Ο Sufjan Stevens είναι ένας μουσικός που θα θυμόμαστε σε μερικά χρόνια

Ο Sufjan Stevens είναι ένας μουσικός που θα θυμόμαστε σε μερικά χρόνια Facebook Twitter
Οι δίσκοι του έχουν αποτελέσει την πλατφόρμα για να μεταφέρει σκέψεις, πτυχές και στιγμές της δικής του ζωής, με αποκορύφωμα το «Carrie And Lowell» (2015), έναν από τους πιο σπαραχτικούς δίσκους που έχουν γραφτεί ποτέ.
1

O Sufjan Stevens ανήκει σε εκείνη την κατηγορία μουσικών, των οποίων το έργο θα εκτιμάται όλο και περισσότερο όσο περνάνε τα χρόνια. Μπορεί να μην έχει κυκλοφορήσει πολλούς δίσκους (μετράει 7 επίσημες κυκλοφορίες) για το διάστημα που δισκογραφεί (από το 2000), αλλά η σπουδαιότητά τους είναι μεγάλη και αφορά κάθε επίπεδο της καλλιτεχνικής του ύπαρξης.

Αρχικά, έχει υπάρξει ιδιαίτερα επιδραστικός. Με τους δίσκους-κομψοτεχνήματα «Michigan» (2003), «Seven Swans» (2004) και «Illinois» (2005) δημιούργησε μια ολόκληρη indie-folk τάση, η οποία τα επόμενα χρόνια φούντωσε κι έφτασε στην κορύφωσή της προς τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους Fleet Foxes.


Έπειτα, έχει αποδειχτεί διορατικός. Όταν ολόκληρος ο εναλλακτικός μουσικός κόσμος ασχολούνταν ακόμα με το indie και τις lo-fi ηχογραφήσεις, αυτός παρέδωσε το «The age of adz» (2010), ένα προφητικό άλμπουμ, μείγμα folk, disco, electro-pop και hip-hop, στο οποίο συμπύκνωνε ηχητικές τάσεις που θα κατακτούσαν το mainstream τα επόμενα χρόνια.

Είτε συμφωνείτε είτε διαφωνείτε μαζί του, είτε σας αρέσει η μουσική του είτε όχι, είναι μουσικοί σαν τον Sufjan Stevens που θα θυμόμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα, όχι όλους εκείνους για τους οποίους δαπανάται δυσανάλογα πολύς ιντερνετικός χώρος και χρόνος σε σχέση με την αξία τους.

Τέλος, στιχουργικά έχει φανεί τόσο μεγαλειώδης όσο και ταπεινός. Στην πλειονότητα των τραγουδιών του αγκαλιάζει θέματα που περιστρέφονται γύρω από τον χριστιανισμό, την αγάπη, τον θάνατο, τον θρήνο, το φως, το σκοτάδι και τη μάχη ανάμεσά τους που δίνει νόημα στη ζωή μας.

Ο Sufjan Stevens είναι ένας μουσικός που θα θυμόμαστε σε μερικά χρόνια Facebook Twitter
Οι γονείς του τον ενθάρρυναν να ασχοληθεί με τη μουσική, πήγε σε πρότυπο κατηχητικό σχολείο, ενώ μέχρι και το όνομά του έχει θρησκευτικό υπόβαθρο – Sufjan στα περσικά σημαίνει «αυτός που κουβαλάει το σπαθί».

Ωστόσο οι δίσκοι του έχουν αποτελέσει την πλατφόρμα για να μεταφέρει σκέψεις, πτυχές και στιγμές της δικής του ζωής, με αποκορύφωμα το «Carrie And Lowell» (2015), έναν από τους πιο σπαραχτικούς δίσκους που έχουν γραφτεί ποτέ, ένα άλμπουμ για τους πόνους και τις χαρές της παιδικής του ηλικίας, για τη σχιζοφρενή μητέρα του, τον υποστηρικτικό πατριό του, τις αναμνήσεις που δεν θα άλλαζαν τελικά, το ίδιο το δώρο της ζωής. Ακόμα το σκέφτομαι κάθε φορά που πάω να πατήσω play, τόσο πολύ πονάει, γι' αυτό άλλωστε έχω καταφέρει να το ακούσω μόνο άλλες δυο-τρεις φορές από την εποχή που βγήκε.

Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, ο Sufjan Stevens είναι σημαντικός τόσο σε κοινωνικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Φέτος, δύο χρόνια μετά το συναισθηματικό του αριστούργημα, βρίσκεται πάλι στην επικαιρότητα, κυρίως για μουσικούς λόγους, αλλά όχι μόνο. Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του έτους, όταν με μερικές δημοσιεύσεις του στο Tumblr τοποθετήθηκε ανοιχτά ως προς τη μεταναστευτική πολιτική των ΗΠΑ, εκφράζοντας τις σκέψεις του.


Σε αυτά τα κειμενάκια του αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως ο Χριστός θα ντρεπόταν αν έβλεπε τι συμβαίνει στην ανθρωπότητα, πως προσεύχεται για όλους καθημερινά, παραφράζει τις δέκα εντολές και καταλήγει πως η πραγματική αγάπη έρχεται με τον θάνατο του Εγώ μας.


Πολλοί βιάστηκαν να κατηγορήσουν τον Αμερικανό μουσικό για θεολογικό παραλήρημα, αλλά αν διαβάσει κανείς προσεχτικά τις λέξεις που χρησιμοποιεί ο Sufjan Stevens, θα συνειδητοποιήσει πως ξεχειλίζουν από αληθινή αγάπη και συμπόνια για τον συνάνθρωπο, ανεξαρτήτως θρησκείας, πίστης, ιδεολογίας κ.λπ.

Άλλωστε ο ίδιος ουδέποτε προσπάθησε να κρύψει αυτό το κομμάτι της προσωπικότητάς του: μεγάλωσε σε ένα βαθιά θρησκευόμενο περιβάλλον με τον πατέρα του Rasjid και τη μητριά του Pat, στο οποίο όμως επικρατούσαν ανοιχτόμυαλες ιδέες και πνευματικότητα, όχι συντηρητισμός και οπισθοδρομική σκέψη.

Εξάλλου, οι γονείς του τον ενθάρρυναν να ασχοληθεί με τη μουσική, πήγε σε πρότυπο κατηχητικό σχολείο, ενώ μέχρι και το όνομά του έχει θρησκευτικό υπόβαθρο – Sufjan στα περσικά σημαίνει «αυτός που κουβαλάει το σπαθί».

Συνεπώς, είναι ένας άνθρωπος που δεν εγκλωβίζεται στη φυλακή της πίστης αλλά την αξιοποιεί ως οδηγό για να ερμηνεύσει και να κατανοήσει τον κόσμο στον οποίον ζει.

Πέρα όμως από αυτή την καθόλου ψύχραιμη κριτική στο πρόσωπο του Stevens, ο μουσικός Τύπος φέτος τον έχει προβάλει για τα αμέτρητα μουσικά του πρότζεκτ.

 

Sufjan Stevens ft. Gallant - Hotline Bling (Drake)

Αρχικά έγραψε το score για το «Decalogue», μια χορογραφία-μπαλέτο του Justin Peck, έπειτα κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ του super group που έχει δημιουργήσει μαζί με τον Bryce Dessner των National, τον συνθέτη Nico Mulhy και τον ντράμερ James McAlister, το οποίο έχει το τίτλο «Planetarium» και συνιστά μια συμβολική ανάγνωση του ηλιακού συστήματος, ενώ πριν από το καλοκαίρι βγήκε ένα άλμπουμ με live εκδοχές τραγουδιών που συμπεριλαμβάνονται στο «Carrie and Lowell», στο οποίο υπάρχει και μια εντελώς «ξέμπαρκη» διασκευή του «Hotline Bling» του Drake.

Προσφάτως, όμως, στα τέλη του Νοέμβρη, το όνομά του ήρθε εκ νέου στην επικαιρότητα για δύο ακόμη λόγους που αφορούν την ασταμάτητη, τελευταία, δημιουργική του δραστηριότητα. Το «Greatest gift mixtape» είναι ουσιαστικά ένα συμπληρωματικό του «Carrie and Lowell» μίνι άλμπουμ, στο οποίο μπορεί να βρει κανείς από σπουδαία κομμάτια που δεν χώρεσαν στο αυθεντικό («Wallowa Lake Monster») μέχρι κάποια λιγότερο καλά («City οf Roses»), όπως επίσης και ηλεκτρονικές διασκευές τραγουδιών του πρωτοτύπου, οι οποίες μοιάζουν μάλλον περιττές, σαν να μην ανήκουν σε αυτό το τόσο τρυφερό σύμπαν όπου κατοικούν οι έντεκα μαγικές συνθέσεις του «Carrie and Lowell».

Επιπλέον, ο Αμερικανός μουσικός από το Ντιτρόιτ συμμετέχει και στο OST της νέας ταινίας του Ιταλού σκηνοθέτη Λούκα Γκουαντανίνο με τίτλο «Call me by your name», ένα ομοφυλοφιλικό δράμα ενηλικίωσης που βγαίνει στις εγχώριες κινηματογραφικές αίθουσες τις προσεχείς εβδομάδες. Το κάπως κλισέ «Mystery οf Love», το εξαιρετικό «Visions of Giddeon» και το remix στο παλαιότερο κομμάτι του «Futile Devices» ντύνουν την υπέροχη ταινία με τον πλέον ταιριαστό τρόπο.

 

Sufjan Stevens - Visions of Gideon

Η ματιά του Sufjan Stevens στα μουσικά πράγματα για το 2017 παραμένει εξίσου πολύτιμη με αυτήν στα πολιτικά, στα κοινωνικά και στα προσωπικά θέματα, για τα οποία μιλούσε πάντα μέσα από τους δίσκους του.


Ακόμη όμως και στις συνεντεύξεις του έχει μερικά λόγια σοφίας να πει: «Είναι σημαντικό για τους μουσικούς στην εποχή μας να πάρουν τον χρόνο τους και να σκεφτούν πριν δημιουργήσουν. Έχει νόημα αυτό που κάνω; Έχει ουσία; Έχει κάποια σημασία; Μπορεί να μεταδώσει έστω και μία ουσιαστική ιδέα; Είτε μου αρέσει είτε όχι, ένας από τους ρόλους μου είναι να μεταφέρω τις ιδέες, τα πιστεύω, τις πεποιθήσεις, τις ιστορίες και το αφήγημά μου στον ακροατή. Στις μέρες μας αυτός ο ρόλος φέρει μια επιπλέον ευθύνη» σχολιάζει με διαύγεια στο «Pitchfork».

Είτε συμφωνείτε είτε διαφωνείτε μαζί του, είτε σας αρέσει η μουσική του είτε όχι, είναι μουσικοί σαν τον Sufjan Stevens που θα θυμόμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα, όχι όλους εκείνους για τους οποίους δαπανάται δυσανάλογα πολύς ιντερνετικός χώρος και χρόνος σε σχέση με την αξία τους.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM