Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Αρχικά δίστασα, γιατί σκέφτηκα ότι είναι κάπως παλιομοδίτικο και απλοϊκό αυτό το έργο, διαβάζοντας όμως το βιβλίο εμπνεύστηκα μια χορογραφία ώστε να το κάνω πιο νευρώδες και πιο ελκυστικό για το σύγχρονο κοινό, δουλεύοντας παράλληλα ένα νέο λιμπρέτο. Φωτ.: Ελένη Βαμβακά
0

— Ποια είναι αρχικά αυτή η μυστηριώδης «Κοππέλια»;
Μια μηχανική κούκλα, ένα ρομπότ ή, καλύτερα, «αυτόματον», όπως λεγόταν τότε. Ούσα πανέμορφη, σαγηνεύει τον Φραντς παραμονές του γάμου του με τη Σουανίλντα, η οποία, μαθαίνοντάς το, αναστατώνεται, ώσπου ανακαλύπτει ότι η αντίζηλός της δεν είναι αληθινή γυναίκα και τότε βάζει μπροστά ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του. Πρόκειται για ένα από τα παλιότερα κλασικά έργα για μπαλέτο και είναι του Λεό Ντελίμπ, βασίζεται δε στο ρομαντικό διήγημα του ΕΤΑ Χόφμαν, Ο Ζάντμαν. Η ιδέα της διασκευής ήταν του Ρίτσαρντ Γουέρλοκ, πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή των Μπαλέτων της Βασιλείας, ο οποίος με προσκάλεσε επί τούτου στην Ελβετία. Αρχικά δίστασα, γιατί σκέφτηκα ότι είναι κάπως παλιομοδίτικο και απλοϊκό αυτό το έργο, διαβάζοντας όμως το βιβλίο εμπνεύστηκα μια χορογραφία ώστε να το κάνω πιο νευρώδες και πιο ελκυστικό για το σύγχρονο κοινό, δουλεύοντας παράλληλα ένα νέο λιμπρέτο.

H υπόθεση του μπαλέτου εκτυλίσσεται στην τότε πολυεθνική Αυστροουγγαρία, γι’ αυτό στη μουσική υπάρχουν στοιχεία από παραδοσιακές μουσικές της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Τρανσυλβανίας, απ’ όπου κατάγομαι.

— Είστε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα;
Θα έλεγα πως ναι, αλλιώς δεν θα το παρουσίαζα! Πολύτιμη ήταν και η συνεισφορά του επί χρόνια συνεργάτη μου Σλοβένου συνθέτη, Μίλκο Λαζάρ, από τον οποίο ζήτησα να γράψει μια συμπληρωματική μουσική σε πιο μοντέρνο ύφος, με μηχανικούς ήχους κ.λπ., που θα αναδείκνυε την gothic ατμόσφαιρα του βιβλίου, η οποία κυριαρχεί στη Β’ Πράξη – μια μουσική ατμόσφαιρα σκοτεινή, που μπορεί να είναι έως και φοβιστική για ένα παιδί. Υπόψη ότι, σύμφωνα με το βιβλίο, ο Κοππέλιους, κατασκευαστής της Κοππέλια, παρασύρει στο λημέρι του νεαρά παιδιά με δόλωμα τις μηχανικές του κούκλες ώστε να τους αφαιρέσει τα μάτια για να τα μπορούν, μέσω αυτών, να βλέπουν τα δημιουργήματά του! Πρόκειται, γενικά μιλώντας, για μια σύνθετη δουλειά που εν μέρει βασίζεται στο πρωτότυπο, εν μέρει είναι διασκευή. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η υπόθεση του μπαλέτου εκτυλίσσεται στην τότε πολυεθνική Αυστροουγγαρία, γι’ αυτό στη μουσική υπάρχουν στοιχεία από παραδοσιακές μουσικές της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Τρανσυλβανίας, απ’ όπου κατάγομαι.  

Έντουαρντ Κλουγκ Facebook Twitter
«Υπάρχει, νομίζω, γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον στην Ελλάδα τόσο για το κλασικό μπαλέτο όσο και για τον σύγχρονο χορό, κι αυτό με χαροποιεί». Φωτ.: Simen Zupancic

— Νομίζω ότι η ιστορία με τις μηχανικές κούκλες προσδίδει στο έργο έναν χαρακτήρα θρίλερ και επιστημονικής φαντασίας ταυτόχρονα, που μοιάζει πολύ σύγχρονος.
Πράγματι, και ο χαρακτήρας αυτός αναδεικνύεται περισσότερο στη Β’ Πράξη με τη συνδρομή και της υποβλητικής μουσικής του Λαζάρ. Αυτό ήταν άλλωστε και το στοιχείο που με παρακίνησε να δουλέψω μια μοντέρνα εκδοχή του, μου έδωσε επίσης ιδέες για τη χορογραφία στην οποία η Κοππέλια έχει έναν αρκετά πιο ενεργητικό ρόλο απ’ ό,τι στην κλασική εκτέλεση. Πρόκειται, βέβαια, για έναν απαιτητικό ρόλο γιατί θα πρέπει οι μηχανικές κινήσεις να αποδίδονται με την ανάλογη δεξιοτεχνία, δηλαδή αντί ένα «αυτόματο» να μιμείται τον άνθρωπο, εδώ έχουμε το αντίστροφο. Πολύτιμη ήταν, επίσης, η συνεισφορά στης Σλοβένας industrial designer Νίκα Ζούπαντς στα σκηνικά όπως και του Μάρκο Γιάπελ. Νομίζω ότι έκαναν θαυμάσια δουλειά, όπως θα έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν και οι θεατές.

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καλκανίδης

— Πώς βλέπετε τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα;
Έχει γίνει σίγουρα πολύ μεγάλη πρόοδος από το 1997, όταν συμμετείχα με μια χορογραφία μου στην Τελετή Έναρξης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Στίβου. Υπάρχουν πια διεθνώς γνωστοί και καταξιωμένοι χορευτές και χορογράφοι όπως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και ο Κωνσταντίνος Ρήγος, μεγάλα ονόματα έρχονται αντίστοιχα στην Ελλάδα, η νέα Εθνική Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ, όπου θα ανέβει η Κοππέλια, είναι εντυπωσιακή, πολύ αξιόλογο είναι και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας. Υπάρχει, νομίζω, γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον τόσο για το κλασικό μπαλέτο όσο και για τον σύγχρονο χορό, κι αυτό με χαροποιεί.

Η μυστηριώδης «Κοππέλια» του Έντουαρντ Κλουγκ έρχεται στη Λυρική Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καλκανίδης

Κοππέλια
Έντουαρντ Κλουγκ / Λεό Ντελίμπ, Μίλκο Λαζάρ
11, 12, 15, 17, 18 Μαΐου 2024
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Ώρα έναρξης: 19:30 (Κυριακή: 18.30)

Ιδέα, λιμπρέτο, χορογραφία: Έντουαρντ Κλουγκ
Σκηνικά: Μάρκο Γιάπελ, Νίκα Ζούπαντς
Κοστούμια: Λέο Κούλας
Φωτισμοί: Τομάς Πριμζλ
Δραματουργία: Σάρα Μπρούζις, Μαξιμίλιαν Σάφενμπεργκερ

Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ