Πόλυς Πεσλίκας: Μια έκθεση του Κύπριου εικαστικού με θέμα την επιθυμία στον χώρο του Arch

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Ο γεννημένος στην Κύπρο Πόλυς Πεσλίκας είναι ζωγράφος με έδρα το Λονδίνο και ασκείται σε πρακτικές που περιλαμβάνουν έργα σε χαρτί, περφόρμανς και τη χρήση εφήμερων υλικών. Ήδη από τις αρχές του ’90 συνέλεγε αποκόμματα και εικόνες από περιοδικά ποικίλης ύλης, βιβλία τέχνης αλλά και δικές του αναλογικές και ψηφιακές φωτογραφίες, δημιουργώντας ένα αξιόλογο αρχείο-image library που έμελλε να τον οδηγήσει σε μια προσωπική τεχνοτροπία βασισμένη σε αυτό.

Αυτή την τόσο πολύτιμη συνήθεια-μέθοδο συνεχίζει μέχρι σήμερα, την εποχή της ενισχυμένης τεχνολογίας, εξελίσσοντάς την, αφού αποθηκεύει και μεθοδεύει πια το αρχείο του με έναν δικό του τρόπο.

Ωστόσο, διαπίστωσε ότι σε πολλές περιπτώσεις εικόνες με απόσταση έως και είκοσι χρόνια μεταξύ τους έχουν, όπως αποδεικνύεται, απαράμιλλη αισθητική, κι αυτό μπορεί κανείς να το παρατηρήσει και στην έκθεση που μόλις εγκαινίασε στο Arch. Μάλιστα, ότι όχι μόνο δεν διαφέρουν σχεδόν καθόλου μεταξύ τους αλλά και ότι προσομοιάζουν στις φωτογραφίες που αναρτούν σήμερα οι χρήστες του Istagram και έχουν τραβήξει με iPhone.

Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Αυτό αποτελεί μια βιβλιοθήκη εικόνων με αναφορές στη μυθολογία, στη λαϊκή εικονογραφία, στην αγιογραφία, στην ποπ κουλτούρα, στο σύνολο της ιστορίας της τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη ζωγραφική που συνεχώς ανανεώνονται.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Αυτά τα στοιχεία έχουν περάσει και στο προσωπικό ζωγραφικό σύμπαν του Πεσλίκα, μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Συχνά, δε, η ίδια εικόνα αναπαράγεται, επανεξετάζεται, αναπαρίσταται εκ νέου, λες και κάθε διαφορετική εκδοχή αποτελεί και μια διαφορετική προσέγγιση και ερμηνεία του έργου, κάπως σαν να αποπειράται κανείς να μεγεθύνει θολές εικόνες χαμηλής ανάλυσης ή αποκόμματα βιβλίων. Με αυτή την τεχνική εν τέλει ο καλλιτέχνης μοιάζει να μην μπορεί να αποφασίσει τι έχει περισσότερη σημασία, το θέμα ή η τεχνοτροπία.

Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τελικά, αποκαλύπτεται στον θεατή η μεθοδολογία μιας ανοιχτής, προσωπικής δημιουργικής διαδικασίας που έχει αντλήσει τις αναφορές της απ’ όλες αυτές τις πηγές που από την πρώτη στιγμή υπήρξαν οι δικές του ασύνειδες ή απολύτως συνειδητές επιλογές σε επίπεδο αισθητικών αναζητήσεων. Μια ενηλικίωση, τρόπον τινά, που, έχοντας φτάσει σε μια ώριμη και δημιουργική ηλικία, κατά την οποία το παρελθόν συμβάλλει στη δημιουργία ενός προσωπικού καλλιτεχνικού πάτσγουορκ.

Έργα με στοιχεία, τα οποία, ενώ ταλαντεύονται μεταξύ θέματος, χειρονομίας και τεχνικής, τελικά αναπαρίστανται, καταλήγοντας σε σύνθετες και πολυεπίπεδες κατασκευές που χρησιμοποιούν αποσπασματικά οπτικά και εννοιολογικά στοιχεία που ενθαρρύνουν τις ανοιχτές αναγνώσεις.

Τέλος, οφείλει να παρατηρήσει κανείς ότι οι συνθέσεις αυτές περιλαμβάνουν συχνά φιγούρες που θυμίζουν κλασικά θέματα, όπως το «μοντέλο» και το «στούντιο», κι αυτό είναι ο τρόπος του καλλιτέχνη να επισημαίνει, να αμφισβητεί και να διαταράσσει τις ετεροκανονικές αντιλήψεις περί αρρενωπότητας.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

31/05/23 - 27/09/23, Τρ.-Σάβ. 11:00-18:00
ARCH Athens, Γκούρα 5, Αθήνα

www.archathens.org

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

Εικαστικά / 17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

«Αστυγραφία» στην Εθνική Πινακοθήκη, Rick Lowe στο Μουσείο Μπενάκη και την Gagosian, Νέα Ελληνική Ζωγραφική στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, Ιάννης Ξενάκης στο ΕΜΣΤ, η κεντρική έκθεση σύγχρονης τέχνης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας και πολλές ακόμα προτάσεις.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ