9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η σπαρακτική ερμηνεία του Νίκου Κουρή εκτοξεύει την παράσταση σε ένα επίπεδο σπάνιας συγκινησιακής φόρτισης. Φωτο: Αγγελική Κοκκοβέ
0

1.

Νίκος Κουρής στη «Γίδα»

Ένας άνδρας στο χείλος του γκρεμού. Ένας άνδρας που προκαλεί τρόμο στους οικείους του, επειδή παραβίασε ένα από τα ιερότερα ταμπού.

Ο Μάρτιν του Έντουαρντ Άλμπι, ο βραβευμένος κι εύπορος αρχιτέκτων, ο καλός σύζυγος και πατέρας, γίνεται τώρα, στη διάρκεια του έργου, κάτι τρομακτικό, γκροτέσκο και μολυσμένο: ένας κτηνοβάτης. Αυτός που κάνει σεξ με μια γίδα.

Πώς να σταθεί κανείς απέναντί του; Τι είδους κατανόηση να επιδείξει απέναντι σ' έναν άνθρωπο που δηλώνει σοβαρά ερωτευμένος με ένα τετράποδο; Τι κρύβεται πίσω από αυτή την επιλογή του;

Η σπαρακτική ερμηνεία του Νίκου Κουρή εκτοξεύει την παράσταση σε ένα επίπεδο σπάνιας συγκινησιακής φόρτισης. Μαζί του διανύουμε όλη την οδυνηρή διαδρομή του ήρωα: από τη βασανιστική ενοχή στην απελευθερωτική εξομολόγηση, από την ταραγμένη εγκράτεια στην τρικυμιώδη υπερχείληση των συναισθημάτων και στον υπαρξιακό σπαραγμό του τέλους.


2.

Γιάννης Νιάρρος στο «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η Μαρία Ναυπλιώτου μάχεται γενναία επί σκηνής.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό και καθόλου αυτονόητο το επίτευγμα του νεαρού ηθοποιού στην εν λόγω παράσταση. Χρειάζεται ιδιαίτερη αντίληψη κι ευαισθησία για να αποδώσεις με τόση υποκριτική ωριμότητα τον ρόλο του «διαφορετικού» Κρίστοφερ, ενός εφήβου που παλεύει με κάποια μορφή αυτισμού (στο έργο δεν κατονομάζεται η ιατρική διάγνωση της κατάστασής του και ούτε έχει σημασία), χωρίς να υποκύψεις σε καμία ευκολία ή υπερβολή, σε καμία γραφικότητα. Ο Νιάρρος απλώς είναι.

Ένα ελαφρύ τικ στην έκφραση του προσώπου, ένα μικρό παραξένισμα στον τρόπο που περπατάει, μια ένρινη «πίεση» στη φωνή του, όλες οι «εξωτερικές» επιλογές του φαντάζουν αυτονόητες και ουδέποτε στέκονται χωριστά από το άρρηκτο σύνολο της ερμηνείας του.

Εγκράτεια, αίσθηση ρυθμού και μέτρου, ένας άσβεστος εσωτερικός παλμός πυροδοτούν το αποτέλεσμα, το οποίο αποδεικνύεται άκρως συγκινητικό μέσα στην ανεπιτήδευτη απλότητά του.

3.

Μαρία Ναυπλιώτου στο «Masterclass»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Σφρίγος, ένταση και εξαιρετική αίσθηση του μέτρου χαρακτηρίζουν τη διττή ερμηνεία της ηθοποιού σε αυτή την τόσο αξιόλογη παράσταση. Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

Καμία ηθοποιός δεν μπορεί να «αναπαραστήσει» τη Μαρία Κάλλας και ορθώς δεν είναι αυτό εδώ το ζητούμενο. Η Μαρία Ναυπλιώτου μάχεται γενναία επί σκηνής, και η προσπάθειά της αποκτά τον χαρακτήρα του επείγοντος και του βαθιά προσωπικού.

Η «συνομιλία» της με την Κάλλας την αφορά ουσιαστικά: κι αυτή η σύνδεση μετατρέπεται σε ηλεκτροφόρο πεδίο ακραίων διακυμάνσεων, αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων.

Παρακολουθούμε γοητευμένοι αυτή τη γυναίκα που φέρει το τραύμα της αγέρωχα και το κατεθέτει σε κοινή θέα με πάθος, στιλ και αυτοσαρκασμό, αποδεικνύοντας ότι η μεγαλύτερη δύναμη μπορεί να κατοικεί μέσα στο πιο ευάλωτο ον.

4.

Ευαγγελία Καρακατσάνη στον «Μύρτο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η ηθοποιός μας καθοδηγεί με πάθος και σθένος μέσα από την κόλαση της Μαρίνας. Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου

Σφρίγος, ένταση και εξαιρετική αίσθηση του μέτρου χαρακτηρίζουν τη διττή ερμηνεία της ηθοποιού σε αυτή την τόσο αξιόλογη παράσταση.

Από σαλεμένη Καλομοίρα σε επιβλητική Ντόρα, από ανήμπορη υπηρέτρια σε τρομακτική μεγαλοαστή της επαρχίας, η Καρακατσάνη γίνεται ταυτόχρονα ο θύτης και το θύμα, μια γυναίκα που παγιδεύεται, είτε στα υψηλά είτε στα χαμηλά, στο ασφυκτικό πλέγμα κοινωνικής υποκρισίας που τσακίζει τις ηρωίδες του Μάτεσι.

Μια θύελλα μαίνεται αθόρυβη στο πρόσωπό της, κάθε φορά που η μάσκα της υπεροχής κινδυνεύει να ραγίσει, αποκαλύπτοντας μοιραία τη μοναξιά και την απελπισία που κρύβονται επιμελώς από κάτω.

5.

Χρηστίνα Γαρμπή στον «Μύρτο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Αεικίνητος, νευρωτικός, γοητευτικός, ο Τομ του Φραγκούλη στήνει ενώπιόν μας ένα μνημείο στο τραύμα του.

Από τις πρώτες φλόγες μιας άναρχης, τραχιάς και άμαθης σεξουαλικότητας που εξαπολύεται προς πάσα κατεύθυνση μέχρι τις ωδίνες του τοκετού που φέρνουν στο φως ένα νεκρό βρέφος, η ηθοποιός μας καθοδηγεί με πάθος και σθένος μέσα από την κόλαση της Μαρίνας, της άτυχης νεαρής κοπέλας που ενηλικιώνεται με τον πιο φριχτό τρόπο μέσα σε αυτή την ανελέητη κοινωνία των ανδρών.

6.

Χάρης Φραγκούλης στον «Γυάλινο κόσμο»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η ευάλωτη, απροσποίητη παρουσία της προκαλεί αβίαστα την έντονη συγκινησιακή μας ανταπόκριση.

Αεικίνητος, νευρωτικός, γοητευτικός, ο Τομ του Φραγκούλη στήνει ενώπιόν μας ένα μνημείο στο τραύμα του, μια προσωπική «αναπαράσταση» των παθών του, πασχίζοντας ν' απαλύνει τη θλίψη μέσα από την ομορφιά της δημιουργίας.

Παιδί κι ενήλικας ταυτόχρονα, ο ηθοποιός εκρήγνυται με τις παράλογες ανακρίσεις της μητέρας του, μιμείται την υστερία της, πεισμώνει πως «δε θα φέξει», ή εκτελεί μικρά χορευτικά με τα πιάτα του δείπνου.

Όσο κι αν εκτονώνει τη σύγχυσή του μέσα από χαριτωμένες κωμικές χειρονομίες, όμως, η φωνή του δεν παύει να προδίδει τον πόνο ενός ανθρώπου διχασμένου ανάμεσα στο καθήκον και το όνειρο, ενός ανθρώπου που βασανίστηκε πολύ και πλήρωσε ακριβά το τίμημα των επιλογών του, χωρίς ποτέ να κατακτήσει την πολυπόθητη λύτρωση.

7.

Σοφία Κορώνη στο «Αγάπη (ή Φαντάσματα ενός μη τόπου)»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Μια ερμηνεία πλήρης, καλοδουλεμένη και απολαυστική.

Καθισμένη στο μπράτσο μιας παλιάς βελούδινης πολυθρόνας, στον τρίτο όροφο του Μπάγκειου ξενοδοχείου, η ηθοποιός αρχίζει να μας αφηγείται τις περιπέτειες της μικρής Άννας, ηρωίδας ενός τρυφερού διηγήματος του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.

Όρθιοι τριγύρω της, θεατές αυτής της μικρής, δεκάλεπτης περφόρμανς που εκτυλίχθηκε στο πλαίσιο μιας ιδιότυπης παράστασης-περιήγησης σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο γεμάτο «φαντάσματα», νιώθουμε να συνδεόμαστε ακαριαία με την εύθραυστη γυναίκα που στέκεται δίπλα μας, σε απόσταση αναπνοής.

Η ευάλωτη, απροσποίητη παρουσία της προκαλεί αβίαστα την έντονη συγκινησιακή μας ανταπόκριση.

 

8.

Μάνος Καζαμίας στο «Άνθρωποι και ποντίκια»

9 ερμηνείες που ξεχώρισαν τη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
Η νεοεμφανιζόμενη ηθοποιός καταφέρνει να προσδώσει φρεσκάδα και ενδιαφέρον σε ένα τετριμμένο έργο.

Η ζωτική ορμή και η δίψα για ζωή ξεχειλίζουν από κάθε πόρο του σώματός του, από κάθε φωνήεν του λόγου του.

Μπορεί να σκότωσε τον πατέρα του επειδή κακοποιούσε τη μητέρα του, μπορεί, στη συνέχεια, να πέρασε πολλά χρόνια στη φυλακή, ο ήρωας του Μάνου Καζαμία όμως δεν το έβαλε κάτω: και είναι αυτό το αισιόδοξο πείσμα, αυτή η διαφυλαγμένη ακεραιότητα ενός περιθωριοποιημένου ανθρώπου, που διαισθανόμαστε να κρύβονται κάτω από όλα τα ψυχεδελικά παραφερνάλια της «τρέλας» του.

Μια ερμηνεία πλήρης, καλοδουλεμένη και απολαυστική.

9.

Μαίρη Μηνά στο «Με λένε Έμμα»

Η νεοεμφανιζόμενη ηθοποιός καταφέρνει να προσδώσει φρεσκάδα και ενδιαφέρον σε ένα τετριμμένο έργο, με θέμα την ακανθώδη ενηλικίωση μιας τοξικοεξαρτημένης γυναίκας.

Η άγουρη ομορφιά και η φυσικότητα της ερμηνείας της εκπέμπουν τη μοναδική αχτίδα φωτός σε αυτή την παράσταση.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ