Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου

0

Όταν ο Χίτλερ βρισκόταν προ των πυλών της εξουσίας, ο σπουδαίος Γερμανός φιλόσοφος και συγγραφέας Βάλτερ Μπένγιαμιν δεν είχε συνειδητοποιήσει ακόμα τι θα επακολουθούσε μετά την εγκαθίδρυση της ναζιστικής δικτατορίας. Όπως και άλλοι διανοούμενοι – Εβραίοι όπως ο ίδιος αλλά και μη – υπολόγιζε στην πρόωρη πτώση του νέου καθεστώτος. Μετά τον εμπρησμό του Ράιχσταγκ όμως, ήταν πλέον ξεκάθαρο στον ίδιο ότι «άνθρωποι σύρονται από τα κρεβάτια τους στη μέση της νύχτας και είτε ξυλοκοπούνται αγρίως είτε δολοφονούνται εν ψυχρώ», όπως έγραφε τον Μάρτιο του 1933.

Ένα χρόνο πριν, είχε ήδη ξεκινήσει το μακρύ κι απελπισμένο (και μάταιο εν τέλει) ταξίδι διαφυγής του ανά την Ευρώπη, με πρώτο σταθμό το ισπανικό νησάκι της Ίμπιζα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Ο Μπένγιαμιν είχε γοητευτεί και από τη νηφαλιότητα, την εκτυφλωτική λευκότητα και τη σύνδεση με το τοπίο αυτής της «αρχιτεκτονικής χωρίς αρχιτέκτονες» που χαρακτήριζε τα «χωριάτικα παλάτια» σ΄ αυτό το «νησί της λησμονιάς».

Τρίτη πρωί, 19 Απριλίου 1932. Ο Μπένγιαμιν αποβιβάζεται στο νησί μετά από το νυχτερινό ταξίδι σε καμπίνα τρίτης θέσης με το επιβατηγό πλοίο Ciudad de Valencia που έκανε το δρομολόγιο Βαρκελώνη – Ίμπιζα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Στο λιμάνι τον περιμένει για να τον φιλοξενήσει, αρχικά τουλάχιστον, ο φίλος του Φέλιξ Νόγκερατ, διδάκτωρ φιλοσοφίας, που έμενε στον όρμο του Σαν Αντόνιο, γύρω στα δεκαπέντε χιλιόμετρα μακριά από την πρωτεύουσα του νησιού, μαζί με την τρίτη σύζυγό του Μαριέτα, τον φιλόλογο γιο του Χανς Γιάκομπ και τη νύφη του. Με τον Μπένγιαμιν είχε πρωτογνωριστεί δεκαπέντε χρόνια πριν, όταν παρακολουθούσαν μαθήματα για τον πολιτισμό των Αζτέκων και των Μάγια μαζί με τον Ράινερ Μαρία Ρίλκε.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Στην Ίμπιζα, ο Μπένγιαμιν επιθυμούσε να χαθεί στην «αρχαία ομορφιά και απομόνωση του τοπίου». Ξυπνούσε νωρίς, κατά τις έξι ή τις επτά, κολυμπούσε στη θάλασσα, και αγνάντευε τον ορίζοντα. Στη διάρκεια της μέρας παρέμενε μακριά από τη φασαρία του σπιτιού, διάβαζε, κρατούσε σημειώσεις και ξάπλωνε να λιαστεί κάτω από τα δέντρα, μακριά από «ηλεκτρικό ρεύμα και βούτυρο, αλκοόλ και νερό βρύσης, φλερτ και ανάγνωση εφημερίδας».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Κατά τις δύο επέστρεφε για γεύμα με τους οικοδεσπότες του, και μετά πήγαινε στο τοπικό καφέ. Το βράδυ αποσυρόταν νωρίς – κατά τις εννιά, δέκα και μισή το αργότερο - στο δωμάτιό του, το οποίο μοιραζόταν με «τριακόσιες μύγες», και διάβαζε (την αυτοβιογραφία του Τρότσκι κυρίως) μέχρι να αποκοιμηθεί.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Μετά από λίγο καιρό, νοίκιασε μόνος του ένα μικρό σπιτάκι, στο οποίο έτρωγε τρία γεύματα τη μέρα που του έφερνε μια γειτόνισσα, για τα οποία πλήρωνε ως αντίτιμο 1,80 μάρκα.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Το νησί της Ίμπιζα – ή Εϊβίσσα – στο αρχιπέλαγος των Βαλεαρίδων παρέμενε μνημείο μιας ζωντανής αρχαιότητας, ακόμα και χωρίς ορατά ερείπια αρχαίων πολιτισμών. Προπύργιο των Καρχηδόνιων και των Μαυριτανών, διατηρούσε έντονη την κληρονομιά των Φοινίκων, των Ρωμαίων και των Αράβων, παρά την ισπανική ηγεμονία. Κεραμικά ομοιώματα θεοτήτων όπως η Ιστάρ ή ο Μπάαλ, φτιάχνονται ακόμα στο νησί, όπως πριν από δύο χιλιάδες χρόνια.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Το ρολόι στον καθολικό της πόλης της Ίμπιζα φέρει την περιγραφή Ultima multis - «τελευταία μέρα για πολλούς» - η οποία είχε κάνει έντονη εντύπωση στον Μπένγιαμιν.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Όπως του είχαν κάνει εντύπωση και οι τοπικές ενδυμασίες των γυναικών με τα μακριά σάλια, τις ποδιές και τα ατέλειωτα μεσοφόρια.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter
Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Όταν είχε περάσει κι εκείνος από το νησί, ο Καμύ είχε σημειώσει ότι «αν η γλώσσα αυτού του μέρους βρίσκεται σε αρμονία με κάτι που απηχεί βαθιά μέσα μου, δεν είναι επειδή απαντά στα ερωτήματά μου, αλλά επειδή τα καθιστά περιττά».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Ο Μπένγιαμιν είχε γοητευτεί και από τη νηφαλιότητα, την εκτυφλωτική λευκότητα και τη σύνδεση με το τοπίο αυτής της «αρχιτεκτονικής χωρίς αρχιτέκτονες» που χαρακτήριζε τα «χωριάτικα παλάτια» σ΄ αυτό το «νησί της λησμονιάς». Επίσης του άρεσε να χαζεύει τις παραταγμένες καρέκλες που «είχαν τόσα να πουν».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Απαράλλαχτη για αιώνες και εντελώς αγνοημένη από την υπόλοιπη Ευρώπη, η Ίμπιζα μόλις τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, είχε αρχίσει να προσελκύει το ενδιαφέρον ταξιδευτών ή όσων αναζητούσαν ένα απομακρυσμένο καταφύγιο. Οι ανέσεις του πολιτισμού όμως δεν είχαν φτάσει ακόμα στο νησί και το τοπίο παρέμενε «ανέγγιχτο».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Από το δωμάτιό του, ο Μπένγιαμιν είχε θέα τη θάλασσα και μια βραχονησίδα που φωτιζόταν τις νύχτες από έναν φάρο. «Είναι δύσκολο να μη σε πιάσει ο φόβος», σημείωνε ο Μπένγιαμιν, «ότι η κατασκευή του πρώτου ξενοδοχείου στο λιμάνι, θα σημάνει το τέλος όλου αυτού του σκηνικού».

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Κατά τη διάρκεια εκείνης της παραμονής του στην Ίμπιζα, ο Βάλτερ σχετίστηκε με την Όλγα Παρέμ, με την οποία εξερεύνησαν μαζί το νησί σε περιπάτους και βαρκάδες. Μόλις της πρότεινε όμως να παντρευτούν, εκείνη τον άφησε.

Η Ίμπιζα του Βάλτερ Μπένγιαμιν μέσα από τα εκπληκτικά σχέδια ενός σπουδαίου σύγχρονου εικονογράφου Facebook Twitter

Λίγο μετά, ο Μπένγιαμιν επέστρεψε στη Γαλλία μέσω Μαγιόρκας. Έφτασε στη Νίκαια στις 22 Ιουλίου του 1932 και κατέλυσε στο ξενοδοχείο Hôtel du Petit Parc. Εξαντλημένος και ενδεχομένως βαθιά απογοητευμένος από το τέλος του δεσμού του με την Όλγα, αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Συνέταξε μάλιστα και διαθήκη, ενώ έστειλε και αποχαιρετιστήριες επιστολές στους στενούς του φίλους. Τελικά ανέβαλλε το απονενοημένο διάβημα χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις.

Απόσπασμα από την έκδοση "Uncertain Manifestos" του σπουδαίου Γαλλοελβετού συγγραφέα και graphic artist Frédéric Pajak, όπως παρουσιάστηκε στο Paris Review.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.