Βουτιά στο κενό

Βουτιά στο κενό Facebook Twitter
0

Ο Γερμανός καλλιτέχνης John Bock θα πρέπει να νιώθει οικεία στην Αθήνα.Έχει παρουσιάσει αρκετές ατομικές εκθέσεις στην Gallery Ελένη Κορωναίου, έχει δείξει έργα του στην Μπιενάλε Αθήνας και είναι ο καλλιτέχνης που το 2009 ανέβηκε σε ένα αστικό λεωφορείο και διέσχισε την ελληνική πρωτεύουσα, παρουσιάζοντας μια ιδιόμορφη περφόρμανς. Ακόμα θυμάμαι τα έντρομα βλέμματα ορισμένων περαστικών που αντιλαμβάνονταν, ξαφνικά, ότι μέσα στο λεωφορείο της γραμμής κάποιος με μακιγιάζ Άλις Κούπερ περνούσε πάνω από τα κεφάλια των θεατών-επιβατών, άλειφε τα πόδια τους με οδοντόκρεμα, έπαιζε κουκλοθέατρο με μια τρύπια βαλίτσα στο κεφάλι και σκαρφάλωνε στα παράθυρα για να απαγγείλει ποίηση.

Ο John Bock δεν είχε επινοήσει, τότε, μια ακραία περφόρμανς, προσαρμοσμένη στον δημόσιο χαρακτήρα της δράσης του. Την ίδια «αλλόκοτη» και παράλογη συμπεριφορά αναπτύσσει, εδώ και χρόνια, σε βίντεο, σε γκαλερί αρκετών πόλεων του κόσμου, στην Μπιενάλε της Βενετίας, στην Documenta του Κάσελ ή στο MOMA της Νέας Υόρκης.

Την περασμένη Παρασκευή εγκαινιάστηκε στην Gallery Ελένη Κορωναίου η πέμπτη του ατομική έκθεση με τίτλο «Die Walze» («Ο Κύλινδρος»). Μια γλυπτική, ξύλινη κατασκευή μεγάλων διαστάσεων, σε σχήμα κυλίνδρου, με τρία χωρίσματα, κυριαρχεί στον χώρο. Σε μια από τις εσοχές της κατασκευής παρατηρούμε όσα έχουν τοποθετηθεί ή κολληθεί αδέξια επάνω στη λευκή της επιφάνεια: αρχιτεκτονικά σχέδια, ξύλινες και χάρτινες αφηρημένες φόρμες, φωτογραφίες. Υλικά απροσδιόριστης χρήσης που συνθέτουν ένα θεατρικό κολάζ, απομεινάρια μιας «Διάλεξης».

Στο βίντεο που προβάλλεται δίπλα, η μακιγιαρισμένη φιγούρα του καλλιτέχνη –κόκκινο πρόσωπο και ζωγραφισμένο χαμόγελο με τεράστια δόντια– ταλαντεύεται στο κενό, κρατώντας το σκοινί που κρέμεται από την οροφή ενός κλειστοφοβικού, ουδέτερου χώρου, που μοιάζει με φρεάτιο ανελκυστήρα.

Η κάμερα ακολουθεί την ταλάντωση του σώματος, τη δυσφορία που προκαλεί η προσπάθειά του να ισορροπήσει καθώς σκίζει τα υφασμάτινα μαξιλάρια που είναι δεμένα στο σώμα του, απελευθερώνοντας πούπουλα και μικρές, «ανόητες» κατασκευές.

Στην πίσω όψη της κατασκευής αναπαύεται μια υφασμάτινη φιγούρα με όψη εντόμου και χοντρή κοιλιά, παραγεμισμένη με κουρέλια. Οι υβριδικές, τερατόμορφες κούκλες είναι, άλλωστε, αναγνωρίσιμοι επισκέπτες στις εκθέσεις του John Bock. Η αγάπη του για τα κουρέλια γεννήθηκε στα χρόνια των σπουδών του στο Αμβούργο. Τότε άρχισε να αγοράζει ρούχα από τα παζάρια και να τα μεταποιεί.

Σε μια παλιότερη κουβέντα μας είχε αφηγηθεί μια σχετική ιστορία που ορισμένοι θέλουν, σίγουρα, να ξεχάσουν: κάποια στιγμή ζήτησε από τον οίκο μόδας Prada να του παραχωρήσει δέκα δημιουργίες υψηλής ραπτικής, αξίας δέκα χιλιάδων μάρκων η καθεμία, προκειμένου να τις χρησιμοποιήσει σε μια περφόρμανς.

Συμφώνησαν με χαρά, χωρίς να φαντάζονται αυτό που θα συνέβαινε: ο Bock κατέστρεψε τις πανάκριβες δημιουργίες και τις συνδύασε με κουρέλια που είχε αγοράσει από τα παζάρια. «Θεωρώ τον συνδυασμό των πανάκριβων ρούχων με τα κουρέλια εξαιρετικό» έλεγε, τότε, με απροσποίητη αθωότητα.

Με τον ίδιο παιδικό ενθουσιασμό αποκάλυπτε την Παρασκευή στους επισκέπτες της νέας του έκθεσης κάποια από τα μυστικά των έργων του. Όσοι στέκονταν, για παράδειγμα, μπροστά στον τεράστιο υφασμάτινο πίνακά του –στην επιφάνειά του εξέχει η διογκωμένη «κοιλιά» ενός πλάσματος απροσδιόριστης ταυτότητας– δεν φαντάζονταν ότι στο «στομάχι» του έργου κρυβόταν ένας μικρότερος πίνακας, στον οποίο είχε ζωγραφίσει το πλάσμα που προσπαθούσαμε να αναγνωρίσουμε στον πίνακα.

Eνα αίσθημα αβεβαιότητας, αμφιθυμίας και δημιουργικού παραλογισμού συνδέει όλα τα έργα της έκθεσης, από τα μικρότερα κολάζ μέχρι το βίντεο που γύρισε στο Τόκιο, λίγες μέρες μετά την τραγωδία της Φουκουσίμα. Σε αυτό παρατηρούμε τον καλλιτέχνη να κυκλοφορεί καλοντυμένος στο μετρό της ιαπωνικής πρωτεύουσας, να στήνει αυτοσχέδιες παραστάσεις στον δρόμο, να παρατηρεί τους περαστικούς ή να συνδέει οπτικό υλικό από την πόλη με τις δικές του, «εξωφρενικές» παραστάσεις.

Όσο κι αν προσπαθήσετε, πάντως, δεν θα αναγνωρίσετε στο βίντεο κάποιο προφανές σχόλιο για την πυρηνική τραγωδία. « Ίσως να έχουν αποτυπωθεί, εμμέσως, κάποιες συναντήσεις μου στην πόλη, η ανάμνηση μιας γιαγιάς που καθόταν στην άκρη του δρόμου σε μια κουβέρτα και όταν τη ρωτούσαν πού ήθελε να πάει, απαντούσε “στο σπίτι μου”», λέει.

Ο John Bock δεν είναι, σίγουρα, ο καλλιτέχνης που θα σου επιτρέψει να ακολουθήσεις με ευκολία τη σκέψη του, ούτε και να τον περιορίσεις σε μια ταυτότητα. Αναμειγνύει με αξιοθαύμαστη ευκολία στο έργο του τα πάντα: τα ψυχολογικά κολάζ με τα θραύσματα ποικίλων αντικειμένων του Kurt Schwitters, τη φωνητική ποίηση του Hugo Ball, την αυθάδεια του νταντά, την ποπ, τον μυστικισμό του Joseph Beuys, το glam rock, τον Ταρκόφσκι και το φτηνό σινεμά, την οικονομία, την επιστήμη, τη βλακεία και τα λάθη.

Είναι ένας αλχημιστής ιδεών και ειδών, που αγαπά τον αυτοσχεδιασμό και το τυχαίο, απεχθάνεται τον διδακτισμό, την αναζήτηση οποιουδήποτε καθησυχαστικού νοήματος και δεν αποδίδει στις καλλιτεχνικές του «χειρονομίες» την πολιτική βαρύτητα που απέδιδαν στο έργο τους οι πρωτοπόροι του 20ού αιώνα.

Αυτή η ρευστή, αταξινόμητη «φλυαρία» θυμώνει συχνά ορισμένους θεατές που προσπαθούν, απεγνωσμένα, να εντοπίσουν μια νησίδα καθαρού νοήματος στα έργα του. Το πιο ισχυρό νόημα της τέχνης του ίσως είναι η προσπάθεια ενός ανθρώπου να διαγράψει όλα τα στοιχεία της ταυτότητάς του αυτοσχεδιάζοντας, ενώ η σχέση του με το παράλογο δεν ισοδυναμεί με την αναζήτηση κάποιας εναλλακτικής αλήθειας, αλλά με βουτιά στο κενό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ