Ο Ουίλιαμ Τέρνερ και το σεξ: Μια έκθεση φωτίζει την ερωτική πλευρά του ζωγράφου

Joseph Mallord William Facebook Twitter
Nude Swiss Girl and a Companion on a Bed. Φωτ: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images
0

Όσοι γνωρίζουν τον Ουίλιαμ Τέρνερ, τον τελευταίο και σημαντικότερο εκπρόσωπο της αγγλικής ρομαντικής τοπιογραφίας, μόνο από τα συναρπαστικά τοπία του, θα εκπλαγούν με την έκθεση «Ανάμεσα στα σεντόνια, τα γυμνά του Τέρνερ» που ρίχνει φως και προσφέρει πληροφορίες για την προσωπική του ζωή και τη σχέση του με τις γυναίκες μέσα από τα σπάνια ερωτικά του σχέδια.

Αν ο Τέρνερ τιμάται ως ιδιοφυής τοπιογράφος, ο μυστικοπαθής, εκκεντρικός και απομονωμένος καλλιτέχνης ήταν μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Είχε λίγους στενούς φίλους εκτός από τον πατέρα του, ο οποίος ζούσε μαζί του για 30 χρόνια και εργαζόταν ως βοηθός του στο στούντιο.

Ο θάνατος του πατέρα του το 1829 τον επηρέασε βαθύτατα και στη συνέχεια υπέστη κρίσεις κατάθλιψης. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά είχε σχέση με μια ηλικιωμένη χήρα, τη Σάρα Ντάνμπι. Πιστεύεται ότι ήταν ο πατέρας των δύο θυγατέρων της, της Εβελίνα Ντιπουί και της Τζορτζίνα Τόμσον.

Αργότερα ο Τέρνερ σύναψε σχέση με τη Σοφία Καρολάιν Μπουθ μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, έζησε για περίπου 18 χρόνια ως «κύριος Μπουθ» στο σπίτι της στο Τσέλσι και εκεί πέθανε από χολέρα στις 19 Δεκεμβρίου 1851.

Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Η σχέση του με το σεξ παραμένει ένα μυστήριο. Οι επιμελητές μιας νέας έκθεσης, με τίτλο «Between the Sheets, Turner's Nudes», ελπίζουν να το αλλάξουν αυτό, παρουσιάζοντας σπάνια ιδωμένες ερωτικές ακουαρέλες που φιλοτέχνησε κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Τα έργα θα εκτεθούν στο πρώην σπίτι του στο Twickenham και θα ρίξουν ένα διαφορετικό φως στον καλλιτέχνη.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Bedroom: A Figure in Bed. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Ορισμένα από τα σχέδια αναπαριστούν ερωτικές, οικείες σκηνές κρεβατοκάμαρας και έγιναν κατά τη διάρκεια των συχνών επισκέψεων του Τέρνερ στο Petworth House στο West Sussex τις δεκαετίες 1820 και 1830. Το Petworth ήταν το σπίτι του λόρδου Έγκρεμοντ, ενθουσιώδους συλλέκτη έργων τέχνης και προστάτη του ζωγράφου που πιστεύεται ότι υπήρξε πατέρας τουλάχιστον 40 νόθων παιδιών.

Όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, το Petworth φαινόταν να έχει χαλαρό και ελεύθερο περιβάλλον και σημειώνουν ότι ο Τέρνερ, ο οποίος έζησε από το 1775 έως το 1851, ήταν ουσιαστικά ένας καλλιτέχνης της γεωργιανής και όχι της βικτοριανής εποχής, υπαινισσόμενοι ανάλογες σεξουαλικές ορέξεις.

Η Jacqueline Riding, εκ των συνεπιμελητών της έκθεσης, λέει: «Γνωρίζουμε σχεδόν λεπτό προς λεπτό τι έκανε ο Τέρνερ όσον αφορά τα σκίτσα, τα ταξίδια και τις εκθέσεις. Το μόνο πράγμα για το οποίο πραγματικά δεν μπορέσαμε να βρούμε πολλές πληροφορίες ήταν η ιδιωτική του ζωή, και ακόμη περισσότερο η σχέση του με τις γυναίκες».

Τα σχέδια που θα εκτεθούν προσφέρουν μια σπάνια ματιά στην ιδιωτική του ζωή. Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Τα μεταγενέστερα σχέδια στο τετράδιο σκίτσων περιλαμβάνουν σκηνές σεξ με απόκοσμες φιγούρες, με τον Τέρνερ να εξερευνά μια μορφή τέχνης που πίστευε ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να εκθέσει ή την έδειχνε μόνο σε ένα στενό κύκλο φίλων. Οι επιμελητές υποστηρίζουν ότι η προσωπική αυτή συλλογή μοιάζει με ημερολόγιο ή προσωπικές φωτογραφίες.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Sleeping Woman. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Τα σχέδια προέρχονται από το Turner Bequest, τον τεράστιο θησαυρό που φροντίζει η Tate και περιλαμβάνει περίπου 30.000 σκίτσα και ακουαρέλες. Μόνο 100 από αυτά αναφέρονται ως ερωτικά, όπως γράφει ο Guardian.

Τα έργα, που έγιναν μόνο για τα μάτια του Τέρνερ και δεν προορίζονταν ποτέ για δημόσια κατανάλωση, θα εκτεθούν σε μια κρεβατοκάμαρα στο Sandycombe Lodge, το σπίτι στο οποίο σχεδίασε και έζησε ο ζωγράφος.

Οι επιμελητές ελπίζουν ότι η έκθεση θα προσφέρει κάτι νέο για τον Τέρνερ και θα κάνει το κοινό να τον σκεφτεί όχι μόνο ως ένα ζωγράφο τοπίων και θαλασσογραφιών.

Η έκθεση «Between the Sheets, Turner's Nudes» παρουσιάζεται στο Turner's House, Sandycombe Lodge, από τις 8 Ιουλίου έως τις 30 Οκτωβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ