Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
0

1.

Γκέοργκ Μπίχνερ, Βόιτσεκ

Λίγα έργα έχουν επηρεάσει τη σύγχρονη δραματουργία όσο ο «ημιτελής» Βόιτσεκ του 23χρονου Μπίχνερ. Ο Μπίχνερ βάσισε το έργο σε μια γνωστή υπόθεση της εποχής: o στρατιώτης Γιόχαν Κρίστιαν Βόιτσεκ, σε μια κρίση ζήλιας, μαχαίρωσε την ερωμένη του και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ο συγγραφέας ξεπερνά τη σκοτεινή περίπτωση ενός καταπιεσμένου ατόμου και δημιουργεί μια υπαρξιακή τραγωδία που αγγίζει αιώνια ερωτήματα για την εξάρτηση του ανθρώπου από τις κοινωνικές συνθήκες που είναι πέρα από τον έλεγχό του, τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και την προκαθορισμένη μοίρα. Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου τον ομώνυμο ρόλο αναλαμβάνει ο Γιώργος Γάλλος. (Φωτο: Μιχάλης Κλουκίνας) Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, από 22/2

 

 

2.

Άντον Τσέχοφ, Οι τρεις αδερφές

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η Μαντώ Γιαννίκου. Φωτο: Nikolay Biryukov
Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Γιώργος Στάμου. Φωτο: Nikolay Biryukov

Για τον σκηνοθέτη Δημήτρη Ξανθόπουλο η Μόσχα στο έργο του Τσέχοφ είναι μια οποιαδήποτε χώρα σε κρίση, σε οποιαδήποτε εποχή. Οι ήρωές του «βαλτώνουν στη φαντασίωση κάποιας "ζωής" σε κάποια "Μόσχα". Παγιδευμένοι στον εαυτό τους, χάνουν την επαφή με την πραγματικότητα. Έξω από τους τοίχους του σπιτιού τους, συντρίβονται. Αυτή η αναμέτρηση με το έξω γίνεται το κέντρο της παράστασης. Αυτή η αναμέτρηση είναι και η ιστορία του καθενός μας. Η αγωνία να βρούμε τη θέση μας σε έναν κόσμο στον οποίο ήρθαμε ξαφνικά, χωρίς λόγο και αιτία». Δέκα χρόνια μετά τον καταπληκτικό Γλάρο, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης επιστρέφει στον Τσέχοφ και «ανοίγει» τη θεατρική σεζόν της πόλης με ένα από τα σπουδαιότερα θεατρικά που έχουν γραφτεί ποτέ. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, από 16/1

3.

Έντεν φον Χόρβατ, Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

Μεσοπόλεμος. Η Μαριάνε σπάει τον κοινωνικό κλοιό που την περιβάλλει, αφήνει τον αρραβωνιαστικό της και επιλέγει να ζήσει έξω από τα όρια με έναν τυχοδιώκτη. Πολύ σύντομα μια σειρά από κρίσιμα γεγονότα θα την επαναφέρουν στην πρότερη ζωή της και θα παραδοθεί σε όσα προσπάθησε να απαρνηθεί και να αποφύγει. Η ιστορία της Μαριάνε διαδραματίζεται με φόντο τον ναζισμό που καλπάζει όσο η Ευρώπη παρακολουθεί απαθής το τέρας να μεγαλώνει καθημερινά. Το αριστούργημα του Χόρβατ σκηνοθετεί για το Θέατρο Τέχνης ο Νίκος Μαστοράκης στη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, από 20/2

4.

Μολιέρου, Ο Μισάνθρωπος

O Αλσέστ αγαπά τη Σελιμέν, αλλά μισεί όλη την υποκριτική κοινωνία του αριστοκρατικού Παρισιού. Όταν διαπιστώνει ότι και η αγαπημένη του είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της κοινωνίας, γι' αυτόν δεν μένει άλλη επιλογή από τη μοναξιά. Μετά τον ατμοσφαιρικό Πίντερ στο Θέατρο Τέχνης, ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει με ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Μολιέρου, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τη Χρύσα Προκοπάκη στη μετάφραση και έναν υπέροχο θίασο (Χρήστος Λούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή, Άλκηστη Πουλοπούλου, Έλενα Τοπαλίδου, Λαέρτης Μαλκότσης και Δημήτρης Παπανικολάου), με την υπόσχεση να συνεχίσει τη φετινή ιλιγγιώδη επιτυχία του Εθνικού Θεάτρου. Εθνικό Θέατρο - Κεντρική Σκηνή, από 10/3

5.

Ηρώνδα, Οι Μίμοι

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου ανεβάζει το σπουδαίο σατιρικό έργο του Ηρώνδα στο Θέατρο Σφενδόνη. Οι πληροφορίες για τις παραστάσεις του Ηρώνδα στην αρχαιότητα είναι περιορισμένες. Οι μίμοι ανέβαζαν μπουφόνικες παραστάσεις περιοδεύοντας σε περιοχές της Αττικής, συμμετέχοντας σε συμπόσια και ζωντανεύοντας μυθολογικά επεισόδια ή στιγμιότυπα του καθημερινού βίου. Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα. Με την άνθηση, όμως, της μεγάλης ποιητικής θεατρικής τέχνης στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα, η εικόνα άλλαξε. Το αυτοσχέδιο θέατρο συγκέντρωσε τα έθιμα και τα θέματά του και μετανάστευσε στις δωρικές αποικίες της Σικελίας. Θέατρο Σφενδόνη, από 8/2

6.

Χορός

William Forsythe, A quiet evening of dance

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς.

Σε μια άδεια σκηνή χωρίς άλλον ήχο πέρα από αυτόν που παράγουν τα σώματα των χορευτών και την υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους χορογράφους της εποχής μας, η συγκεκριμένη παράσταση στοχεύει να γίνει το μεγάλο χορευτικό γεγονός του χειμώνα. Ο William Forsythe δημιουργεί κόσμους ολόκληρους με μοναδικά μέσα το ανθρώπινο σώμα, τον χώρο και τον χρόνο, μεταβάλλοντας τον χορό σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία, τόσο για τους χορευτές όσο και για το κοινό του. Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 6-10/2

7.

Χορός

Nederlands Dans Theater I

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. Φωτο: Rahi Rezvani

Το κορυφαίο πρωτοποριακό χορευτικό συγκρότημα στο σταθερό ραντεβού του με το Μέγαρο, αυτήν τη φορά με τρία αριστουργήματα. Σε μουσική Μπαχ, το Ασφαλές όπως τα σπίτια των Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ εμπνέεται από το Κινέζικο Βιβλίο των Αλλαγών «Ι Τσινγκ» και πραγματεύεται την εξάρτηση του ανθρώπου από το φυσικό περιβάλλον και την ικανότητα της ψυχής να επιβιώνει. Η Παρτίτα για 8 χορευτές (έργο του 2018) παραφράζει την Παρτίτα για 8 φωνές της Αμερικανίδας Κάρολιν Σο που κέρδισε το Βραβείο Πούλιτζερ για τη μουσική το 2013. Νέο έργο, η Βόλτα με τον δαίμονά σου του Μάρκο Γκέκε, σε μουσική των Πάβελ Χάας και Περ Χένρικ Νόρντγκρεν, αντιμετωπίζει τον χορό ως εικαστικό έργο, το οποίο, μέσω της κίνησης, αποκτά «φωνή». Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. «Η ζωή και ο έρωτας δεν είναι κάτι άλλο πέρα από ένα ευχαριστώ, ένας χαιρετισμός κι ένας αποχαιρετισμός». Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 1-4/2

8.

Όπερα

Τζουζέπε Βέρντι, Σιμόν Μποκανέγκρα

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Μια παραγωγή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου - Στάθη Σούλη και σκηνοθεσία Ελάιτζα Μοσίνσκι. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Γένοβα του 14ου αιώνα και αφορά την άνοδο στην εξουσία και τη δολοφονία ενός ιστορικού προσώπου, του κουρσάρου Σιμόν Μποκανέγκρα. Παράλληλα με την πολιτική ιστορία εκτυλίσσεται αυτή της χαμένης κόρης του Μποκανέγκρα, η οποία δίνει αφορμή για πολιτικές συγκρούσεις. Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ενώ το καστ συμπληρώνουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί, όπως οι Τσέλια Κοστέα, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Ραμόν Βάργκας, Άννα Στυλιανάκη, Πέτρος Μαγουλάς, Δημήτρης Πακσόγλου κ.ά. Εθνική Λυρική Σκηνή, από 19/1

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ