Το άλμπουμ της εβδομάδας: Hailu Mergia - Wede Harer Guzo

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Hailu Mergia - Wede Harer Guzo Facebook Twitter
Ένας εξαιρετικός ακορντεονίστας, γεννήθηκε το 1946 στην επαρχία. Όταν έγινε 10 χρονών μετακόμισε μαζί με την μητέρα του στην Αντίς Αμπέμπα. Δεν τελείωσε ποτέ το σχολείο. Το 1960 μπήκε στην μπάντα του στρατού και για 2 χρόνια έμαθε να διαβάζει και να γράφει μουσική. Όταν τελείωσε η θητεία του άρχισε να τραγουδάει και να παίζει σε μικρά μπαρ και έτσι ξεκίνησε η καριέρα του στην μουσική, κυρίως για να συντηρήσει την μητέρα του.
0

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Hailu Mergia - Wede Harer Guzo Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του άλμπουμ

 

Το 1997 η γαλλική εταιρεία Buda Musique ξεκίνησε να κυκλοφορεί τη θρυλική σειρά «Aithiopiques» με μουσική της δεκαετίας του ’60 και του ’70 από την Αιθιοπία. Το έργο σπουδαίων, αλλά ξεχασμένων στο πέρασμα του χρόνου ερμηνευτών και μουσικών, όπως ο Mahmud Ahmed και ο Mulatu Astatke, έγινε γνωστό σε ένα ευρύτερο κοινό. H Δύση στράφηκε στην αφρικανική μουσική και άρχισε να ακούει μια πιο παραγνωρισμένη, αθέατη πλευρά της – καθυστερημένα κάπως, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Διάφοροι εθνομουσικολόγοι ή μανιακοί συλλέκτες έψαχναν για ξεχασμένα αριστουργήματα. Το ίδιο έκανε και ο Αμερικανός εθνομουσικολόγος Brian Shimkovitz. Κατά τη διάρκεια μιας υποτροφίας του ταξίδεψε στην Γκάνα και βρέθηκε μπροστά σε μια απρόσμενη μουσική κουλτούρα. Η Αφρική φημίζεται για τη μουσική που φτιάχνεται και κυκλοφορεί σε MP3 και κινητά. Κι όμως, υπήρχαν εκατοντάδες καλλιτέχνες που κυκλοφορούσαν τη μουσική τους αποκλειστικά σε κασέτες, το πιο παλιό και φτηνό φορμάτ που μπορεί κάποιος να φανταστεί. Έτσι γεννήθηκε το μπλογκ «Awesome Tapes of Africa» το 2006. Ήταν τέτοια η επιτυχία του, που o Shimkovitz αποφάσισε να ιδρύσει μια δισκογραφική με το ίδιο όνομα. Ο Hailu Mergia ήταν ο πρώτος μουσικός που κυκλοφόρησε από την εταιρεία.

Ο Mergia πήρε κλασικούς ρυθμούς της Αιθιοπίας, τους εκμοντέρνισε και τους έκανε τελείως εξωπραγματικούς με τη χρήση σύγχρονων οργάνων, όπως το συνθεσάιζερ, το ηλεκτρικό πιάνο και το rhythm machine. «Έκανε στην αιθιοπική μουσική ένα ηχητικό makeover» γράφει ο Brian Shimkovitz 

Ο Mergia έδρασε σε μια ταραχώδη για την Αιθιοπία εποχή, όπως μαθαίνουμε. Ήταν ένας εξαιρετικός ακορντεονίστας, που γεννήθηκε το 1946 στην επαρχία. Όταν έγινε 10 χρονών μετακόμισε μαζί με τη μητέρα του στην Αντίς Αμπέμπα. Δεν τελείωσε ποτέ το σχολείο. Το 1960 μπήκε στην μπάντα του στρατού και σε δύο χρόνια έμαθε να διαβάζει και να γράφει μουσική. Όταν τελείωσε η θητεία του, άρχισε να τραγουδάει και να παίζει σε μικρά μπαρ κι έτσι ξεκίνησε η καριέρα του στη μουσική, κυρίως για να συντηρήσει τη μητέρα του. Έπαιξε και τραγούδησε σε πολλά γκρουπ. Αυτό του έδωσε την ευκαιρία να περιοδεύσει σε όλη τη χώρα.


Έπειτα από αυτή του την εμπειρία άρχισε να εμφανίζεται σε κλαμπ όπως τα Addis Ababa, Patrice Lumumba, Asegedech Alamrew, Sombrero, Zula Club κ.α., πριν καταξιωθεί με ένα από τα πιο θρυλικά και δημοφιλή γκρουπ της εποχής του, τους Walias Band. ΟιWalias Band ήταν μια μοναδική περίπτωση στα χρονικά της αιθιοπικής μουσικής. Ήταν η πρώτη μπάντα που αγόρασε τα όργανά της. Πριν από τους Walias, οι μουσικοί ήταν δέσμιοι των διαθέσεων των ιδιοκτητών των μαγαζιών, μια και αναγκάζονταν να παίζουν με όργανα που ανήκαν στο κλαμπ. Έτσι, μπορούσαν να απολυθούν ανά πάσα στιγμή. Οι Walias Band το άλλαξαν αυτό. Ήταν το πρώτο συγκρότημα που υπέγραψε συμβόλαιο, συγκεκριμένα με τους ιδιοκτήτες του Venus Club, που τους επέτρεπε να προστατεύσουν τους ίδιους και το συγκρότημά τους. Το γκρουπ με αυτή του κίνηση άρχισε να εμφανίζεται σε αριστοκρατικά και πρωτοκλασάτα ξενοδοχεία όπως το Χίλτον. Είχαν γίνει τόσο δημοφιλείς, που έπαιζαν μέχρι και στο παλάτι (δύο φορές, μάλιστα, σε κρατικά γεύματα).

Το άλμπουμ της εβδομάδας: Hailu Mergia - Wede Harer Guzo Facebook Twitter

 

Αυτό κράτησε 8 χρόνια, μέχρι που αποφάσισαν να κάνουν μια τεράστια περιοδεία στην Αμερική, αρχές της δεκαετίας του ’80. Ήταν η πρώτη «κανονική» μπάντα από την Αιθιοπία που περιόδευε τότε στις ΗΠΑ. Μετά το τέλος αυτής της τουρνέ, ορισμένα μέλη δεν γύρισαν ποτέ πίσω. Επέλεξαν να φτιάξουν το μέλλον τους εκεί. Έτσι, αυτό το σπουδαίο συγκρότημα διαλύθηκε. Ο Hailu Mergia ήταν από αυτούς που έμειναν στην Αμερική. Εκεί σχημάτισε τους Zula Band, με τους Moges Habte και Tamiru Ayele. Μαζί άρχισαν να παίζουν σε διάφορα εστιατόρια και να περιοδεύουν στην Αμερική και στην Ευρώπη. Ο Mergia σταμάτησε να παίζει ως επαγγελματίας μουσικός το 1982, ωστόσο δεν άφησε τελείως τον τομέα της διασκέδασης. Διηύθυνε το Soukous Club για 7 χρόνια. 

 

Εκείνο το διάστημα ήταν καθοριστικό για τον Mergia, μια και οραματίστηκε την ηχογράφηση ενός άλμπουμ στο οποίο θα έπαιζε όλα τα όργανα μόνος του. Το εμπνεύστηκε από τις παιδικές αναμνήσεις που είχε και το πρώτο όργανο που απέκτησε, το ακορντεόν. 

 

Το 1985, λοιπόν, γεννήθηκε το κορυφαίο Hailu Mergia & His Classical Instrument. Ο Mergia πήρε κλασικούς ρυθμούς της Αιθιοπίας, τους εκμοντέρνισε και τους έκανε τελείως εξωπραγματικούς με τη χρήση σύγχρονων οργάνων, όπως το συνθεσάιζερ, το ηλεκτρικό πιάνο και το rhythm machine. «Έκανε στην αιθιοπική μουσική ένα ηχητικό makeover» γράφει ο Brian Shimkovitz. Η μοναδική διορατικότητά του ήταν υπεύθυνη για μία από τις πιο φουτουριστικές και παράλληλα συναισθηματικές μουσικές που έχουν ηχογραφηθεί ποτέ. Έφτιαξε το άλμπουμ σε δύο μέρες μόνο.

 

Ο Shimkovitz τον ανακάλυψε με σκοπό να επανακυκλοφορήσει το συγκεκριμένο άλμπουμ – τότε ο μουσικός ζούσε ως ταξιτζής στο Διεθνές Αεροδρόμιο Ντάλες. Επιβίωνε με αυτό τον τρόπο για πολλά χρόνια. Μέχρι σήμερα δεν έχει παρατήσει το επάγγελμά του αυτό, πάρα την αναγνώριση του έργου του.

 

 

Φέτος, με αφορμή των εορτασμό των δέκα χρόνων του μπλογκ «Awesome Tapes of Africa», ήρθε στο φως το «Wede Harer Guzo», ένα τζαζ ψυχεδελικό αριστούργημα που ο Mergia ηχογράφησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και ξεχάστηκε, χωρίς να υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος. Το ανακάλυψε τυχαία κάπου στο αρχείο του. Ο τίτλος σημαίνει «Ταξίδι στο Χαρέρ», μια πόλη στην ανατολική Αιθιοπία. Το «Wede Harer Guzo» ηχογραφήθηκε το 1978, όταν η νυχτερινή ζωή της Αντίς Αμπέμπα βρισκόταν σε κρίση. Η στρατιωτική κομμουνιστική χούντα των Ντεργκ είχε απαγορεύσει την κυκλοφορία στους δρόμους μετά τα μεσάνυχτα. Η απαγόρευση διαρκούσε μέχρι τις 6 το πρωί. Αυτό, όμως, δεν εμπόδισε τον κόσμο να χορεύει και να διασκεδάζει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τα συγκροτήματα έπαιζαν από αργά το απόγευμα μέχρι το επόμενο πρωί και ο κόσμος έμενε στα κλαμπ μέχρι να τελειώσει η απαγόρευση της κυκλοφορίας. Εν μέρει, αυτό εξηγεί κάπως και τη μετέπειτα κουλτούρα τους.

 

Ο Mergia τότε είχε μόλις βγάλει ένα από τα πιο πετυχημένα άλμπουμ της εποχής, το «Tche Belew», με τους Walias Band. Είχε, όμως, ιδέες για κάποια νέα ορχηστρικά κομμάτια. Δυστυχώς, δεν είχε συγκρότημα για να τα ηχογραφήσει, μια και τα μέλη των Walias ηχογραφούσαν κασέτες για άλλους καλλιτέχνες. «Η ορχηστρική μουσική μου είχε πολύ πέραση και θα μπορούσα να περιμένω», θυμάται ο Mergia, «αλλά ήθελα έναν διαφορετικό ήχο. Είχα κάνει αρκετές ηχογραφήσεις με τους Walias, οπότε εκείνη την εποχή ήθελα κάτι άλλο ηχητικά». Η λύση ήταν απλή: πήγε στο διπλανό από το Χίλτον ξενοδοχείο, το Ghion Hotel, όπου έπαιζαν οι Dahlak Band. Μέσα στο κλαμπ, τις ώρες που το συγκρότημα συναντιόταν για τις πρόβες του, έκανε μαζί τους την κασέτα «Wede Harer Guzo». Τα sessions κράτησαν μόνο 3 μέρες.

 


 

H Dahlak Band ήταν πιο δημοφιλής στους νέους, αντίθετα με το συγκρότημα του Mergia, που μάζευε ένα μιξ κοινό – σε αυτό έβρισκε κανείς ξένους διπλωμάτες και μεγάλους σε ηλικία Αιθίοπες που ζούσαν στο εξωτερικό. Αναγκάζονταν έτσι να παίζουν πιο εκλεκτική τζαζ, ενώ οι Dahlak έπαιζαν δύο φορές την εβδομάδα σόουλ και Amharic και τραβούσαν περισσότερο τη νεολαία. Ήταν, όμως, ιδανική μπάντα για τη φιλοσοφία του Mergia, που συνήθιζε να πηγαίνει στον ελεύθερο χρόνο του σε μπαρ και κλαμπ για να ανακαλύψει τα τραγούδια που συγκινούσαν περισσότερο τον κόσμο και τον έκαναν να χορεύει.

 

Η ποπ μουσική της Αιθιοπίας εκείνη την περίοδο δανειζόταν «λαίμαργα» στοιχεία από το εξωτερικό. Είναι τρομερό, επειδή, για κάποιον που δεν γνωρίζει την παραδοσιακή μουσική τους, είναι δύσκολο να φανταστεί ότι πρόκειται για κάτι τέτοιο. Οι Dahlak, με τον τρόπο που έπαιζαν, έβρισκαν την ιδανική ισορροπία μεταξύ του κλασικού και του πιο σύγχρονου ρεπερτορίου. Για τον Mergia ήταν σημαντικό να παίζει τραγούδια που ο κόσμος θα αναγνώριζε με κάποιον τρόπο. Η μουσική Amharic είχε μεγάλο ρεπερτόριο από κλασικά τραγούδια που ήξεραν όλοι – οι βασικοί τους συνθέτες ήταν συχνά άγνωστοι και ξεχασμένοι. Αν και η κασέτα αντιμετωπίστηκε θετικά και πούλησε καλά την εποχή που κυκλοφόρησε, σήμερα είναι εξαφανισμένη και κανείς δεν γνωρίζει γιατί δεν βρίσκονται ορίτζιναλ κόπιες της πουθενά και γιατί παρέμενε ξεχασμένη μέχρι και σήμερα.

 

H μουσική που περιλαμβάνει η κασέτα είναι απίθανη. Οι ενορχηστρώσεις του Mergia αντικαθιστούν τη χρήση φωνητικών σε μελωδίες που συνήθως παίζονταν με όργανα και το αποτέλεσμα είναι μαγικό. Η υπερ-επιτυχημένη χαλαρή ένωση μπλουζ με φανκ και σόουλ σχεδόν σου φέρνει στο μυαλό πώς διασκέδαζε, όλη νύχτα, η νεολαία της Αιθιοπίας εκείνη τη δύσκολη πολιτικά εποχή, με τα γκρουπ να παίζουν χωρίς σταματημό.

 

Έχει γίνει η καλύτερη δυνατή επεξεργασία, έχει καθαριστεί, αλλά και μόνο το γεγονός ότι η ηχογράφηση έχει παρθεί από τη μοναδική κόπια που είχε ο Mergia στην κατοχή του της δίνει ένα έξτρα νοσταλγικό χαρακτήρα. Μπορεί να χρειάστηκαν 30 χρόνια για να γίνει το μοναδικό έργο του γνωστό στη Δύση και σε ένα πιο χίπστερ κοινό, αλλά αξίζει τον κόπο, μέχρι την τελευταία μελωδία.  

 



0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ