευέλικτος ηθοποιός μπορεί να είναι (και ήταν πάντα).

Μετά την τελευταία ταινία της σειράς Mission: Impossible που θα προβληθεί του χρόνου, ο Τομ Κρουζ θα γράψει ιστορία ως ο πρώτος ηθοποιός που γύρισε ταινία στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Και μετά; «Έχω ακόμα είκοσι χρόνια να τον προλάβω», δήλωσε πρόσφατα στην εφημερίδα Sydney Morning Herald, αναφερόμενος στον 80χρονο Χάρισον Φορντ. «Ελπίζω να συνεχίσω να γυρίζω το “Mission: Impossible” μέχρι να φτάσω στην ηλικία του».

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ