Βασίλης Ντοκάκης: «Αν δεν κάνεις μουσική για τον εαυτό σου, τι νόημα έχει;»

Βασίλης Ντοκάκης: «Αν δεν κάνεις μουσική για τον εαυτό σου, τι νόημα έχει;» Facebook Twitter
Ο τίτλος του άλμπουμ δηλώνει μια αναγέννηση, και πραγματικά το έκανα για την ψυχή μου. Δεν νομίζω ότι θα πάει κάπου ο δίσκος, δεν είναι εμπορικός, είναι η ψυχανάλυσή μου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Φαντάζομαι ότι όταν ο Βασίλης Ντοκάκης δίνει ραντεβού στο στούντιό του, οι οδηγίες που δίνει είναι «ελάτε στο Α’ Νεκροταφείο». Ακούγεται μακάβριο, αλλά το στούντιο είναι στο Μετς, την περιοχή όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, στα αριστερά της εισόδου του κοιμητηρίου.

Το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι όταν φτάνεις στη μαύρη σιδερένια πόρτα του είναι πόσο μεγάλη αντίθεση κάνει η μουσική που έχει γραφτεί μέσα σε αυτό το στούντιο τα τελευταία χρόνια με την απόλυτη σιωπή που επικρατεί πίσω από το τείχος, που βρίσκεται ακριβώς μπροστά του.

Εκτός από μουσικός, ο Βασίλης είναι και παραγωγός, κάνοντας κυριολεκτική μια έννοια που είναι αρκετά παρεξηγημένη στην Ελλάδα: βοηθάει τους καλλιτέχνες της ελληνικής ανεξάρτητης σκηνής να κάνουν τον ήχο τους διαφορετικό, πιο σύγχρονο. Ως παραγωγός έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τη Nalyssa Green, τον Φοίβο Δεληβοριά, τον Kristof, τον Jack Heart, τον Leon of Athens, τον Παύλο Παυλίδη, την Tango with Lions, τον Johnny Labelle, το Παιδί Τραύμα, τη Vassilina και τη Μαρία Παπαγεωργίου.

Το πιο μεγάλο μου όφελος από αυτό που κάνω είναι ότι θεραπεύομαι, για την ακρίβεια αυτοθεραπεύομαι. Χωρίς να το έχω συνειδητοποιήσει, γιατί η ζωή τρέχει πολύ γρήγορα, έχω βρεθεί σε ένα σημείο που νομίζω ήταν το όνειρό μου. 

Ο Βασίλης έχει ιστορία χρόνων στην ελληνική μουσική, από παιδάκι, ως μέλος των No Clear Mind, αργότερα στο σχήμα της Όλγας Κουκλάκη, του Theodore, αλλά μόλις κυκλοφόρησε το πρώτο προσωπικό του άλμπουμ, το «Lotus», στην Inner Ear (που είναι προσωπικό με όλες τις έννοιες, βαθιά συναισθηματικό και μελαγχολικό) και με αυτή την αφορμή συναντηθήκαμε για να σχολιάσει όσα κάνει ως μουσικός και ως παραγωγός, μια ιδιότητα που τον έχει κάνει πολύ γνωστό τα τελευταία έξι-επτά χρόνια. Από το 2013 ασχολείται αποκλειστικά με τη μουσική.    

«Με τη φυσική ασχολήθηκες ποτέ;»

«Όχι, μόνο στο Λονδίνο, όταν πήγα για να γίνω καθηγητής, και ήταν μεγάλο σοκ, γιατί δίδασκα φυσική σε σχολεία, ως αναπληρωτής, αλλά στην ουσία μάς έβαζαν σε μια τάξη και απλώς φροντίζαμε να μην πάθουν τίποτα τα παιδιά, γιατί ήταν πολύ άγρια τα πράγματα. Ήταν πολύ εύκολο να βρεις τότε δουλειά ως καθηγητής, αρκούσε να έχεις ένα πτυχίο και σχέση με το αντικείμενο που ζητούσαν. Έψαχναν σαν τρελοί καθηγητές για τη μέση εκπαίδευση. Έτσι, είπαμε “φεύγουμε” ‒ είχε φύγει και ο Λευτέρης από τους No Clear Mind έναν χρόνο πριν.

Έβαζες, λοιπόν, ένα κοστούμι, πήγαινες σε ένα agency και αμέσως σου έβρισκαν δουλειά, είναι έτσι το σύστημα. Bέβαια, το agency παίρνει περισσότερα λεφτά από σένα που κάνεις τη δουλειά. Είναι παράξενη φάση τα σχολεία στην Αγγλία, δεν έχουν καμία στήριξη οι καθηγητές, ήταν πάρα πολύ ξεκάθαρο το ότι είσαι αναλώσιμος».

«Γιατί δεν έμεινες στην Αγγλία;»

«Κοίτα, είχα εγκλωβιστεί σε μια οικογενειακή δουλειά και έναν τρόπο ζωής που δεν μου έκανε. Έφτιαχνα software για πολλά χρόνια και, πηγαίνοντας στο Λονδίνο, κατάλαβα ότι μπορούσα να μην το κάνω πια αυτό. Σήμερα σχεδόν δεν τη θυμάμαι τη ζωή πριν από το Λονδίνο. Στο Λονδίνο πήγα με τον Theodore, που τότε ξεκινούσε, μπήκα στην μπάντα του και συνεργαστήκαμε για πέντε χρόνια. Εν τέλει αποφάσισε ότι ήθελε η βάση του να είναι στην Αθήνα, οπότε γύρισα κι εγώ».

80’ με τον Βασίλη Ντοκάκη Facebook Twitter
Το “Lotus” έχει πολύ προσωπικές στιγμές, κάποιες ερωτικές. Είναι πολύ ερωτικός δίσκος, ένα κομμάτι του περιέχει τέτοιου είδους εμπειρίες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Μπήκες από πολύ νωρίς στον χώρο της μουσικής, από παιδί. Πριν από από τους No Clear Mind τι έκανες;»

«Έγραφα δίσκους που δεν τους άκουγε κανένας, ηλεκτρονικούς κυρίως. Ο Περικλής ο Πιλαβάς, που τότε είχε τη Low Impedance Recordings, τους είχε ακούσει και είχαμε φτάσει πολύ κοντά στο να κυκλοφορήσουμε κάποιους, αλλά κάτι έγινε και χώρισαν οι δρόμοι μας. Συνεργάστηκα με την Όλγα Κουκλάκη, που τότε ήταν στα high της. Έπαιζα ηλεκτρονικά στα live, αυτό ήταν το φόρτε μου τότε, τώρα τα έχω σχεδόν ξεχάσει τα ηλεκτρονικά, αλλά από δεκαοκτώ χρονών έγραφα μουσική κανονικά».

«Τι εννοείς έχεις ξεχάσει τα ηλεκτρονικά; Ο δίσκος σου είναι πολύ ηλεκτρονικός».

«Ναι, επιτέλους, θέλω να γυρίσω σε αυτό. Έγραφα ακραία ηλεκτρονικά, ήταν πολύ επηρεασμένα από Warp, Aphex Twin, Squarepusher, αυτά άκουγα όλη μέρα. Μετά ήρθε η συνάντηση με τον Λευτέρη (Βολάνη) των No Clear Mind στη σχολή, εκεί γνωριστήκαμε, και μπήκα ξανά στις κιθάρες. Γράφαμε τραγούδια. Πήρε πάρα πολλά χρόνια μέχρι να ευοδωθεί η κατάσταση, αλλά κάναμε κάποιους ωραίους δίσκους. Με τους No Clear Minds έγινε ένα μαγικό πράγμα, γιατί το δεύτερο live μας έγινε μπροστά σε 5.000 άτομα στη Νάπολη.

Στο πίσω μέρος του μυαλού μου, ωστόσο, είχα ότι δεν θα ασχοληθώ με τη μουσική, γιατί εκείνη την εποχή αντιμετώπιζα ένα πρόβλημα πολύ σοβαρό με τα αυτιά μου. Κι ενώ τα πήγαινα αρκετά καλά, έγραφα μουσική για διαφημιστικά και κινηματογράφο, για ντοκιμαντέρ, μπορούσα να ζήσω από αυτό, αποφάσισα να σταματήσω γιατί φαινόταν ότι μάλλον θα έχανα την ακοή μου. Έτσι έγραφα μουσική μόνο για να νιώθω εγώ καλύτερα, σαν ψυχοθεραπεία. Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι αυτό ήταν κάτι παροδικό, ένα πολύ παράξενο αυτοάνοσο που κληρονόμησα από τον πατέρα μου, το οποίο πλέον έχω θέσει υπό έλεγχο. Και ενώ είχα τρομοκρατηθεί και πέρασα ένα διάστημα που δεν έκανα πολλά πράγματα, είπα “θα κάνω αυτό που θέλω”.

Έτσι, το 2013 πήγα στο Λονδίνο για να κάνω μουσική. Ήταν αδιανόητα δύσκολα να ξεκινήσεις εκεί, είχαμε ένα στούντιο με τους Electric Litany, που ήμασταν φιλαράκια. Εκεί ολοκληρώσαμε και το “Makena” με τους No Clear Mind, αλλά ήρθα πίσω λόγω του Θοδωρή και αποφάσισα να ασχοληθώ με αυτό που μου αρέσει. Τότε ήρθε η συνεργασία με τη Βιολέτα (τη Nalyssa Green) και εκεί κατάλαβα ότι μπορώ να δουλέψω με άλλους μουσικούς.

Δεν το είχα ξανακάνει και δεν είναι απλό. Έπρεπε να μάθω πώς να αντιμετωπίζω τους καλλιτέχνες, τι πρέπει να πω, τι δεν πρέπει να πω, μέχρι πού να πουσάρω, γιατί το παίρνουν όλοι προσωπικά. Αν είχα μια ιδέα και δεν την αποδέχονταν, ένιωθα χάλια, αλλά τώρα πια είναι οk. Πάω μέχρι ενός σημείου, λέω “θέλεις να κάνουμε αυτό; Αν δεν θέλεις, ok”. Δεν πειράζει. Οι ιδέες μένουν, θα έρθει κάποια στιγμή που θα την κάνω κάτι αυτή την ιδέα.

Συνήθως μου προτείνουν συνεργασία. Έχω και την Inner Ear που μου στέλνει δουλειές. Όταν δουλεύω δεν είμαι φίλος του άλλου, προσπαθώ να κάνουμε τη μουσική λίγο πιο ενδιαφέρουσα, να δοκιμάσουμε πράγματα, να φύγει η πολλή εντεχνίλα, γιατί πολύς κόσμος έχει μέσα του αυτό το πράγμα. Δεν χρειάζεται να γνωρίζω τον άλλον, γιατί κατευθείαν μπαίνω στο ψητό. Επειδή είχα πάντα άπειρες ιδέες που δεν τις έχει ακούσει κανένας, έχω δίσκους και δίσκους με μουσικές, ο ρόλος του παραγωγού κάπου με απελευθέρωσε, γιατί όσα ήθελα να κάνω που δεν μπορούσα με το σχήμα No Clear Mind, κάτι ποπ, μπορούσα πλέον να τα προτείνω σε ανθρώπους που αναζητούν κάτι καινούργιο.

Είναι ωραίο που ζητάνε κάτι καινούργιο και δεν ακολουθούν την πεπατημένη. Ο ρόλος του παραγωγού είναι και αναγκαστικός, γιατί ως μουσικός δεν μπορούσα να επιβιώσω οικονομικά, είναι πάρα πολύ δύσκολα τα πράγματα. Ήθελα να είμαι πολύ κοντά στη μουσική, αλλά δεν μου αρέσει η έκθεση πάρα πολύ. Μου αρέσει να βοηθάω, αλλά δεν μπορώ να κάνω κάθε μέρα live ή περιοδεία, δεν είναι το στυλ μου. Με ενδιαφέρει η δισκογραφία, να δημιουργήσεις κάτι που και 15 χρόνια μετά να λες ότι είναι οk. Είναι πολύ δύσκολο να το καταφέρεις αυτό.

80’ με τον Βασίλη Ντοκάκη Facebook Twitter
Αυτό που έχω μάθει μετά από τόσες συνεργασίες είναι ότι πλέον είμαι πολύ χειρότερος μουσικός απ’ ό,τι νόμιζα, επειδή έχω αρχίσει να συνεργάζομαι με ανθρώπους που δεν πίστευα ότι θα συνεργαζόμουν ποτέ και ότι θα τους έβλεπα να παίζουν μουσική και να δημιουργούν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αυτό που έχω μάθει μετά από τόσες συνεργασίες είναι ότι πλέον είμαι πολύ χειρότερος μουσικός απ’ ό,τι νόμιζα, επειδή έχω αρχίσει να συνεργάζομαι με ανθρώπους που δεν πίστευα ότι θα συνεργαζόμουν ποτέ και ότι θα τους έβλεπα να παίζουν μουσική και να δημιουργούν. Έχω μάθει και λίγο management, σίγουρα ότι δεν πρέπει να παίρνεις προσωπικά τα πράγματα, ότι πρέπει να αφήνεις χώρο στον άλλον, να έχει ένα είδος ενσυναίσθησης, να καταλαβαίνεις τι θα αρέσει στον άλλο και να προσπαθείς να τον ικανοποιήσεις, να μη μένεις τόσο πολύ στο τι θέλεις εσύ να κάνεις.

Γι’ αυτό έκανα τον δίσκο μου, το “Lotus”, για να δείξω κι εγώ τι κάνω, γιατί μετά τη συνεργασία με τον Φοίβο είναι λίγο ζόρι για μένα το ότι ένα συγκεκριμένο κοινό επιλέγει να έρθει σε επαφή μαζί μου και όχι το κοινό που εγώ είχα στο μυαλό μου.

Κάποια κομμάτια του άλμπουμ είναι από το 2013. Ήθελα να κάνω έναν δίσκο μόνο τραγουδοποιία, δηλαδή singer-songwriter, κιθάρα-φωνή ή πιάνο-φωνή, κάτι απλό. Ήταν και μια περίοδος που ήθελα να πάρω λίγη απόσταση από την μπάντα. Έγραψα πάρα πολλά κομμάτια, ήρθε και ο Χρήστος ο Βίγκος με τα ντραμς, με τον οποίο είχαμε γνωριστεί από τη Melentini και είναι φανταστικός παίκτης, μου τα έκανε όλα μαντάρα και όλος ο δίσκος άρχισε να γίνεται πολύ ρυθμικός, δυνατός, τεράστια ντραμς και τεράστιες παραγωγές ‒ κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι είχα χάσει τον δρόμο μου εντελώς.

Οπότε πήρα πολλά πίσω και ξανάστησα τα κομμάτια από την αρχή, όπως ήταν το αρχικό πλάνο, για να είναι ένας προσωπικός, εντελώς χαμηλών τόνων δίσκος, με κάποιες δυνατές στιγμές. Ήθελα να δημιουργεί μια εμπειρία, γιατί μου αρέσουν τα άλμπουμ. Ο περισσότερος κόσμος δεν ακούει πλέον άλμπουμ. Με χαώνει λίγο αυτό που κάνει το Spotify, έναν αχταρμά από κομμάτια με ραδιοφωνική διάθεση».

Ο Βασίλης ήταν πάντα πολύ χαμηλών τόνων, δεν κάνει συχνά εμφανίσεις, δεν του αρέσει η δημοσιότητα. «Ζούμε και φτιάχνουμε μουσική στην Ελλάδα, όπου δεν είναι μεγάλα τα μεγέθη και αν δεν κάνεις μουσική για σένα και μόνο, τι νόημα έχει;» λέει. «Από αυτό ζω, ζω γι’ αυτό, αν δεν το είχα, δεν ξέρω τι θα έκανα, ίσως να χτυπούσα το κεφάλι μου στον τοίχο. Ξέρω πολλούς μουσικούς που κάνουν το ίδιο, φτιάχνουν άπειρες μουσικές που δεν κυκλοφορούν ποτέ, δεν τις ακούει κανένας. Αλλά ο δημιουργός δεν μπορεί να μην το κάνει αυτό, ακόμα και αν ακούει μόνο αυτός όσα φτιάχνει. It’s ok».

80’ με τον Βασίλη Ντοκάκη Facebook Twitter
Όταν δουλεύω δεν είμαι φίλος του άλλου, προσπαθώ να κάνουμε τη μουσική λίγο πιο ενδιαφέρουσα, να δοκιμάσουμε πράγματα, να φύγει η πολλή εντεχνίλα, γιατί πολύς κόσμος έχει μέσα του αυτό το πράγμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον ρωτάω γιατί δεν τραγουδάει στα ελληνικά, τη στιγμή που έχει βοηθήσει αρκετούς μουσικούς να κάνουν στροφή στον ελληνικό στίχο. «Έχω προσπαθήσει να τραγουδήσω ελληνικά, μάλιστα κάτι έχω ξεκινήσει να κάνω τώρα, αλλά είναι μια καινούργια διαδικασία. Μου πήρε πάρα πολλά χρόνια να μπορώ να τραγουδάω στοιχειωδώς καλά ‒ στην αρχή δεν τραγουδούσα καλά, είχα πρόβλημα. Έχω μάθει να τραγουδάω με έναν συγκεκριμένο τρόπο, μια συγκεκριμένη μάσκα, έτσι δεν το επιχειρώ διαφορετικά, κι ας θέλω να το κάνω. Θυμάμαι τη Βιολέτα να ζορίζεται πάρα πολύ να τραγουδήσει το άλμπουμ στα ελληνικά, γιατί είχε μάθε χρόνια με έναν άλλο τρόπο.

LOTUS
Το «Lotus» κυκλοφορεί σε δίσκο βινυλίου και σε ψηφιακή μορφή από την Inner Ear. 

Το “Lotus” έχει πολύ προσωπικές στιγμές, κάποιες ερωτικές. Είναι πολύ ερωτικός δίσκος, ένα κομμάτι του περιέχει τέτοιου είδους εμπειρίες. Το “Ocean”, ας πούμε, είναι μια εξομολόγηση που δεν έγινε ποτέ. Σημαίνουν πολλά πράγματα για μένα αυτά τα κομμάτια. Ο τίτλος του άλμπουμ δηλώνει μια αναγέννηση, και πραγματικά το έκανα για την ψυχή μου.

Δεν νομίζω ότι θα πάει κάπου ο δίσκος, δεν είναι εμπορικός, είναι η ψυχανάλυσή μου. Στο άλμπουμ συμμετέχουν τέσσερις μουσικοί, ο Σιώτας, ο Παγίδας από τους No Clear Mind, ο Βίγκος, ο Διονύσης Στρίτης. Είναι κάτι που μαθαίνω τώρα και μου φαίνεται τέλειο, δεν εμπιστευόμουν κόσμο, αλλά πλέον βλέπω ότι το επίπεδο είναι πολύ υψηλό και μπορείς να αφεθείς και στην αισθητική του άλλου. 

Γράφω πάρα πολύ εύκολα μουσική, αλλά πάρα πολύ δύσκολα στίχους. Δεν ήμουν ποτέ τραγουδοποιός, έγραφα μουσική instrumental, δεν είχα το song writing μέσα μου. Ο Φοίβος το κάνει αυτό εύκολα, μπορεί να κάνει τρία πράγματα μαζί και να γράφει κομμάτια, η Βιολέτα το ίδιο, εγώ είμαι άλλο πράγμα.

Νιώθω ότι εν τέλει η φωνή είναι το όργανο το οποίο μπορεί να μεταφέρει κάτι κι εγώ όντως θέλω να πω κάποια πράγματα, αλλά δεν μου είναι απλό το να γράφω στίχους, γι’ αυτό δεν τα έχω καταφέρει με τα ελληνικά. Με κρίνω πολύ αυστηρά, γιατί είναι η γλώσσα μας και δεν μπορείς να γράψεις βλακείες.

Το πιο μεγάλο μου όφελος από αυτό που κάνω είναι ότι θεραπεύομαι, για την ακρίβεια αυτοθεραπεύομαι. Χωρίς να το έχω συνειδητοποιήσει, γιατί η ζωή τρέχει πολύ γρήγορα, έχω βρεθεί σε ένα σημείο που νομίζω ήταν το όνειρό μου. Δεν ήταν ακριβώς αυτό που είχα στο μυαλό μου, αλλά είμαι πολύ ευγνώμων, γιατί μέσα από τη δουλειά μπορώ να εκφράζομαι. Αυτό είναι το πιο μεγάλο μου όφελος…»

Το «Lotus» κυκλοφορεί σε δίσκο βινυλίου και σε ψηφιακή μορφή από την Inner Ear.    

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

THE CALLAS

Portraits 2023 / The Callas: «Δύο πράγματα μάς φτιάχνουν σε αυτήν τη ζωή: η τέχνη και η μουσική»

Είκοσι δημιουργικά χρόνια σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο κλείνει φέτος το εκρηκτικό όσο και «ακανόνιστο» αυτό ντουέτο, με το πάθος, την τόλμη, τη γενναιοδωρία, τη συνέπεια και την ευρύτητα πνεύματος να εξακολουθεί να χαρακτηρίζει κάθε τους δουλειά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ