Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter

Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus

0

Τι χαρακτηρίζει ένα πραγματικό κορίτσι του Bauhaus; Είναι σύγχρονη, χαρούμενη και δροσερή, έχει αυτοπεποίθηση, κοντό κούρεμα και ταλέντο στις καλές και εφαρμοσμένες τέχνες.

Ή τουλάχιστον, αυτό είναι σύμφωνα με ένα πρωτοποριακό άρθρο τριών σελίδων, που δημοσιεύθηκε από την εφημερίδα Die Woche τον Ιανουάριο του 1930, σε μια πολιτικά ταραγμένη Γερμανία. Το άρθρο συνοδεύουν φωτογραφίες των χειραφετημένων γυναικών που τράβηξε ο 19χρονος Lutz Feininger.

Η γυναικεία πλευρά της ιστορίας του Bauhaus και η αξιοσημείωτη άνοδος του Bauhausmädel («κορίτσι Bauhaus») διερευνώνται σε βάθος σε ένα νέο βιβλίο από τις εκδόσεις Taschen, που μας συστήνει τις ζωές πολλών γυναικών που διαμόρφωσαν και διέδωσαν τις ιδέες τους αλλά δεν αναγνωρίστηκαν στην εποχή τους. 

Παρά την αδιαμφισβήτητη επιρροή που είχε στον κόσμο και τα εγγενώς προοδευτικά ιδανικά της, η σχολή του Bauhaus ήταν συγκλονιστικά αρχαϊκή όσο αφορούσε στις γυναίκες.

Μεταξύ αυτών βρίσκουμε τη Ricarda Schwerin, μια άθεη 18χρονη που πήγε στη σχολή Bauhaus να σπουδάσει φωτογραφία. Διέκοψε τις σπουδές της για λόγους υγείας και όταν ανάρρωσε η σχολή αρνήθηκε να την ξαναδεχτεί.

Βρέθηκε στη Φρανκφούρτη μαζί με τον μελλοντικό της σύζυγο και συμφοιτητή στη σχολή, Heinz Schwerin, ο οποίος επίσης δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τις σπουδές του (η σχολή έδιωξε τους περισσότερους από τους κομμουνιστές σπουδαστές της, την άνοιξη του 1932).

Λίγο μετά τον γάμο τους στην Ουγγαρία το 1935, το ζευγάρι πήγε στην Παλαιστίνη κι εκεί άνοιξαν μαζί ένα εργαστήριο ξύλινων παιχνιδιών. Αργότερα η Schwerin ίδρυσε ένα βρεφοκομείο για τα παιδιά των προσφύγων.

Τότε άρχισε να ασχολείται ξανά και με τη φωτογραφία, την οποία άσκησε μέχρι το θάνατο της το 1999, σε ηλικία 87 ετών. 

Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Η Margaret Leiteritz με πορτοκάλια, πριν από το 1930. Φωτο: Walter Peterhans. © Museum Folkwang Essen and ARTOTHEK

Η Ricarda Schwerin είναι μόνο μία από τις 87 γυναίκες που φοίτησαν στην πρωτοποριακή σχολή τέχνης και σχεδίου. Καθεμία τους είναι μοναδική, αλλά αντιμετώπισαν παρόμοια εμπόδια λόγω της εποχής: το ναζιστικό καθεστώς τις καταπίεζε, πολλές από αυτές αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν και εξαιτίας του πολέμου πολλές έχασαν τους συζύγους τους.

Ένα ακόμα πολύ γνωστό όνομα είναι αυτό της Marianne Brandt, μιας από τις πρώτες γυναίκες που έγιναν δεκτές στο πρόγραμμα μεταλλοτεχνίας του Bauhaus και της οποίας τα σχέδια συνεχίζουν να παράγονται από την Alessi μέχρι σήμερα.

Το βιβλίο δεν καταπιάνεται με τις «εντελώς προβληματικές σχέσεις των δύο φύλων στην Bauhaus», όπως γράφει ο συγγραφέας Patrick Rössler, «ιδίως όσον αφορά την ισορροπία εξουσίας μεταξύ δασκάλων και μαθητών».

Όπως επισημαίνει στο εισαγωγικό δοκίμιό του, παρά την αδιαμφισβήτητη επιρροή που είχε στον κόσμο και τα εγγενώς προοδευτικά ιδανικά της, η σχολή του Bauhaus ήταν συγκλονιστικά συντηρητική όσο αφορούσε στις γυναίκες.

Το βιβλίο προσπαθεί να διορθώσει αυτό το λάθος και τοποθετεί τις γυναίκες του Bauhaus στη θέση που τους αξίζει, με φωτογραφίες αλλά και βιογραφίες τους.

Δυστυχώς, δεδομένης της διαγραφής αυτών των γυναικών από την ιστορία, δεν υπάρχει πραγματική τεκμηρίωση των έργων τους, μόνο πορτρέτα τους, τα οποία φαίνεται να δίνουν έμφαση στην εξωτερική τους εμφάνιση και όχι στη σημασία της συμβολής τους στην Bauhaus και την κληρονομιά που άφησαν.

Μεταξύ των λίγων έργων είναι μια σειρά γυμνών φωτογραφιών της Lucia Moholy, άσεμνες, φανταστικές και ελεύθερες. Η Moholy τράβηξε επίσης εμβληματικές φωτογραφίες των δασκάλων της σχολής και των νέων κτιρίων της Bauhaus, αλλά τα αρνητικά αποκρύφθηκαν από τον Walter Gropius και της επιστράφηκαν το 1959.

Όπως αναφέρεται και στο άρθρο του Die Woche του 1930: «Το κορίτσι Bauhaus ξέρει τι θέλει και θα το καταφέρει» – δεν έχει σημασία ποιος ή τι προσπαθεί να την εμποδίσει.

Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Αριστερά: Laszlo Moholy-Nagy, Ηλιοθεραπεία, 1925. Δεξιά: Lucia Moholy, Γυμνή στο ύπαιθρο, περ. 1925.
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Φοιτήτρια της Bauhaus με μάσκα από το Τριαδικό Μπαλέτο, περ. 1927. © Getty Research Institute, Los Angeles
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Ο Albert Braun φωτογραφίζει την Grit Kallin στο Atelierhaus, Dessau, 1928. Φωτο: Wener Zimmermann. © Stiftung Bauhaus Dessau
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Η Gunta Stölzl στο στούντιο του Dessau Bauhaus, 13 Μαρτίου 1927. © Bauhaus-Archiv, Berlin
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Marianne Brandt: Αυτοπορτρέτο στο στούντιό της, περ. 1930. © VG Bild-Kunst, Bonn 2019 / Photo © Bauhaus-Archiv, Berlin
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Max Peiffer Watenphul, Η Margarete Willers με τσιγάρο, 1930. © Alessandra Pasqualucci / Photo © Bauhaus-Archiv, Berlin
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Αυτοπορτρέτο με κάμερα της Lotte Beese (σκιά), 1927. © The J Paul Getty Museum, Los Angeles
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Ομαδική φωτογραφία στο εργαστήριο ύφανσης, Dessau Bauhaus, 1928. Φωτο: Lotte Beese. © Ariane und Maurizio Stam, Krimpen, NL and Bauhaus-Archiv, Berlin
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Annelise Kretschmer: Πορτρέτο ανφάς της Elisabeth Kadow, περ. 1929. © Museum Folkwang Essen/ARTOTHEK
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Η Hilde Hubbuch στο Haus der Rheinischen Heimat, Κολωνία, 1928. Φωτο: Karl Hubbuch. © Karl-Hubbuch-Stiftung, Freiburg and Müncher Stadtmuseum, Sammlung Fotografie
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Η Ellen Rosenberg, φωτογράφος που έγινε αργότερα γνωστή με το όνομα Ellen Auerbach, 1927-1928. Φωτο: Karl Hubbuch. © Karl-Hubbuch-Stiftung, Freiburg / Photo and Münchner Stadtmuseum, Sammlung Fotografie
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
H Otti Berger (μπροστά) και η Lis Beyer σε βάρκα στον ποταμό Elbe, περ. 1927. © Bauhaus-Archiv, Berlin
Oι πρωτοπόρες γυναίκες του Bauhaus Facebook Twitter
Στην οροφή του Atelierhaus, Dessau (Η Martha Erps με τη Ruth Hollós, αριστερά), περ. 1927. Φωτο: Erich Consemüller. © Stefan Consemüller, Klassik Stiftung Weimar/Bauhaus-Museum

Με πληροφορίες από το Wallpaper

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ινστιτούτο Γκαίτε γιορτάζει τα 100 χρόνια Bauhaus

Bauhaus 1919-2019 / Το ινστιτούτο Γκαίτε γιορτάζει τα 100 χρόνια Bauhaus

Με αφορμή τα 100ά γενέθλια του Bauhaus, της σχολής που ίδρυσε ο αρχιτέκτονας Βάλτερ Γκρόπιους το 1919 και αποτέλεσε το πιο διάσημο κίνημα του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική και το ντιζάιν, το Ινστιτούτο Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2018
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM