Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Ο θεατής θα μπορεί να βυθιστεί σε αυτό το ατμοσφαιρικό σύμπαν που θέτει υπαρξιακά ερωτήματα στην ψηφιακή εποχή σχετικά με την έννοια του ατόμου στη νέα τάξη δεδομένων και της πληροφορίας.
0

Δεν είναι εύκολο να αποκωδικοποιήσεις το έργο του Ryoji Ikeda αν δεν το βιώσεις από κοντά. Οι αισθήσεις έχουν τον κύριο λόγο στις εικαστικές εγκαταστάσεις του. Δεν είναι μόνο το τι βλέπεις αλλά κυρίως αυτό που σου προκαλεί και σε κάνει να αισθάνεσαι σε σχέση με το πώς αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα. Καταφέρνει να σε αιχμαλωτίσει στον ιδιόμορφο και αφηρημένο κόσμο του που είναι φτιαγμένος από μαθηματικές εξισώσεις, αλγορίθμους, δεδομένα, αριθμούς και ήχους.


«Είναι σαν να κολυμπάς μέσα στο άπειρο» είχε δηλώσει η Rebecca Robertson, πρόεδρος του Park Avenue Armory στη Νέα Υόρκη, που φιλοξενούσε μια εγκατάστασή του. Έχει εκθέσει έργα του σε όλο τον κόσμο, από την Tate Modern του Λονδίνου μέχρι το Australian Centre for the Moving Image, ενώ έχει πάρει μέρος σε φεστιβάλ όπως το Sónar της Βαρκελώνης και το Elektra του Μόντρεαλ. Παράλληλα, συνεχίζει να στήνει DJ sets σε μικρά κλαμπ της Γαλλίας, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, εκτός από την Ιαπωνία.


Ένας από τους πιο αινιγματικούς και σημαντικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα, που αρνείται συστηματικά να δίνει συνεντεύξεις. Ο κύριος λόγος είναι ότι δεν θέλει να αναλύει τη δουλειά του. «Δεν θέλω να μιλάω για τα concepts μου, επειδή δεν υπάρχουν. Αν εξηγήσω κάτι, το κοινό θα κολλήσει σε αυτό. Και υπάρχουν άπειρες απαντήσεις και ερμηνείες» δήλωσε στον «Observer» το 2011.

Στα όρια της sound art και του θορύβου, οι μουσικές του συνθέσεις κινούνται στα άκρα και συχνά χαρακτηρίζονται από δύσκολες έως απροσπέλαστες για τον μέσο ακροατή ‒ συχνά μπορεί να είναι ένας θόρυβος από την καθημερινότητα χωρίς τονικότητα ή μελωδία.


Στην ίδια συνέντευξη είχε ισχυριστεί ότι όταν τελειώνει ένα έργο του πετάει από τη μνήμη του ό,τι τον ώθησε αρχικά να το δημιουργήσει, όπως και ότι θέλει να εξαφανιστεί, διατηρώντας μια αυστηρή ιαπωνική ηθική. Ενάντια στη σύγχρονη κουλτούρα της υπερβολικής αυτοπροβολής, ο Ιkeda πρεσβεύει το ακριβώς αντίθετο.


«Ο εαυτός μου δεν είναι σημαντικός. Αυτό που έκανα εγώ, όμως, είναι τα πάντα. Έτσι, αυτό το συναίσθημα μπορεί να το δείτε καλύτερα ίσως μέσα από την εμπειρία του έργου. Η εγκατάσταση μιλάει καλύτερα από μένα. Εγώ είμαι ασυνεπής. Αύριο θα πω κάτι εντελώς διαφορετικό».

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Δεν θα δεις φωτογραφίες ή πορτρέτα του να κυκλοφορούν συχνά στα media. Συνήθως είναι από κάποια performance του, μια φιγούρα πίσω από μαύρα γυαλιά.


Έτσι, δεν θα δεις φωτογραφίες ή πορτρέτα του να κυκλοφορούν στα media. Συνήθως είναι από κάποια performance του, μια φιγούρα πίσω από μαύρα γυαλιά.


Στα όρια της sound art και του θορύβου, οι μουσικές του συνθέσεις κινούνται στα άκρα και συχνά χαρακτηρίζονται από δύσκολες έως απροσπέλαστες για τον μέσο ακροατή ‒ μπορεί να είναι ένας θόρυβος από την καθημερινότητα χωρίς τονικότητα ή μελωδία.

Λειτουργούν όμως ιδανικά με τις πολυεπίπεδες multimedia εγκαταστάσεις του που βασίζονται κυρίως στα μαθηματικά και στο πώς αυτά μεταφράζονται σε εικόνες και ήχους σε συνεχή ροή. Πολλές φορές συνεργάζεται με μαθηματικούς και επιστήμονες για τη δημιουργία τους.


Γεννήθηκε στο Γκίφου, σε μία από τις πιο βιομηχανικές πόλεις της ιαπωνικής υπαίθρου, το 1966. Με τη μουσική ασχολήθηκε όπως τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας του. Έπαιζε κιθάρα από 13 χρονών σε μια ροκ μπάντα, αλλά τα παράτησε επειδή δεν έπαιζε καλά. Στα 18 άρχισε να σπουδάζει οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο. Δεν τον ενδιέφεραν πολύ όμως και ισχυρίζεται ότι αποφοίτησε μόνο και μόνο επειδή έκανε δώρο στον καθηγητή του ένα τεράστιο μπουκάλι σάκε. Ξεκίνησε τη μουσική του καριέρα από τα κλαμπ του Τόκιο, όπου σύχναζε και έβαζε μουσική ως DJ. Τα θεωρεί μεγάλο σχολείο.


Είναι η δεύτερη φορά που βλέπουμε δουλειά του στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η πρώτη ήταν το 2012 στο πλαίσιο του Borderline Festival με το «superposition», ένα έργο με δύο περφόμερ για τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη φύση σε ατομικό επίπεδο.

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Ο Ikeda δημιουργεί εικόνες από αριθμούς και δεδομένα που θα κινούνται σε εναλλασσόμενα πλαίσια και θα αλλάζουν μορφή και σχηματισμούς σε απόλυτο συγχρονισμό και ανάλογα με τους μινιμαλιστικούς ήχους του καλλιτέχνη.


Φέτος, παρουσιάζει το «data.flux [12XGA version]», μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση που ανήκει στο πλαίσιο ενός πολυετούς πρότζεκτ το οποίο έχει ξεκινήσει από το 2006 και έχει τον τίτλο «datamatics». Για τη συγκεκριμένη σειρά έχει δημιουργήσει πάνω από 15 διαφορετικές εγκαταστάσεις.


Από τις 28 Ιανουαρίου μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου ο υπόγειος εκθεσιακός χώρος της Στέγης θα διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να φιλοξενήσει δώδεκα τεράστιους βιντεοπροβολείς που θα στηθούν σε παράλληλη διάταξη. Ο Ikeda δημιουργεί εικόνες από αριθμούς και δεδομένα που θα κινούνται σε εναλλασσόμενα πλαίσια και θα αλλάζουν μορφή και σχηματισμούς σε απόλυτο συγχρονισμό και ανάλογα με τους μινιμαλιστικούς ήχους του καλλιτέχνη. Όλα αυτά ακολουθούν την ακρίβεια ενός μετρονόμου.


Ο θεατής θα μπορεί να βυθιστεί σε αυτό το ατμοσφαιρικό σύμπαν που θέτει υπαρξιακά ερωτήματα στην ψηφιακή εποχή σχετικά με την έννοια του ατόμου στη νέα τάξη δεδομένων και της πληροφορίας. Εξάλλου, ζούμε σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία τα big data όχι μόνο επηρεάζουν την ψηφιακή μας ύπαρξη αλλά έχουν εισβάλει για τα καλά στην πολιτική και στην οικονομία, επομένως το όραμα καλλιτεχνών όπως ο Ikeda φαντάζει σήμερα απόκοσμα καίριο.

Info

Ryoji Ikeda - data.flux [12XGA version]

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση - Εκθεσιακός χώρος

28/1 - 17/2

Δευ.-Παρ. 16:00-22:00

Σάβ.-Κυρ. 12:00-22:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ