Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας»

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της «Οδύσσειας» Facebook Twitter
Οἱ Ἀχαιοὶ ἦταν κοντὰ στὸν στόχο τους. Ἐννιάχρονος ὁ Τηλέμαχος, ἔχτιζε στὶς ἀμμουδιὲς τῆς Ἰθάκης τὸ ἄπαρτο κάστρο τοῦ Ἰλίου. «Ἐμπλουτίζοντας τὰ νερὰ τοῦ ποταμοῦ Σκαμάνδρου», 130Χ163 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς 2004-2024.
0

ΣΤΟ ΑΤΕΛΙΕ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΖΑΝΝΗ τα καλοκαιρινά τοπία από τις Μαρίκες, μια παραλία στην ανατολική Αττική, που βλέπουμε γύρω μας μοιάζουν με εισβολή δροσιάς μέσα στο καμίνι της Αθήνας.

Οι τοπιογραφικές αυτές συνθέσεις είναι βασισμένες σε γνώριμους τόπους που επισκέπτεται. Ο κ. Ζαννής φιλοτεχνεί τα έργο του στη φύση, «στο γόνατο», όπως λέει, ζωγραφίζει παντού, όπου βρεθεί, στον Εθνικό Κήπο, στο πάρκο Ελευθερίας, στον Λυκαβηττό, σε παραλίες.

Μέσα στην πανδαισία των χρωμάτων που διαμορφώνονται από το εφήμερο φως και τις αποδίδει δεξιοτεχνικά με αναπαραστατική σαφήνεια, ακολουθώντας τον ρυθμό της φύσης, ξεπροβάλλουν οι ανθρώπινες φιγούρες σε δραστηριότητα συνδεδεμένη με τον τόπο στον οποίο απεικονίζονται.

«Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος».

Στο ατελιέ του υπάρχει και μια ολόκληρη βιβλιοθήκη με τα ομηρικά έπη και ένα μεγάλο μέρος του έργου του σήμερα συνδέεται με την «Οδύσσεια». Η σειρά «Τα παιχνίδια του Τηλέμαχου», ένα σύνολο 9 έργων που, όπως λέει, «είναι εισαγωγή στις ενότητες πάνω στις οποίες έχω εργαστεί σε σχέση με την "Οδύσσεια"», συνιστά μια προσωπική και πρωτογενή σύλληψη που δεν στηρίζεται σε αρχαίο κείμενο, ούτε σε οποιαδήποτε άλλη παραφιλολογία σχετική με τον επικό κύκλο, καθώς δεν υπάρχει κανένα άλλο στοιχείο για τη ζωή του Τηλέμαχου από τη βρεφική του ηλικία μέχρι την ενηλικίωσή του. Και δεν είναι τίποτε άλλο από μια ευρηματική σύλληψη που συνδέει πραγματικότητες, από τα Τρωικά και τα της «Οδύσσειας», με την προσμονή του μικρού για την επιστροφή του πατέρα του, μετατρέποντας τις πραγματικότητες αυτές σε παιχνίδια στον μικρόκοσμό του. Ο κύκλος κλείνει με το έργο «Φως θερμό! Φως ψυχρό!» που αναφέρεται στους στίχους της ραψωδίας π και δίνει μορφή στις λίγες στιγμές πριν από την αναγνώριση πατέρα και γιου.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Όσο κι ό,τι προλάβουν», Μαρίκες, Ραφήνα, 2022.

Όπως ο Πλούταρχος για να κάνει ένα ολόκληρο σχόλιο για τους ανθρώπους έγραψε τον «Γρύλλο», που σχετίζεται με τα ομηρικά έπη, όταν ένας από τους μνηστήρες που μεταμορφώθηκε σε γουρούνι δεν θέλησε ξαναγίνει άνθρωπος και κατηγορεί όλη την ανθρώπινη φύση και υπόσταση, ένα κομμάτι της παραφιλολογίας στις παρυφές των ομηρικών που εξελίσσεται μέχρι και σήμερα, ο Στέφανος Ζαννής κάνει κάτι ανάλογο.

«Κάνω κι εγώ κάτι από αυτό, αλλά εντελώς πρωτογενές», λέει. «Παίρνω ανάμεσα σε δυο σημεία το κενό πληροφοριών. Παίρνω τη ραψωδία α της "Οδύσσειας", όπου ο Τηλέμαχος είναι γύρω στα είκοσι, και φτάνω στη χρονική στιγμή όταν ήταν βρέφος, που έχουμε την πληροφορία ότι τον έβαλε ο Παλαμήδης μπροστά στα ζώα για να αποδειχθεί ότι ο Οδυσσέας δεν ήταν τρελός, αφού τον έσωσε, και έτσι παίρνει μέρος στον πόλεμο. Ανάμεσα σε αυτό το κενό παίζω με την έννοια του παιχνιδιού που θεωρείται σοβαρή δραστηριότητα ενός παιδιού και με βασικό θέμα την αναζήτηση ενός πατέρα που δεν γνώρισε ποτέ και την ενηλικίωσή του παράλληλα.

Ο Τηλέμαχος δέχεται πληροφορίες από τον κόσμο του πατέρα του τις οποίες μεταποιεί στον δικό του μικρόκοσμο. Κι έτσι τα παιχνίδια έχουν σχέση με αυτά που συμβαίνουν στον πραγματικό κόσμο του πατέρα του αλλά με τον τρόπο του μικρού. Από τα δέκα έργα, η πρώτη τριάδα της ενότητας αυτής σχετίζεται με την "Ιλιάδα" και η επόμενη σχετίζεται με τους "Απολόγους", με όλη αυτή την περίοδο που ο Οδυσσέας θεωρείται χαμένος, εξαφανισμένος. Εκεί παίζω όχι με το στοιχείο της πληροφορίας αλλά με ένα νήμα, μια διασύνδεση εσωτερική, μια διαισθητική σχέση».

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Καφενείο στην πλατεία Αγίας Ειρήνης», Μοναστηράκι, 2022.

Ο Στέφανος Ζαννής γεννήθηκε στη Νέα Ιωνία. Η οικογένεια της μητέρας του έχει ποντιακή καταγωγή, από τη Σαμσούντα. Η οικογένεια της γιαγιάς του πέρασε από δυο προσφυγιές πριν φτάσει στην Αθήνα. Η γιαγιά του αφηγούνταν στα εγγόνια της τις ιστορίες που έλεγε ο δάσκαλός της για τον Οδυσσέα όταν ήταν μικρή. Αυτό εντυπώθηκε βαθιά μέσα του και το συνάντησε ξανά όταν διάβασε τη ραψωδία ε στην έκδοση του οίκου Στιγμή, σε μετάφραση Δ. Μαρωνίτη με την εικαστική συνεργασία του Κ. Τσόκλη.

Αυτή η συνεργασία με το εικαστικό σχόλιο τον κέντρισε και το έναυσμα ήταν η πρόταση του Θ. Εξαρχόπουλου, καθηγητή της ΑΣΚΤ, να εργαστεί σε κάποιο θέμα για την έκδοση ενός βιβλίου. Από το 1992 έως το 1995 το αδιόρατο υλικό, δημιουργημένο από ακούσματα και αφηγήσεις των παιδικών του χρόνων και από τις επισκέψεις αργότερα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα, άρχισε να παίρνει μορφή σχεδίων σύμφωνα με το εικαστικό του όραμα.

Αργότερα διαμορφώθηκαν ως εικόνες και μέσα από μελέτες φιλοτεχνήθηκαν προσχέδια, σχέδια, ζωγραφιές, χαρακτικά και στη συνέχεια «έμεινε μια θεματική παρακαταθήκη σχεδίων και μια ενεργητικότητα μέσα μου που θα έβρισκε διέξοδο σε άλλους δρόμους. Με ό,τι και αν ασχολήθηκα περαιτέρω, σχετιζόταν με τη διαστελλόμενη ανάγνωσή μου της "Οδύσσειας". Γι' αυτό και ό,τι έργο ζωγραφικής δούλεψα μετά, χωρίς πουθενά να το αναφέρω ότι σχετίζεται με τη θεματική, μπορώ και σήμερα να το εντάσσω σε αυτήν», λέει.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Σὰν κάτι νὰ συνέδεε τὸν γυιὸ μὲ τὸν πατέρα Νά ’βλεπε σ’ ὄνειρο ἄραγε τὰ κατορθώματά του; Θὰ μαθευτεῖ σὲ λίγο ἀπ’ τὶς φωτιὲς στὶς κορυφές, πὼς ἔπεσε ἡ Τροία. «Ὁ Δούρειος Ἴππος», 120Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.

Ένα παιδί παίζει με το αλογάκι του στην παραλία ή φτιάχνει ένα κάστρο από άμμο, κουβαλάει νερό με το κουβαδάκι του, φυσάει το καραβάκι. Η περιφορά γύρω από τον εαυτό σου δεν είναι κάτι παράξενο, ούτε τα σκαλίσματα στην άμμο κάτι απρόσμενο σε μια παραλία. Νιώθεις τη συμμετοχή των ανθρώπων σε παρόμοιες δραστηριότητες κι ας απέχουν οι ζωές μας πολύ μέσα στον χρόνο. «Δεν υπήρχε περίπτωση να καταπιαστώ με αυτήν τη θεματολογία, αν δεν πίστευα ότι αφορά σε πολλά επίπεδα προσέγγισης και τον σημερινό άνθρωπο. Είναι μεν μια φαντασιακή σύλληψη, νήματα όμως διασυνδέσεων και παραλληλίες με γεγονότα που αναφέρονται στην ποίηση της "Ιλιάδας" και της "Οδύσσειας" έρχονται να καταστήσουν έγκυρη, για εμένα, τη σύλληψη αυτή, τη συνάρτηση δηλαδή της περιπετειώδους και γεμάτης κινδύνους ζωής του πατέρα και της παιγνιώδους δραστηριότητας του γιου», λέει ο κ. Ζαννής.

Ο παιδικός τρόπος του Τηλέμαχου μετέτρεπε τα ακούσματα σε χειροπιαστή πραγματικότητα μέσα στον μικρόκοσμό του. Υπάρχει και η εσωτερική σύνδεση που κρέμεται στον αέρα, όπως υπονοεί ο ζωγράφος, που δεν έχει τίποτα το βέβαιο και παραπέμπει σε θετικά ή αρνητικά σημεία στην εξέλιξη της πορείας του Οδυσσέα.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Τὸ σχέδιο τῆς Ἀθηνᾶς βρίσκει ἐμπόδια ἀπ’ τὸν Ποσειδῶνα. Μοιράζει πίκρες στὸ νιόβγαλτο βλαστάρι. «Φυσῶντας στὸν μικρόκοσμο», 138,5Χ148 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.

Έργα που παραπέμπουν στη βάσιμη πληροφόρηση είναι τα «Δούρειος Ίππος», «Ο στόλος μακριά», «Εμπλουτίζοντας τα νερά του ποταμού Σκαμάνδρου» και «Σκαλίσματα στην άμμο για μια ωραία Ελένη», ενώ αυτά που παραπέμπουν σε μια διαισθητική σύνδεση γιου και πατέρα είναι τα «Η σωτήρια σφαίρα», «Η κόρη που αμάρτησε» και «Φυσήματα στον μικρόκοσμο». Τέλος, τα προς την ενηλικίωση είναι τα «Ο Τηλέμαχος σε παραλλαγή» και «Ο διαβήτης», θέματα που αυτονομούνται ψυχολογικά από τη σύνδεση του παρελθόντος, παρότι το φέρουν. Στέκει ο Τηλέμαχος σε μια πιο προσωπική δράση, ωριμάζοντας για κάτι που έρχεται και θα φανεί στη ραψωδία α της «Οδύσσειας». Ο «Τηλέμαχος σε παραλλαγή» στέκει ως ένα πραγματιστικό/μαχητικό σχόλιο καλυτέρευσης της ενταύθα διαβίωσης, ενώ ο «Διαβήτης στα κέντρα του» ως ένα πιο ψυχολογικό, με τάση προς πνευματική αναβάθμιση, σχόλιο.

«Είμαι της άποψης ότι και αν στηρίζεται αυτός ο παλαιός κόσμος σε άλλες κοινωνικές δομές, πάραυτα μάς αφορά ό,τι θίγεται στο παλαιό αυτό ποίημα/κατάθεση για το νόημα της ζωής του ανθρώπου. Ότι βρίσκεται δηλαδή ο πρωταγωνιστής μπλεγμένος σε δίχτυα καταστάσεων, μέτοχος πολυδαίδαλων προβλημάτων που γεννά η ασυνειδησία, που με τον καιρό, και αφότου συνειδητοποιούνται, παίρνουν πιο θετικές κατευθύνσεις, αν επιλέξεις με όλο σου το είναι τον στόχο της καταλλαγής και της ειρήνης της πάντα νουν υπερεχούσης, βαστώντας τα φορτία που σου ορίστηκαν», λέει ο Στέφανος Ζαννής.

Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Τηλέμαχος σὲ παραλλαγή», 91Χ91 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Μόνος ἀφήνεται, στρεφόμενος γύρω ἀπ’ τὸν ἑαυτό του χωρὶς τίποτε, καμμιὰ προσδοκία. Βλέπει μὰ δὲν ἀγκυστρώνεται πουθενά. Γυρίζει, γυρίζει ἤσυχα, σιωπηλά, τριγύρω κοιτῶντας, μὲ τὸ ἕνα πόδι, σταθερά, νὰ βαθαίνει τὸ σημεῖο καὶ τὸ ἄλλο νὰ περιφέρεται γράφοντας κύκλους.... «Ὁ Τηλέμαχος, διαβήτης στὰ κέντρα του», 89Χ75 cm, ἀκρυλικὰ σὲ χαρτόνι 1000 γρ. ἐπικολλημένο σὲ ξύλο θαλάσσης κόντρα πλακέ 18 mm, Στέφανος Ζαννῆς, 2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
Κι ἄλλοτε μέσα στὴ μπανιέρα του, ἀναζητοῦσε τῆς Τροίας τὰ βουνά καὶ τὸ πεδίο τῶν μαχῶν, τὸν ἀραγμένο στόλο. «Ὁ στόλος μακρυά», 196Χ90,5 cm, λάδι σὲ βαμβακερὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 1999-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Ἡ σωτήρια σφαίρα», 140Χ150 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...ὧρες προσμονῆς γιὰ τὴν ἐπιστροφή τοῦ πατέρα. Παίζει στὰ ρηχά, τὸ τόπι μὲ τοὺς φίλους σημεῖο ἀσυνείδητο, μες στὴν καρδιὰ πλεγμένο, τῆς σφαῖρας! ποὺ θά ’ν αὐτή ἡ ἀφορμή, χρόνια μετά, γιὰ νὰ γνωρίσει ὁ πατέρας του τὴν κόρη τῶν Φαιάκων τοῦ γυρισμοῦ τὸν δρόμο γιὰ νὰ πάρει. «Ἡ κόρη ποὺ ἁμάρτησε», 140Χ180 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Σ. Ζαννῆς, 2004-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
...Ὁ Τηλέμαχος γνωρίζει ἀπὸ καιρό γιὰ τὴν συντοπίτισσα τῆς μητέρας του, Ἑλένη, πὼς γιὰ χάρη της πιαστήκανε σὲ πόλεμο. Ἄκουγε λόγια σκληρὰ γι’ αὐτήν καὶ πόσο ὄμορφη ἦταν! Στὴν ἄμμο τὴν σχεδίαζε, μιὰ ἔτσι μιὰ ἀλλιῶς, τὴν θηλυκὴ μορφή. Τὴν χάλαγε τὴν ξανάφτιαχνε. πολλὲς φορὲς τὸ ἔκανε αὐτό. μιὰ τὴ χάλαγε μετὰ τὴν ξανάφτιαχνε. Φευγαλέα μορφὴ ἡ Ἑλένη καὶ δυσκολοκατόρθωτη. «Δουλεύοντας τὴν ἄμμο γιὰ μιὰν Ὡραία Ἑλένη», 159Χ147 cm, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998-2024.
Ο Στέφανος Ζαννής μέσα στην περιπέτεια της Οδύσσειας Facebook Twitter
«Φῶς θερμό, φῶς ψυχρό», 200Χ140, λάδι σὲ λινὸ πανί, Στέφανος Ζαννῆς, 1998.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ