ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Η συλλογή του, που αριθμεί περισσότερες από 5.000 κούκλες από όλο τον κόσμο και περιλαμβάνει όλες τις συλλεκτικές Barbie, καταλαμβάνει κάθε εκατοστό του μεγάλου διαμερίσματός του των 150 τ.μ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο

0

Ο ιδιοκτήτης αυτού του πολύ «παράξενου» σπιτιού που επισκέπτομαι στα Πατήσια είναι εικαστικός και πριν από μερικά χρόνια είχα δει σε μια γκαλερί μια εγκατάστασή του, με την οποία διερευνούσε ζητήματα ταυτότητας. Eπρόκειτο για ένα δωμάτιο όπου κυριαρχούσε ένα σύνολο από λαστιχένιες κούκλες-παιχνίδια των δεκαετιών ’60, ’70, και ’80, «κρυμμένες» κάτω από ένα πάτωμα. Ο Δημήτρης Σκουρογιάννης με υποδέχεται, ενώ πίσω του ξεπροβάλλουν γάτες και κούκλες – χαμογελάει γιατί έχω μείνει με το στόμα ανοιχτό.

Γεννημένος στην Αθήνα, σπούδασε στην ΑΣΚΤ ζωγραφική, σκηνογραφία και ψηφιδωτό και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, στην οποία σήμερα διδάσκει ζωγραφική. Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις, έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις και έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στα έργα του είναι εμφανής η αγάπη στη λεπτομέρεια και στη χειροτεχνική προσέγγιση.

Η συλλογή του Δημήτρη εκτόνωνε μια ανάγκη του, αλλά, από ένα σημείο κι έπειτα, είδε τη συλλογή ως αποστολή, να σώσει τις κούκλες, και ως πρόκληση, να τις επισκευάσει. Η δουλειά που κάνει είναι μαστορική, χειροτεχνική, «κερδίζεις τον χρόνο ενός αντικειμένου», μου λέει.

Η συλλογή του, που αριθμεί περισσότερες από 5.000 κούκλες από όλο τον κόσμο και περιλαμβάνει όλες τις συλλεκτικές Barbie, καταλαμβάνει κάθε εκατοστό του μεγάλου διαμερίσματός του των 150 τ.μ., που είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες της – μέρος της, βέβαια, βρίσκεται και σε αποθήκες. Ανάμεσά τους βλέπω κάποιες σπάνιες φωτογραφίες της Έλλης Λαμπέτη από τον φωτογράφο Δημοσθένη Πατρίδη.

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Την πρώτη κούκλα την αγόρασε πεντακόσιες δραχμές σε ένα παζάρι στο Θησείο. Ήταν γερμανική, από παπιέ μασέ, σπασμένη, και όταν την πήρε στα χέρια του κατάλαβε ότι δεν τον ενδιέφερε μόνο να την αποκτήσει αλλά και να την επισκευάσει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Είναι ενδιαφέρουσα η ιστορία του Δημήτρη, όσο και η συλλογή του. Ο πατέρας του είχε λούνα παρκ στο Ψυχικό και τη Γλυφάδα, το περίφημο και δημοφιλές Ροντέο, κι εκείνος, όταν ήταν μικρός, κέρδιζε κάποιες φορές στη σκοποβολή και έπαιρνε μία από τις φτηνές κούκλες που δίνουν σε αυτή την περίπτωση, αλλά οι γονείς του την εξαφάνιζαν όταν την έφερνε στο σπίτι. Δεν επιτρεπόταν να παίζει με κούκλες, αλλά εκείνος δεν εγκατέλειψε ποτέ την προσπάθεια να κάνει συλλογή με αυτές, που έβρισκε ότι είχαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον από όλα τα άλλα παιχνίδια του.

Την πρώτη κούκλα την αγόρασε πεντακόσιες δραχμές σε ένα παζάρι στο Θησείο. Ήταν γερμανική, από παπιέ μασέ, σπασμένη, και όταν την πήρε στα χέρια του κατάλαβε ότι δεν τον ενδιέφερε μόνο να την αποκτήσει αλλά και να την επισκευάσει. Από τότε άρχισε η περιπέτεια και η αναζήτηση σε παζάρια και αγορές του κόσμου, παράλληλα με τη μελέτη που έκανε για τα ρούχα, τα παπούτσια και τα υφάσματα ή τις δαντέλες με τις οποίες ήταν ντυμένες, ανάλογα με την εποχή που φτιάχτηκαν.

Έτσι δημιούργησε το πρώτο του αρχείο, ερευνώντας τα υφάσματα, τα πανιά και τα υλικά των αρχών του αιώνα για να φτιάξει ρούχα για όσες δεν είχαν, με βάση αρχειακές φωτογραφίες. Δίπλα σε φίλους του συντηρητές έμαθε να συντηρεί τα πρόσωπά τους, να αποκαθιστά τα σπασμένα μέλη τους και να κατασκευάζει τα παπούτσια τους, που συνήθως είχαν χαθεί.

Στο σαλόνι, μέσα σε ερμάρια τυπογραφείου, υπάρχει πλήθος από αυτά τα υλικά, δαντέλες, κουμπιά και κομμάτια από ακριβά υφάσματα δίπλα σε κούτες με Barbie που περιμένουν να διορθωθούν και να πάρουν τη θέση τους στη συλλογή. Αυτές οι ευτελείς, σχεδόν κακοποιημένες κούκλες, που μου θυμίζουν πολύ την ομώνυμη ταινία που κυκλοφόρησε πρόσφατα, θα ζωντανέψουν, θα φορέσουν τα σωστά ρούχα, θα κρατήσουν τα αξεσουάρ τους και θα αποκτήσουν μια δεύτερη ζωή.

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Ανάμεσά τους βλέπω κάποιες σπάνιες φωτογραφίες της Έλλης Λαμπέτη από τον φωτογράφο Δημοσθένη Πατρίδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Δίπλα σε φίλους του συντηρητές έμαθε να συντηρεί τα πρόσωπά τους, να αποκαθιστά τα σπασμένα μέλη τους και να κατασκευάζει τα παπούτσια τους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η περιπέτεια της συλλογής με τις Barbie ξεκίνησε από τα παζάρια, όπου υπάρχουν συνήθως κούτες με χρησιμοποιημένες, που ο Δημήτρης αγοράζει και επισκευάζει. Μου λέει ότι από παλιά είχε εντοπίσει μαγαζιά στο Μοναστηράκι με κούκλες παλιές, αλλά ήταν πολύ ακριβές, έτσι, μέχρι να έχει την άνεση να αποκτήσει καινούργιες ή συλλεκτικές, επισκεύαζε παλιές ή σπασμένες. Αυτήν τη στιγμή η συλλογή του ξεπερνάει τα 2.000 κομμάτια και αυτό που τον ενδιέφερε ήταν οι συλλεκτικές σειρές, π.χ. οι Barbie με το μικρό μαύρο φόρεμα, αλλά και οι παλιότερες, αυτές που εμφανίστηκαν από το 1959 και μετά.

Δίπλα τους, οι σειρές με τις Barbie ακτιβίστριες ή τις Barbie σταρ, όπως η Τίπι Χεντρεν σε μια σκηνή από τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ, η Τίνα Τέρνερ και ο Ντέιβιντ Μπάουι. Μία ακόμα διάσημη κούκλα είναι η Μέριλιν στη σειρά με τις αξέχαστες ταινίες του Χόλιγουντ. Φοράει το λευκό φουστάνι από την ταινία «7 χρόνια φαγούρας» και σταμάτησε να κυκλοφορεί όταν η Metro μήνυσε τη Mattel για δικαιώματα και η κούκλα αποσύρθηκε.

Στη βιτρίνα πίσω μας υπάρχει μια συλλογή με κούκλες από τις αρχές του 20ού αιώνα. Άλλες έχουν σώμα από πορσελάνη και φυσικά μαλλιά, άλλες είναι της διάσημης Γερμανικής φίρμας Schildkröt, γνωστής σε συλλέκτες σε όλο τον κόσμο, φτιαγμένες από κόκαλο χελώνας. Ο Δημήτρης έχει φτάσει μέχρι και σε «νοσοκομείο για κούκλες» στη Βιέννη προκειμένου να βρει μέλη ή κορμούς.

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Η Τίπι Χεντρεν σε μια σκηνή από τα «Πουλιά» του Χίτσκοκ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Η Bild Lilli, μια κούκλα που δημιουργήθηκε αρχικά ως χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων για ενήλικες από τον Reinhard Beuthien για τη γερμανική ταμπλόιντ εφημερίδα «Bild». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Έπειτα η Mattel απέκτησε τα δικαιώματα της κούκλας και η γερμανική παραγωγή σταμάτησε. Η νέα κούκλα της Mattel ονoμάστηκε Barbie. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μία κατηγορία από σπάνιες κούκλες είναι οι περίφημες Käthe Kruse που η παραγωγή τους ξεκίνησε το 1905 στη Γερμανία. Η μικρή βιοτεχνία της Käthe, της ιδιοκτήτριας, που υπάρχει και σήμερα και είναι κάτι σαν «ιερό δισκοπότηρο» για τους συλλέκτες, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της όταν η κόρη της τής ζήτησε μια κούκλα που να την αισθάνεται αληθινή. Καθώς μια τέτοια κούκλα δεν μπορούσε να βρεθεί, η Käthe άρχισε να σχεδιάζει και να κατασκευάζει μία ονόματι Oscar. Πολύτιμο σε αυτήν τη σειρά είναι ένα αγοράκι με σειριακό αριθμό, φτιαγμένο τον Μεσοπόλεμο.

Οι κούκλες γύρω μου χαρακτηρίζονται από σχολαστική χειροτεχνία και απαράμιλλη, σχεδόν στοργική προσοχή στη λεπτομέρεια. 

Στην υποδοχή του σπιτιού υπάρχει μια ολόκληρη σειρά από Bild Lilli, μια κούκλα που δημιουργήθηκε αρχικά ως χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων για ενήλικες από τον Reinhard Beuthien για τη γερμανική ταμπλόιντ εφημερίδα «Bild». Η εφημερίδα αποφάσισε να διαθέσει στην αγορά μια κούκλα Lilli που κυκλοφορούσε από το 1955 έως το 1964. Εκείνη τη χρονιά η Mattel απέκτησε τα δικαιώματα της κούκλας και η γερμανική παραγωγή σταμάτησε. Η νέα κούκλα της Mattel ονoμάστηκε Barbie.

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Πολλά δείγματα από την ανθηρή βιομηχανία με τις πορσελάνινες κούκλες υπάρχουν γύρω μας, σε ειδικά κατασκευασμένες βιτρίνες που τις προφυλάσσουν από τη σκόνη και τη φθορά. Ο Δημήτρης μετέτρεψε σε βιτρίνες παλιά εικονοστάσια και έπιπλα βιβλιοθήκης με τζάμια, ενώ, έχοντας παθιαστεί με το να επισκευάζει και να δίνει μια δεύτερη ζωή σε αντικείμενα γενικά, πολλά έπιπλα του σπιτιού του είναι από παζάρια και έχουν συντηρηθεί και βαφτεί σε φωτεινά χρώματα. Στο σπίτι του υπάρχουν και κούκλες ελληνικές, της El Greco, της LYRA και του Κεχαγιά, που κατασκευάζονταν συνήθως από σκληρά πλαστικά και είχαν ως πρότυπο τις γερμανικές.

Η συλλογή του Δημήτρη εκτόνωνε μια ανάγκη του, αλλά, από ένα σημείο κι έπειτα, είδε τη συλλογή ως αποστολή, να σώσει τις κούκλες, και ως πρόκληση, να τις επισκευάσει. Η δουλειά που κάνει είναι μαστορική, χειροτεχνική, «κερδίζεις τον χρόνο ενός αντικειμένου», μου λέει. «Με την κούκλα τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι, εκτός από τον εαυτό τους, υπάρχει και κάποιος άλλος, κάτι που τους συμβαίνει πρώτη φορά. Και με αυτό το αίσθημα φορτίζουν το αντικείμενο».

ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Η συλλογή του Δημήτρη εκτόνωνε μια ανάγκη του, αλλά, από ένα σημείο κι έπειτα, είδε τη συλλογή ως αποστολή, να σώσει τις κούκλες, και ως πρόκληση, να τις επισκευάσει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Αυτήν τη στιγμή η συλλογή του ξεπερνάει τα 2.000 κομμάτια και αυτό που τον ενδιέφερε ήταν οι συλλεκτικές σειρές, π.χ. οι Barbie με το μικρό μαύρο φόρεμα, αλλά και οι παλιότερες, αυτές που εμφανίστηκαν από το 1959 και μετά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ένα διαμέρισμα στα Πατήσια αληθινό κουκλόσπιτο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM