Η εντυπωσιακή κατοικία του Κωνσταντίνου Παρθένη ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη

Η εντυπωσιακή κατοικία του Κωνσταντίνου Παρθένη ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη Facebook Twitter
Ο Παρθένης ξεκίνησε να χτίζει σε σχεδία δικά του και με τη πολύτιμη βοήθεια του φίλου του αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη τη διάσημη κατοικία στην Ακρόπολη
1

Από το 1923 έως το 1967, στη συμβολή των οδών Ροβέρτου Γκάλι και Αρεοπαγίτου, ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη, δέσποζε η μοντέρνα κατοικία σε στυλ Bauhaus, του διάσημου όσο και πολύπαθου ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη. Ο Κωνσταντίνος Παρθένης υπήρξε ίσως ο πιο προοδευτικός καλλιτέχνης της εποχής του.

Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, με πολύχρονες σπουδές στην Βιέννη και το Παρίσι, φοίτησε δίπλα στους σημαντικότερους δασκάλους και εκφραστές της εποχής εκείνης και ακολουθώντας με πάθος το νεοφιλελεύθερο πρωτοποριακό κίνημα (sezession) επέστρεψε στη Ελλάδα όπου, λόγω της προοδευτικής τάσης και της φιλελεύθερης ιδεολογίας του, συγκρούστηκε με τις κατεστημένες αισθητικές αντιλήψεις, αλλά και υπονομεύτηκε και διώχθηκε όσο κανένας άλλος. Υπήρξε αυθεντικός νεωτεριστής με θρυλική ζωή και πολυσύνθετο καλλιτεχνικό έργο.

Ο Παρθένης ξεκίνησε να χτίζει σε σχεδία δικά του και με τη πολύτιμη βοήθεια του φίλου του αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη το μυθικό αυτό σπίτι, συμβολικά στους πρόποδες της Ακρόπολης, στο οποίο έμελλε, δεκαετίες αργότερα, να έχει άδοξο τέλος. Η κατοικία ήταν άκρως εντυπωσιακή για την εποχή της καθώς ακολούθησε πιστά τους όρους της σχολής Bauhaus του μοντέρνου δηλαδή γερμανικού κινήματος του 1918.

Ένα τετραγωνισμένο χαμηλό κουτί με λιτά ανοίγματα και εξώστες χωρίς κανένα περιττό διάκοσμο, σεβόμενο απόλυτα τον ιερό χώρο γύρω του και την ξεχωριστή απευθείας θέα του Παρθενώνα, τον οποίο απέδωσε σε πάμπολλα έργα του με την ξεχωριστή ματιά του. Σε αυτό το σπίτι έζησε με την οικογένεια του για τέσσερις περίπου δεκαετίες μεγάλες δόξες και κοσμική ζωή, παραθέτοντας δεξιώσεις, εκδηλώσεις και ομιλίες και φυσικά εκεί διατηρούσε το περίφημο εργαστήριό του.

Η εντυπωσιακή κατοικία του Κωνσταντίνου Παρθένη ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη Facebook Twitter
Kωνσταντίνος Παρθένης.

Το 1950, στο πλαίσιο της ανάπλασης της περιοχής της Ακρόπολης, το εξαιρετικό αυτό σπίτι που γνώρισε δόξες και στέγασε έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους, απασχόλησε τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ο Πικιώνης, που έπαιζε ρόλο στην υλοποίηση του προγράμματος, δεν κατόρθωσε να αποτρέψει την κατεδάφιση.

Παρ' όλη την υπέρογκη αποζημίωση που του πρότειναν ο Παρθένης αρνήθηκε κάθε οικονομική προσφορά και ο υφυπουργός Οικισμού Εμμ. Κεφαλογιάννης αποφάσισε αναγκαστική απαλλοτρίωση και βίαιη έξωση του ζωγράφου. Ο τελευταίος ματαίωσε τα σχέδια, όταν μπροστά στους δικαστικούς κλητήρες και αστυνομικούς, απείλησε να αυτοπυρποληθεί μαζί με τα έργα του.

Τελικά πέθανε το 1967, έχοντας μείνει παράλυτος. Μετά τον θάνατό του, τα παιδιά του αποδέχτηκαν την απαλλοτρίωση της οικίας τους από την κατασκευαστική εταιρεία που θα έκτιζε το καφέ-εστιατόριο Διόνυσος που βρίσκεται στους πρόποδες του Φιλοπάππου, γιατί η οικία του καλλιτέχνη στεκόταν εμπόδιο στην απρόσκοπτη θέα προς τον ιερό βράχο.

Η εντυπωσιακή κατοικία του Κωνσταντίνου Παρθένη ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη Facebook Twitter
Αθήνα, μεσημεριανό γεύμα απέναντι από την Ακρόπολη, 1964.
Design
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Αρχιτέκτων, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ. Γεννήθηκε και ζει στο Κολωνάκι. Θεωρεί ότι η μεγαλύτερη φυσιογνωμία της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής σκέψης κατά τον 20ό αιώνα ήταν ο Λε Κορμπιζιέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ