Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα.
0

ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΣΑΝ ΡΟΚ ΚΛΙΣΕ που έχει ειπωθεί ξανά και ξανά η ιστορία ενός προβληματικού βιρτουόζου που βασανίζεται από την ίδια του την ιδιοφυΐα, στρέφεται στο ποτό και τα ναρκωτικά και στη συνέχεια καίγεται πριν από την ώρα του. Κι έτσι, κατά τη δημιουργία του «Have You Got It Yet?», του νέου του ντοκιμαντέρ για τον ιδρυτή των Pink Floyd, τον Syd Barrett, ο σκηνοθέτης Roddy Bogawa ανέλαβε το ιδιότυπο καθήκον να αντισταθεί στον μύθο και να αναζητήσει την πραγματικότητα.

Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα. Όμως η αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του που προερχόταν από την επιδείνωση της ψυχικής του υγείας είχε ήδη αποξενώσει τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος και τελικά οδήγησε στην απροειδοποίητη απόλυσή του λίγο αργότερα.

Υπήρχαν φήμες ότι το LSD είχε κάνει τον εγκέφαλό του πουρέ, αφήνοντάς τον να βυθίζεται σιγά σιγά στην τρέλα. Στην κοινή συνείδηση ο Syd Barret έγινε σύμβολο των σπαταλημένων δυνατοτήτων και της τραγωδίας που ξεπερνά τη ζωή.

Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών.

O σκηνοθέτης μελέτησε προσεκτικά το έργο του, επισκέφτηκε τα παλιά του στέκια και κυρίως συμβουλεύτηκε όσους τον γνώριζαν προσωπικά. Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών. Η έλλειψη πληροφοριών τον μετέτρεψε σε ένα παλίμψηστο πάνω στο οποίο ο κάθε ακροατής θα μπορούσε να εγγράψει τις φαντασιώσεις και τις ανησυχίες του, ο Bogawa όμως αναζήτησε την εσωτερική ουσία ενός ειδώλου που στην πορεία εξελίχθηκε σε εικόνα και σε κλισέ, χάνοντας την ανθρώπινη υπόστασή του.

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Οι Pink Floyd το 1967: Roger Waters, Rick Wright, Nick Mason, Syd Barrett.

«Δεν πέθανε νέος όπως άλλοι τραγικοί ροκ ήρωες», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Έγινε πράγματι ερημίτης και έζησε για 22 ακόμη χρόνια μετά την ηχογράφηση του τελευταίου του προσωπικού δίσκου [Ο Syd Barret πέθανε το 2006 σε ηλικία 60 ετών]. Επέστρεψε στη ζωγραφική. Κανείς δεν ήξερε πραγματικά τι του είχε συμβεί... Ένα από τα πράγματα που έχτισαν την εικόνα του Syd είναι ότι το γεγονός ότι οι άνθρωποι προβάλλουν τα δικά τους συναισθήματα και σκέψεις ή ακόμα και ανησυχίες στην ιστορία του.

Ήταν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, οπότε οι άνθρωποι μπορούσαν να συμπληρώσουν αυτό το άλυτο μυστήριο όπως ήθελαν… Νομίζω ότι ο Graham Coxon [ο κιθαρίστας των Blur] είπε κάτι που το βρήκα πολύ όμορφο, ότι ο Syd Barrett χρησιμοποιούσε την κιθάρα του ως ηχητικό πινέλο. Δεν ήταν ένας τυπικός μουσικός. Έφτιαχνε ακόρντα κοιτάζοντας τα δάχτυλά του, το σχήμα του χεριού του. Η εφευρετικότητά του ήταν εκπληκτική».

Οι φήμες ότι έπαιρνε LSD με το πρωινό του αποδεικνύονται «ανυπόστατες μπούρδες», αν και ο Bogawa υποθέτει ότι υπάρχει ένας πυρήνας αλήθειας στην ιστορία ότι ο Barrett περπάτησε πενήντα μίλια για να πάει σπίτι του ένα βράδυ. Ήταν εκκεντρικός και οξύθυμος, δύσκολα όμως θα μπορούσε κανείς να βρει έναν μεγάλο καλλιτέχνη που να μην είναι.

«Ένας από τους μύθους που διαρκώς επαναλαμβάνονται, κι εμείς επιχειρήσαμε να τον καταρρίψουμε, ήταν η μαρτυρία ενός γείτονα που έλεγε ότι όποτε έβγαζε έξω τα σκουπίδια άκουγε τον Syd στο γκαράζ του να χτυπάει το κεφάλι του στον τοίχο και να ουρλιάζει», λέει ο Bogawa. «Αυτό είχε εκληφθεί ως απόδειξη ότι ζούσε μόνος του και χανόταν στην τρέλα του. Βλέποντας εικόνες από τα εργαλεία που είχε στο γκαράζ του, συνειδητοποιείς ότι απλά έκανε κάποιες οικοδομικές εργασίες!».

«Ο κόσμος τον έχει στο μυαλό του ως αναχωρητή, πολλοί όμως τον έβλεπαν να πηγαίνει με το ποδήλατό του στα μαγαζιά ή στην τοπική παμπ. Λειτουργούσε μόνος του, ζούσε με τη μητέρα του στην αρχή και στη συνέχεια μόνος του, μετά τον θάνατό της. Η αδελφή του ερχόταν πού και πού να τον φροντίσει, αλλά γενικά ήταν λειτουργικός. Κάποιοι δημοσιογράφοι προσπάθησαν κατά καιρούς να τον πετύχουν στην εξώπορτά του, εξ ου και οι διάφορες φωτογραφίες όπου φαίνεται φρικαρισμένος, αλλά αυτό θα συνέβαινε σε οποιονδήποτε άνθρωπο έβλεπε ξαφνικά αγνώστους να του φωνάζουν στο κατώφλι του. Όλοι έχουμε δει κακές φωτογραφίες του εαυτού μας. Αν δείτε όλο το φάσμα των φωτογραφιών που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια των μεταγενέστερων ηχογραφήσεών του, σε κάποιες από αυτές δείχνει μια χαρά!»

Have You Got It Yet? The Story of Syd Barrett and Pink Floyd | OFFICIAL TRAILER

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ