Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας Facebook Twitter
Οι οργανοπαίχτες Ξέστερνος Λευτέρης, Σίμος Κοζαδίνος και Βουτυράς Νίκος. Φωτ.: Φάνης Μαραγκός
0



ΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
 να δείξει μεγαλύτερη ευαισθησία, συνέπεια και έμπρακτο ενδιαφέρον για το μέλλον του διασημότερου συμπλέγματος ελληνικών νησιών, των Κυκλάδων, από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης; Όπως λέει η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλός του, Σάντρα Μαρινοπούλου, «την ύπαρξή μας τη χρωστάμε στα νησιά των Κυκλάδων και νιώθουμε ότι ήρθε η ώρα να δώσουμε κι εμείς κάτι πίσω σε αυτά».  

Με γνώμονα αυτή ακριβώς την τοποθέτηση, το μουσείο ξεκίνησε το 2023 την πρωτοβουλία «Cycladic Identity» με στόχο να χρηματοδοτήσει και να προωθήσει προγράμματα που σχετίζονται με τον πολιτισμό, τη βιοποικιλότητα και την άυλη κληρονομιά των Κυκλάδων. Οι προτάσεις συμμετοχής ξεπέρασαν κάθε αναμενόμενο, τόσο σε αριθμό όσο και σε ιδέες. Το Σαββατοκύριακο 13 και 14 Απριλίου είχαμε τη χαρά να παραβρεθούμε στην παρουσίαση δύο προγραμμάτων του «Cycladic Identity», που ολοκληρώθηκαν στο ιδιαίτερα όμορφο και καταπράσινο νησί της Κέας (για πολλούς Τζια): επρόκειτο για το «Ακούστε την ιστορία...» και το «Καταγραφή παραδοσιακών οργανοπαιχτών της Κέας για τη διάσωση, διατήρηση και ανάδειξη της παραδοσιακής μουσικής ως άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς».

Ο στόχος της καταγραφής της ποικιλίας της καλλιτεχνικής λαϊκής έκφρασης ως σημείου αναφοράς ενός τόπου που χαρακτηρίζει μια κοινή ταυτότητα με σκοπό την ανάδειξη και τη μετάβασή της στις επόμενες γενιές ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι εφικτός.

Έτσι, το Σάββατο το απόγευμα επισκέπτες και ντόπιοι βρεθήκαμε στη χώρα της Κέας, την Ιουλίδα, στο υπέροχο πέτρινο θεατράκι «Αντώνης Ζουλός» για την παρουσίαση του «Ακούστε την ιστορία...». Μας καλωσόρισε η δήμαρχος του νησιού, Ρένα Βελισσαροπούλου. Αφού ακούσαμε τις εισηγήσεις της προέδρου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρας Μαρινοπούλου, της κοινωνικής ανθρωπολόγου Χριστίνας Βερβερίδου, της μουσικού Μάρας Καίσαρη και του Γιώργου Ευγενικού, υπεύθυνου του προγράμματος «Ακούστε την ιστορία...» και καλλιτεχνικού διευθυντή των Γιορτών Παραμυθιών (του μεγαλύτερου φεστιβάλ του είδους στην Ελλάδα, που διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι στο νησί), η χορευτική ομάδα παραδοσιακών χορών της Κέας, νέα παιδιά, αγόρια και κορίτσια, μας καλωσόρισε με τον δικό της τρόπο, χορεύοντας τοπικούς χορούς. Καθώς πλησίαζε το σούρουπο, ήταν η ώρα να παρακολουθήσουμε τη ζωντανή παρουσίαση του προγράμματος. 

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας Facebook Twitter
Ιστορίες που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να τις ακούει πλέον σκανάροντας έναν κωδικό QR. Οι κωδικοί έχουν αναρτηθεί σε εμφανή σημεία σε διάφορους δημόσιους χώρους του νησιού, όπως πλατείες, μονοπάτια, παραλίες και φυσικά στα δρομάκια της Ιουλίδας.

Πρόκειται για την πρόταση του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών η οποία εμπίπτει στον τομέα της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και μέσω της οποίας ο μελετητής, ηθοποιός και storyteller Γιώργος Ευγενικός δημιούργησε 20 podcasts που συνοδεύονται από πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις (αλλά και μείξη μελωδιών Τζιωτών μουσικών) και σχετίζονται με την προφορική παράδοση και τη μυθολογία της Κέας. Ο Γ. Ευγενικός, αφού κατέγραψε 20 ιστορίες και παραμύθια του νησιού, συνεπιμελήθηκε μαζί με τη Μαρία Βλαχάκη τη διαμόρφωσή τους σε αφηγήσεις και με τη συνδρομή της συνθέτριας Μάρας Καίσαρη δημιούργησαν αυτήν τη σειρά των podcasts σε δική του αφήγηση. Ιστορίες που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να τις ακούει πλέον στο κινητό του ή με οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό μέσο, tablet, laptop, σκανάροντας έναν κωδικό QR. Κάποιοι κωδικοί έχουν ήδη αναρτηθεί και άλλοι θα αναρτηθούν σύντομα σε εμφανή σημεία σε διάφορους δημόσιους χώρους του νησιού, όπως πλατείες, μονοπάτια, παραλίες και φυσικά στα δρομάκια της Ιουλίδας.  

Έτσι, ο ακροατής θα μπορεί εφεξής να ακούει αυτά τα 20 podcasts, τα οποία συνδέονται με την τοπική προφορική παράδοση, συμπληρώνοντας την ομορφιά του τοπίου, της τοπικής αρχιτεκτονικής και της οπτικής επαφής με τη θάλασσα. Αφηγήματα μεταξύ θρύλου και ανθρώπινης φαντασίας που σήμερα αποτελούν μνημεία λόγου, τα οποία ο Γιώργος Ευγενικός ξεδιπλώνει σε μια χρονογραμμή που εξελίσσεται από τα αρχαία χρόνια έως την εποχή μας. Όσοι παραβρεθήκαμε είχαμε το προνόμιο να παρακολουθήσουμε πέντε αφηγήσεις ζωντανά από τον ίδιο, άλλες γλυκόπικρες κι άλλες περισσότερο αστείες, από αυτές που θα μπορεί όποιος το επιλέξει να απολαύσει ακούγοντάς τες σε μία από τις βόλτες του στην Κέα.  

Οι πέντε ιστορίες που επέλεξε να μας αναπαραστήσει με ιδιαίτερο υποκριτικό οίστρο και με τη συνοδεία της μουσικής της Μάρας Καίσαρη, ήταν οι εξής: εκείνη του Σιμωνίδη του Κείου, την οποία συνέδεσε και με την τεχνική της μνημονικής, η ιστορία του βασιλόπουλου και της ωραίας κοιμωμένης, της «Τριανταφυλλένιας», μια ενδιαφέρουσα παραλλαγή του γνωστού παραμυθιού από την πλευρά του βασιλόπουλου, και το «Όνειρο του χωρικού», για τη σημασία να κυνηγάμε όχι μόνο τα δικά μας όνειρα αλλά και των άλλων (την οποία αφιέρωσε στην πρωτοβουλία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης). Μετά από έναν περίπατο, ακολουθώντας τον στο λιθόστρωτο και ανάμεσα στα σπιτάκια (μερικά σε πλήρη εγκατάλειψη) του παραδοσιακού οικισμού, αφότου φτάσαμε στην άκρη της Ιουλίδας, στο νεκροταφείο με τη μοναδική θέα της θάλασσας, ολοκλήρωσε με δύο εύθυμα παραμύθια, το ελληνικής προέλευσης «Το πουλί τ’ αηδόνι» και το «Παλικαράκι και οι πατσές». Απέναντί μας και λίγο παραπέρα, ο «ξεναγός» μας στον φανταστικό κόσμο του νησιού μάς υπέδειξε τη μορφή ενός λέοντα που διαγράφεται επάνω σε ένα πέτρωμα. Οι Τζιώτες την αποδίδουν στους μύθους της αρχαιότητας και ο Ευγενικός την έχει εντάξει στις αφηγήσεις του με τίτλο «Ο λέων και οι νεράιδες».

Το επόμενο πρωινό, της Κυριακής, μια ζεστή μέρα που είχε οδηγήσει αρκετό κόσμο στις παραλίες, βρεθήκαμε στο Πνευματικό Κέντρο «Στυλιανός Ρέστης» στην Κορρησία, το λιμάνι της Κέας, για το δεύτερο πρόγραμμα με τίτλο «Καταγραφή παραδοσιακών οργανοπαιχτών της Κέας για τη διάσωση, διατήρηση και ανάδειξη της παραδοσιακής μουσικής ως άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς», που ανέλαβε και έφερε εις πέρας η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Κέας, ως την τελευταία της εκδήλωση, καθώς ο θεσμός καταργήθηκε. Υπεύθυνοι του συγκεκριμένου προγράμματος είναι ο Θεοφάης Μαραγκός, καθηγητής στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων στο τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων, και ο Λευτέρης Τζουβάρας, τ. πρόεδρος Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Κέας.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δέκα αυτοτελή ντοκιμαντέρ με τους εναπομείναντες, ηλικιωμένους οργανοπαίχτες του νησιού καθώς και τα παιδιά ή/και τα εγγόνια των σημαντικότερων παραδοσιακών μουσικών της Κέας. Τα δέκα ντοκιμαντέρ συντέθηκαν σε ένα ενιαίο, που προβλήθηκε στο πλαίσιο της εκδήλωσης.

Η δήμαρχος της Κέας πήρε πρώτη τον λόγο και μίλησε με μεγάλη ζέση και ειλικρινή αισθήματα για τους ερασιτέχνες μουσικούς του τόπου της, λέγοντας μεταξύ άλλων: «Ευχαριστώ θερμά το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όχι για τη χρηματοδότηση των πρότζεκτ, αλλά για τη συμβολή του στη διατήρηση και στη συντήρηση στοιχείων της κληρονομιάς κάθε τόπου, αυτής της κληρονομιάς που δίνουν οι παππούδες στα εγγόνια τους, χωρίς να περνάει από συμβολαιογράφο. Είναι μια συνειδητοποίηση στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης και της μαζικότητας, αντιτάσσοντας τα δικά μας πολιτιστικά στοιχεία, τη δική μας φυσιογνωμία, τη δική μας ταυτότητα. Είναι δυνατόν και στα άλλα νησιά να καταγράψουν και να διασώσουν στοιχεία της παράδοσής τους. Είναι και για μας κίνητρο να συνεχίσουμε να διατηρούμε τα στοιχεία που καθιστούν τον δικό μας τόπο μοναδικό».

Λευτέρης Ποδόγυρος

Μετά την απονομή τιμητικών διακρίσεων στους συντελεστές του ντοκιμαντέρ και στους μουσικούς που πήραν μέρος, ακολούθησε μια σύντομη ομιλία του Λευτέρη Τζουβάρα, σχετικά με τις δυσκολίες που προέκυψαν στον στόχο που έβαλαν για την καταγραφή της μουσικής παράδοσης του νησιού. Είπε για την ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ: «Δημιουργεί συλλογικές μνήμες, που δημιουργούν βαθιές ρίζες στις επόμενες γενιές και βοηθάνε στη συνοχή της κοινότητάς μας».

Ο Θεοφάνης Μαραγκός, με την ιδιότητα του παραγωγού και σκηνοθέτη, επιμελήθηκε, ηχογράφησε, κινηματογράφησε τους μουσικούς του νησιού. Το ενιαίο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Φυσάει τα βάσανά του και βγάνει μουσική…», φράση του παπα-Λευτέρη, ενός από τους συμμετέχοντες που είναι πλήρως καταρτισμένος στην ανάλυση της παραδοσιακής μουσικής, περιλαμβάνει δέκα αυτόνομες συνεντεύξεις από τους δέκα οργανοπαίχτες του συρτού, του μπάλου και της πόλκας, που είναι ταυτόχρονα και κατασκευαστές των δικών τους οργάνων, της τσαμπούνας και του τουμπί. Κάποιοι μεγαλύτεροι ηλικιακά και κάποιοι νεότεροι, όλοι με πάθος για τους ήχους, τις μελωδίες και τα τραγούδια που διασώθηκαν μέσα στα χρόνια, όπως τους τα έμαθαν οι πατεράδες και οι παππούδες τους, τα οποία συνόδευαν την παρέα τους στην ταβέρνα, στους αγρούς, στα γλέντια, στα πανηγύρια, στους γάμους, στις γιορτές, σε κάθε αντάμωμα.  

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας Facebook Twitter
Παπα-Λευτέρης Δεμένεγας με τον Μηνά Πατηνιώτη.

Γυρισμένο το προηγούμενο καλοκαίρι, Ιούνιο και Ιούλιο του 2023, με τους μουσικούς ενταγμένους σε φυσικό περιβάλλον και σε συγκεκριμένα τοπόσημα –Iερά Mονή Καστριανής, Άγιος Συμεών, η Bρύση του Βενιαμίν–, αναδεικνύει ταυτόχρονα την ηχοποικιλότητα και τη βιοποικιλότητα του νησιού, ηχογραφώντας και ήχους όπως το νερό που κυλάει από τη βρύση, το βουητό της θάλασσας, τα τιτιβίσματα των χελιδονιών, τα τζιτζίκια και τα τριζόνια. Όπως μου εξήγησε και ο ίδιος ο Θ. Μαραγκός μετά την προβολή: «Οι ήχοι της φύσης, ανάλογα με την περίοδο και την ώρα που πας να κάνεις καταγραφές, αλλάζουν. Στην πρώτη καταγραφή ήταν Ιούνιος και δεν είχαμε τζιτζίκια, είχαμε χελιδόνια. Έβγαιναν να παίξουν σε αυτά τα τοπόσημα και η τσαμπούνα έπαιζε συνοδευτικά με αυτούς τους ήχους. Αν ακούσεις μια τσαμπούνα κάτω από έναν πλάτανο τον Ιούλιο, τα τζιτζίκια είναι τόσο δυνατά που στην ουσία συνυπάρχουν, είναι σαν να παίζουν μαζί. Γενικότερα, αυτό το λέει και ο παπα-Λευτέρης, ο τόπος έχει σημασία γιατί όσο πιο απομονωμένος είναι τόσο δεν ενδιαφέρει τους μουσικούς να παίξουν για τα λεφτά, τη "χαρτούρα". Τα παίζουν πιο μακρόσυρτα, τα κρατάνε πιο πολλή ώρα, ενώ όσο πάμε προς την Ιουλίδα ή το λιμάνι το παίξιμό τους γίνεται πιο δεξιοτεχνικό για να προσελκύσουν πιο πολύ κοινό και να ρίξουν πιο πολλά λεφτά και να χορεύουν. Οπότε αλλάζει το παίξιμο».  

Νίκος Κορασίδης

Αυτό στο οποίο καταλήξαμε όλοι όσοι παραβρεθήκαμε στις εκδηλώσεις του διημέρου είναι ότι ο πρώτος στόχος του «Cycladic Identity» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στέφθηκε με επιτυχία. Ο στόχος της καταγραφής της ποικιλίας της καλλιτεχνικής λαϊκής έκφρασης ως σημείου αναφοράς ενός τόπου που χαρακτηρίζει μια κοινή ταυτότητα με σκοπό την ανάδειξη και τη μετάβασή της στις επόμενες γενιές ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι εφικτός. Ωστόσο έχει σημασία να αγκαλιαστεί από όλους, ντόπιους και επισκέπτες, μεγαλύτερους και μικρότερους, να συνειδητοποιήσουν ότι αποτελεί όχι απλώς τοπική αλλά εθνική κληρονομιά, άξια όχι μόνο να διασωθεί αλλά να εξακολουθήσει να βιώνεται ως ζωντανό κύτταρο της καθημερινότητας, των συναντήσεων της παρέας, της οικογένειας, της γιορτής.

Τα δέκα ντοκιμαντέρ είναι στη διάθεση του κοινού στο destinationkea.com και στο @KeaGreece.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ