Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
0

1.

Γκέοργκ Μπίχνερ, Βόιτσεκ

Λίγα έργα έχουν επηρεάσει τη σύγχρονη δραματουργία όσο ο «ημιτελής» Βόιτσεκ του 23χρονου Μπίχνερ. Ο Μπίχνερ βάσισε το έργο σε μια γνωστή υπόθεση της εποχής: o στρατιώτης Γιόχαν Κρίστιαν Βόιτσεκ, σε μια κρίση ζήλιας, μαχαίρωσε την ερωμένη του και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ο συγγραφέας ξεπερνά τη σκοτεινή περίπτωση ενός καταπιεσμένου ατόμου και δημιουργεί μια υπαρξιακή τραγωδία που αγγίζει αιώνια ερωτήματα για την εξάρτηση του ανθρώπου από τις κοινωνικές συνθήκες που είναι πέρα από τον έλεγχό του, τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και την προκαθορισμένη μοίρα. Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου τον ομώνυμο ρόλο αναλαμβάνει ο Γιώργος Γάλλος. (Φωτο: Μιχάλης Κλουκίνας) Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, από 22/2

 

 

2.

Άντον Τσέχοφ, Οι τρεις αδερφές

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η Μαντώ Γιαννίκου. Φωτο: Nikolay Biryukov
Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Γιώργος Στάμου. Φωτο: Nikolay Biryukov

Για τον σκηνοθέτη Δημήτρη Ξανθόπουλο η Μόσχα στο έργο του Τσέχοφ είναι μια οποιαδήποτε χώρα σε κρίση, σε οποιαδήποτε εποχή. Οι ήρωές του «βαλτώνουν στη φαντασίωση κάποιας "ζωής" σε κάποια "Μόσχα". Παγιδευμένοι στον εαυτό τους, χάνουν την επαφή με την πραγματικότητα. Έξω από τους τοίχους του σπιτιού τους, συντρίβονται. Αυτή η αναμέτρηση με το έξω γίνεται το κέντρο της παράστασης. Αυτή η αναμέτρηση είναι και η ιστορία του καθενός μας. Η αγωνία να βρούμε τη θέση μας σε έναν κόσμο στον οποίο ήρθαμε ξαφνικά, χωρίς λόγο και αιτία». Δέκα χρόνια μετά τον καταπληκτικό Γλάρο, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης επιστρέφει στον Τσέχοφ και «ανοίγει» τη θεατρική σεζόν της πόλης με ένα από τα σπουδαιότερα θεατρικά που έχουν γραφτεί ποτέ. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, από 16/1

3.

Έντεν φον Χόρβατ, Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

Μεσοπόλεμος. Η Μαριάνε σπάει τον κοινωνικό κλοιό που την περιβάλλει, αφήνει τον αρραβωνιαστικό της και επιλέγει να ζήσει έξω από τα όρια με έναν τυχοδιώκτη. Πολύ σύντομα μια σειρά από κρίσιμα γεγονότα θα την επαναφέρουν στην πρότερη ζωή της και θα παραδοθεί σε όσα προσπάθησε να απαρνηθεί και να αποφύγει. Η ιστορία της Μαριάνε διαδραματίζεται με φόντο τον ναζισμό που καλπάζει όσο η Ευρώπη παρακολουθεί απαθής το τέρας να μεγαλώνει καθημερινά. Το αριστούργημα του Χόρβατ σκηνοθετεί για το Θέατρο Τέχνης ο Νίκος Μαστοράκης στη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, από 20/2

4.

Μολιέρου, Ο Μισάνθρωπος

O Αλσέστ αγαπά τη Σελιμέν, αλλά μισεί όλη την υποκριτική κοινωνία του αριστοκρατικού Παρισιού. Όταν διαπιστώνει ότι και η αγαπημένη του είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της κοινωνίας, γι' αυτόν δεν μένει άλλη επιλογή από τη μοναξιά. Μετά τον ατμοσφαιρικό Πίντερ στο Θέατρο Τέχνης, ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει με ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Μολιέρου, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τη Χρύσα Προκοπάκη στη μετάφραση και έναν υπέροχο θίασο (Χρήστος Λούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή, Άλκηστη Πουλοπούλου, Έλενα Τοπαλίδου, Λαέρτης Μαλκότσης και Δημήτρης Παπανικολάου), με την υπόσχεση να συνεχίσει τη φετινή ιλιγγιώδη επιτυχία του Εθνικού Θεάτρου. Εθνικό Θέατρο - Κεντρική Σκηνή, από 10/3

5.

Ηρώνδα, Οι Μίμοι

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου ανεβάζει το σπουδαίο σατιρικό έργο του Ηρώνδα στο Θέατρο Σφενδόνη. Οι πληροφορίες για τις παραστάσεις του Ηρώνδα στην αρχαιότητα είναι περιορισμένες. Οι μίμοι ανέβαζαν μπουφόνικες παραστάσεις περιοδεύοντας σε περιοχές της Αττικής, συμμετέχοντας σε συμπόσια και ζωντανεύοντας μυθολογικά επεισόδια ή στιγμιότυπα του καθημερινού βίου. Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα. Με την άνθηση, όμως, της μεγάλης ποιητικής θεατρικής τέχνης στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα, η εικόνα άλλαξε. Το αυτοσχέδιο θέατρο συγκέντρωσε τα έθιμα και τα θέματά του και μετανάστευσε στις δωρικές αποικίες της Σικελίας. Θέατρο Σφενδόνη, από 8/2

6.

Χορός

William Forsythe, A quiet evening of dance

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς.

Σε μια άδεια σκηνή χωρίς άλλον ήχο πέρα από αυτόν που παράγουν τα σώματα των χορευτών και την υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους χορογράφους της εποχής μας, η συγκεκριμένη παράσταση στοχεύει να γίνει το μεγάλο χορευτικό γεγονός του χειμώνα. Ο William Forsythe δημιουργεί κόσμους ολόκληρους με μοναδικά μέσα το ανθρώπινο σώμα, τον χώρο και τον χρόνο, μεταβάλλοντας τον χορό σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία, τόσο για τους χορευτές όσο και για το κοινό του. Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 6-10/2

7.

Χορός

Nederlands Dans Theater I

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. Φωτο: Rahi Rezvani

Το κορυφαίο πρωτοποριακό χορευτικό συγκρότημα στο σταθερό ραντεβού του με το Μέγαρο, αυτήν τη φορά με τρία αριστουργήματα. Σε μουσική Μπαχ, το Ασφαλές όπως τα σπίτια των Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ εμπνέεται από το Κινέζικο Βιβλίο των Αλλαγών «Ι Τσινγκ» και πραγματεύεται την εξάρτηση του ανθρώπου από το φυσικό περιβάλλον και την ικανότητα της ψυχής να επιβιώνει. Η Παρτίτα για 8 χορευτές (έργο του 2018) παραφράζει την Παρτίτα για 8 φωνές της Αμερικανίδας Κάρολιν Σο που κέρδισε το Βραβείο Πούλιτζερ για τη μουσική το 2013. Νέο έργο, η Βόλτα με τον δαίμονά σου του Μάρκο Γκέκε, σε μουσική των Πάβελ Χάας και Περ Χένρικ Νόρντγκρεν, αντιμετωπίζει τον χορό ως εικαστικό έργο, το οποίο, μέσω της κίνησης, αποκτά «φωνή». Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. «Η ζωή και ο έρωτας δεν είναι κάτι άλλο πέρα από ένα ευχαριστώ, ένας χαιρετισμός κι ένας αποχαιρετισμός». Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 1-4/2

8.

Όπερα

Τζουζέπε Βέρντι, Σιμόν Μποκανέγκρα

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Μια παραγωγή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου - Στάθη Σούλη και σκηνοθεσία Ελάιτζα Μοσίνσκι. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Γένοβα του 14ου αιώνα και αφορά την άνοδο στην εξουσία και τη δολοφονία ενός ιστορικού προσώπου, του κουρσάρου Σιμόν Μποκανέγκρα. Παράλληλα με την πολιτική ιστορία εκτυλίσσεται αυτή της χαμένης κόρης του Μποκανέγκρα, η οποία δίνει αφορμή για πολιτικές συγκρούσεις. Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ενώ το καστ συμπληρώνουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί, όπως οι Τσέλια Κοστέα, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Ραμόν Βάργκας, Άννα Στυλιανάκη, Πέτρος Μαγουλάς, Δημήτρης Πακσόγλου κ.ά. Εθνική Λυρική Σκηνή, από 19/1

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ