Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Andro Wekua, Untitled, 2014, Συνθετικά μαλλιά, σιλικόνη, κερί, πολυμερικός γύψος, αφρός πολυουρεθάνης, ατσάλι, γυαλί, συνθετικό σχοινί, χυτό αλουμίνιο, ύφασμα, ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη, 168 x 60 x 161 εκ.
0

Τo «Apollo wind spinner» του Τζεφ Κουνς, το πρώτο έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη σε ελληνικό δημόσιο χώρο, λάμπει πάνω από τα Παλιά Σφαγεία της Ύδρας, μόνιμα πια τοποθετημένο σε μια θέση από την οποία υποδέχεται τους επισκέπτες του νησιού.

Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ παρουσιάζει στον ίδιο χώρο, από τις 20 Ιουνίου ως τις 30 Οκτωβρίου, σε επιμέλεια Daniel Birnbaum και Massimiliano Gioni, την έκθεση «Dream Machines» που εξετάζει την επίδραση της τεχνολογίας στην ανθρώπινη φαντασία: περισσότεροι από 30 δημιουργοί συνδέονται με την έννοια της τεχνολογίας και των ουτοπικών ονείρων και με τα έργα τους υιοθετούν ή σχολιάζουν την τεχνολογική «αισιοδοξία» της εποχής μας.

Δεν θα έλεγε κανείς ότι η γενική στάση του κόσμου της τέχνης έναντι των νέων τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης, παρά τις στιγμές τεχνολογικής αισιοδοξίας του προηγούμενου αιώνα, από τον ιταλικό φουτουρισμό και τoν ρωσικό κονστρουκτιβισμό ως το κίνημα EAT (Experiments in Art and Technology) της δεκαετίας του 1960.

Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Ο Walter Benjamin ήταν εκείνος που παρατήρησε την προφητική ικανότητα κάποιων έργων τέχνης που παρέπεμπαν σε τεχνολογίες που ακόμα τότε δεν είχαν αναδυθεί.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Abu Bakarr Mansaray, “NO TRESPASS” KEEP OFF, 2021, Μελάνι, χρωματιστό μολύβι και μολύβι σε χαρτί, 30 x 41,5 εκ., Ευγενική παραχώρηση The Museum of Everything Λονδίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο

Σήμερα, πια, που δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς τεχνολογία, είναι κρίσιμο να αναρωτηθούμε πώς εμείς, οι κάτοικοι αυτού του πλανήτη, φανταζόμαστε τον κόσμο και τις μηχανές του. Φωτογραφία, κινηματογράφος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, εικονική πραγματικότητα, τεχνολογία blockchain: η εισαγωγή νέων μηχανημάτων διαρκώς αλλάζει τις δυνατότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η τεχνολογία, εκτός των άλλων, παράγει και παράνοια. Με τίτλο δανεισμένο από τη θρυλική Dreamachine του Brion Gysin, μια εφεύρεση που, παρά την ταπεινότητά της, θεωρείται από πολλούς χρήστες της, όπως οι William S. Burroughs, Kurt Cobain, Allen Ginsberg, Brian Jones και Paul McCartney, ότι έφερε επανάσταση στην ανθρώπινη συνείδηση, η έκθεση εξετάζει εκ νέου στιγμές προσμονής όσο και δυσφορίας.

Συνδυάζοντας έργα δανεισμένα από τη Συλλογή ∆άκη Ιωάννου με νέες συμμετοχές, περιλαμβάνει έργα ιστορικών δημιουργών όπως οι Duchamp και Wilhelm Reich και πολλών σημαντικών σύγχρονων, είτε αυτοδίδακτων outsider είτε διασημοτήτων σαν τους Jeff Koons, Pipilotti Rist και Pamela Rosenkranz.

Ακόμα, παρουσιάζει ορισμένα έργα-σταθμούς, από την επανερμηνεία του «Coffee Mill» (1911) του Marcel Duchamp (το «διαβολικό μηχάνημα» κατά τον André Breton) από τον Ulf Linde μέχρι μια επιλογή πρόσφατων πειραμάτων γύρω από τις εικονικές σφαίρες. Εγκατεστημένη στα Σφαγεία της Ύδρας και στον περιβάλλοντα χώρο τους, αυτή η έκθεση/boîte-en-valise καταλήγει να γίνεται η ίδια μια machine célibataire, με τα έργα της εγκλωβισμένα σε ένα αέναο μηχανικό μπαλέτο.

Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Dawg Shaming, 2017, 44,5 x 26,7 x 8,9 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος, Mennour (Παρίσι) Hauser & Wirth © Camille Henrot
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Duchamp Porte-Bouteilles, 1992, Προκατασκευασμένο αντικείμενο, γαλβανισμένο μέταλλο, 61 x 42 εκ., Συλλογή Thaddaeus Ropac, Λονδίνο-Παρίσι-Σάλτζμπουργκ-Σεούλ
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Pamela Rosenkranz, Healer (Waters), 2019, Ρομπότ, μονάδες ελέγχου πλακέτας κυκλώματος, φως LED, τρισδιάστατη εκτύπωση κεφαλής και ουράς, δέρμα Kirigami, 120 x 6 εκ. © Pamela Rosenkranz, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και Sprüth Magers, Φωτογραφία: Christian Sardi
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Thomas Bayrle, Superstars, 1993, Βίντεο με ήχο, Διάρκεια: 11:04 λεπτά ©Thomas Bayrle, VG Bild-Kunst, Βόννη / Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και neugerriemschneider, Βερολίνο
Dream Machines: Η τεχνολογία, οι ουτοπίες και οι εφιάλτες της στα Σφαγεία της Ύδρας Facebook Twitter
Chalk & Cheese, 2022, Ηλεκτρονικός μηχανισμός, ακρυλικό, σιλικόνη, περούκες, 180,3 x 193 x 53,3 εκ., © Urs Fischer. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Sadie Coles, HQ, Λονδίνο

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: ACM, Thomas Bayrle, Emery Blagdon, Lee Bul, Maurizio Cattelan, Nathalie Djurberg & Hans Berg, Marcel Duchamp, Cao Fei, Urs Fischer, Fischli & Weiss, H.R. Giger, Brion Gysin, Camille Henrot, Judith Hopf, Jeff Koons, Mire Lee, Ulf Linde, Abu Bakarr Mansaray, James Tilly Matthews, Jakob Mohr, Vera Molnar, Henrik Olesen, Philippe Parreno, Seth Price, Wilhelm Reich, Pipilotti Rist, Pamela Rosenkranz, Mika Rottenberg, Sturtevant, Takis, Andro Wekua, Ulla Wiggen, και Anicka Yi

Η εικαστική έκθεση «Dream Machines» θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 Ιουνίου και 30 Οκτωβρίου στα Σφαγεία Ύδρας από το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ