Βρέθηκε πίνακας του Ιβ Τανγκί που είχαν βανδαλίσει φασίστες στο Παρίσι του '30

Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
Yves Tanguy, Fraud in the Garden ( Απάτη στον Κήπο), 1930.
0

Ένα σουρεαλιστικό αριστούργημα που πιστεύεται ότι καταστράφηκε όταν ένας φασιστικός φανατισμένος όχλος εισέβαλε σε έναν κινηματογράφο τέχνης στη δεκαετία του 1930 στο Παρίσι επέστρεψε θριαμβευτικά και μας θυμίζει αυτό το απίθανο περιστατικό.

Στις 3 Δεκεμβρίου 1930, δύο δεξιές εξτρεμιστικές ομάδες, η Ένωση Πατριωτών και η Αντισημιτική Λέγκα, εισέβαλαν στο πρόσφατα ανακαινισμένο Studio 28 στη Μονμάρτρη. Διαμαρτύρονταν για «την ανηθικότητα αυτού του μπολσεβικικού θεάματος». Το άσεμνο θέαμα δεν ήταν άλλο από το «L'Âge d'Or» («Εποχή του Χρυσού»).

Η «Εποχή του Χρυσού» είναι μια γαλλική σουρεαλιστική σατιρική κωμωδία του 1930 σε σκηνοθεσία του Λουίς Μπουνιουέλ σχετικά με την παραφροσύνη που δημιουργεί η σύγχρονη ζωή, την υποκρισία των σεξουαλικών ηθών της αστικής κοινωνίας και το σύστημα αξιών της Καθολικής Εκκλησίας. Μεγάλο μέρος της ιστορίας λέγεται με κάρτες, σαν ταινία του βωβού κινηματογράφου. Το σενάριο είναι των Μπουνιουέλ και Νταλί και είναι από τις πρώτες ταινίες με ήχο που έγιναν στη Γαλλία μαζί με την ταινία «Miss Europe» και το «Under the Roofs of Paris».

Η πρώτη σκηνή της ταινίας είναι ένα ντοκιμαντέρ για τους σκορπιούς. Μετά από αυτό, η ταινία είναι μια σειρά από βινιέτες, όπου οι προσπάθειες ενός ζευγαριού να ολοκληρώσει τη ρομαντική του σχέση ματαιώνεται συνεχώς από τις αστικές αξίες και τα σεξουαλικά ήθη της οικογένειας, της Εκκλησίας και της κοινωνίας.

Η «Εποχή του Χρυσού» είναι μια γαλλική σουρεαλιστική σατιρική κωμωδία του 1930 σε σκηνοθεσία του Λουίς Μπουνιουέλ σχετικά με την παραφροσύνη που δημιουργεί η σύγχρονη ζωή, την υποκρισία των σεξουαλικών ηθών της αστικής κοινωνίας και το σύστημα αξιών της Καθολικής Εκκλησίας.

Το ζευγάρι εμφανίζεται για πρώτη φορά να δημιουργεί αναστάτωση κάνοντας έρωτα στη λάσπη κατά τη διάρκεια μιας θρησκευτικής τελετής. Η συνέχεια είναι σειρά σουρεαλιστικών σκηνών με ανησυχητικές εικόνες στον δρόμο και σε ένα αστικό σαλόνι καταπιεσμένης σεξουαλικότητας και παθών που κρύβονται πίσω από τις επιταγές της καθωσπρέπει κοινωνίας. Η ταινία θεωρήθηκε άγρια ​​κινηματογραφική επίθεση στην Καθολική Εκκλησία και τη σεξουαλική υποκρισία. Οι αμφιλεγόμενες σκηνές της περιλαμβάνουν μια σεκάνς βασισμένη στις «120 μέρες στα Σόδομα» του Μαρκησίου ντε Σαντ, στην οποία ο κύριος σαδιστής φαίνεται να είναι ο Ιησούς.

Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
Μια φωτογραφία χαμηλής ανάλυσης της εποχής δείχνει τα κατεστραμμένα έργα από τους φασίστες στον κινηματογράφο της Μονμάρτης.

Όταν οι εξτρεμιστικές ομάδες επιτέθηκαν στον κινηματογράφο, στο λόμπι του υπήρχε έκθεση έργων των Νταλί, Μαν Ρέι και Μιρό. Οι τραμπούκοι, φωνάζοντας με συνθήματα «Θα σας δείξουμε ότι υπάρχουν ακόμη Χριστιανοί στη Γαλλία» και «Θάνατος στους Εβραίους», έσπασαν έπιπλα και τζάμια, έσκισαν βιβλία, πέταξαν μελάνι στην οθόνη και άναψαν καπνογόνα. Τις επόμενες μέρες οι δεξιές εφημερίδες άσκησαν τρομερή πίεση ώστε να κατέβει η ταινία και τελικά όλη αυτή η διαδικασία και τα επεισόδια οδήγησαν στην απαγόρευσή της.

Θεωρώντας τους σουρεαλιστές ανήθικους και μπολσεβίκους και τα έργα τους βλάσφημα, κατέστρεψαν πολλά από αυτά. Το μόνο που θεωρούσαν οι ειδικοί ότι διασώθηκε είναι ο πίνακας του Νταλί «Αόρατη Κοιμωμένη Γυναίκα, Άλογο, Λιοντάρι» που είχε κοπεί με μαχαίρι, αλλά τελικά βρέθηκε, συντηρήθηκε και βρίσκεται στη συλλογή του Μουσείου Πομπιντού.

Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
"Αόρατη Κοιμωμένη Γυναίκα, Άλογο, Λιοντάρι" του Νταλί, ένας πίνακας του 1930 που εκτέθηκε στο φουαγέ του κινηματογράφου της Μονμάρτης.

Ο πίνακας του Ιβ Τανγκί, ένα φουτουριστικό τοπίο, φωτογραφήθηκε σε μια εικόνα χαμηλής ανάλυσης μετά την επίθεση, με τα σημάδια από την επίθεση και τα σκισίματα που είχαν προκαλέσει τα μαχαίρια. Έχει τίτλο «Απάτη στον Κήπο» και είναι έργο του 1930. Όλοι τον θεωρούσαν χαμένο, αλλά ένας ανώνυμος Γάλλος συλλέκτης είχε αποκτήσει το έργο, που απεικονίζει ένα κίτρινο άδειο τοπίο και περίεργες ανθρωπόμορφες και κατακερματισμένες φιγούρες, σε δημοπρασία το 1985. Ο ίδιος πίστευε ότι ήταν ο αρχικός πίνακας, αλλά όταν τον αγόρασε ήταν σε πολύ καλή κατάσταση και κανένας άλλος δεν πίστευε ότι είναι το έργο του 1930.

Οι ειδικοί συντηρητές τον ανέλυσαν με ακτίνες Χ, υπεριώδεις ακτίνες και χρωστικές και διαπίστωσαν ότι είναι το πρωτότυπο που είχε επισκευαστεί.

Ο πίνακας είναι διαστάσεων 92 επί 73 εκατοστά και είναι χαρακτηριστικός των διαχρονικών, άγονων τοπίων του Τανγκί με φανταστικά αντικείμενα και διφορούμενες μορφές. Λίγο πριν τον θάνατό του το 1955, ο καλλιτέχνης είπε: «Ο πίνακας αναπτύσσεται μπροστά στα μάτια μου, ξεδιπλώνοντας τις εκπλήξεις του καθώς προχωρά».

Ο πίνακας θα μπει στον κατάλογο raisonné του καλλιτέχνη και η ανακάλυψή του ιστορικού πίνακα θεωρείται «πολύ σημαντική».

Οι σουρεαλιστές του 1930 δεν ήταν απολύτως σίγουροι ότι ήταν αποδεκτοί, αλλά αυτό τους έδινε μια νέα ώθηση και ενθουσιασμό. Το «L'Âge d'Or» σχεδιάστηκε για να σοκάρει. Η επίθεση ήταν τρομακτική και βίαιη, αναμφίβολα, αλλά με τον τρόπο της αναμενόμενη. Πράγματι, ο Νταλί έγραψε σε έναν φίλο εκείνη την εποχή λέγοντας ότι οι εντάσεις αυξάνονταν, υποδηλώνοντας ότι οι σουρεαλιστές περίμεναν κάποιου είδους μεγάλη επίθεση.

Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
Ο Ιβ Τανγκί φωτογραφημένος στην Αμερική για την έκθεση "Yves Tanguy" στο ΜοΜΑ. | Photographic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York. IN584.12. Photograph by Soichi Sunami.

Το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου σημειώνει ότι, ενώ το «L'Âge d'Or» καταδικαζόταν για πολλά χρόνια, σήμερα θεωρείται αριστούργημα.

Ο Ιβ Τανγκί με το ιδιότυπο ύφος των έργων του διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο σουρεαλιστικό κίνημα. Γεννήθηκε στο Παρίσι το 1900. Όταν ήταν 23 ετών είδε έναν πίνακα του Ντε Κίρικο και εντυπωσιάστηκε τόσο που αμέσως άρχισε να ζωγραφίζει. Ο φίλος του, ποιητής Ζακ Πρεβέρ τον έφερε το 1925 σε επαφή με την ομάδα των σουρεαλιστών.

Από το 1926 ο Τανγκί πήρε μέρος σχεδόν σε όλες τις σουρεαλιστικές εκθέσεις και παρουσιάσεις στο Παρίσι κυρίως, αλλά και στη Γερμανία, μέχρι την οριστική του εγκατάσταση στις ΗΠΑ το 1939. Πέθανε στην Αμερική το 1955. Τα έργα του υπάρχουν σε μεγάλα μουσεία και συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
Ιβ Τανγκί | Αόριστη διαιρετότητα, 1942.
Οι φασίστες, μια επίθεση σε κινηματογράφο και ένα χαμένο έργο του διάσημου σουρεαλιστή ζωγράφου Ιβ Τανγκί Facebook Twitter
Ιβ Τανγκί | Ο πατέρας, η μητέρα είναι πληγωμένοι, 1927.

L'Age D'Or (1930)

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ