Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ;

Τι απασχολεί τους νεαρούς καλλιτέχνες της ΑΣΚΤ; Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
0

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος περί τα τέλη του ακαδημαϊκού εξαμήνου η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υποδέχεται το κοινό στις εκθέσεις πτυχιακών των τελειόφοιτών της. Η έκθεσή τους παρουσιάζεται στον μεγάλο εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ, την αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής», και αποτελεί για πολλούς από τους 23 νέους καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες το ντεμπούτο τους στην εκθεσιακή σκηνή της πόλης. Τα έργα που παρουσιάζουν αποτελούν το απόσταγμα περισσότερης από μισής δεκαετίας δουλειάς. Ακολουθούν μερικές παρατηρήσεις για το τι νέο είδαμε ή μας είπαν.  

Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Η μεγάλη επιστροφή της ζωγραφικής

Οι φοιτητές με τους οποίους μιλώ επιβεβαιώνουν φήμες τις οποίες είχα ήδη ακούσει: η ζωγραφική στην Καλών Τεχνών της Αθήνας είναι ένα εικαστικό μέσο που θεωρείται πλέον παρωχημένο. Τα εργαστήρια που ασχολούνται με την ολίγον folklore –στα μάτια κάποιων– τέχνη της ζωγραφικής είναι λιγοστά. «Η ζωγραφική έχει πεθάνει» είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που ακούνε μπαίνοντας στη σχολή. Η επικρατούσα αντίληψη άλλωστε είναι πως για να κερδίσει ένας καλλιτέχνης τον τίτλο του «σύγχρονου» οφείλει να καταφύγει στα λεγόμενα «νέα» μέσα. Πώς θα κάνει κανείς τέχνη του «τώρα» χωρίς video, AI, εγκαταστάσεις, εννοιολογικά έργα, και πολλή –πάρα πολλή– θεωρητική πόζα;  

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Αθανάσιος Μυλωνάς. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Οι φοιτητές της ΑΣΚΤ δείχνουν να μην επηρεάζονται από όλα αυτά τα διλήμματα και τα εμπόδια, μιας και η παρουσία της ζωγραφικής στην έκθεσή τους είναι σαρωτική. Από αναπαραστατικά έργα με εξπρεσιονιστικές επιρροές, σε πιο σύγχρονα που παραπέμπουν σε Peter Doig και Michael Armitrage, έως και σε πίνακες γεωμετρικής ζωγραφικής τεραστίων διαστάσεων.

Το μεγάλο συμπέρασμα από την έκθεση αυτή είναι ένα: στα μάτια της νέας αυτής γενιάς εικαστικών η ζωγραφική είναι –για οποιονδήποτε λόγο– πολύ hot. Το αν η επιστροφή αυτή είναι μια ουσιαστική επανεκτίμηση της ζωγραφικής τέχνης, μια επιλογή διανοητικής ένδειας, ή ακόμη μια ευθυγράμμιση με την πραγματικότητα και τις απαιτήσεις της αγοράς εξαρτάται από το πώς το βλέπει ο καθένας μας. Άλλωστε σε παγκόσμιο επίπεδο η ζωγραφική είναι αυτή που σέρνει τον χορό στο κομμάτι των πωλήσεων. Στη φετινή Art Basel, τη σημαντικότερη φουάρ τέχνης παγκοσμίως, τα ζωγραφικά έργα των Philip Guston, Tracey Emin, Elizabeth Peyton ήταν τα πιο ακριβά, με εκείνο του Guston να αγγίζει τα 9,5 εκατομμύρια δολάρια. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Χριστίνα Αντωνιάδη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Τα video games ως ψηφιακή γλυπτική

Από τα πιο φρέσκα και ενδιαφέροντα σημεία της έκθεσης ήταν τα έργα της Ασημίνας Μηλαροκώστα και της Μιμής Παπαδοπούλου, οι οποίες παρουσίασαν δύο εξωγήινα σύμπαντα εμπνευσμένα από τον κόσμο των video games.

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
«M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Στο «M0RPHEUS» της Μιμής Παπαδοπούλου ο θεατής συμμετέχει στο έργο χρησιμοποιώντας το χειριστήριο και περιπλανιέται στον ουτοπικό ψηφιακό κόσμο που δημιούργησε για εκείνον. Το έργο της ουσιαστικά είναι προσομοίωση της εμπειρίας ενός ψηφιακού παιχνιδιού, θολώνοντας τα όρια μεταξύ παιχνιδιού και τέχνης. Όπως μου λέει η ίδια, παρότι η ανταπόκριση από τους περισσότερους επισκέπτες ήταν πολύ θετική, «υπήρχαν και άλλοι –κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας– που θεωρούσαν πως αυτό που έχω κάνει δεν είναι τέχνη, είναι απλώς ένα video game». Η ίδια όμως έχει απάντηση σε αυτό: «Πώς γίνεται να μην είναι τέχνη; Είναι ψηφιακή γλυπτική! Είναι μαθήματα που κάνουμε στην ίδια τη σχολή. Έχει επιρροές και αναφορές από την ιστορία της τέχνης, από την pop-art, ενδεχομένως και από τη superflat (το κίνημα του Takashi Murakami, ο οποίος συνδέει τη ζωγραφική του με τα manga και τα anime)». 

Το ότι η τεχνολογία δείχνει προς το μέλλον της τέχνης, είναι μια σκέψη λιγάκι παλιακή. Άλλωστε, όπως τα πρώτα κινήματα internet art –που εμφανίστηκαν κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '80– δεν κατάφεραν να εκτοπίσουν τη ζωγραφική ή τη γλυπτική από τη σκηνή, γιατί να πιστέψουμε ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί τώρα; Στην post-internet όμως εποχή που ζούμε μπορούμε να συνδεθούμε με τα έργα αυτά με τον ίδιο τρόπο που πιθανώς μπορούσε να συνδεθεί κανείς το 1862 με το «Πρόγευμα στη Χλόη» του Μανέ. Μιλούν σε εμάς, γιατί μιλούν για εμάς. Για έναν κόσμο απομονωμένο και χαώδη. 

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασημίνα Μηλαροκώστα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Εμπνευσμένη από έργα επιστημονικής φαντασίας και video games, η Ασημίνα Μηλαροκώστα δημιουργεί ρομποτικά γλυπτά και υπερμεγέθη αντικείμενα, μιλώντας κι εκείνη για έναν κόσμο εξωγήινο. Σε μια οθόνη βλέπουμε την ίδια στο εγκαταλελειμμένο ΝΙΕΝ (Νοσηλευτικό Ίδρυμα Εμπορικού Ναυτικού), στα Μελίσσια, να περιηγείται στο κτίριο μιμούμενη τις κινήσεις, τη στάση και το περπάτημα ενός χαρακτήρα από video games, επιχειρώντας έτσι μια κριτική επανεξέταση του κόσμου μας, αλλά δοκιμάζοντας και παίζοντας με τα όρια του αιώνιου ερωτήματος: «Μα καλά, είναι αυτό τέχνη;». 

Βιοπορισμός, μια βασική ανησυχία

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη - Μπέκα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Κάνω σχεδόν σε όλους μια σίγουρα πολύ ενοχλητική ερώτηση: Είναι έτοιμοι να αποφοιτήσουν από τη σημαντικότερη καλλιτεχνική σχολή της χώρας, πού πάνε μετά; Τι σκέφτονται; Τι ονειρεύονται; Τι θέλουν να κάνουν; Η συνηθέστερη απάντησή τους είναι «τέχνη με πείσμα». Μου μιλούν για την ανάγκη τους για συλλογικότητες και καλλιτεχνικές ομάδες. Αλλά όσο η συζήτηση προχωρά βαθύτερα, οι περισσότεροι φοιτητές μιλούν για μεταπτυχιακά που θα τους εξασφαλίσουν ένα σταθερότερο οικονομικό μέλλον.

Η καλλιτέχνιδα Κωνσταντίνα Μπάρμπαρη μου λέει: «Σημαντικό ρόλο στο πώς βλέπουμε τα πράγματα παίζουν οι συνεχόμενες κρίσεις που έχουμε περάσει ως γενιά (οικονομική κρίση, κορωνοϊός, γεωπολιτική ανασφάλεια). Εγώ σίγουρα θα στραφώ σε κάτι σταθερό που να μπορεί να εξασφαλίσει τον βιοπορισμό μου. Η εκπαίδευση και η διδακτική της τέχνης μού φαίνεται πιο ασφαλής χώρος, με λιγότερες διακυμάνσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα δουλεύω και δεν θα εξελίσσω το καλλιτεχνικό κομμάτι».

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μυρτώ Σταματοπούλου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος

Η στροφή προς τη διδασκαλία της τέχνης είναι κάτι που αναφέρουν πολλοί από τους καλλιτέχνες ως πιθανή επιλογή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι βάζουν στην άκρη τις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες τους ή ότι σκοπεύουν να εγκαταλείψουν συνολικά τη δημιουργία. Οι ανησυχίες τους άλλωστε αυτές δεν είναι δείγμα ενός ντεμοντέ μικροαστισμού. Μπορεί να μη χαρακτηρίζονται από τον ιδεαλισμό με τον οποίο συχνά συνδέουμε την τέχνη και τους δημιουργούς της, αλλά στην ουσία αποτελούν τα ρεαλιστικά σχέδια που κάνουν τα παιδιά αυτά για το μέλλον τους, σε μια χώρα και έναν κόσμο όπου όλα μπορούν να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή και σε έναν επαγγελματικό κλάδο ο οποίος είναι ιστορικά τρομακτικά επισφαλής. 

Δείτε μερικά ακόμα έργα σπουδαστών της ΑΣΚΤ

Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Δημήτριος Καλαντζάκης. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Καράμπελα. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Μαρία Κορομπίλη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Ασπασία Μπουγά. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Άρτεμις Παπαδάκη. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Έλενα Πιλιτσοπούλου-Εμμανουηλίδου. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Τι είδαμε στην έκθεση τελειόφοιτων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα Facebook Twitter
Θεόδωρος Ρουσόπουλος. Φωτ.: Λεωνίδας Δημακόπουλος
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια συζήτηση με σπουδαστές της ΑΣΚΤ για την αξία της πλαστικής-χαλκοχυτικής στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά. 

Εικαστικά / Γιατί οι νεαροί σπουδαστές της ΑΣΚΤ αφοσιώνονται ακόμα στις χρονοβόρες πλαστικές τέχνες;

Στο πλαίσιο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά, συζητήσαμε με νέους δημιουργούς για την απαιτητική και χρονοβόρα τέχνη της χαλκοχυτικής και τη μέθοδο του χαμένου κεριού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ