«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες»

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Το οροπέδιο της Γκίζας είναι ένα από τα πιο φορτισμένα ενεργειακά μέρη που έχω βρεθεί ποτέ. Κάθε μέρα είναι σαν να υφαίνεται γύρω μου ένα κουκούλι ίασης και προστασίας. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης
0

Η πρόσκληση

Στα μέσα του περασμένου φθινοπώρου δέχομαι στο κινητό ένα μήνυμα απ’ τον εικαστικό Dionysios που λέει: «Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες». Πόσο ρεαλιστικό μπορεί να είναι ένα τέτοιο μήνυμα; Κι όμως, ο Dionysios εννοεί κάθε λέξη κι εγώ, που πετάω τη σκούφια μου για Κάιρο, βρίσκω προσφορά στα 105 ευρώ και φεύγω το ίδιο απόγευμα. 

Ένας Αιγύπτιος με μάτια κάρβουνο με σερβίρει το ίδιο βράδυ στο Εl Fishawi. Δαγκώνω μια μεγάλη μπουκιά απ’ το Αΐς ας-Σαράγια και νιώθω σαν να επέστρεψα στο σπίτι μου.

Ο Dionysios, που οι φίλοι τον φωνάζουμε Dio, έρχεται και φωτίζει το μαγαζί με νιάτα, ομορφιά και sexiness. Φοράει ένα ωραίο λευκό λινό πουκάμισο και έχει αφήσει ανοιχτά επίτηδες κάποια κουμπιά. Από τον λαιμό του κρέμονται χαϊμαλιά. «Μα πώς γίνεται, τέλος πάντων, και τα δικά σας λινά πουκάμισα δεν τσαλακώνουν ποτέ;» τον ρωτάω.

«Τσαλακώνουν», μου απαντάει, «άλλα το παρτέρι του γείτονα μοιάζει πάντα πιο καλά ασβεστωμένο απ’ το δικό μας». Κάνει αέρα με μια βεντάλια, βγάζω κι εγώ τη δική μου. Για λίγη ώρα δεν μιλάμε καθόλου σχεδόν, κουνάμε συγχρονισμένα τις βεντάλιες, και αυτήν τη σιωπή τη λες και συνενοχή.

«Ήθελα να βάλω τον εαυτό μου σε μια κατάσταση διαλογισμού εδώ, στις πυραμίδες, δημιουργώντας για μένα και τον θεατή έναν χώρο όπου μπορεί, αν θέλει, να διαλογιστεί με αυτό το μοναδικό φως δίπλα στις πυραμίδες ή να κάτσει άνετα πάνω στο χαλί και να αντιληφθεί την ομορφιά»

«Λοιπόν, τι φάση το χρυσό χαλί στις πυραμίδες;» τον ρωτάω.

Έτσι μαθαίνω ότι ο οργανισμός CulturVator - Art d’Égypte υλοποιεί για τρίτη χρονιά το πρότζεκτ «Forever Is Now», καλώντας σύγχρονους εικαστικούς να δημιουργήσουν έργα τέχνης που συνομιλούν με τα μνημεία. Ο Dio είναι εδώ τρεις εβδομάδες, δημιουργώντας το «Meditation on light».

Τι είναι αυτό; «Ήθελα να βάλω τον εαυτό μου σε μια κατάσταση διαλογισμού εδώ, στις πυραμίδες, δημιουργώντας για μένα και τον θεατή έναν χώρο όπου μπορεί, αν θέλει, να διαλογιστεί με αυτό το μοναδικό φως δίπλα στις πυραμίδες ή να κάτσει άνετα πάνω στο χαλί και να αντιληφθεί την ομορφιά».

«Πώς έστησες το χρυσό χαλί σου στην έρημο; Ποια είναι η καθημερινή ρουτίνα σου εδώ;» 

«Πηγαίνω καθημερινά στην έρημο και εφαρμόζω φύλλα χρυσού πάνω σε ένα χαλί τοποθετημένο στο έδαφος. Αυτό που είχα ετοιμάσει έμοιαζε με βωμό καλυμμένο με ένα λινό ύφασμα με φύλλα χρυσού». Όταν όμως το τοποθέτησε του φάνηκε φλατ και το χρυσό, έτσι όπως το είχε διπλώσει για τη μεταφορά, έμοιαζε πατικωμένο. Έτσι αποφάσισε να το χρυσώσει εκ νέου. Το χρύσωνε μία ολόκληρη μέρα, πήγε να κοιμηθεί και την επομένη, ό,τι είχε χρυσωθεί, είχε εξαφανιστεί, σαν να το είχε καταπιεί η έρημος. «Και τι έκανες;» ρωτάω με περιέργεια, σαν να βλέπω σαπουνόπερα.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Το «Meditation on light». Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

«Φρίκαρα, γιατί δεν είχα έργο τελικά. Έτσι σκέφτηκα ότι έπρεπε, σαν άλλος Σίσυφος, να χρυσώνω κάθε μέρα το χαλί. Να επαναλαμβάνω την ίδια κίνηση το βράδυ και το επόμενο να ξαναρχίζω απ’ την αρχή».

Σαν το γεφύρι της Άρτας, «ολημερίς το χρύσωνες, το βράδυ σκορπιζόταν».
«Ναι, μπορείς να το πεις κι έτσι, αλλά μπορείς να το δεις και φιλοσοφικά, ότι τίποτα δεν κρατάει για πάντα». Στο τέλος τού άρεσε πολύ όλη αυτή η διαδικασία γιατί δεν ήταν μονότονο όλο αυτό, είχε διάδραση. Ο κόσμος που ερχόταν τον βοηθούσε στο χρύσωμα και έχει μεγάλο ενδιαφέρον όλο αυτό γιατί για κάποιους λειτούργησε σχεδόν ψυχοθεραπευτικά· την ώρα που τον βοηθούσαν μοιράζονταν πολύ προσωπικές τους ιστορίες.

Για το έργο χρησιμοποίησε συνολικά δέκα χιλιάδες φύλλα επιχρυσωμένου μπρούντζου γιατί δεν ήθελε να χρησιμοποιήσει αληθινό χρυσό, το θεώρησε μεγάλη σπατάλη, δεδομένου ότι ο μπρούντζος δίνει ακριβώς την ίδια αίσθηση. Τα φύλλα χρυσού τού τα εξασφάλισε η Giusto Manetti, η ιταλική εταιρεία που έχει φτιάξει τα φύλλα χρυσού για την Prada στο Μιλάνο και τα ταβάνια στις Βερσαλλίες και περιέβαλε το πρότζεκτ με αγάπη. Έτσι η «φλέβα χρυσού» δεν στέρεψε στιγμή.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Για το έργο χρησιμοποίησε συνολικά δέκα χιλιάδες φύλλα επιχρυσωμένου μπρούντζου γιατί δεν ήθελε να χρησιμοποιήσει αληθινό χρυσό, το θεώρησε μεγάλη σπατάλη, δεδομένου ότι ο μπρούντζος δίνει ακριβώς την ίδια αίσθηση. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης
«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Πηγαίνω καθημερινά στην έρημο και εφαρμόζω φύλλα χρυσού πάνω σε ένα χαλί τοποθετημένο στο έδαφος. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

Τον ρωτάω πώς είναι που για τρεις εβδομάδες το «γραφείο» του και η δουλειά του είναι στις πυραμίδες.

«Είναι μια εμπειρία τόσο υπαρξιακή και μεταμορφωτική, που δεν μπορώ να τη μεταφέρω με λέξεις. Κάθε μέρα ξυπνάω με άλλες ποιότητες. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω έναν χώρο και τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στον κόσμο να επικοινωνήσει με αυτή την κοσμική τελειότητα. Το οροπέδιο της Γκίζας είναι ένα από τα πιο φορτισμένα ενεργειακά μέρη που έχω βρεθεί ποτέ. Κάθε μέρα είναι σαν να υφαίνεται γύρω μου ένα κουκούλι ίασης και προστασίας».

Η εμπειρία

Την επομένη, αγουροξυπνημένη και με δυο γουλιές καφέ, μπαίνω σε ένα βανάκι. Ο οδηγός είναι ο Μαχμούτ, ένας γλυκός άνθρωπος με καλοσυνάτη φυσιογνωμία. Ο Dionysios είναι στο spot 5 από τα 13 που υπάρχουν συνολικά. Μου εξηγεί ότι στην αριθμολογία το νούμερο πέντε έχει να κάνει με τη μεταμόρφωση, στοιχείο που αποτελεί τον πυρήνα του έργου του.

Τριγύρω είναι κι άλλοι καλλιτέχνες με τα έργα τους. Δεν έχει πολύ κόσμο, είναι ακόμα νωρίς. Αρχίζω να χρυσώνω με τον τρόπο που μου δείχνει ο Dionysios. Κάποια στιγμή είμαι τόσο συγκεντρωμένη σε αυτό που κάνω, που μοιάζει σαν να επαναλαμβάνω μέσα μου ένα μάντρα. Κάποια στιγμή σηκώνω το βλέμμα και οι πυραμίδες είναι σαν να μου δίνουν την ευχή ό,τι πιάνω να γίνεται χρυσός.

Ο Μαχμούτ είναι περίπου τριάντα χρονών· κάθεται δίπλα μας και μας βοηθάει κι αυτός με το χρύσωμα. Σιγά σιγά, χωρίς να μας κοιτάει, αλλά χρυσώνοντας επίμονα το χαλί, άρχισε να μας λέει την ιστορία αγάπης με τη γυναίκα του, που μοιάζει με αιγυπτιακό παραμύθι.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Εδώ, η νύχτα σε διδάσκει ότι η ζωή είναι σαν ένα Μάτριξ. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

Ρωτάω τον Dio αν θεωρεί ότι μοιάζουμε με τους Αιγύπτιους.

«Νομίζω ότι υπάρχει μια σύνδεση με το αρχαίο κομμάτι. Είμαστε αρχαίοι λαοί οπότε σέρνουμε το μεγαλείο άλλα και την κούραση της Ιστορίας».

«Πώς είναι να είσαι νύχτα στις πυραμίδες όταν όλοι έχουν φύγει;»

«Μαγεία», απαντά και του λέω ότι τον ζηλεύω. «Φόβο δεν ένιωσες; Μη βγει, ας πούμε, καμιά μούμια και σε δαγκώσει;»

«Όχι, δεν έχω νιώσει ούτε μια στιγμή φόβο. Νιώθω προστατευμένος δίπλα στις πυραμίδες. Τη νύχτα περνάνε από δω πολλά ζώα. Κατσίκες, καμήλες που πηγαίνουν να κοιμηθούν, ακόμα και λύκοι. Είναι τόσο διαφορετικό το σκηνικό. Τη μέρα η έρημος είναι ζεστή και μοιάζει πελώρια, τη νύχτα γίνεται πιο προσωπική. Εδώ, η νύχτα σε διδάσκει ότι η ζωή είναι σαν ένα Μάτριξ. Δεν είμαστε τίποτα. Όση έπαρση και να έχεις, όσο εγωισμό, εδώ, δίπλα στις πυραμίδες, δεν είσαι τίποτα».

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Ο οδηγός είναι ο Μαχμούτ, ένας γλυκός άνθρωπος με καλοσυνάτη φυσιογνωμία.

Τον ρωτάω πώς του ήρθε η ιδέα να χρυσώνει αντικείμενα.

«Έζησα έναν μεγάλο έρωτα, πρώτη φορά που αφέθηκα και ερωτεύτηκα τόσο δυνατά. Ο άνθρωπος αυτός ζούσε στο Βερολίνο και το ζήσαμε με ένταση, με ταξίδια και πάθος, στο τέλος με προδοσία, χαμό και πόνο. Το ίδιο καλοκαίρι, περάσαμε με τον πατέρα μου, με μια βάρκα, από μια βραχονησίδα. Είδα έναν βράχο και δεν ξέρω γιατί, αλλά μου θύμισε τον έρωτά μου. Έτσι σκέφτηκα ότι αν τον χρυσώσω, θα μείνει πολύτιμος και λαμπερός και θα υπάρχει κάπου ολόκληρος και συμπαγής, έξω απ’ τη φθορά του χρόνου. Σε χρυσό, για πάντα».

Ιούλιος 2024, ξανά στο Κάιρο

Με τον Dionysios βρισκόμαστε μόνο για μισή μέρα στο Κάιρο. Φεύγω αργά το βράδυ για Ασουάν, εκείνος πηγαίνει στη Σκανδιναβία. Συνεργάζεται με κάτι χορεύτριες από την Όπερα του Παρισιού σε ένα residency πάνω σε καράβι. Αν και έχω έρθει στο Κάιρο αρκετές φορές, του λέω να μου δείξει τα δικά του αγαπημένα μέρη και αφήνομαι να το ζήσω μέσα απ’ τα μάτια του. «Χρύσωσέ μου το χάπι», του λέω, «έχω λιγότερο από 18 ώρες».

Μένει στο House of Κheops, του το έμαθε ένα Γάλλος καλλιτέχνης. Πρόκειται για μια παλιά βίλα πίσω απ’ τις πυραμίδες. Χανόμαστε λίγο μέχρι να το βρούμε. Ενώ έχει έρθει αρκετές φορές, πάντα κάπως χάνεται. Είναι στο περίπου, εκεί όπου παρκάρουν τις καμήλες τους οι καμηλιέρηδες. Επικρατεί ένα αιγυπτιακό αλαλούμ που εγώ το βρίσκω πάντα γοητευτικό. Σαν να έρχεσαι σε επαφή με τη φόδρα της πόλης. Το εν λόγω σπίτι είναι μια παλιά βίλα, ουσιαστικά νοικιάζεις δωμάτια και ζεις μαζί με άλλους επισκέπτες. Υπάρχει μια εσάνς παρηκμασμένης αριστοκρατίας. Το σπίτι έχει και μια άνετη πισίνα. Κάνω μια γρήγορη βουτιά και ο γλυκός μπάτλερ, ο Σαλέμ, φτιάχνει καταπληκτικά εδέσματα και μας κακομαθαίνει με διάφορα αιγυπτιακά καλούδια.

«Γιατί μένεις εδώ;»

«Γιατί βλέπεις τον κώλο των πυραμίδων», μου απαντάει αποστομωτικά.

Πρώτη μας βόλτα στην περιοχή του Zamalek, που είναι το νησάκι στο κέντρο – η περιοχή έχει καλλιτεχνική ταυτότητα. Εδώ βρίσκεται η σχολή καλών τεχνών αλλά και τα μεγάλα πεντάστερα ξενοδοχεία. Μια περιοχή με παραδοσιακό χαρακτήρα, που έχει εκλεπτυσμένο αέρα όμως. «Γιατί διάλεξες να έρθουμε εδώ;» τον ρωτάω ξανά σαν να πρέπει κάθε επιλογή να μου την αιτιολογήσει. «Γιατί είσαι μια κυρία», λέει.

Πηγαίνουμε για καφέ στο café Riche, που είναι και δικό μου αγαπημένο στέκι. Λειτουργεί από το 1908 και υπήρξε καλλιτεχνικό στέκι και στέκι διανόησης. Κάτι σαν το Café de flore.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Για φαγητό καθόμαστε στο Naguib Mahfouz, που είναι μέσα στην αγορά.

Δεύτερη βόλτα στο μεγάλο παζάρι, το Khan el-Khalili, όπου γίνεται ο κακός χαμός, αλλά είναι πάντα μια πανδαισία χρωμάτων και αισθήσεων. Ο Dio προτιμά να έρχεται εδώ τη νύχτα. Του αρέσει να ακούει τις λατέρνες, να βλέπει τα λαμπάκια και τα φανάρια. Όλη αυτή η ατμόσφαιρα μου κάνει κάτι σαν θαλπωρή, σαν υπαρξιακή παρηγοριά.

Για φαγητό καθόμαστε στο Naguib Mahfouz, που είναι μέσα στην αγορά. Το ανακάλυψε πριν από πέντε χρόνια, από φίλους του ντόπιους που πήγαιναν και έτρωγαν μετά το ραμαζάνι, όταν έπεφτε ο ήλιος. Πολύ καλτ μέρος, κυρίως με ντόπιους. «Μοιάζει σαν το αιγυπτιακό καφέ της Αβησσυνίας», παρατηρώ αυθόρμητα.

Περπατάμε, χωρίς να πηγαίνουμε κάπου συγκεκριμένα. «Πού πάμε;» τον ρωτάω. «Δεν ξέρω», απαντάει, «θα το ανακαλύψουμε». Σαν να μας έχει γραπώσει απ’ τα μαλλιά το Κάιρο και έχουμε μπει στον γρήγορο ρυθμό του.

Σταματάμε στο El Horreya που μαθαίνω ότι σημαίνει ελευθερία. Αυτό το μέρος είναι λίγο κουίρ, έξω απ’ το status quo της Αιγύπτου. Εδώ έχει τους πιο ωραίους γκόμενους. «Αλήθεια», λέει. Φεύγω λίγο αργότερα, κάπως μεθυσμένη, για το αεροδρόμιο και αφήνω πίσω το χρυσό αγόρι να χρυσώνει ό,τι αγαπά.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ