Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
0

Στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που τώρα είναι βαμμένη με ένα «ήσυχο» λαδί χρώμα και μέσα σε καινούργιες προθήκες που σχεδίασε ειδικά για την περίσταση ο Αλέξανδρος Ξενάκης φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Κουμπάρη, η γεμάτη χρώματα έκθεση «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης», που μόλις άνοιξε τις πύλες της. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που έχει υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας και του Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg και πρόκειται να την ακολουθήσει τον Νοέμβριο του 2018 μια μεγάλη έκθεση για τον μυκηναϊκό πολιτισμό στην Καρλσρούη, καθώς κι ένα διεθνές επιστημονικό συμπόσιο στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, που θα συνοδεύεται από μια έκθεση-ντοκουμέντο για την παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων.


«Θέλαμε πάρα πολύ να συνεργαστούμε με την Ελλάδα και πιστεύω ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή, εν μέσω της κρίσης, να δείξουμε ότι ακολουθούμε αυτόν το δρόμο. Δεν θα αφήσουμε να καταστραφεί αυτή η φιλία και χαίρομαι ιδιαίτερα που μπορούμε να παρουσιάσουμε τη συγκεκριμένη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη που είναι πολύ γνωστό σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα», τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης και μία από τους «αρχιτέκτονες» αυτής της συνεργασίας.

Κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει.


«Κατά τα τελευταία έτη του "μακρού δέκατου αιώνα" η ευρωπαϊκή τέχνη χειραφετήθηκε από την αδυσώπητα ιστορικιστική και αυστηρά αναφορική κατεύθυνση των πρωιμότερων τάσεών της και κατέκτησε ελευθερία μορφής και ενότητα ύφους. Εάν η καλλιτεχνική παραγωγή της Art Nouveau τοποθετηθεί στο πλαίσιο των προηγούμενων στυλ, νεο-κλασικό, νεο-γοτθικό, νεο-ροκοκό, νεο-μπαρόκ κ.λπ., δικαιώνεται απόλυτα το γαλλικό της όνομα: "Νέα Τέχνη". Χρησιμοποιώντας δημιουργικά τόσο παραδοσιακά μέσα (πέτρα, μάρμαρο, ξύλο, πολύτιμα μέταλλα, ορείχαλκος, μετάξι, πορσελάνη) όσο και επαναστατικά υλικά (νιτροκυτταρίνη, αλουμίνιο), σε συνδυασμό με νέες τεχνικές (ηλεκτρογαλβανισμός, χύτευση κεραμικών, ύφανση σε αργαλειό "ζακάρ"), οι πρωτοπόροι αυτής της Νέας Τέχνης υπερέβησαν τα όρια του τι είναι αποδεκτό και διοχέτευσαν τους καρπούς των καλλιτεχνικών, κοινωνικών και πολιτικών τους ανησυχιών στο ευρύτερο δυνατό κοινό. Η Art Nouveau ήταν πρωτίστως ένα μεσοαστικό φαινόμενο, το οποίο μπορούσε να εξυψωθεί μέσα από πολυτελείς ενσαρκώσεις και λιγότερο ένα μεγαλοαστικό στυλ που μπορούσε να απλουστευτεί για ευρύτερη κατανάλωση. Επομένως, αντανακλά μια στιγμή πυρετώδους "χαράς της ζωής" στην οποία καθένας μπορούσε να συμμετέχει. Ο Μεγάλος Πόλεμος ήταν γραφτό να θέσει τέλος σε αυτό το καθολικό καλλιτεχνικό όραμα της καθημερινότητας», γράφει ο Γιώργης Μαγγίνης, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη στον κατάλογο της έκθεσης.

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Πιστεύω ότι το μέλλον είναι η συνεργασία, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου – όταν εργάζεσαι ομαδικά έχεις πάντα καλύτερα αποτελέσματα» τονίζει η Dr. Katarina Horst, επικεφαλής του τμήματος Επιστήμης και Συλλογών του Κρατικού Μουσείου της Βάδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


«Η Art Nouveau δεν ήταν μόνο καλλιτεχνικό ρεύμα, αλλά μια επανάσταση», επαυξάνει η Katarina Horst, «καθώς κατά τη διάρκεια των ετών που άνθησε ήταν πολύ ισχυρός ο εθνικισμός – γεγονός που τελικά οδήγησε στον πόλεμο. Η Art Nouveau ήταν εναντίον του εθνικισμού, ήταν μια καλλιτεχνική, αλλά και πολιτική αντίδραση. Πρεσβεύει το καλό, την ειρήνη, την ελευθερία και εναντιώνεται, επίσης, στην κυριαρχία της βιομηχανίας, προτιμώντας τη χειροποίητη παραγωγή. Θεωρώ ότι κάθε έκθεση εμπεριέχει μια πολιτική συμβουλή και η συγκεκριμένη συμβουλεύει να μην επιστρέψουμε στον εθνικισμό – πράγμα που κινδυνεύουμε να κάνουμε. Είναι καλύτερα να μένουμε μαζί και πρέπει να βρούμε τι μας ενώνει» συμπληρώνει.


Η συλλογή Art Nouveau του Κρατικού Μουσείου της Βάδης θεωρείται μία από τις πλουσιότερες στον κόσμο, καθώς η Καρλσρούη ήταν ένα από τα κέντρα παραγωγής Art Nouveau. Στην έκθεση παρουσιάζονται 86 αντικείμενα (έπιπλα, οικιακά σκεύη, διακοσμητικά αντικείμενα, υφάσματα, κεραμικά, κοσμήματα, ανάγλυφα, γλυπτά και χαρακτικά) που προέρχονται από πέντε κέντρα της Art Nouveau: την Αυστρία, τη Γαλλία, την Αγγλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία. Ανάμεσα στα έργα πρωτοπόρων του κινήματος, όπως οι Hector Guimard, Daum Frères, Emile Gallé, Peter Behrens, Josef Hoffmann, Josef Maria Olbrich, Koloman Moser και Henry van de Velde, ξεχωρίζει το υπέροχο γλυπτό από μπρούντζο και ασήμι του Alfons Mucha, «La Nature», που «αποτελεί συγχρόνως και μια ολοκληρωμένη έκφραση του αισθητικού ιδεώδους του Mucha για τη γυναικεία ομορφιά που μέσω της ευρείας διάδοσής του κατέστη εμβληματικό για την Art Nouveau εικονογραφία» σημειώνει χαρακτηριστικά στον κατάλογο της έκθεσης ο εκ των επιμελητών της Θανάσης Θ. Σωτηρίου. «Εγώ το ονομάζω "Η Νεφερτίτη της Art Nouveau"», λέει χαμογελώντας η Katarina Horst, «γιατί είναι τόσο όμορφη, που σε ταράζει. Νομίζω ότι το ελληνικό κοινό έχει τη σπάνια ευκαιρία να τη δει από κοντά, μαζί με άλλα εξαιρετικά έργα της Art Nouveau».

Δείτε κάποια από τα ωραιότερα εκθέματα σε slideshow

Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Όλη η χάρη και η ιδεολογική δύναμη της Art Nouveau στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Art Nouveau
Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης

06/04/2017 - 21/05/2017

Μουσείο Μπενάκη
Κεντρικό Κτήριο

Εισιτήρια: 5-7€

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ