Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
0

Εκεί που ο Δούναβης διασχίζει την παλιά σερβική πόλη Μπανόβτσι, μόλις 25 χιλιόμετρα βόρεια του Βελιγραδίου, βρίσκεται το Magacin Macura - Zenit 4, ένας παλιός αχυρώνας που μετατράπηκε σε χώρο τέχνης.

Η κατασκευή του συμπληρώνει το Μουσείο Macura, μόλις λίγα χιλιόμετρα μακριά από το Νόβι Μπανόβτσι. Το μουσείο που άνοιξε το 2008 χτίστηκε για να στεγάσει μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ανατολική Ευρώπη και είναι το πρώτο ιδιωτικό μουσείο στη Σερβία.

Η συλλογή του Βλαντιμίρ Μακούρα περιλαμβάνει μερικά από τα ωραιότερα παραδείγματα των καλλιτεχνικών κινημάτων των αρχών του 20ού αιώνα, όπως ο Ζενιθισμός, το Ντάντα, ο Σουρεαλισμός, ο Βιεννέζικος Αξιονισμός και πολλά άλλα.

Η θέση του Magacin Macura είναι αρκετά σημαντική, σε ένα παλιό χωριό, μακριά από τις μεγάλες πόλεις. Οι τέχνες του θεάματος, οι συναυλίες, τα θεατρικά έργα και οι προβολές ταινιών μετατρέπουν συχνά την απομακρυσμένη τοποθεσία σε χώρο συγκέντρωσης των κατοίκων έξω από το αστικό κέντρο αλλά όχι πολύ μακριά.

Ο παλιός αχυρώνας χρησιμοποιήθηκε αρχικά για την αποθήκευση σιτηρών, στη συνέχεια για αλεύρι και πιο πρόσφατα για ψωμί. Αποτελείται από μια όμορφα απλή ξύλινη κατασκευή, γυμνά ξύλινα δάπεδα και τοίχους από τούβλα. Όσο το δυνατόν περισσότερο από τα υλικά έπρεπε να διατηρηθούν όταν ο Βιεννέζος αρχιτέκτονας και καλλιτέχνης Milan Mijalkovic κλήθηκε να σχεδιάσει μια σημαντική επέκταση του κτιρίου.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ.-χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα-ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο, ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Με προϋπολογισμό μόλις 30.000 ευρώ, που ισοδυναμεί με 100 ευρώ/τ.μ., χαμηλό ακόμη και από τα σερβικά πρότυπα, ο Μιγιάλκοβιτς επέλεξε απλές τεχνικές χαμηλού κόστους χρησιμοποιώντας ένα χαλύβδινο πλαίσιο για την κατασκευή της μονωμένης επένδυσης για τους τοίχους. Οι πόρτες, τα παράθυρα, ακόμη και το ξύλινο δάπεδο ήταν όλα από επαναχρησιμοποιημένα υλικά, που διασώθηκαν από τον τοπικό χώρο διάθεσης απορριμμάτων.

Για την κατασκευή του νέου χώρου που ονομάζεται Magacin, ένας μεγάλος ορθογώνιος όγκος τοποθετήθηκε κατά μήκος του δρόμου, κάθετα στο υπάρχον κτίριο και ανυψώθηκε μέχρι τη γραμμή της μαρκίζας του.

Η ροζ πρόσοψη υπογραμμίζει αυτή τη νέα παρουσία στο χωριό. Δύο μαύρα κουτιά, που στεγάζουν ένα κατάστημα και αποθηκευτικούς χώρους, αποτελούν τη βάση του όγκου. Μεταξύ των κουτιών και του παλιού κτιρίου δημιουργούνται δύο καλυμμένες πόρτες. Οι βιτρό πόρτες ρίχνουν έγχρωμο φως στους υφιστάμενους τοίχους από τούβλα του αχυρώνα, όπου η ξεφτισμένη βαφή είναι σε πλήρη αντίθεση με τους τακτοποιημένα επιχρισμένους τοίχους της προέκτασης.

Περνώντας από την αριστερή πόρτα, το λόμπι της εισόδου, υπάρχει ένα δεντρόφυτο μονοπάτι, το οποίο φτάνει στις όχθες του Δούναβη. Όσοι φτάνουν εκεί μπορούν να πιούν σπιτικό χυμό λεβάντας, σερβιρισμένο σε vintage μπουκάλια και ποτήρια καθώς συζητούν με τον ίδιο τον συλλέκτη. Από αυτόν τον κήπο, μπαίνει κάποιος στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο του αρχικού αχυρώνα.

Η σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο καταλήγει σε ανοιχτούς χώρους εργασίας και ατελιέ αλλά και χώρους όπου μπορούν να γίνουν παραστάσεις και να πραγματοποιηθούν αναγνώσεις.

Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Ένας παλιός αχυρώνας μετατρέπεται σε χώρο τέχνης για νέους καλλιτέχνες σε ένα μικρό χωριό Facebook Twitter
Μουσείο Macura / Φωτο: Robert Slavik / courtesy Milan Mijalkovic
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM