Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Ο θεατής θα μπορεί να βυθιστεί σε αυτό το ατμοσφαιρικό σύμπαν που θέτει υπαρξιακά ερωτήματα στην ψηφιακή εποχή σχετικά με την έννοια του ατόμου στη νέα τάξη δεδομένων και της πληροφορίας.
0

Δεν είναι εύκολο να αποκωδικοποιήσεις το έργο του Ryoji Ikeda αν δεν το βιώσεις από κοντά. Οι αισθήσεις έχουν τον κύριο λόγο στις εικαστικές εγκαταστάσεις του. Δεν είναι μόνο το τι βλέπεις αλλά κυρίως αυτό που σου προκαλεί και σε κάνει να αισθάνεσαι σε σχέση με το πώς αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα. Καταφέρνει να σε αιχμαλωτίσει στον ιδιόμορφο και αφηρημένο κόσμο του που είναι φτιαγμένος από μαθηματικές εξισώσεις, αλγορίθμους, δεδομένα, αριθμούς και ήχους.


«Είναι σαν να κολυμπάς μέσα στο άπειρο» είχε δηλώσει η Rebecca Robertson, πρόεδρος του Park Avenue Armory στη Νέα Υόρκη, που φιλοξενούσε μια εγκατάστασή του. Έχει εκθέσει έργα του σε όλο τον κόσμο, από την Tate Modern του Λονδίνου μέχρι το Australian Centre for the Moving Image, ενώ έχει πάρει μέρος σε φεστιβάλ όπως το Sónar της Βαρκελώνης και το Elektra του Μόντρεαλ. Παράλληλα, συνεχίζει να στήνει DJ sets σε μικρά κλαμπ της Γαλλίας, όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια, εκτός από την Ιαπωνία.


Ένας από τους πιο αινιγματικούς και σημαντικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα, που αρνείται συστηματικά να δίνει συνεντεύξεις. Ο κύριος λόγος είναι ότι δεν θέλει να αναλύει τη δουλειά του. «Δεν θέλω να μιλάω για τα concepts μου, επειδή δεν υπάρχουν. Αν εξηγήσω κάτι, το κοινό θα κολλήσει σε αυτό. Και υπάρχουν άπειρες απαντήσεις και ερμηνείες» δήλωσε στον «Observer» το 2011.

Στα όρια της sound art και του θορύβου, οι μουσικές του συνθέσεις κινούνται στα άκρα και συχνά χαρακτηρίζονται από δύσκολες έως απροσπέλαστες για τον μέσο ακροατή ‒ συχνά μπορεί να είναι ένας θόρυβος από την καθημερινότητα χωρίς τονικότητα ή μελωδία.


Στην ίδια συνέντευξη είχε ισχυριστεί ότι όταν τελειώνει ένα έργο του πετάει από τη μνήμη του ό,τι τον ώθησε αρχικά να το δημιουργήσει, όπως και ότι θέλει να εξαφανιστεί, διατηρώντας μια αυστηρή ιαπωνική ηθική. Ενάντια στη σύγχρονη κουλτούρα της υπερβολικής αυτοπροβολής, ο Ιkeda πρεσβεύει το ακριβώς αντίθετο.


«Ο εαυτός μου δεν είναι σημαντικός. Αυτό που έκανα εγώ, όμως, είναι τα πάντα. Έτσι, αυτό το συναίσθημα μπορεί να το δείτε καλύτερα ίσως μέσα από την εμπειρία του έργου. Η εγκατάσταση μιλάει καλύτερα από μένα. Εγώ είμαι ασυνεπής. Αύριο θα πω κάτι εντελώς διαφορετικό».

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Δεν θα δεις φωτογραφίες ή πορτρέτα του να κυκλοφορούν συχνά στα media. Συνήθως είναι από κάποια performance του, μια φιγούρα πίσω από μαύρα γυαλιά.


Έτσι, δεν θα δεις φωτογραφίες ή πορτρέτα του να κυκλοφορούν στα media. Συνήθως είναι από κάποια performance του, μια φιγούρα πίσω από μαύρα γυαλιά.


Στα όρια της sound art και του θορύβου, οι μουσικές του συνθέσεις κινούνται στα άκρα και συχνά χαρακτηρίζονται από δύσκολες έως απροσπέλαστες για τον μέσο ακροατή ‒ μπορεί να είναι ένας θόρυβος από την καθημερινότητα χωρίς τονικότητα ή μελωδία.

Λειτουργούν όμως ιδανικά με τις πολυεπίπεδες multimedia εγκαταστάσεις του που βασίζονται κυρίως στα μαθηματικά και στο πώς αυτά μεταφράζονται σε εικόνες και ήχους σε συνεχή ροή. Πολλές φορές συνεργάζεται με μαθηματικούς και επιστήμονες για τη δημιουργία τους.


Γεννήθηκε στο Γκίφου, σε μία από τις πιο βιομηχανικές πόλεις της ιαπωνικής υπαίθρου, το 1966. Με τη μουσική ασχολήθηκε όπως τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας του. Έπαιζε κιθάρα από 13 χρονών σε μια ροκ μπάντα, αλλά τα παράτησε επειδή δεν έπαιζε καλά. Στα 18 άρχισε να σπουδάζει οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο. Δεν τον ενδιέφεραν πολύ όμως και ισχυρίζεται ότι αποφοίτησε μόνο και μόνο επειδή έκανε δώρο στον καθηγητή του ένα τεράστιο μπουκάλι σάκε. Ξεκίνησε τη μουσική του καριέρα από τα κλαμπ του Τόκιο, όπου σύχναζε και έβαζε μουσική ως DJ. Τα θεωρεί μεγάλο σχολείο.


Είναι η δεύτερη φορά που βλέπουμε δουλειά του στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η πρώτη ήταν το 2012 στο πλαίσιο του Borderline Festival με το «superposition», ένα έργο με δύο περφόμερ για τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη φύση σε ατομικό επίπεδο.

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Ο Ikeda δημιουργεί εικόνες από αριθμούς και δεδομένα που θα κινούνται σε εναλλασσόμενα πλαίσια και θα αλλάζουν μορφή και σχηματισμούς σε απόλυτο συγχρονισμό και ανάλογα με τους μινιμαλιστικούς ήχους του καλλιτέχνη.


Φέτος, παρουσιάζει το «data.flux [12XGA version]», μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση που ανήκει στο πλαίσιο ενός πολυετούς πρότζεκτ το οποίο έχει ξεκινήσει από το 2006 και έχει τον τίτλο «datamatics». Για τη συγκεκριμένη σειρά έχει δημιουργήσει πάνω από 15 διαφορετικές εγκαταστάσεις.


Από τις 28 Ιανουαρίου μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου ο υπόγειος εκθεσιακός χώρος της Στέγης θα διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να φιλοξενήσει δώδεκα τεράστιους βιντεοπροβολείς που θα στηθούν σε παράλληλη διάταξη. Ο Ikeda δημιουργεί εικόνες από αριθμούς και δεδομένα που θα κινούνται σε εναλλασσόμενα πλαίσια και θα αλλάζουν μορφή και σχηματισμούς σε απόλυτο συγχρονισμό και ανάλογα με τους μινιμαλιστικούς ήχους του καλλιτέχνη. Όλα αυτά ακολουθούν την ακρίβεια ενός μετρονόμου.


Ο θεατής θα μπορεί να βυθιστεί σε αυτό το ατμοσφαιρικό σύμπαν που θέτει υπαρξιακά ερωτήματα στην ψηφιακή εποχή σχετικά με την έννοια του ατόμου στη νέα τάξη δεδομένων και της πληροφορίας. Εξάλλου, ζούμε σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία τα big data όχι μόνο επηρεάζουν την ψηφιακή μας ύπαρξη αλλά έχουν εισβάλει για τα καλά στην πολιτική και στην οικονομία, επομένως το όραμα καλλιτεχνών όπως ο Ikeda φαντάζει σήμερα απόκοσμα καίριο.

Info

Ryoji Ikeda - data.flux [12XGA version]

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση - Εκθεσιακός χώρος

28/1 - 17/2

Δευ.-Παρ. 16:00-22:00

Σάβ.-Κυρ. 12:00-22:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ