ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Souvenir de Grece 8, 1974/96. Συλλογή Helen Harrington Marden. Φωτο: Bill Jacobson © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

0

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα παρουσιάσει έργα του σημαντικού Αμερικανού καλλιτέχνη Brice Marden, στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», από τις 20 Μαΐου έως τις 29 Αυγούστου 2022. Αυτή θα είναι η πρώτη έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη σε μουσείο στην Ελλάδα, δίπλα σε τεχνουργήματα του παρελθόντος τα οποία έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή στο έργο του.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που το μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει καλλιτέχνες του 20ού αιώνα ανάμεσα στα έργα των συλλογών του.

To 2019 η έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» ξεπέρασε τους 250.000 επισκέπτες με έναν ζωντανό και πρωτότυπο διάλογο ανάμεσα σε 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, να «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη  «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης. 

Το 2016, με τίτλο «Ai Weiwei at Cycladic», παρουσιάστηκαν τα έργα του Κινέζου καλλιτέχνη για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μας σύστησε την καλλιτεχνική του προσέγγιση, την έμφαση του έργου του στην ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά καθώς και την κριτική του ματιά στα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.

Το 2021 το μουσείο προσκάλεσε τον διεθνούς φήμης Αμερικανό καλλιτέχνη Στέρλινγκ Ρούμπι να πραγματοποιήσει μια εικαστική παρέμβαση εντός της μόνιμης συλλογής του, παρουσιάζοντας μία επιλογή από τα διάσημα κεραμικά γλυπτά του τοποθετώντας επιλεγμένα έργα ανάμεσα στα σπάνια εκθέματα της Συλλογής Κυκλαδικής Τέχνης.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η έκθεση για τον 83χρονο σήμερα Μπράις Μάρντεν θα είναι μια ευκαιρία για το κοινό να γνωρίσει το έργο ενός καλλιτέχνη που επηρεάστηκε από το φως και την ιστορία της Ελλάδας και μια συνέχεια του οράματος του μουσείου να συστήσει στους χώρους του και ανάμεσα και στις συλλογές του κάποιους από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες παγκοσμίως.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Hydra Group II, 1979-1981. Συλλογή Helen Harrington Marden Φωτο: Alan Zindman © 2022 Brice Marden / Artists Rights Society (ARS), New York

Τα έργα που θα παρουσιαστούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα είναι σε καμβά, μάρμαρο και χαρτί, σε διάλογο με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του μουσείου, σε επιμέλεια Δημήτρη Αντωνίτση.

Ο γεννημένος στη Νέα Υόρκη Μάρντεν δεν έχει σταματήσει να εξερευνά το φως, το χρώμα και τις επιφάνειες ενώ η σειρά «Cold Mountain», που ξεκίνησε στη δεκαετία του '80, εδραίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σημαντικότερους αφηρημένους καλλιτέχνες της γενιάς του.

Το έργο του είναι βαθιά επηρεασμένο από τους τόπους που έζησε και εργάστηκε, τους ανθρώπους της ζωής του, τους πολιτισμούς στους οποίους έχει βυθιστεί, τόσο στην πρόσφατη όσο και στην τέχνη του παρελθόντος και μέσα από τις αιχμηρές συνθέσεις ως αποστάγματα των εμπειριών του, δημιουργεί μια τέχνη που με τη σειρά της δίνει στους θεατές ένα διεισδυτικό μέσο για να αναλογιστούν βαθύτερα τις δικές τους αντιλήψεις, γνώσεις και εμπειρίες.

Ο Μπράις Μάρντεν άρχισε να ζωγραφίζει από παιδί και ένας οικογενειακός φίλος ήταν αυτός που τον ενθάρρυνε να ακολουθήσει καλλιτεχνικές σπουδές. Πριν σπουδάσει επισκεπτόταν μουσεία στη Νέα Υόρκη, ενώ ως προπτυχιακός φοιτητής στη Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βοστώνης έλαβε μια παραδοσιακή εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων μαθημάτων στο σχέδιο, τη χαρακτική, τα γράμματα και τη μελέτη της ανατομίας και της προοπτικής.

Τον εντυπωσίαζε η χρήση των χρωμάτων στα έργα του Μανέ, που του ήταν ιδιαίτερα αγαπητά. Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, παρακολούθησε τη Σχολή Αρχιτεκτονικής και Σχεδίου του Πανεπιστημίου Γέιλ. Εκεί σταμάτησε να κάνει παραστατικούς πίνακες και άρχισε να ζωγραφίζει μόνο αφαιρέσεις, εμπνευσμένες από τον Βίλεμ ντε Κούνινγκ και τον Φραντς Κλάιν.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινη προχυτική φιάλη με αζουρίτη στο εσωτερικό της. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το φθινόπωρο του 1963, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Βρήκε δουλειά ως φύλακας μερικής απασχόλησης στο The Jewish Museum, όπου τον χειμώνα του 1964 παρουσιάστηκε η πρώτη αναδρομική έκθεση του έργου του Τζάσπερ Τζονς. Αυτή η έκθεση αποτέλεσε ένα σημαντικό ερέθισμα για τον Μάρντεν που ταξίδεψε στην Ευρώπη, γνώρισε το έργο του Τζακομέτι και άρχισε να εξελίσσει την τεχνική του.

Ο Μάρντεν έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Bykert Gallery της Νέας Υόρκης τον Νοέμβριο του 1966. Ο κόσμος της τέχνης υποδέχτηκε έναν ζωγράφο με ωριμότητα και αυτοπεποίθηση μέσα στην οποία είχε συμπυκνώσει τα μαθήματα και την εμπειρία όλων των προηγούμενων ετών.

Το 1971 με τη σύζυγό του Έλεν επισκέφθηκαν την Ύδρα. Το φως και ο τόπος όσο και οι νύξεις στο μεσογειακό τοπίο φαίνονται στο έργο του στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Τα χρώματά του έγιναν πιο φωτεινά, οι επιφάνειες έγιναν πιο λαμπερές και οι καμβάδες μεγαλύτεροι και πιο τολμηροί.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Μαρμάρινο ειδώλιο γυναικείας μορφής. Πρωτοκυκλαδική ΙΙ περίοδος (2700 – 2400/2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Αυτή η αγνότητα, αυτή η άγρια και γυμνή τελειότητα της Ύδρας», όπως έγραφε ο Χένρι Μίλερ στον Κολοσσό του Μαρουσιού, επηρέασε καταλυτικά το έργο του Μάρντεν και οι μύθοι των αρχαίων θεών και του πρώιμου χριστιανισμού εμφανίστηκαν στα έργα του, δίπλα στη φύση, τις εποχές, τους ελαιώνες, την αρχιτεκτονική του νησιού, αλλά και τα θραύσματα από μάρμαρο που χρησιμοποίησε σαν καμβά, ενώ παράλληλα επανεξετάζει την ανάπτυξη της αφηρημένης ζωγραφικής όταν επιστρέφει στη Νέα Υόρκη.

Αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 συνένωσε τις ελληνικές και ασιατικές επιρροές του από τα ταξίδια με την οικογένειά του στην Ταϊλάνδη, τη Σρι Λάνκα και την Ινδία, γεγονός που σηματοδότησε την αρχή του ενδιαφέροντός του για τον ασιατικό πολιτισμό, την τέχνη και το τοπίο. Αυτές οι επιρροές θα φανούν βαθιά στη δουλειά του τις επόμενες δύο δεκαετίες. Βυθίστηκε στη μελέτη της καλλιγραφίας και τη γραφή των Κινέζων του 9ου αιώνα και αυτή η μορφή τέχνης θα γινόταν σύντομα κυρίαρχη επιρροή στο έργο του.

Το παρελθόν και το παρόν, οι αναμνήσεις της οικογένειας και οι εικόνες από τη φύση στα μέρη που κατοικεί συγκροτούν μια ενότητα πτυχών της ζωής και του έργου του για δεκαετίες. Η συνεχής αλλαγή, ανάπτυξη και ανανέωση, η διαρκής αμφισβήτηση του εαυτού, ως όρος της δουλειάς του, δείχνουν έναν καλλιτέχνη που δεν δέχτηκε να υπάρχει απλώς στην αγορά με «δημοφιλή» έργα και να υποστεί έναν σιωπηλό δημιουργικό θάνατο.

Η απόφαση να αλλάζει συνεχώς, να εξελίσσει την τέχνη του μας χαρίζει, μέσα από τις διατυπώσεις του Μινιμαλισμού, την αμεσότητα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και τη διαισθητική χειρονομία της καλλιγραφίας, μια ποιητική προσέγγιση μια σπουδαίας εικαστικής δημιουργίας, με την τέχνη χωρίς όρια να είναι μια ανοιχτή κατάσταση που κεντρίζει διαρκώς τη φαντασία, μια πρόκληση που μεταμορφώνει κάθε εικόνα σε άπλετα ανοιχτό πεδίο ερμηνειών και συναισθημάτων.

Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Brice Marden, Cisterna, 1971-1981. Συλλογή του καλλιτέχνη. Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Ο κόσμος και τα έργα του Brice Marden σε μια νέα έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Πήλινο καλαθόσχημο αγγείο με πλαστικές προτομές αιγοειδών και εγχάρακτη διακόσμηση. Πρωτοκυπριακή Ι περίοδος (2500 – 2300 π.Χ.). Φωτο: Ειρήνη Μίαρη © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα»
20 Μαΐου έως 29 Αυγούστου 2022
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4, 210 7228321-3

Εικαστικά
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ