Άνθρωπος ερωτεύεται νεράιδα

Άνθρωπος ερωτεύεται νεράιδα Facebook Twitter
0

Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει εδώ κι έναν αιώνα Το Βυσσινί Τριαντάφυλλο που έκανε τον Π. Γιαννόπουλο να αυτοκτονήσει μπαίνοντας με το άλογό του στη θάλασσα του Σκαραμαγκά, ώθησε τον Χρηστομάνοστα δικαστήρια για λογοκλοπή, συνεπήρε ερωτικά τον Λαπαθιώτη, παρότι αφιερώθηκε στον Ψυχάρη; Το μυστικό αυτό που έκανε ένα μάστορα της εφημερίδας «Ακρόπολις» -όπου άρχισε να δημοσιεύεται- να κατέβει στο πιεστήριο με το σφυρί στο χέρι και να καταστρέψει όσα κομμάτια του φάνηκαν ανευλαβή...;

Όσοι έχουν παρακολουθήσει την πορεία της ομάδας «Όχι Παίζουμε» -ειδικά την παράσταση Καρδιά με Κόκκαλα. Βίος και Πολιτεία του ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτηστο ερειπωμένο σπίτι του στα Εξάρχεια πριν από δυο καλοκαίρια- ξέρουν τι τους περιμένει. Με εκείνο το έργο ξεκίνησε η τριλογία για τους λησμονημένους εστέτ λογοτέχνες των αρχών του 20ού αιώνα και συνεχίστηκε με το Αίμα που Μαράθηκε τουΆκη Δήμου, βασισμένο στην Κερένια Κούκλατου Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Φέτος ολοκληρώνεται με Το Βυσσινί Τριαντάφυλλο, ένα έργο με υπέρτιτλο Rodokanakis Rediscovered 1908-2008, που χρησιμοποιεί αυτούσιο το κείμενο του άγνωστου -για τους περισσότερους- λογοτέχνη από το ομώνυμο διήγημά του. Του Πλάτωνα Ροδοκανάκη.

«Γιατί επιλέξατε τον Ροδοκανάκη;» ρωτάω την ομάδα λίγη ώρα πριν ξεκινήσει η παράστασή τους στην αυλή του Βυζαντινού Μουσείου. Τον πιο άγνωστο από τους τρεις και «μια προσωπικότητα δραματικά διχασμένη ανάμεσα στον ασκητισμό και στον άκρατο αισθησιασμό. Τον κατεξοχήν εκπρόσωπο του αισθησιασμού στην πεζογραφία μας».

«Είναι πιο αντιπροσωπευτικός από όλους τους προηγούμενους όσον αφορά τον εστετισμό και ο πιο φανατικός στο να φέρει τις ευρωπαϊκές τάσεις του στην Ελλάδα» μου λέει ο Γιώργος Σαχίνης, ο σκηνοθέτης της παράστασης. «Και ίσως ο πιο θρασύς γιατί τόλμησε τόσο νέος να εισαγάγει μια τέτοια γλώσσα. Και ο πιο άγνωστος. Και οι τρεις μέσα στο πνεύμα του εστετισμούμιλάνε για το θάνατο και τον έρωτα, αλλά η περίπτωσή του είναι ίσως η πιο συγκινητική: Ήθελε να γίνει πραγματικά γνωστός και έμεινε παντελώς άγνωστος. Αυτή η ματαιότητα της θνησιμότητας στην περίπτωσή του είναι εξαιρετικά αντιπροσωπευτική. Γι' αυτό και οργανώνουμε ολόκληρο επετειακό φεστιβάλ στη μνήμη του και όχι απλώς μια παράσταση». Κοιτάζοντας γύρω σου βλέπεις το πρόσωπο του λογοτέχνη παντού, από σημαιάκια σε κάθε θέση, μέχρι μπλούζες και μπρελόκ, «ένα κλείσιμο του ματιού γενικά σε σχέση με τη ματαιότητα της θνησιμότητας και την επιθυμία της αθανασίας» εξηγεί ο σκηνοθέτης. Πρόκειται για μια επέτειο για τον ωραίο νεκρό που μετατρέπεται σε τρυφερή ιστορία έρωτα μεταξύ ενός ανθρώπου και μιας νεράιδας. Στη σκηνή βρίσκονται μια νεκροφόρα, μια εξέδρα με γραμμόφωνα, ένας άντρας και μια γυναίκα. «Ω, βραδιά αλησμόνητη! Κάθε αστέρι σου και μια καινούργια νότα των ερωτικών μου τραγουδιών, κάθε αχτίδα του φεγγαριού σου και ένα μαγεμένο δάχτυλο επάνω στης ψυχής μου τις χορδές» ακούγεται απ' το μικρόφωνο. Ο άντρας (Γιάννης Κλίνης) είναι ο Γιώργος και η Βερονίκη μαζί, ενώ η χορεύτρια Ειρήνη Αλεξίου υποδύεται τη νεράιδα.

«Γιατί χαρακτηρίζετε την παράσταση δύσκολη;».

«Είναι μια υπέρβαση κατά κάποιον τρόπο» λέει η Ειρήνη. «Στέκομαι σε όλη τη διάρκειά της στις μύτες των ποδιών μου. Για το Γιάννη είναι ίσως ακόμα πιο δύσκολο το δεύτερο μέρος όπου μιλάει και χορεύει ταυτόχρονα. Έντονα. Το όλο πράγμα φεύγει από τη φόρμα ενός συγκεκριμένου χορού και μετατρέπεται σε μνημείο εκείνου που γίνεται τη συγκεκριμένη στιγμή. Αυτό με βοηθάει να βαθαίνω μέσα σε αυτό που συμβαίνει, ιδίως όταν δεν έχω καθόλου ψυχή και αντοχή να συνεχίσω. Στην προχθεσινή παράσταση λόγου χάρη ήμουν κουρασμένη εξαρχής και για πρώτη φορά νόμισα ότι δεν θα τα καταφέρω μέχρι το τέλος. Εκεί ένιωσα τη στέρηση της νεράιδας, όταν δεν έχει τριαντάφυλλα. Οι αντιδράσεις των θεατών όμως είναι πολύ θετικές. Το καλύτερο που έχω ακούσει από θεατές είναι η φράση ότι όλο αυτό που συμβαίνει επί σκηνής λειτουργεί κραδασμικά και ότι τους κερδίζει με έναν τρόπο εντελώς μεταφυσικό. Δεν μπορούν να τον εξηγήσουν, αλλά είναι μέρος του».

«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι φέρνει σε πρώτο βαθμό τα ζητήματα της σάρκας, του έρωτα, του πάθους και της επικοινωνίας μεταξύ δύο ανθρώπων, ασχέτως αν η μία είναι μπαλαρίνα και ο άλλος ποιητής με κάποιον τρόπο» συνεχίζει ο Γιώργος. «Η μία έχει ως γλώσσα την κίνηση και ο άλλος το λόγο, και οι δυο συναντιούνται στη μέση, μέσω ενός άθλου-ντουέτου, εξαιρετικά χορογραφημένου, αλλά με πολύ έντονο λόγο και πολύ έντονη υποκριτική. Είναι ένας άθλος γενικότερα, γιατί μιλάμε για μια παράσταση μιας ώρας κι ενός τετάρτου, πλήρως χορογραφημένη, με πολύ λόγο και μονόλογο».

Τη συγκίνηση της παράστασης εντείνουν τα κομμάτια που ακούγονται (συνθέσεις από μπάντα του Κώστα Δελακούρα και παλιά τραγούδια από δίσκους βινυλίου σε μια πολύ ενδιαφέρουσα μείξη), με αποκορύφωμα τη σκηνή του θανάτου που ακούγεται το «Λάθος»: «Αυτό το πάθος μας δεν θα μπορέσουμε να το σκοτώσουμε/κι αυτό το λάθος μας πολύ παράφορα να το πληρώσουμε/μα κι αν θα πρέπει και να πεθάνω και να πεθάνεις/το ίδιο λάθος θα ξανακάνω, θα ξανακάνεις...».

Στην αρχή της παράστασης υπάρχει μια 15λεπτη εισαγωγή για τη ζωή και το έργο του Ροδοκανάκη από διαφορετικό ομιλητή και διαφορετική κάθε φορά θεματολογία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ