«Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Δημοκρατία Facebook Twitter
0

Τον Ιούλιο του 1974, με την κατάρρευση της επτάχρονης δικτατορίας των συνταγματαρχών, που κυβέρνησαν τη χώρα από το 1967, η Ελλάδα μπαίνει στη Μεταπολίτευση, μια περίοδο πολιτικής σταθεροποίησης και εγκαθίδρυσης της δημοκρατίας.

Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Απρίλιο, στην Πορτογαλία η λεγόμενη «Επανάσταση των Γαρυφάλλων», το αναίμακτο πραξικόπημα από αριστερούς στρατιωτικούς, οδήγησε τη χώρα στη δημοκρατία μετά από τέσσερις και πλέον δεκαετίες δικτατορίας.

Την επόμενη χρονιά, ο θάνατος του Ισπανού δικτάτορα Φρανθίσκο Φράνκο, που κυβέρνησε τη χώρα του από το 1939, μετά τον ισπανικό εμφύλιο, βάζει τέλος στη δικτατορία, ενώ εγκαθιδρύεται η κοινοβουλευτική δημοκρατία και η συνταγματική μοναρχία.

Μισός αιώνας μάς χωρίζει από τα πολιτικά αυτά γεγονότα στη νότια Ευρώπη, που παραμένουν επίκαιρα σε εποχές εύθραυστων δημοκρατιών. Η έκθεση που διοργανώνεται στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσουαπό τις 11 Ιουλίου 2024 μέχρι και τις 2 Φεβρουαρίου 2025, ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της και αντιμετωπίζει σφαιρικά το βίωμα της μετάβασης από τη δικτατορία στη δημοκρατία στις τρεις αυτές χώρες.

Η έκθεση εστιάζει στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, στη μετάβαση από τα αυταρχικά καθεστώτα στα δημοκρατικά πολιτεύματα και στον ρόλο των καλλιτεχνών στη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών.

Με άξονα την τέχνη της αντίστασης και της διαμαρτυρίας στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, η έκθεση αντιμετωπίζει συγκριτικά για πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο την πολιτική λειτουργία της τέχνης στα δικτατορικά καθεστώτα και διερευνά την ποικιλομορφία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων, τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις, τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία, καθώς και την ενεργή κληρονομιά τους.

Η έκθεση «Δημοκρατία» αποτελεί ένα συνολικό εγχείρημα στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 55 καλλιτέχνες και ομάδες καλλιτεχνών, με 140 εικαστικά έργα, από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, αλλά και αφίσες, βιντεοπροβολές, περφόρμανς. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα, καθώς και ένα συνέδριο με θέμα τη δημοκρατία και τις εικαστικές τέχνες.

Εστιάζει στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, στη μετάβαση από τα αυταρχικά καθεστώτα στα δημοκρατικά πολιτεύματα και στον ρόλο των καλλιτεχνών στη διεκδίκηση των πολιτικών ελευθεριών. Η εκθεσιακή δραστηριότητα, η συγκρότηση καλλιτεχνικών ομάδων, ο κριτικός λόγος, ο ρόλος της αφηρημένης τέχνης, η ανάδειξη του κριτικού ρεαλισμού, η τέχνη της διαμαρτυρίας μέσω της αφίσας, της χαρακτικής και της περφόρμανς, η διεκδίκηση της ορατότητας του σώματος σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, καθώς και η συνολικότερη εμπλοκή της τέχνης στη δημόσια σφαίρα επισφραγίζουν το αίτημα του εκδημοκρατισμού και αποτελούν σημαντικά πεδία έρευνας και εικαστικής δραστηριότητας.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης (1923-1984), «Συνταγματάρχες», 1968, Λάδι σε καμβά. Συλλογή Πάνου Χρ. Μοσχανδρέου

«Από την άποψη του ιστορικού χρόνου που πραγματεύεται, η "Δημοκρατία" έρχεται σε συνέχεια και ολοκληρώνει την έκθεση που προηγήθηκε, την "Αστυγραφία". Εάν στην "Αστυγραφία" μάς ενδιέφερε η πολυπλοκότητα, η αντιφατικότητα, η ποικιλομορφία και η ιδιαίτερη υφή των αστικών μετασχηματισμών σε επίπεδο πληθυσμιακών μετακινήσεων, αστικοποίησης, ανοικοδόμησης, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου και καθημερινής κουλτούρας, η "Δημοκρατία" επικεντρώνεται στην εικαστική μορφοποίηση της διεκδίκησης της ελευθερίας και των πολιτικών δικαιωμάτων κατά την εκρηκτική συνάντηση των αυταρχικών πρακτικών χειραγώγησης με τις πολιτικές της χειραφέτησης και των ταυτοτήτων.

Ενώ ο φακός εστιάζει στο πολιτικό, και από αυτή την άποψη το πανόραμα δίνει τη θέση του στην ερμηνεία της ουσιώδους δυναμικής που επιδιώκει να μετασχηματίσει ριζικά την κοινωνία, την ίδια στιγμή η κλίμακα της ανθρωπογεωγραφίας διευρύνεται ριζικά, εξαιτίας του γεγονότος ότι εξετάζουμε την ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία για πρώτη φορά ενταγμένη στον άξονα του ευρωπαϊκού Νότου.

Με οδηγό τις συνέχειες, τις ρωγμές και τις ανακατατάξεις στην πορεία προς τον εκδημοκρατισμό και στις τρεις χώρες, διερευνούμε την ιδιαίτερη υφή, το χρώμα, τους ήχους, τη σύνθεση και την απόκριση των καλλιτεχνών στον ριζικό μετασχηματισμό, την απελευθερωτική δύναμη που εκλύθηκε στο συλλογικό σώμα από τη διεκδίκηση των δημοκρατικών δικαιωμάτων, αλλά και την εικαστική διαχείριση του τραύματος των δικτατοριών», λέει η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα.

Από το βλέμμα του εχθρού στην αντίσταση και τη διέγερση

Μπαίνοντας στην έκθεση, στον πρώτο θεματικό άξονα με τίτλο «Αντιμετωπίζοντας τον εχθρό», σύμφωνα με τη σύλληψη της έκθεσης, ταυτοποιείται ο αντίπαλος στο πρόσωπο του δικτάτορα, του χαφιέ, του παρακρατικού. Oι επώνυμοι πρωταγωνιστές των αυταρχικών καθεστώτων, πολιτικοί, οικονομικοί και στρατιωτικοί παράγοντες, οι εκπρόσωποι κρατικών και παρακρατικών μηχανισμών παρακολούθησης, οι δυνάμεις της βίας και καταστολής, συναντούν τους τιμωρούς τους, με τους τυραννοκτόνους, τους επαναστατημένους ήρωες και τις οργισμένες μητέρες να ορίζουν την πολιτική ηθική της εναντίωσης και να κυοφορούν την εξέγερση.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Fernando Botero, «Franco», 1986. Λάδι σε μουσαμά, 226 x 168 cm Δωρεά του καλλιτέχνη, 2003. © Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Φωτ.: Joaquín Cortés / Román Lores

Από το κάδρο του μας ατενίζει στην είσοδο της έκθεσης ο παραμορφωμένος «Φράνκο» του Fernando Botero, ενώ στο κέντρο της ενότητας, απέναντι από την εγκατάσταση του Γιάννη Γαΐτη «Πέντε μ' έξι», στέκεται ακίνητος, καθιστός με μαύρα γυαλιά, ο «Θεατής των θεατών», ένα έργο της καλλιτεχνικής κολεκτίβας από τη Βαλένθια Equipo Crónica που στην έκθεση, με ένα άλλο έργο της, την «Υψηλή Κοινωνία», καυτηριάζει τις κοινωνικές ανισότητες στην Ισπανία της δεκαετίας του ’60.

Ο Γιώργος Ιωάννου μέσα από τις παράξενες πρωτοποριακές εικόνες του πλάθει τον «Καταδότη», δίπλα στις γκρίζες συναθροίσεις προσώπων του Δημήτρη Μυταρά, σε ένα έργο που τιτλοφορεί ειρωνικά «Σύνθεση με γυαλιά ηλίου», στα πορτρέτα των Ελλήνων δικτατόρων του Γιάννη Ψυχοπαίδη, τον Μπελογιάννη με το κόκκινο γαρύφαλλο και τη «διαδήλωση» του Δήμου Σκουλάκη, την pop διακωμώδηση της παρέλασης των στρατιωτικών του Alberto Solsona, με τίτλο «El arte de la Guerra», την αποδόμηση των συμβόλων στο έργο του Ακριθάκη.

«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Equipo Crónica (1964-1981), «Espectador de espectadores», 1972 [Θεατής θεατών]. Πολύχρωμος χαρτοπολτός [μία από εκατό φιγούρες που αναπαριστούν όργανα της μυστικής αστυνομίας που τοποθετήθηκαν μεταξύ του κοινού του Frontón Labrit στη διάρκεια των Συναντήσεων της Παμπλόνα] 132 × 44 × 75 εκ. . © Museo National Centro de Arte Reina Sofia DE02143 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιώργος Ιωάννου (1926–2017), «Ο καταδότης», 1974. Λάδι σε λινό, 70 x 100 εκ. Αρχείο-Συλλογή Γιώργου Ιωάννου. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου

Σε αυτή την ενότητα και σε όλη την έκθεση εκτίθενται κάποια από τα εμβληματικά έργα του Α. Τάσσου, στον οποίο αφιέρωσε η Εθνική Πινακοθήκη το 1975 μια έκθεση με εβδομήντα έργα. Η έκθεση ήταν η πρώτη ηχηρή μεταπολιτευτική πράξη της Εθνικής Πινακοθήκης και γνώρισε τεράστια ανταπόκριση.

Ο χαράκτης φιλοτέχνησε τα έργα κατά την περίοδο της επταετούς δικτατορίας των συνταγματαρχών και στις πολυπρόσωπες μετωπικές συνθέσεις με τους ανώνυμους και επώνυμους αγωνιστές για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη αποδίδει με ρωμαλέα γραφή και επική διάθεση τον θρήνο, την εναντίωση, τον πόνο, την οργή, τη μαχητικότητα και την εξέγερση απέναντι στις σύγχρονες μορφές τυραννίας, αντλώντας αναφορές από την πολιτισμική μνήμη της θρησκευτικής τέχνης και της λαϊκής εικονογραφίας των ηρώων και των στρατιωτικών αγίων. 

Η σπαρακτική εγκατάσταση του Δημήτρη Αληθεινού «Συμβάν ΙΙ» πρωταγωνιστεί στην ενότητα «Αντίσταση». Τα πρόσωπα των Παπαδόπουλου - Παττακού στα σχεδιαστικά κολάζ του Αλέκου Λεβίδη, οι κλούβες και οι συλλήψεις σε φωτορεαλιστικές συνθέσεις από τον Δήμο Σκουλάκη, τα χαρακτικά της Βάσως Κατράκη και οι αφίσες του ΠΑΜ και του αντιδικτατορικού αγώνα του Γιάννη Χαΐνη, τα γυψωμένα γαρύφαλλα του Βλάση Κανιάρη, οι ιστορικές περφόρμανς της Μαρίας Καραβέλα, η στρατευμένη τέχνη ενός Έλληνα που έζησε και εργάστηκε στη Μαδρίτη, του Δημήτρη Περδικίδη, είναι έργα που είτε με σαφήνεια είτε με υπαινιγμούς εμφανίζουν το σώμα που υπόκειται σε βία, ανθίσταται και συγκρούεται και γίνεται η κεντρική οθόνη αναπαράστασης της ιστορικής εμπειρίας της δικτατορίας. Μια ολόκληρη εποχή στην ελληνική τέχνη με την υλικότητα της χειρονομίας διαμορφώνει την υφή της σύγχρονης πολιτικής τέχνης.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημήτρης Περδικίδης, «Άπειρο», Μαδρίτη, 1969. Μεικτή τεχνική σε ξύλο, 79 × 92 εκ. Δωρεά των κληρονόμων του καλλιτέχνη. © Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης

Την αντίσταση ακολουθεί η «Εξέγερση», που στην Ελλάδα συνδέεται κυρίως με αυτήν του Πολυτεχνείου. Οι εικαστικοί, με πλήθος και ποικιλία ερμηνειών, το επιβεβαιώνουν, όπως η πολυεπίπεδη αφηγηματική σύνθεση του Μάριου Βατζιά, οι στολές στρατιωτικών του Λεωνίδα Κανακάκη, το μνημειακό γλυπτό του Μανώλη Τζομπανάκη, ο «Αρχάγγελος» του Σικελιώτη, ενώ σε μια περιοχή της ενότητας παρουσιάζεται η ιστορική έκθεση «Alternativa Zero» που οργανώνει ο Ernesto de Sousa στην Πορτογαλία το 1977, με στόχο να προβάλει τον πλούτο των πειραματικών τάσεων της σύγχρονης πορτογαλικής τέχνης. Ο Κυριάκος Κατζουράκης κάνει μια αναφορά στον Τσε Γκεβάρα, με τρία έργα ο Πάρις Πρέκας στην Κύπρο, ενώ η Βάσω Κυριάκη στο «Βιετνάμ» και ο Τάσσος στην «Άντζελα Ντέιβις» συνδέουν τα διεθνή κινήματα και τις εξεγέρσεις με την ελληνική εμπειρία.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Βάσω Κυριάκη, «Βιετνάμ», 1968, κολάζ και ακρυλικά.
Δημοκρατία Facebook Twitter
Χρήστος Καπράλος, «Θέατρο – Βιετνάμ», 1968. Μπρούντζος, 159 x 52 x 37 εκ. Πρώην Ίδρυμα Χρήστου και Σούλης Καπράλου. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Θάλεια Κυμπάρη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Τάσσος (Αλεβίζος Αναστάσιος), «Άντζελα Ντέιβις», 1972. Ξυλογραφία σε χαρτί, 95 x 53 εκ. Δωρεά Α. Τάσσου και Λουκίας Μαγγιώρου. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ. : Σταύρος Ψηρούκης

Στη «Διέγερση», την τελευταία ενότητα της έκθεσης, που κλείνει με τα έργα μιας δυναμικής και παραγνωρισμένης ζωγράφου, της Ρίκας Πανά, παρουσιάζεται το πρώτο κατασχεμένο και λογοκριμένο εξώφυλλο του περιοδικού «Αντί», φιλοτεχνημένο από την Ηρώ Κανακάκη και το έργο με πολλές αναγνώσεις της Νίκης Καναγκίνη «Η σιωπή δεν είναι χρυσός». Η γυναικεία δημιουργία πρωταγωνιστεί μέσα από τα αρχετυπικά μοτίβα γυναικείας ισχύος και καρτερικότητας της Βάσως Κατράκη. Στον απόηχο του θριάμβου των αισθήσεων, η διεκδικητική θηλυκότητα κάνει την εμφάνισή της ως ριζοσπαστική εικαστική πρακτική στο έργο της Λήδας Παπακωνσταντίνου, αλλά και στα έργα της Eulàlia Grau, που αποδομούν τον πατριαρχικό λόγο καταγγέλλοντας τα έμφυλα στερεότυπα, και της Πάουλα Ρέγκο, στα σουρεαλιστικά, ανήσυχα, παραμορφωμένα και κατακερματισμένα σώματα της οποίας διαβλέπουμε την κριτική προσέγγιση της δημιουργού στο κλίμα της καταστολής και των απαγορεύσεων μιας εξαντλητικά μακρόχρονης δικτατορίας.

Δημοκρατία Facebook Twitter
Nikias Skapinakis (1931-2020), «Λουόμενες/Baigneuses», 1971, Λάδι σε μουσαμά. Ιδιωτική Συλλογή (Πορτογαλία). Φωτ.: José Pessoa / Museus e Monumentos de Portugal, E.P.E – Arquivo de Documentação Fotográfica

Καθώς το πένθος και το τραύμα αφήνονται πλέον ελεύθερα να εκφραστούν, η λύπη, η αγανάκτηση και η οργή δίνουν τη θέση τους στη χαρά και τη διέγερση για τις ελευθερίες που σταδιακά κατακτώνται. Η διεκδίκηση της ορατότητας συγκροτεί το κοινό υπόστρωμα του εκδημοκρατισμού της δημόσιας σφαίρας, όπως εκδηλώνεται συνολικά στην κουλτούρα της μεταπολιτευτικής έξαψης, με το σώμα –συλλογικό, ατομικό– να γιορτάζει τη συμμετοχή, την παρουσία, την ανάκτηση της χαμένης φωνής, να δεξιώνεται την απόλαυση, τη σεξουαλικότητα, τη χειραφέτηση και τον παλλόμενο αισθησιασμό της άνοιξης της δημοκρατίας. Αποκαλυπτικός στην έκθεση ο pop ρεαλισμός του Nikias Skapinakis, με τα σχηματοποιημένα γυναικεία σώματα να εκδηλώνουν απελευθερωμένα τον ερωτισμό και τη χειραφετημένη σεξουαλικότητα, απηχεί το εορταστικό πνεύμα της μετεπαναστατικής πορτογαλικής σκηνής χωρίς να αποκρύπτει και μια υφέρπουσα κοινωνική μελαγχολία. 

Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιάννης Ψυχοπαίδης, «Οι Σωτήρες», 1972, σινική. Συλλογή καλλιτέχνη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Andreu Alfaro Hernández (1929-2012) / Ferrꞻn Calatayud (1940) / Equipo Crónica (1964-1981)/ Equipo Realidad / José Maria Gorrís (1937-1999) / Francesc Jarque (1940-2016) / Rafael Martí Quinto (1939) /Ana Peters (1932-2012) / Joan Antoni Toledo Mansanet (1940-1995) / Estampa Popular de Valencia (1964–1968). [Έτος 1968. Estampa popular de Valencia/Ημερολόγιο Estampa Popular 1968/Εξώφυλλο ημερολογίου έτους 1968. Estampa Popular de Valencia] Μεταξοτυπία, βιβλιοδεσία [ημερολόγιο κολλημένο σε χαρτόνι με acetate, εξώφυλλο, 12 σελίδες και οπισθόφυλλο με συντελεστές]
Δημοκρατία Facebook Twitter
Carlos Gentil-Homem and Ernesto de Sousa, Αρχειακό αντίγραφο από τη σειρά «The living theater», 1977, τύπωμα σε χαρτί 68,2 x 47 1 cm. Δωρεά της Isabel Alves/CEMES- Ernesto de Sousa Center for Multidisciplinary Studies © Ιδιωτική Συλλογή. Φωτ.: Photographic Archives CEMES - Ernesto de Sousa Center for Multidisciplinary Studies
Δημοκρατία Facebook Twitter
Κλεοπάτρα Δίγκα (1946), «Πολιτικοί», 1972. Ψηφιακό αντίγραφο σε καμβά, 55 x 75 εκ. Συλλογή Κλεοπάτρας Δίγκα. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, «Αναμονή Ι», 1971. Λιθογραφία σε χαρτί, 106 x 76 εκ. Δωρεά της καλλιτέχνιδας. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Coco (Fernando) Bedoya (1952) / GAS-TAR (Grupo de Artistas Socialistas – Taller de Arte Revolucionario) (1980-1991) Nada con Pinochet!, 1984 [Καμία σχέση με τον Pinochet!] Μεταξοτυπία σε χαρτί εφημερίδας 82,3 × 58,6 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia AD08497 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημήτρης Μυταράς (1934-2017), «Σύνθεση με γυαλιά ηλίου», 1970. Ακρυλικό σε καμβά, 140 x 180 εκ. Συλλογή Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Manuel Calvo Abad (1934 – 2018) / Estampa Popular de Madrid (1959-1981) «La detención», 1962, [Η σύλληψη], Ξυλόγλυπτο σε χαρτί Somerset. © Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia Φωτ.: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Μάριος Βατζιάς, «Πολυτεχνείο», 1975. Βινυλικό σε μουσαμά, 194,6 x 194,8 εκ.. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης (1929-2020), Φόρος τιμής στη Βάσω Κατράκη ή Βάσω Κατράκη, 1969. Ακρυλικό σε μουσαμά, 112 x 112 εκ. με πλαίσιο: 114 x 114 εκ. Αρ. Έργου: ΔΚ 1605. Συλλογή οικογένειας του καλλιτέχνη. Φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου
Δημοκρατία Facebook Twitter
Alberto Solsona, «El arte de la Guerra», 1973 [H τέχνη του πολέμου]. Aκρυλικό σε μουσαμά, 115.8 x 89 x 1.6 cm. MACBA Collection. MACBA consortium. Gift of Fundación Almela-Solsona. © Fundación Almela-Solsona. Φωτ.: FotoGasull
Δημοκρατία Facebook Twitter
Francisco Álvarez (1936) / Estampa Popular de Madrid (1959–1981) Militares, π. 1962 [Φαντάροι] Λινόλεουμ σε χαρτί, 40,8 × 25,4 εκ. © Museo National Centro de Arte Reina Sofia AD05883 Photo Credit: Photographic Archives Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Δημοκρατία Facebook Twitter
Γιώργος Σικελιώτης, «Άγγελος πολεμιστής», 1976. Λινόλεουμ σε χαρτί, 105 x 70 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη. © Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Φωτ.: Σταύρος Ψηρούκης
Δημοκρατία Facebook Twitter
Το 1ο τεύχος του περιοδικού «Αντί» (Περίοδος Α’) - Μάιος 1972, (εξώφυλλο), χαρτί, 28,4 x 21,1 εκ. Έργο-φωτογραφία εξωφύλλου: Ηρώ Κανακάκη Συλλογή Ελευθερίας Παπουτσάκη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Το 1ο τεύχος του περιοδικού «Αντί» (Περίοδος Α’) - Μάιος 1972, (οπισθόφυλλο), χαρτί, 28,4 x 21,1 εκ. Έργο-φωτογραφία εξωφύλλου: Ηρώ Κανακάκη Συλλογή Ελευθερίας Παπουτσάκη
Δημοκρατία Facebook Twitter
Αλέξης Ακριθάκης, «La Grece originale», 1967, τέμπερα και μελάνι σε χαρτί. Συλλογή Ακριθάκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη
«Δημοκρατία»: Μέσα στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη. Φωτ.: Εθνική Πινακοθήκη

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Εικαστικά / Ηρώ Κανακάκη: Μια ζωγράφος που αξίζει να θυμηθούμε ξανά

Η αναδρομική έκθεση με τα έργα της Ηρώς Κανακάκη στην Εθνική Βιβλιοθήκη μάς συστήνει (ξανά) μια σημαντική εικαστικό και δασκάλα, μια πολύπλευρη προσωπικότητα με πληθωρικό έργο που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 52 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ