Είναι σωστό τα μουσεία να θεωρούνται λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα.
0



«ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
 είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ;» αναρωτήθηκαν μόλις πριν από μια εβδομάδα οι Βρετανοί, όταν με λύπη είδαν ότι στο πακέτο των επόμενων μέτρων για τα μέρη που πρόκειται να ανοίξουν, τα μουσεία δεν συμπεριλαμβάνονται. 

Σε πολλά μέρη του κόσμου από την αρχή της πανδημίας τα μουσεία έκλεισαν και δεν ξανάνοιξαν ούτε για μικρό χρονικό διάστημα. Αιτία ήταν κυρίως οι περιορισμοί που επέβαλλαν οι πόλεις ή τα κράτη και σε άλλες περιπτώσεις η δραματική μείωση του προσωπικού που δεν επιτρέπει παρά μόνο το άνοιγμά τους οριστικά και κανένα on/off. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στην πανδημία πολλά μικρά μουσεία έκλεισαν οριστικά και άλλα αναγκάζονται να αποχωριστούν ένα μέρος των θησαυρών τους, πουλώντας, για να κρατήσουν το προσωπικό στις θέσεις τους. 

Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων, με τα εμπορικά κέντρα, τα εστιατόρια και τα κομμωτήρια να ετοιμάζονται να ανοίξουν ξανά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε.

Όμως γιατί τα μουσεία δεν μπορούν να είναι ασφαλέστερα από σχεδόν οποιοδήποτε άλλο εσωτερικό περιβάλλον; Οι μέχρι τώρα περιορισμοί δεν δείχνουν να ευσταθούν και μια πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Βερολίνου (TU Berlin) ισχυρίζεται ότι ο κίνδυνος μετάδοσης Covid-19 είναι πολύ χαμηλότερος σε μουσεία και τα θέατρα από ό,τι σε σούπερ μάρκετ, εστιατόρια, γραφεία ή δημόσια μέσα μεταφοράς.

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Μια κατάταξη του κινδύνου μόλυνσης από Covid-19 σε εσωτερικούς χώρους, από τον χαμηλότερο στον υψηλότερο (Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Βερολίνου - κάντε κλικ για μεγέθυνση)

Η μελέτη, με επικεφαλής τους Martin Kriegel και Anne Hartmann, πραγματοποίησε μια συγκριτική αξιολόγηση εσωτερικών χώρων για την εκτίμηση του κινδύνου μόλυνσης μέσω σωματιδίων αερολύματος. 

Η ανάλυση λαμβάνει υπόψη τη μέση διάρκεια παραμονής σε έναν δεδομένο χώρο (δύο ώρες σε ένα μουσείο, οκτώ ώρες σε ένα γραφείο, μία ώρα σε ένα σούπερ μάρκετ κ.λπ.), την ποιότητα της ροής του αέρα, τον τύπο δραστηριότητας που πραγματοποιείται στον χώρο, τη δόση των σωματιδίων αερολύματος που εισπνέονται από άτομα σε ένα δωμάτιο, ανάμεσα σε άλλες μεταβλητές που μελετήθηκαν. Σε κάθε περιβάλλον δόθηκε μια τιμή R, υποδεικνύοντας τον αριθμό των ατόμων που ένας φορέας Covid-19 μπορεί να μολύνει κατά μέσο όρο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εάν διατηρηθεί η χωρητικότητα  σε ποσοστό 30%, με όλους να φορούν μάσκα και να ακολουθούν τις κατάλληλες προφυλάξεις, τα μουσεία, τα θέατρα και οι όπερες είναι ασφαλέστερα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που μελετήθηκε. Στα μουσεία η τιμή R ανέρχεται σε 0,5 σε σύγκριση με 0,6 στα κομμωτήρια και 0,8 στις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι αγορές σε σούπερ μάρκετ με μάσκα είναι δύο φορές πιο επικίνδυνες από την επίσκεψη σε μουσείο, σύμφωνα με τη μελέτη, με τιμή R στο 1,1. Ο κίνδυνος μόλυνσης υπερδιπλασιάζεται όταν γευματίζετε στον εσωτερικό χώρο εστιατορίου σε χωρητικότητα 25% (1,1) ή ασκείστε σε γυμναστήριο με χωρητικότητα 30% (1.4).

Eike Schmidt uffizi covid Facebook Twitter
Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό. Φωτ.: ΕΡΑ

Ο Eike Schmidt, διευθυντής της πινακοθήκης Uffizi στη Φλωρεντία, επικαλέστηκε τη μελέτη, ενώ παρακαλούσε τις αρχές να επιτρέψουν στο μουσείο να παραμείνει ανοιχτό.

Η Uffizi αναγκάστηκε να κλείσει μόλις δύο εβδομάδες αφότου άνοιξε ξανά στις 21 Ιανουαρίου, λόγω της αύξησης των κρουσμάτων στη βόρεια Ιταλία. Πριν από αυτό, το μουσείο έκλεισε για περίοδο 77 ημερών, το μεγαλύτερο από το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο Michael Govan, διευθυντής του Μουσείου Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες (LACMA), εξέφρασε το ίδιο συναίσθημα σε μια συνέντευξη τον περασμένο Οκτώβριο. «Πρέπει να ανοίξουμε τα μουσεία» είπε ο Γκόβαν. «Κάθε άλλο μεγάλο μητροπολιτικό μουσείο στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ήδη ανοιχτό, εκτός από το δικό μας. Και υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι πάνω από ένα εκατομμύριο, επισκέπτες που έχουν μπει σε αυτά τα μουσεία από τον Ιούλιο. Και μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί ούτε μία περίπτωση μετάδοσης Covid σε μουσεία». 

Η Celeste DeWald, εκτελεστική διευθύντρια της Ένωσης Μουσείων της Καλιφόρνια, δήλωσε στους New York Times σε μια πρόσφατη συνέντευξη: «Είναι απογοητευτικό να βλέπεις πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα και χώρους λιανικής και αεροδρόμια, ενώ τα μουσεία είναι εντελώς κλειστά και πολλά δεν έχουν καταφέρει να ανοίξουν ξανά καθόλου τους τελευταίους 10 μήνες […] Η επίπτωση αυτής της κατάστασης στα μουσεία είναι σημαντική». 

Ο κόσμος της τέχνης επαναστατεί: Γιατί τα μουσεία είναι λιγότερο ασφαλή από τα σούπερ μάρκετ; Facebook Twitter
Στο Λος Άντζελες τα μουσεία είναι κλειστά από τον Μάρτιο του 2020 και αυτό αποτελεί μια πηγή απογοήτευσης και παραπόνων. Φωτ.: C. Z. Shi/ Unsplash

Επί του παρόντος, ο μόνος εσωτερικός χώρος που είναι ανοιχτός για το κοινό στο LACMA, το μεγάλο μουσείο του Λος Άντζελες, είναι το κατάστημα δώρων (χωρητικότητας 25%), καθώς εμπίπτει στην κατηγορία του εμπορικού χώρου λιανικής πώλησης, ενώ δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πότε θα επιτρέπεται στους επισκέπτες η είσοδος στις μεγάλες αίθουσες τέχνης του.

Στη στήλη της στους Los Angeles Times, η κριτικός τέχνης Καρολίνα Α. Μιράντα κατηγόρησε τις πολιτικές του κυβερνήτη της Καλιφόρνια Gavin Newsom ως «παράλογες» και τα κριτήρια άνισα και άγρια για τον κόσμο της τέχνης.

Η Μιράντα κατηγόρησε τον κυβερνήτη για τον τρόπο της διαμόρφωσης της πολιτικής της δημόσιας υγείας που εφαρμόζει, που δεν συνάδει ούτε με το συμφέρον της δημόσιας υγείας ούτε με την κοινή λογική. «Από τη στιγμή που μπορείτε να "χτυπήσετε" ένα τατουάζ ή να ψωνίσετε Σανέλ στο Μπέβερλι Χιλς, θα έπρεπε να μπορείτε να επισκεφθείτε και ένα μουσείο». 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Εικαστικά / «Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, με όχημα τους πίνακες ζωγραφικής μιλά για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα που διατρέχουν τον κόσμο του εμπόριου Τέχνης. Πρωτίστως, την απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών και των κριτικών τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ