Οι θηλυκές Banksy

Οι θηλυκές Banksy Facebook Twitter
0

Η street art σκηνής ήταν πάντα ένα ανδρικό προνόμιο, αλλά τώρα μια νέα γενιά γυναικών καλλιτεχνών γκράφιτι διεκδικούν τον δικό τους χώρο στην τέχνη, στους δρόμους, στην καταξίωση. Δεν είναι μόνο που περισσότερες γυναίκες τολμούν να στολίσουν με την τέχνη τους, δημόσιους χώρους και να διεκδικήσουν τα βλέμματά μας. Είναι που στα έργα τους η γυναικεία μορφή πλέον απογειώνεται.

Η Γιαπωνέζα Aiko, για παράδειγμα, είναι -σύμφωνα με την Independent- ένα από τα πλέον ανερχόμενα θηλυκά αστέρια της street-art σκηνής. Μετά τη συνεργασία της με τον Banksy στην ταινία του "Exit Through the Gift Shop" το έργα της εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πλέον στο Λος Άντζελες, το Λονδίνο, τη Σαγκάη και τη Νορβηγία.

Από την άλλη άκρη της γης μπήκε στον κόσμο του γκράφιτι η Faith47. Με καταγωγή από τη Νότια Αφρική η κυρία της street art άρχισε να φτιάχνει παραδοσιακές ζωγραφιές στους δρόμους του Κέιπ Τάουν από το 1997. Ως τώρα, λέει, δεν ένιωσε ποτέ ότι κάποιος προσπαθεί να την απομονώσει από την ανδροκρατούμενη σκηνή.


Η Faith47, ακολουθώντας το παράδειγμα του Banksy δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό της. Φορώντας μάσκα έλαβε μέρος σε φεστιβάλ της Νορβηγίας.

Εργο της Faith 47 στο Τορόντο με τίτλο 'The pull of the land'

«Η στάση μου είναι αμετακίνητη: προτιμώ πάντα να επικεντρώνομαι στη δουλειά μου και όχι στην καταγωγή ή το φύλο μου», λέει η Faith 47. "Ολα κρίνονται από το έργο. Γι 'αυτό και το θέμα του φύλου δεν το θεωρώ σοβαρό ζήτημα."

Εργο της Faith 47, 'The immense gap between past and future', στη Βιέννη.

«Νομίζω ότι κατά κάποιο τρόπο οι πράξεις μιλούν δυνατότερα από τις λέξεις. Οι γυναίκες πρέπει να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους αν θέλουν να γίνουν καλλιτέχνες του δρόμου. Να ξέρουν πάντως, πως αν θέλουν είναι βέβαιο ότι μπορούν και θα τα καταφέρουν. Αλλωστε δεν είναι μόνο η τέχνη του δρόμου ανδροκρατούμενη, είναι τόσοι ακόμα τομείς...", λέει η Faith 47.

Εργο της Faith 47 στην Tudela

Εργο της Faith 47 στην Χαβάι με τίτλο 'Before the silence'.

Εχει τίτλο 'Rhapsody' και είναι έργο της Faith 47 στο Ρότσεστερ


Η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις Αiko εν ώρα εργασίας στο φεστιβάλ Nuart της Νορβηγίας.

Ενα από τα πιο πρόσφατα έργα της Aiko στην Νέα Υόρκη (2013)

Κρίνοντας από τις τοιχογραφίες της, είναι σαφές, πως η Aiko δεν φοβάται να δημιουργήσει γυναικείες φιγούρες και μάλιστα πολύ συχνά επιμένει σε λαμπερά pin-up κορίτσια, βαμμένα με ροζ και μοβ γκλίτερ! Διότι όπως λέει και η ίδια απολαμβάνει να δηλώνει με τον τρόπο της ότι μια γυναίκα κρατά μια θέση ανάμεσα σε πολλούς άνδρες.

"Έχω ένα θέμα που τα αγόρια δεν μπορούν να αγγίξουν. Εκείνοι μπορεί να ζωγραφίσουν σέξι κυρίες που θέλουν να γαμηθούν, αλλά η γυναικεία φιγούρα είναι δική μας. Είναι ολοδική μας απόλαυση. Δεν τα βάζω με τους άντρες. Απλώς γιορτάζω τη θηλυκή ενέργεια», λέει η Aiko.

Εργο της Aiko στο Bowery Wall του Μανχάταν το 2012. Ηταν το πρώτο γυναικείο χέρι που άγγιξε τον συγκεκριμένο τοίχο. Μάλιστα, η ίδια παραδέχεται πως όσο ζωγράφιζε το κοινό την παρότρυνε και την χειροκροτούσε!

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία


Παρά τη σαφή της γυναικεία αισθητική η Aiko λέει ότι δεν έχει πέσει ποτέ θύμα προκαταλήψεων.
"Με αντιμετωπίζουν πολύ καλά σε αυτή τη σκηνή», λέει. «Δουλεύω σκληρά κι έτσι οι άνδρες έχουν αρχίσει να με αναγνωρίζουν ως μία από τις πέντε κορυφαίες γυναίκες καλλιτέχνες του γκράφιτι στον πλανήτη. Πρέπει να συνεχίσω και να τους δείχνω ότι μπορώ να ζωγραφίζω».

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ