Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
0

1.

Γκέοργκ Μπίχνερ, Βόιτσεκ

Λίγα έργα έχουν επηρεάσει τη σύγχρονη δραματουργία όσο ο «ημιτελής» Βόιτσεκ του 23χρονου Μπίχνερ. Ο Μπίχνερ βάσισε το έργο σε μια γνωστή υπόθεση της εποχής: o στρατιώτης Γιόχαν Κρίστιαν Βόιτσεκ, σε μια κρίση ζήλιας, μαχαίρωσε την ερωμένη του και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ο συγγραφέας ξεπερνά τη σκοτεινή περίπτωση ενός καταπιεσμένου ατόμου και δημιουργεί μια υπαρξιακή τραγωδία που αγγίζει αιώνια ερωτήματα για την εξάρτηση του ανθρώπου από τις κοινωνικές συνθήκες που είναι πέρα από τον έλεγχό του, τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και την προκαθορισμένη μοίρα. Στην παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου τον ομώνυμο ρόλο αναλαμβάνει ο Γιώργος Γάλλος. (Φωτο: Μιχάλης Κλουκίνας) Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, από 22/2

 

 

2.

Άντον Τσέχοφ, Οι τρεις αδερφές

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η Μαντώ Γιαννίκου. Φωτο: Nikolay Biryukov
Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Γιώργος Στάμου. Φωτο: Nikolay Biryukov

Για τον σκηνοθέτη Δημήτρη Ξανθόπουλο η Μόσχα στο έργο του Τσέχοφ είναι μια οποιαδήποτε χώρα σε κρίση, σε οποιαδήποτε εποχή. Οι ήρωές του «βαλτώνουν στη φαντασίωση κάποιας "ζωής" σε κάποια "Μόσχα". Παγιδευμένοι στον εαυτό τους, χάνουν την επαφή με την πραγματικότητα. Έξω από τους τοίχους του σπιτιού τους, συντρίβονται. Αυτή η αναμέτρηση με το έξω γίνεται το κέντρο της παράστασης. Αυτή η αναμέτρηση είναι και η ιστορία του καθενός μας. Η αγωνία να βρούμε τη θέση μας σε έναν κόσμο στον οποίο ήρθαμε ξαφνικά, χωρίς λόγο και αιτία». Δέκα χρόνια μετά τον καταπληκτικό Γλάρο, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης επιστρέφει στον Τσέχοφ και «ανοίγει» τη θεατρική σεζόν της πόλης με ένα από τα σπουδαιότερα θεατρικά που έχουν γραφτεί ποτέ. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, από 16/1

3.

Έντεν φον Χόρβατ, Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

Μεσοπόλεμος. Η Μαριάνε σπάει τον κοινωνικό κλοιό που την περιβάλλει, αφήνει τον αρραβωνιαστικό της και επιλέγει να ζήσει έξω από τα όρια με έναν τυχοδιώκτη. Πολύ σύντομα μια σειρά από κρίσιμα γεγονότα θα την επαναφέρουν στην πρότερη ζωή της και θα παραδοθεί σε όσα προσπάθησε να απαρνηθεί και να αποφύγει. Η ιστορία της Μαριάνε διαδραματίζεται με φόντο τον ναζισμό που καλπάζει όσο η Ευρώπη παρακολουθεί απαθής το τέρας να μεγαλώνει καθημερινά. Το αριστούργημα του Χόρβατ σκηνοθετεί για το Θέατρο Τέχνης ο Νίκος Μαστοράκης στη μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, από 20/2

4.

Μολιέρου, Ο Μισάνθρωπος

O Αλσέστ αγαπά τη Σελιμέν, αλλά μισεί όλη την υποκριτική κοινωνία του αριστοκρατικού Παρισιού. Όταν διαπιστώνει ότι και η αγαπημένη του είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της κοινωνίας, γι' αυτόν δεν μένει άλλη επιλογή από τη μοναξιά. Μετά τον ατμοσφαιρικό Πίντερ στο Θέατρο Τέχνης, ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει με ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Μολιέρου, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τη Χρύσα Προκοπάκη στη μετάφραση και έναν υπέροχο θίασο (Χρήστος Λούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή, Άλκηστη Πουλοπούλου, Έλενα Τοπαλίδου, Λαέρτης Μαλκότσης και Δημήτρης Παπανικολάου), με την υπόσχεση να συνεχίσει τη φετινή ιλιγγιώδη επιτυχία του Εθνικού Θεάτρου. Εθνικό Θέατρο - Κεντρική Σκηνή, από 10/3

5.

Ηρώνδα, Οι Μίμοι

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα.

Η Άννα Κοκκίνου ανεβάζει το σπουδαίο σατιρικό έργο του Ηρώνδα στο Θέατρο Σφενδόνη. Οι πληροφορίες για τις παραστάσεις του Ηρώνδα στην αρχαιότητα είναι περιορισμένες. Οι μίμοι ανέβαζαν μπουφόνικες παραστάσεις περιοδεύοντας σε περιοχές της Αττικής, συμμετέχοντας σε συμπόσια και ζωντανεύοντας μυθολογικά επεισόδια ή στιγμιότυπα του καθημερινού βίου. Η δωρική αυτοσχέδια φάρσα ήταν η πρώτη μορφή που είχε η δραματική τέχνη στην Ελλάδα. Με την άνθηση, όμως, της μεγάλης ποιητικής θεατρικής τέχνης στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα, η εικόνα άλλαξε. Το αυτοσχέδιο θέατρο συγκέντρωσε τα έθιμα και τα θέματά του και μετανάστευσε στις δωρικές αποικίες της Σικελίας. Θέατρο Σφενδόνη, από 8/2

6.

Χορός

William Forsythe, A quiet evening of dance

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς.

Σε μια άδεια σκηνή χωρίς άλλον ήχο πέρα από αυτόν που παράγουν τα σώματα των χορευτών και την υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους χορογράφους της εποχής μας, η συγκεκριμένη παράσταση στοχεύει να γίνει το μεγάλο χορευτικό γεγονός του χειμώνα. Ο William Forsythe δημιουργεί κόσμους ολόκληρους με μοναδικά μέσα το ανθρώπινο σώμα, τον χώρο και τον χρόνο, μεταβάλλοντας τον χορό σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία, τόσο για τους χορευτές όσο και για το κοινό του. Δικαίως η «Guardian» τού έδωσε 5 αστέρια στην κριτική της και το συμπεριέλαβε στις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 6-10/2

7.

Χορός

Nederlands Dans Theater I

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. Φωτο: Rahi Rezvani

Το κορυφαίο πρωτοποριακό χορευτικό συγκρότημα στο σταθερό ραντεβού του με το Μέγαρο, αυτήν τη φορά με τρία αριστουργήματα. Σε μουσική Μπαχ, το Ασφαλές όπως τα σπίτια των Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ εμπνέεται από το Κινέζικο Βιβλίο των Αλλαγών «Ι Τσινγκ» και πραγματεύεται την εξάρτηση του ανθρώπου από το φυσικό περιβάλλον και την ικανότητα της ψυχής να επιβιώνει. Η Παρτίτα για 8 χορευτές (έργο του 2018) παραφράζει την Παρτίτα για 8 φωνές της Αμερικανίδας Κάρολιν Σο που κέρδισε το Βραβείο Πούλιτζερ για τη μουσική το 2013. Νέο έργο, η Βόλτα με τον δαίμονά σου του Μάρκο Γκέκε, σε μουσική των Πάβελ Χάας και Περ Χένρικ Νόρντγκρεν, αντιμετωπίζει τον χορό ως εικαστικό έργο, το οποίο, μέσω της κίνησης, αποκτά «φωνή». Οι χορευτές ουρλιάζουν, στριγκλίζουν, βρίζουν, μονολογούν ψιθυρίζοντας. «Η ζωή και ο έρωτας δεν είναι κάτι άλλο πέρα από ένα ευχαριστώ, ένας χαιρετισμός κι ένας αποχαιρετισμός». Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, 1-4/2

8.

Όπερα

Τζουζέπε Βέρντι, Σιμόν Μποκανέγκρα

Θέατρο, χορός, όπερα: 8 παραστάσεις που αξίζει να δεις φέτος Facebook Twitter
Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Μια παραγωγή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου - Στάθη Σούλη και σκηνοθεσία Ελάιτζα Μοσίνσκι. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Γένοβα του 14ου αιώνα και αφορά την άνοδο στην εξουσία και τη δολοφονία ενός ιστορικού προσώπου, του κουρσάρου Σιμόν Μποκανέγκρα. Παράλληλα με την πολιτική ιστορία εκτυλίσσεται αυτή της χαμένης κόρης του Μποκανέγκρα, η οποία δίνει αφορμή για πολιτικές συγκρούσεις. Τον ομώνυμο ρόλο θα ερμηνεύσουν δύο διεθνώς καταξιωμένοι Έλληνες βαρύτονοι, οι Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ενώ το καστ συμπληρώνουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί, όπως οι Τσέλια Κοστέα, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Ραμόν Βάργκας, Άννα Στυλιανάκη, Πέτρος Μαγουλάς, Δημήτρης Πακσόγλου κ.ά. Εθνική Λυρική Σκηνή, από 19/1

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ