Τα εξωφρενικά αναγεννησιακά γυμνά της Λαβίνια Φοντάνα

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Γυμνή Μινέρβα, περ. 1604 –1605. Bologna: Collezione Pavirani
0

Πώς τα κατάφερε η Λαβίνια Φοντάνα;», αναρωτιέται ο Τζόναθαν Τζόουνς στον «Γκάρντιαν», ο οποίος γράφει για μια καλλιτέχνιδα της Αναγέννησης που οι πίνακές της σήμερα, κάτω από νέο φως, θα μπορούσαν να θεωρηθούν άσεμνοι και εξίσου εξωφρενικοί με αυτούς των ανδρών συναδέλφων της.

Ακόμα και πέντε αιώνες αργότερα μοιάζει αδιανόητο ότι έκανε γυμνό τον 16ο αιώνα μια γυναίκα που δεν είχε πρόσβαση σε γυμνά μοντέλα και το μόνο γυμνό που θα μπορούσε να δει ήταν ο εαυτός της στον καθρέφτη. Το σώμα της απεικονίζεται στο έργο της «Minerva Dressing» του 1613. Η απεικόνιση του γυμνού σώματος από μια γυναίκα της Αναγέννησης έχει αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης πολλών ειδικών. Πώς το έκανε; Οι ειδικοί συμφωνούν ότι είχε πρόσβαση μόνο στον εαυτό της, ή στο στενό περιβάλλον της, στον σύζυγό της, που έχει αποδειχθεί μάλλον ανεκτικός για τα πρότυπα της εποχής.

Το 2019, το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης παρουσίασε την έκθεση «A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana», αφιερώνοντας για πρώτη φορά μια μεγάλη έκθεση με περισσότερα από 60 έργα σε δυο γυναίκες της Αναγέννησης. Ήταν η πρώτη φορά που η περίπτωση της Λαβίνια Φοντάνα ερχόταν σε πρώτο πλάνο στα μάτια του κοινού, εν μέσω του κινήματος #metoo αλλά και της συζήτησης που έχει ξεκινήσει για την υποτίμηση των γυναικών καλλιτεχνών μέσα στους αιώνες.

Τα πορτρέτα της από μόνα τους αποτελούν ένα λαμπρό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Έχει «μάτι» για την ανθρώπινη μοναδικότητα και αυτό κάνει τα μοντέλα της να μοιάζουν ζωντανά μετά από τόσους αιώνες. Αυτό δεν αφορά μόνο τις γυναίκες που ζωγραφίζει αλλά και τους άντρες.

Η έκθεση σημείωνε ότι αυτές οι ζωγράφοι έχουν προσφέρει περισσότερα στην κοινωνική ιστορία παρά στον αισθητικό ενθουσιασμό. Η Φοντάνα ήταν ικανή αλλά όχι μεταμορφωτική, τα έργα της δεν ήταν εκθαμβωτικής πρωτοτυπίας, η ζωγραφική της δεν ήταν πρωτοποριακή, ωστόσο αξίζει την ίδια και μεγαλύτερη ευγένεια από τις ιστορίες αμέτρητων αντρών καλλιτεχνών δεύτερης διαλογής.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Άρης και Αφροδίτη, 1595. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Όπως οι περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνες της εποχής της, η Λαβίνια ήταν κόρη ενός καθιερωμένου ζωγράφου. Ο πατέρας της, Πρόσπερο Φοντάνα, την εκπαίδευσε στο εργαστήριό του στην Μπολόνια να ζωγραφίζει με τη δική του καλλιτεχνική νοοτροπία, με τη μανιέρα του. Εκείνες τις μέρες, η ύπαρξη ενός πατέρα που ζωγράφιζε επέτρεπε σε μια νεαρή γυναίκα να αποκτήσει εμπειρία στο στούντιο –το παραδοσιακό σύστημα λειτουργίας τους ήταν ανοιχτό αποκλειστικά σε άνδρες μαθητευόμενους–, χωρίς να διακινδυνεύσει τη φήμη της. Ήταν ο μόνος τρόπος για να μάθει ένα κορίτσι τέχνη στην Ευρώπη χωρίς να κατηγορηθεί ως ελαφρών ηθών και να κλειστεί στο σπίτι της υπό την κηδεμονία του κράτους. 

Ακόμη και μεταγενέστερες καλλιτέχνιδες, όπως η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι τον 17ο αιώνα και η Αντζέλικα Κάουφμαν τον 18ο αιώνα, εκπαιδεύτηκαν στα εργαστήρια του πατέρα τους.

Η Φοντάνα είναι η πρώτη Ιταλίδα επαγγελματίας ζωγράφος της οποίας έχουμε τόσο μεγάλο σύνολο έργου στη διάθεσή μας. Γεννήθηκε το 1552, γέννησε έντεκα παιδιά, από τα οποία έζησαν τα τρία, και έγινε γνωστή  ζωγραφίζοντας ευγενείς της γενέτειράς της. Το φύλο της, που την εμπόδισε από μια καλύτερη καριέρα, τη βοήθησε να δημιουργήσει πιο εύκολα θερμές σχέσεις με τις πελατισσές της.

Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Νεογέννητο σε κούνια, περ.1583. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Αφού παντρεύτηκε τον Πάολο Ζάπι συνέχισε να ζωγραφίζει για να στηρίξει οικονομικά την οικογένειά της, ενώ ο άντρας της ήταν ο βοηθός της και φρόντιζε για το νοικοκυριό. Η Φοντάνα ισχυριζόταν ότι ως βοηθό της δεν τον άφηνε να επέμβει στα έργα της, πάρα μόνο να γεμίζει χρώμα τις περιοχές. Αυτά ακούγονται πολύ προχωρημένα ακόμα και σήμερα. Με την οικογένειά της μετακόμισε στη Ρώμη ως προστατευόμενη του πάπα Κλήμη και δούλεψε ως παπική πορτρετίστα. Έζησε μέσα στην καλλιτεχνική αποδοχή και την οικονομική ευημερία, έχοντας πολλές παραγγελίες από μαικήνες και θαυμαστές του έργου της, που είναι το μεγαλύτερο που έχει αποδοθεί σε γυναίκα καλλιτέχνιδα πριν από το 1700.

Ζωγράφιζε στυλιζαρισμένα και πολλά έργα της μοιάζουν με εντιτόριαλ μόδας. Στο έργο της «Κυρία της οικογένειας Ruini» (1593) η αρχόντισσα που ποζάρει χαμογελά ήρεμα καθώς χαϊδεύει το σκυλάκι της. Το σκυλάκι φορά ένα σκουλαρίκι, δίνοντας στον πίνακα μια μεγάλη δόση από την εκκεντρικότητα της εποχής. 

Στο «Άρης και Αφροδίτη», μια ερμηνεία του ελληνικού μύθου, κυριαρχεί ένας κρανοφόρος Άρης που ακουμπά τους ωχρούς γλουτούς μιας γυναίκας, μιας θεάς που μας ρίχνει ένα βλέμμα πίσω από την πλάτη της. Ηδονοβλεπτική και σκανδαλιστική εικόνα, αναιδής για την εποχή, με τη γυναίκα να συναινεί για όσα υπόσχεται η συνέχεια αυτής της συνεύρεσης, που συνοδεύεται από κρασί και έναν ερωτιδέα που έχει αποκοιμηθεί στην άκρη του κρεβατιού. Η Φοντάνα ζωγράφισε τον πίνακα περίπου το 1595. Δεν είναι γνωστοί άλλοι γυμνοί πίνακες της Αναγέννησης από γυναίκες πριν από αυτόν. 

Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Η Επίσκεψη της Βασίλισσας του Σαβά στον Βασιλιά Σολομώντα, 1599. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Η Μπολόνια, στην οποία έζησε η Φοντάνα, ήταν μια πόλη όπου οι γυναίκες μπορούσαν να επιδιώξουν περισσότερα. «Είναι πολύ εντυπωσιακό πόσο διαφορετικές ήταν οι ευκαιρίες μεταξύ αυτής και, ας πούμε, της Φλωρεντίας», λέει η Caroline Campbell, που διορίστηκε πρόσφατα ως διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης της Ιρλανδίας – η πρώτη γυναίκα σε αυτήν τη θέση. «Είναι ο τόπος του παλαιότερου πανεπιστημίου του κόσμου, το οποίο απένειμε διδακτορικά σε φοιτήτριες ήδη από τον 13ο αιώνα». 

Μπορεί η Φοντάνα να θεωρείται η πρώτη γυναίκα επαγγελματίας ζωγράφος, αλλά ήδη από τις αρχές του 16ου αιώνα ένα άλλο όνομα γυναίκας ζωγράφου κάνει την εμφάνισή του, αυτό της Προπέρτσια ντε Ρόσι, που κατηγορήθηκε ότι επιτέθηκε σε έναν άνδρα αντίπαλό της θέλοντας να του βγάλει τα μάτια και καταστρέφοντας τις μπογιές του. Η Φοντάνα ακολούθησε μια πιο παραδοσιακή διαδρομή: δικτυώθηκε με τις οικογένειες της ελίτ της Μπολόνια και έγινε η αγαπημένη τους πορτρετίστα. Η φιλία της με γυναίκες της ανώτερης τάξης είναι πολύ εμφανής στον ιστορικό πίνακα της, πλάτους άνω των τριών μέτρων, «Η Επίσκεψη της Βασίλισσας του Σαβά στον Βασιλιά Σολομώντα», που θεωρείται το αριστούργημά της. Καθώς η βασίλισσα του Σαβά χαιρετά τον Σολομώντα, συνοδεύεται από μια κομψή γυναικεία συνοδεία, όλες ντυμένες με αναγεννησιακά ρούχα, κάποιες να μας κοιτούν κατάματα, άλλες να ποζάρουν αγέρωχα ή ανέμελα. Είναι όλα προφανώς πορτρέτα. Ακριβώς όπως οι άντρες ζωγράφοι, από τον Βερονέζε έως τον Ζοφάνι, που γέμιζαν τις σκηνές πλήθους με άντρες φίλους τους ή αξιοσημείωτες προσωπικότητες, έτσι και η Φοντάνα έχει συμπεριλάβει τις φίλες της σε αυτήν τη θεαματική σκηνή.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Antonietta Gonzalez, 1595. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Η έκθεση των έργων της Φοντάνα «Trailblazer, Rule Breaker» στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας, στο Δουβλίνο, που θα διαρκέσει από τις 6 Μαΐου έως τις 27 Αυγούστου, είναι μια εντυπωσιακή πανδαισία πορτρέτων, μυθολογίας, σχεδίων που αναδεικνύουν τη Φοντάνα ως μια αληθινή γυναίκα της Αναγέννησης στην καλλιτεχνική και πνευματική αιχμή της εποχής της. 

Τα πορτρέτα της από μόνα τους αποτελούν ένα λαμπρό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Έχει «μάτι» για την ανθρώπινη μοναδικότητα και αυτό κάνει τα μοντέλα της να μοιάζουν ζωντανά μετά από τόσους αιώνες. Αυτό δεν αφορά μόνο τις γυναίκες που ζωγραφίζει αλλά και τους άντρες. Έχει την οικειότητα ενός ανατόμου της ανθρώπινης φύσης που δεν γνωρίζει φύλο, μας βλέπει ψύχραιμα και συνειδητά. Βάζει τον εαυτό της ανάμεσα στους άνδρες της Αναγέννησης, επιδεικνύοντας τη δική της διανόηση και τα επιτεύγματά της. Στην «Αυτοπροσωπογραφία» της δεν τονίζει την ευγένεια, αλλά αντιθέτως προβάλλει τον εαυτό της ως επαγγελματία καλλιτέχνη, σκιαγραφώντας τη συλλογή της με αγαλματίδια.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Ritratto della famiglia Maselli, περ. 1565–1614. Φωτο: Sotheby's

Έχει φτιάξει και ένα αριστουργηματικό έργο που δεν συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση αυτή: την Antonietta Gonzalez, ένα μικρό παιδί με τριχωτό πρόσωπο. Είναι ένα θαυμάσιο ντοκουμέντο της εποχής της, όταν ανθρώπινα όντα που έμοιαζαν διαφορετικά ή τερατώδη γύριζαν σε περιοδείες στην Ευρώπη και εμφανίζονταν ως αξιοθέατα. Η ασθένεια της υπερτρίχωσης της Γκονζάλεζ, της οποίας η περίπτωση είναι η παλαιότερη αυτής της ασθένειας που περιγράφεται στην Ευρώπη, δεν την εμπόδισε να είναι μέλος της αυλής του βασιλιά Ερρίκου Β' της Γαλλίας, ενώ συμμετείχε τακτικά σε κοινωνικές δραστηριότητες. Προφανώς η Φοντάνα τη ζωγράφισε όταν στάλθηκε στην αυλή της Μαργαρίτας ντε Πάρμα.

Η Φοντάνα ως καλλιτέχνιδα μελετά με τόλμη το σώμα, τη φύση, τη διαφορετικότητα, τους άνδρες της εποχής της. Ως τέτοια παρατηρήτρια και μόνο αξίζει να την προσέξουμε και να ρίξουμε μια πιο επίμονη ματιά στην αφήγηση και στα έργα της.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Portrait of a Noblewoman, περ.1580. National Museum of Women in the Arts
Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Η Ιουδήθ με το κεφάλι του Ολοφέρνη, 1600. Φωτ.: National Gallery of Ireland
Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Ζευγάρι, 1580. Φωτ.: National Gallery of Ireland
Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Αυτοπροσωπογραφία, 1577. Rome: Accademia Nazionale di San Luca.

Με πληροφορίες από Guardian, Prado, National Gallery Ireland

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Εικαστικά / Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Οι γυναίκες ζωγράφοι δεν μπορούσαν ούτε να συμμετάσχουν μαζί με άνδρες σε μαθήματα ζωγραφικής ούτε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή μαθητεία. Οι περισσότερες έμαθαν να ζωγραφίζουν από ένα μέλος της οικογένειάς τους ή σε κάποιο μοναστήρι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Συνεχίζεται online η μεγάλη αναδρομική έκθεση της National Gallery του Λονδίνου στο έργο της Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, με παρουσίαση περισσότερων από τους μισούς πίνακες της πιο σπουδαίας και ηρωικής καλλιτέχνιδος του Μεγάλου Αιώνα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ