ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
4

Η κατοικία εμβαδού 210 τ.μ. βρίσκεται στην Αρχαία Κόρινθο σε οικόπεδο όπου στο νότιο τμήμα του προηγήθηκε αρχαιολογική ανασκαφή. Η διατήρηση του «πνεύματος» της ανασκαφής αλλά και η σχέση της κατοικίας με το ευρύτερο, ιστορικού ενδιαφέροντος, περιβάλλον αποτελούν τις βασικές προγραμματικές παραμέτρους της μελέτης.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter


Ο σχεδιασμός χρησιμοποιεί τετράγωνο κέλυφος σε πρόβολο, με το οποίο περιφράσσεται η όλη δομή και οριοθετείται ο χώρος της ανασκαφής, υπενθυμίζοντας συμβολικά την ύπαρξή της. Μέσα σε αυτό κατασκευάζεται η κατοικία ως ανεξάρτητο οικοδόμημα, που ξεπροβάλλει κατακόρυφα από το έδαφος ως «συνέχεια» των προγενέστερων κτισμάτων. Παράλληλα, αφήνεται ορατό το νοτιοανατολικό τμήμα της ανασκαφής για να λειτουργεί ως «αποδεικτικό στοιχείο» της ιστορίας του οικοδομικού συνεχούς στην περιοχή. Το κτίριο κατασκευάστηκε από μεταλλικό σκελετό και στοιχεία πλήρωσης από πανέλα 3Δ.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η κατοικία αναπτύσσεται σε δύο στάθμες. Προγραμματικά, η επεξεργασία των επιμέρους χώρων χαρακτηρίζεται στο ισόγειο από τη συνεχή επαφή του εσωτερικού με τον εξωτερικό χώρο ενώ στον όροφο από την επιλεκτικά ανοικτή ή κλειστή αντιμετώπιση της θέας μέσω της διάτρησης του περιμετρικού κελύφους.

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Η στρατηγική σχεδιασμού της ενεργειακής συμπεριφοράς του κτιρίου στηρίζεται στη χρήση διπλού κελύφους, που εξασφαλίζει τον διαμπερή ελεγχόμενο φυσικό αερισμό και τη σκίαση τόσο του εσωτερικού κελύφους όσο και των ανοιγμάτων. Το έργο προτάθηκε ως Ελληνική συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό «Βραβεία Mies Van Der Rohe» (2009).

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

Ανασκαφή: 2003

Μελέτη: 2003 -2004

Κατασκευή: 2005 - 2008

Αρχιτέκτων: Σπύρος Παπαδόπουλος

Στατικά: ΣΠΙΤΙ ΑΒΕΕ

Συνεργάτες: E. Μάντζαρη, Ν. Γκουσιάκη, Σ. Παπαδάτος, Γ.Ηλιάδης, Α. Μπεζές

Σύμβουλος ενεργειακού σχεδιασμού: Άρης Τσαγκρασούλης

Φωτογράφηση: Χαράλαμπος Λουϊζίδης

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter

info


To γραφείο του Σπύρου Παπαδόπουλου ιδρύθηκε το 1999. Αποτελεί ένα ανοιχτό δημιουργικό εργαστήριο που δραστηριοποιείται σε έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας, στο πεδίο της αρχιτεκτονικής, του σχεδιασμού τοπίου, των οπτικοακουστικών τεχνών, του βιομηχανικού σχεδιασμού και της επικοινωνίας. Η δραστηριότητα αυτή έχει κυρίως ερευνητικό χαρακτήρα, και πραγματεύεται ζητήματα σχετικά με τη διαθεματική σύνδεση του αστικού χώρου και της αρχιτεκτονικής με τις νέες τεχνολογίες και τα εικαστικά. Παράλληλα, έχει επιμεληθεί και σκηνοθετήσει την τηλεοπτική εκπομπή αστικής κουλτούρας "Metalocus" (Seven, 2000) η οποία απέσπασε το βραβείο «Παναγιώτη Μιχελή» (ΣΑΔΑΣ- 2005).

Στην ίδια πολιτιστική πλατφόρμα "Metalocus" συμπεριλαμβάνεται η συν-επιμέλεια και έκδοση του ομώνυμου διεθνούς περιοδικού, το οποίο έχει διακριθεί επανειλημμένως για τη διάχυση της αρχιτεκτονικής. Έργο του γραφείου έχει επίσης παρουσιαστεί σε εκθέσεις αρχιτεκτονικής, φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, και δημοσιευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Projects του γραφείου 

Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Coca Cola - Pin Trading Center
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Δοχείο αρώματος
Kατοικία στην Αρχαία Κόρινθο Facebook Twitter
Επετειακή έκθεση - 10 χρόνια - metalocus



Design
4

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM

σχόλια

4 σχόλια
Όμορφο κι ενδιαφέρον κτίριο και αναμφισβήτητα σέβεται τα αρχαία που βρεθήκαν μέσα του. Όμως. Φαίνεται πως δεσπόζει πάνω από τόπο ιερό" και φαίνεται πως "το" νοιάζει κυρίως να το κοιτάξουν. Είναι μια ναρκισσιστική ύβρις, έτσι όπως είναι τη στιγμή της φωτογράφησης, έτσι όπως φαίνεται από τον αρχαιολογικό χώρο. Μένει να κρυφτεί με φυτεύσεις (ιθαγενή κυπαρίσσια, φαίνονται άλλωστε πολλά στην περιοχή, όχι τα ξενικά λέϋλαντ που έχουν φυτευτεί) κι αν βρει καλό αρχιτέκτονα τοπίου μπορεί να πετύχει κι ένα hint προς τους επισκέπτες πως κάτι σύγχρονο κι ενδιαφέρον βρίσκεται εκεί. Ή και να βαφτεί σε χρώμα πιο χωμάτινο από το κυκλαδίτικο λευκό. Συγγνώμη δηλαδή, μεγάλωσα σε εκείνους τους τόπους, μέσα σε αγγλοσάξωνες εποίκους και αρχαιολόγους του τόπου, και μου δημιουργείται η εντύπωση πως, έτσι όπως παρουσιάζεται σήμερα το κτίριο, ίσως δεν έχει γίνει αντιληπτή (από αυτούς που το σχεδίασαν) η βαθιά αύρα του τόπου αυτού, το πως τον βιώνουν όλοι αυτοί οι μη-νεοέλληνες που με θαυμασμό τον πλησιάζουν πρώτη (ή πολλοστή) φορά. Ελπίζω όλα αυτά να αμβλυνθούν με τη λεγόμενη "διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου"...