Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Η Νοτιοαφρικανή Ελληνίδα Πηνελόπη Σιώπη - Penny Siopis δικαιώθηκε τόσο πολιτικά όσο και καλλιτεχνικά. Φωτ.: Mario Todeschini

Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

0

Το ΕΜΣΤ μάς συστήνει τη Νοτιοαφρικανή, ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνιδα Penny Siopis, ουσιαστικά εντελώς άγνωστη στο ελληνικό κοινό, εκτός ενδεχομένως από επιμελητές, συλλέκτες και γκαλερίστες οι οποίοι ταξιδεύουν ανά την υφήλιο, δίνουν το «παρών» σε διεθνείς μπιενάλε και επισκέπτονται μουσεία. Η αναδρομική έκθεση σε επιμέλεια της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ Κατερίνας Γρέγου φέρει τον τίτλο «For Dear Life», απλώνεται σε ολόκληρο το επίπεδο -1 του μουσείου και είναι αφιερωμένη στο πολυσύνθετο και πολυδιάστατο έργο της, καλύπτοντας τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 και φτάνοντας μέχρι σήμερα.

Άκρως πολιτικοποιημένη, η Penny Siopis θίγει μια σειρά από θέματα που άλλοτε συνδέονται με την αποικιοκρατία, το απαρτχάιντ και τον ρατσισμό και άλλοτε με τον σεξισμό, τα δικαιώματα των γυναικών και το φύλο. Θέματα όχι αυτονόητα για την εποχή και τη γενιά της, που στην ωριμότητά της είδε το απολυταρχικό παλιό καθεστώς να καταρρέει και μια νέα δημοκρατική διακυβέρνηση να αναδύεται.   

Ζωγραφικά έργα μεγάλης κλίμακας, μικρότερα, μελάνια, εγκαταστάσεις, μέχρι και φιλμ 8 και 16 χιλιοστών απαρτίζουν αυτήν τη σημαντική παρουσίαση, η οποία αφηγείται ταυτόχρονα τους αγώνες και τις εξελίξεις της πατρίδας της, με απόλυτη συνείδηση περιεχομένου και φόρμας, καθώς η Penny Siopis έδινε ανέκαθεν σημασία στη διαδικασία της δημιουργίας και στα υλικά της σε σχέση με το περιεχόμενο, την έννοια, το μήνυμα. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει χρησιμοποιήσει, εκτός από λαδομπογιά και μελάνια, οτιδήποτε της πρόσφερε τη δυνατότητα να εκφραστεί, όπως ζάχαρη, μπαχαρικά, τσάι, ναφθαλίνη, το ίδιο της το αίμα, εφημερίδες, πρόσφατα και κόλλα.  

Γεννημένη το 1953 στην πόλη Βράιμπεργκ, σε μια βορειοδυτική επαρχία της Νότιας Αφρικής, από Έλληνες γονείς προερχόμενους από τη Θεσσαλονίκη και την Άνδρο, δεν έμαθε ελληνικά ως παιδί και σήμερα μετά βίας αρθρώνει μερικές λέξεις, ενώ η λαχτάρα να συνδεθεί με τη χώρα καταγωγής της είναι ολοφάνερη σε κάθε επαφή μαζί της. Τι είναι άραγε αυτό που την κάνει να επιστρέφει όλο και πιο συχνά στον τόπο των δικών της, αναζητώντας τις ρίζες της; Πολλά από τα έργα της έχουν σαφείς αναφορές στην ελληνική ιστορία. Σε μια από τις προθήκες της έκθεσης, μια φωτογραφία με τον γιο της σε παραλία της Άνδρου, όπου με βότσαλα γράφουν τη λέξη «φωτιά», προδίδει την αγωνία της για σύνδεση με το νησί των προγόνων της.

Συχνά φαίνεται να επιμένει στις ελληνικές της ρίζες, οδηγώντας το κινηματογραφικό της σύμπαν σε μια στοχαστική καταβύθιση στα μεγάλα θέματα της διασποράς, της εξορίας, της πολιτικής ρήξης.

Η Σμυρνιά γιαγιά της άσκησε μεγάλη επιρροή επάνω της, ενώ ο ιδιόρρυθμος φούρνος που διατηρούσαν οι γονείς της αποτέλεσε για εκείνη το πρώτο εργαστήρι πειραματισμού και καλλιτεχνικής έκφρασης. Ως εκ τούτου, δεν είναι τυχαίο ότι η πρώτη της ολοκληρωμένη σειρά, τα «Cake Paintings» των αρχών της δεκαετίας του ’80, στην οποία έχει χρησιμοποιήσει παχιά στρώματα χρώματος που εφάρμοσε με εργαλεία ζωγραφικής με την τεχνική του impasto, θυμίζουν διακόσμηση γαμήλιας τούρτας με γλάσο. Πρόκειται για έργα υψηλής σημασίας για τη συναισθηματική μνήμη, αλλά δεν συνδέονται απαραιτήτως αθώα με το παρελθόν. Οι «αφράτες» τούρτες της συνδέονται και με το γυναικείο σώμα, καθώς μέσα στα χρόνια τα χρώματα «ξεφουσκώνουν», υπενθυμίζοντάς μας ότι το σφριγηλό νεανικό σώμα με τη σειρά του γερνάει, αποκτάει ρυτίδες, μαραίνεται.

Στην αναδρομική μεγάλη βαρύτητα έχει μια σειρά έργων της ίδιας περίπου περιόδου, 1985-1995, η οποία αποτελείται από υπερμεγέθη ταμπλό, τα περίφημα «History Paintings», μια εναλλακτική εφαρμογή της τεχνοτροπίας του ευρωπαϊκού 17ου-19ου αιώνα όπου, σε αντίθεση με τα έργα αναφοράς της, χάρη στην τρομερά λεπτομερή αποτύπωση των καταστάσεων αποκαλύπτεται η άκριτη εκμετάλλευση των ντόπιων πληθυσμών από τους Ευρωπαίους αποικιοκράτες και η πραγματική προέλευση του πλούτου: εξουθενωτικές τακτικές, μαύροι εργάτες γης/σκλάβοι, ορυχεία. 

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Per Kind Permission (Fieldwork), 1994. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 22΄ 42΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Μπολιασμένη από τις νέες ιδέες με τις οποίες ήρθε σε επαφή κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Αγγλία και στο Πόρτσμουθ, στράφηκε από νωρίς σε μια στρατευμένη τέχνη με σαφή πολιτικά μηνύματα. Στους ιστορικούς αυτούς πίνακες είναι σαν να «ξαναγράφει» την ιστορία από την πλευρά των καταπιεσμένων μαύρων, όπως δεν το έκανε ποτέ πριν η λευκή κυρίαρχη αφήγηση στην Ευρώπη και στην Αφρική.

Ωστόσο δεν στέκεται μόνο στους άντρες εργάτες, αναζητεί τη γυναικεία ταυτότητα, αναπαράγει τη γυναίκα μέσα στον ορυμαγδό και την εξαντλητική εργασία, όπως στο «Patience on a Monument: A History Painting», όπου επάνω σε έναν σωρό από πολιτιστικά συντρίμμια −κολάζ από έντυπα του καθεστώτος του απαρτχάιντ− κάθεται μια γυναίκα με φτωχικά και κουρελιασμένα ρούχα. Ακόμα πιο αποκαλυπτικό είναι το «Έκθεμα: Εξ Αφρικής» στο επίκεντρο του οποίου διακρίνεται η εμβληματική κακοποιητική εικόνα της «Μαύρης Αφροδίτης» Σάρα Μπάρτμαν με τα μεγάλα οπίσθια, μιας γυναίκας που εκτέθηκε κατά τον 19ο αιώνα ως ατραξιόν στις διεθνείς εκθέσεις ανά την Ευρώπη. 

Στην επιτοίχια εγκατάσταση «Charmed lifes» βλέπεις ατέλειωτα κρεμασμένα αντικείμενα, ένα συνονθύλευμα από στρατιωτικές στολές εκστρατείας, όπλα, χειροβομβίδες, παγούρια, σκεύη, αγιογραφίες, πέδιλα του πατινάζ, παιχνίδια, όπως ένα ιστιοφόρο, ένα ρολόι κούκος, ένας κροκόδειλος, και ανάμεσά τους μια προειδοποιητική ταμπέλα για τον κίνδυνο επανάστασης των ντόπιων. Στην προθήκη με τις αυτοβιογραφικές αναφορές, ανάμεσα στα ντοκουμέντα από διαδηλώσεις στο Γιοχάνεσμπουργκ, υπάρχει και ένα απόκομμα της εφημερίδας «Cape Times» με φωτογραφία του μισού Έλληνα και μισού Μοζαμβικανού Δημήτρη Τσαφέντα, εργαζόμενου ως κλητήρα στη Βουλή, ο οποίος τον Σεπτέμβρη του 1966 μαχαίρωσε τον πρωθυπουργό του απαρτχάιντ Χέντρικ Φέρβερντ. Αργότερα, θέλοντας να περιορίσουν την πολιτική διάσταση του εγκλήματος, τον χαρακτήρισαν ψυχοπαθή. Το πρόσωπο αυτό στοιχειώνει την Penny Siopis και συχνά επανέρχεται στο έργο της, όπως στην περίπτωση του φιλμ «Obscure White Messenger», χαρακτηρισμός που χρησιμοποίησε ο Νέλσον Μαντέλα όταν έμαθε για τη δολοφονία του Φέρβερντ από έναν άγνωστο λευκό εκτελεστή. 

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Note 4, 2013. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί 24 x 32 εκ.. Catherina and Michael Roets. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Μια σειρά από μικρά έργα με τίτλο «Σημειώσεις για το πένθος» που δημιούργησε όταν πέθανε ο σύζυγός της, κριτικός τέχνης και ζωγράφος, Κόλιν Ρίτσαρντς, κατέληξε να εκφράσει αλληγορικά το πένθος για την Αφρική. Άλλωστε στην κοινωνία της Νοτίου Αφρικής το πένθος είναι καθημερινό, όπως και οι γυναικοκτονίες, που αποτελούσαν ανέκαθεν συνηθισμένο, αν όχι σχεδόν αποδεκτό γεγονός.

Ένα τέτοιο περιστατικό που πήρε δημοσιότητα, η δολοφονία μιας νέας γυναίκας από τον σύντροφό της, ο οποίος δεν δίστασε να την κρεμάσει από ένα δέντρο, αποτέλεσε την έμπνευσή της για τη σειρά ζωγραφικών έργων «Shame» («Ντροπή»), όπου κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα του αίματος. Η αναφορά πάντως δεν περιορίζεται στο φεμινιστικό αφήγημα αλλά παραπέμπει και στα αισθήματα ενοχής και ντροπής της περιόδου της Επιτροπής Αλήθειας και Συμφιλίωσης που συστήθηκε στα χρόνια της δημοκρατίας. 

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Shame, 2002-05 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση από 182 έργα ζωγραφικής σε κάδρο; βαφή καθρέφτη, λάδι, σμάλτο, κόλλα, υδατόχρωμα, βερνίκι χαρτιού και ευρεθέντα αντικείμενα σε χαρτί. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Pinky Pinky: Blue Eyes, 2002. Λάδι και ευρεθέντα αντικείμενα σε καμβά 41 x 50 εκ.. Ιδιωτική Συλλογή Teresa Lizamore, Johannesburg. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Είναι μια σημαντική ενότητα για την οποία η καλλιτέχνιδα τρέφει ιδιαίτερα συναισθήματα, όπως και εκείνη του αστικού μύθου «Pinky Pinky», όπως αποκαλούσαν στην εποχή της τον μπαμπούλα στη Νότια Αφρική. Ένα μικρό ροζ τερατάκι, μισό ζώο και μισό άνθρωπος, απροσδιορίστου φύλου και φυλής, υποδηλώνει το παιδικό τραύμα της γενιάς που μεγάλωσε στη μετα-απαρτχάιντ εποχή της μετάβασης στην επόμενη φάση, της ξενοφοβίας και της σεξουαλικής βίας. 

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και το εν εξελίξει έργο «Will» το οποίο θα ολοκληρωθεί μόνο όταν πεθάνει η ίδια. Πρόκειται για τη συγκέντρωση 700 αντικειμένων που έχουν είτε πολιτική διάσταση είτε συναισθηματική, τα οποία θα καταλήξουν σε 700 διαφορετικούς αποδέκτες, φίλους και συγγενείς της καλλιτέχνιδας. Ανάμεσα στα εκατό που παρουσιάζονται στην έκθεση του ΕΜΣΤ περιλαμβάνονται σουβενίρ από ταξίδια στην Ελλάδα, μια κάσκα ορυχείων με την ελληνική σημαία, η μορφή του Μαντέλα. Η τελευταία και εξίσου ενδιαφέρουσα περίοδός της αποτελείται από αφαιρετικά εξπρεσιονιστικά έργα στα οποία εξερευνά τη συμπεριφορά των υλικών της, του μελανιού και της κόλλας. 

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Charmed Lives, 1998–99 (λεπτομέρεια). Εγκατάσταση από ευρεθέντα αντικείμενα σε 3 τμήματα. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Μαρ. Ευσταθιάδη
 

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον πάντως έχουν τα φιλμ 8 και 16 χιλιοστών που έχει δημιουργήσει, με κείμενα και ήχο επίσης πολιτικο-κοινωνικού χαρακτήρα. Ξεκινώντας με τα οικογενειακά φιλμ της μητέρας της, που γυρίστηκαν στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, και συνεχίζοντας με φιλμάκια αγνώστου προέλευσης που προμηθεύτηκε από flea markets  όπως το Μοναστηράκι στην Αθήνα, παρεμβαίνει σε αυτά και τα μετατρέπει σε εικαστικής δύναμης και πολιτικής χροιάς κινηματογραφικά statement. Ιστορίες ανθρώπων με ψυχικά και κοινωνικά τραύματα, με φόντο πάντα το απαρτχάιντ και τη νοτιοαφρικανική κοινωνία, ιστορίες αποικιοκρατίας, μετανάστευσης, παγκοσμιοποίησης, νεωτερικότητας, ενώ πρόσφατα προστέθηκαν και οι προβληματισμοί της για το περιβάλλον και τις σχέσεις ανθρώπινου και μη ανθρώπινου παράγοντα.

Συχνά φαίνεται να επιμένει στις ελληνικές της ρίζες, οδηγώντας το κινηματογραφικό της σύμπαν σε μια στοχαστική καταβύθιση στα μεγάλα θέματα της διασποράς, της εξορίας, της πολιτικής ρήξης. Δεν είναι τυχαίο που, παρόλη την απόσταση που τη χωρίζει από την κοινωνική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας, κάνει αναφορές στο 1922, που έδιωξε εκατομμύρια Ελλήνων από τις προγονικές τους εστίες για να καταλήξουν στα πέρατα του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Νότιας Αφρικής, μιας χώρας με τα δικά της σοβαρά θέματα που οδήγησαν σε απελευθερωτικά κινήματα.

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Obscure White Messenger, 2010. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 15΄ 7΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Obscure White Messenger, 2010. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 15΄ 7΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Ορισμένοι χαρακτηριστικοί τίτλοι έργων της είναι μεταξύ άλλων και οι «My Lovely Day» («Η όμορφή μου μέρα») του 1997, στο οποίο γίνεται χρήση φιλμ παλιότερων δεκαετιών και η μητέρα της τραγουδάει το ομώνυμο τραγούδι, «Obscure White Messenger» («Σκιώδης λευκός αγγελιαφόρος») του 2010 για τον Δημήτριο Τσαφέντα, «The Master is Drowning» («Ο αφέντης πνίγεται») του 2012, «The New Parthenon» («Ο νέος Παρθενώνας») του 2016 σχετικά με τη Μακρόνησο, «She Breathes Water» («Αναπνέει νερό») του 2019 και «Shadow Shame Again» («Η σκιά της ντροπής ξανά») του 2021, το οποίο σηματοδοτεί την επιστροφή της σε θέματα που συνδέονται με τη γυναικεία σεξουαλικότητα και την πατριαρχική αντίληψη γι’ αυτήν.

Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Κέιπ Τάουν από το 2010, επιφανής εικαστικός με δεκάδες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις τόσο στη Νότια Αφρική όσο και διεθνώς, η αναδρομική της του 2014 με τίτλο «Time and Again» στην Εθνική Πινακοθήκη της Νοτίου Αφρικής, η οποία ταξίδεψε έναν χρόνο αργότερα και στο Γιοχάνεσμπουργκ, επιβεβαίωσε τη συμβολή της στην ιστορία της σύγχρονης αφρικανικής τέχνης.

Το έργο της, παρόλη την έμφαση στην υλικότητα και τον παιγνιώδη χαρακτήρα του, δείγμα ενός τολμηρού φλερτ με τον πειραματισμό στη φόρμα και την ύλη, διακρίνεται από τη συνειδητοποιημένη πολιτική θέση σε εποχές που λίγοι επέμεναν να επανέρχονται ή ακόμα και να επικεντρώνονται σε αυτήν. Η Νοτιοαφρικανή Ελληνίδα Πηνελόπη Σιώπη - Penny Siopis δικαιώθηκε τόσο πολιτικά όσο και καλλιτεχνικά. Η έκθεση του ΕΜΣΤ είναι μια απολαυστική καταβύθιση στη σκέψη και τη δημιουργικότητα μιας ολόκληρης γενιάς καλλιτεχνών και σκεπτόμενων νέων της προ- και μετα-απαρτχάιντ εποχής. 

Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Shadow Shame Again, 2021. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 6΄ 16΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, She Breathes Water, 2019. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 5΄ 12΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, She Breathes Water, 2019. Μονοκάναλο ψηφιακό βίντεο, 5΄ 12΄΄. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Ambush, 2008. Μελάνι και κόλλα σε καμβά 200 x 250 εκ.. Συλλογή Skinner, Γιοχάνεσμπουργκ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Three Trees, 2009. Κόλλα και μελάνι σε χαρτί 200 x 250 εκ.. Ιδιωτική συλλογή, Γιοχάνεσμπουργκ. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, For Dear Life, 2020. Κόλλα και μελάνι σε καμβά 190 x 90 εκ.. Ιδιωτική Συλλογή, Cape Town. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Restless Republic: Groundswell, 2017. Αποκόμματα εφημερίδων, κόλλα, μελάνι και ευρεθέν αντικείμενο σε καμβά 300 x 200 εκ.. Συλλογή της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Penny Siopis, Who is Pinky Pinky?, 2002. Λάδι και ευρεθέντα αντικείμενα σε καμβά 152 x 91 εκ.. Ιδιωτική Συλλογή Teresa Lizamore, Johannesburg. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ  Facebook Twitter
Η Penny Siopis στο στούντιό της. Φωτ.: Mario Todeschini

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Εικαστικά / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες, λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες με μια ιστορική έκθεση

Εικαστικά / Λησμονημένες γυναίκες καλλιτέχνιδες που έσπασαν τα όρια

Η Tate Britain αποκαθιστά τις παραγνωρισμένες Βρετανίδες καλλιτέχνιδες, με έργα από το 1520 μέχρι το 1920, σε μια ιστορική έκθεση αφιερωμένη σε εκείνες που ξεπέρασαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO