Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα.
0

ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΣΑΝ ΡΟΚ ΚΛΙΣΕ που έχει ειπωθεί ξανά και ξανά η ιστορία ενός προβληματικού βιρτουόζου που βασανίζεται από την ίδια του την ιδιοφυΐα, στρέφεται στο ποτό και τα ναρκωτικά και στη συνέχεια καίγεται πριν από την ώρα του. Κι έτσι, κατά τη δημιουργία του «Have You Got It Yet?», του νέου του ντοκιμαντέρ για τον ιδρυτή των Pink Floyd, τον Syd Barrett, ο σκηνοθέτης Roddy Bogawa ανέλαβε το ιδιότυπο καθήκον να αντισταθεί στον μύθο και να αναζητήσει την πραγματικότητα.

Ο Barrett ηγήθηκε του διάσημου γκρουπ ως κιθαρίστας και τραγουδιστής το 1965, όταν ακόμα αποκαλούνταν The Pink Floyd Sound, και πρωτοστάτησε στη δημιουργία του πρωτοποριακού παρθενικού άλμπουμ τους, Piper at the Gates of Dawn, δύο χρόνια αργότερα. Όμως η αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του που προερχόταν από την επιδείνωση της ψυχικής του υγείας είχε ήδη αποξενώσει τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος και τελικά οδήγησε στην απροειδοποίητη απόλυσή του λίγο αργότερα.

Υπήρχαν φήμες ότι το LSD είχε κάνει τον εγκέφαλό του πουρέ, αφήνοντάς τον να βυθίζεται σιγά σιγά στην τρέλα. Στην κοινή συνείδηση ο Syd Barret έγινε σύμβολο των σπαταλημένων δυνατοτήτων και της τραγωδίας που ξεπερνά τη ζωή.

Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών.

O σκηνοθέτης μελέτησε προσεκτικά το έργο του, επισκέφτηκε τα παλιά του στέκια και κυρίως συμβουλεύτηκε όσους τον γνώριζαν προσωπικά. Ο Barrett απέφυγε τα φώτα της δημοσιότητας σε μια προσπάθεια να επαναφέρει ένα μέτρο κανονικότητας στη ζωή του, μια κίνηση που κατά ειρωνικό τρόπο προσέλκυσε ακόμα περισσότερο την περιέργεια των πιστών οπαδών. Η έλλειψη πληροφοριών τον μετέτρεψε σε ένα παλίμψηστο πάνω στο οποίο ο κάθε ακροατής θα μπορούσε να εγγράψει τις φαντασιώσεις και τις ανησυχίες του, ο Bogawa όμως αναζήτησε την εσωτερική ουσία ενός ειδώλου που στην πορεία εξελίχθηκε σε εικόνα και σε κλισέ, χάνοντας την ανθρώπινη υπόστασή του.

Η αλήθεια για τον Syd Barret σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ για την ζωή του Facebook Twitter
Οι Pink Floyd το 1967: Roger Waters, Rick Wright, Nick Mason, Syd Barrett.

«Δεν πέθανε νέος όπως άλλοι τραγικοί ροκ ήρωες», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Έγινε πράγματι ερημίτης και έζησε για 22 ακόμη χρόνια μετά την ηχογράφηση του τελευταίου του προσωπικού δίσκου [Ο Syd Barret πέθανε το 2006 σε ηλικία 60 ετών]. Επέστρεψε στη ζωγραφική. Κανείς δεν ήξερε πραγματικά τι του είχε συμβεί... Ένα από τα πράγματα που έχτισαν την εικόνα του Syd είναι ότι το γεγονός ότι οι άνθρωποι προβάλλουν τα δικά τους συναισθήματα και σκέψεις ή ακόμα και ανησυχίες στην ιστορία του.

Ήταν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, οπότε οι άνθρωποι μπορούσαν να συμπληρώσουν αυτό το άλυτο μυστήριο όπως ήθελαν… Νομίζω ότι ο Graham Coxon [ο κιθαρίστας των Blur] είπε κάτι που το βρήκα πολύ όμορφο, ότι ο Syd Barrett χρησιμοποιούσε την κιθάρα του ως ηχητικό πινέλο. Δεν ήταν ένας τυπικός μουσικός. Έφτιαχνε ακόρντα κοιτάζοντας τα δάχτυλά του, το σχήμα του χεριού του. Η εφευρετικότητά του ήταν εκπληκτική».

Οι φήμες ότι έπαιρνε LSD με το πρωινό του αποδεικνύονται «ανυπόστατες μπούρδες», αν και ο Bogawa υποθέτει ότι υπάρχει ένας πυρήνας αλήθειας στην ιστορία ότι ο Barrett περπάτησε πενήντα μίλια για να πάει σπίτι του ένα βράδυ. Ήταν εκκεντρικός και οξύθυμος, δύσκολα όμως θα μπορούσε κανείς να βρει έναν μεγάλο καλλιτέχνη που να μην είναι.

«Ένας από τους μύθους που διαρκώς επαναλαμβάνονται, κι εμείς επιχειρήσαμε να τον καταρρίψουμε, ήταν η μαρτυρία ενός γείτονα που έλεγε ότι όποτε έβγαζε έξω τα σκουπίδια άκουγε τον Syd στο γκαράζ του να χτυπάει το κεφάλι του στον τοίχο και να ουρλιάζει», λέει ο Bogawa. «Αυτό είχε εκληφθεί ως απόδειξη ότι ζούσε μόνος του και χανόταν στην τρέλα του. Βλέποντας εικόνες από τα εργαλεία που είχε στο γκαράζ του, συνειδητοποιείς ότι απλά έκανε κάποιες οικοδομικές εργασίες!».

«Ο κόσμος τον έχει στο μυαλό του ως αναχωρητή, πολλοί όμως τον έβλεπαν να πηγαίνει με το ποδήλατό του στα μαγαζιά ή στην τοπική παμπ. Λειτουργούσε μόνος του, ζούσε με τη μητέρα του στην αρχή και στη συνέχεια μόνος του, μετά τον θάνατό της. Η αδελφή του ερχόταν πού και πού να τον φροντίσει, αλλά γενικά ήταν λειτουργικός. Κάποιοι δημοσιογράφοι προσπάθησαν κατά καιρούς να τον πετύχουν στην εξώπορτά του, εξ ου και οι διάφορες φωτογραφίες όπου φαίνεται φρικαρισμένος, αλλά αυτό θα συνέβαινε σε οποιονδήποτε άνθρωπο έβλεπε ξαφνικά αγνώστους να του φωνάζουν στο κατώφλι του. Όλοι έχουμε δει κακές φωτογραφίες του εαυτού μας. Αν δείτε όλο το φάσμα των φωτογραφιών που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια των μεταγενέστερων ηχογραφήσεών του, σε κάποιες από αυτές δείχνει μια χαρά!»

Have You Got It Yet? The Story of Syd Barrett and Pink Floyd | OFFICIAL TRAILER

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ