Η Σεραφίτα και ο Λύκος

Η Σεραφίτα και ο Λύκος Facebook Twitter
0
Εσείς είχατε ξαναδιαβάσει έργο της Καραπάνου; 

Είχα διαβάσει μόνο το Ναι.

 

Είναι συγγραφέας για γερά νεύρα; 

Μερικά έργα της το απαιτούν.

 

Ήταν δύσκολο ν’ αποδοθεί θεατρικά η «Κασσάνδρα και ο Λύκος»;

Το να προσπαθείς να ζωντανέψεις έναν κόσμο δεν είναι πάντα εύκολο - εξαρτάται πάρα πολύ απ’ το ίδιο το κείμενο. Η Κασσάνδρα σου έδινε σίγουρα κάποια πατήματα, αλλά είχε και πολλές δυσκολίες. Το γεγονός, ας πούμε, ότι παρελαύνουν μέσα απ’ την αφήγηση πολλά διαφορετικά πρόσωπα ήταν κάτι που σου έδινε τη δυνατότητα να παίξεις και να μεταμορφωθείς, οπότε σίγουρα σου άνοιγε έναν δρόμο. Τι γίνεται, όμως, με τις πολλές επαναλήψεις που σ’ ένα κείμενο έχουν τεράστια σημασία, στο θέατρο όμως μπορεί να κουράσουν ή και να μπερδέψουν τον θεατή; Αυτό είναι ένα πολύ μικρό παράδειγμα από τις άπειρες δυσκολίες.

 

Σε ποια κομμάτια του εστιάσατε πιο πολύ για να φτιάξετε τον μονόλογο;

Εστιάσαμε περισσότερο στα κομμάτια που ήταν συνεπή περισσότερο στην αισθητική φόρμα που χτίσαμε σιγά-σιγά και με τη σκηνοθέτιδα. Τι εννοώ με αυτό; Αν είχαμε έναν άλλο κώδικα, π.χ. πιο σωματικό, ίσως επιλέγαμε κομμάτια πιο εξωστρεφή ή πιο επιθετικά στη φόρμα. Εμείς επικεντρωθήκαμε περισσότερο σε πιο αισθαντικές ατμόσφαιρες, ποτισμένες με πολλή νοσταλγία. Σε αυτό μας οδήγησε, βέβαια, και το ύφος της μουσικής που γραφόταν στις πρόβες κι έτσι όλα πήραν τον δρόμο τους.

 

Είναι ρίσκο ο μονόλογος, δεδομένου ότι υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να χάσεις το θεατή;

Ο μονόλογος ως είδος είναι κάτι πολύ δύσκολο. Πρώτη φορά το επιχειρώ και με τη βοήθεια, ευτυχώς, πολύ ταλαντούχων ανθρώπων γύρω μου .Δεν ξέρω αν υπάρχει αυτό που λες, αλλά είναι σίγουρα πάρα πολύ δύσκολο να κρατήσεις κάποιον για μια ώρα ολοδικό σου. Ακόμη κι αν τον χάσεις, όμως, νομίζω ότι το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα είναι χαμένος θ’ αξίζει τον κόπο. Η λογοτεχνία είναι ωραίο μέρος για να χαθεί κανείς!

 

 

Πώς θα λειτουργήσει η μουσική στην παράσταση; 

Πιστεύω ότι θα λειτουργήσει πολύ θετικά. Το κείμενο της Κασσάνδρας είναι πάρα πολύ μουσικό από μόνο του, οι εικόνες του είναι γεμάτες μουσική, γι’ αυτό κι η ζωντανή μουσική του ταιριάζει, γιατί βγαίνει από μέσα του, γιατί είναι κάτι οργανικά δικό του.

 

Εσείς πώς θα περιγράφατε το κείμενο της Καραπάνου;

Θα έλεγα ότι είναι η καταγεγραμμένη ιστορία ενός μεγάλου έρωτα για τη μητέρα της, με όλα τα πάθη και τις περιπέτειες που έχει κάθε τέτοιος έρωτας.

 

Αυτή είναι, δηλαδή, η σχέση μεταξύ μάνας και κόρης;

Ναι. Η σχέση δεν είναι άλλη από αυτή της απόλυτης αγάπης για τη μαμά που είναι πάντα απούσα και μακρινή, άλλοτε γοργόνα στον βυθό κι άλλοτε ωραία κυρία στην οθόνη του σινεμά, που εξαφανίζεται. Μια άπιαστη, φευγαλέα εικόνα, που πληγώνει κι έτσι μόνο αγαπά, πληγώνοντας. Σε κάποια σημεία ταυτίστηκα πάρα πολύ.

 

Τι μας λέει το έργο 35 χρόνια μετά τη συγγραφή του; Διαφέρει η ενηλικίωση ενός παιδιού σήμερα ή είναι η ίδια αρχετυπική διαδικασία; 

Το έργο μάς εισάγει στον κόσμο της παιδικής ηλικίας, εκεί που γεννιούνται οι πρώτες μνήμες, οι πρώτες γεύσεις, αλλά και τα πρώτα τραύματα κι ο πρώτος πόνος. Έχει πολύ παιδικό χιούμορ, πολύ μαυρίλα και πολύ αθωότητα. Νομίζω πως κάπως έτσι είναι και σήμερα.

 

Πώς όμως, μετατρέπεται όλο αυτό σε τέχνη;

Ποιος καταφέρνει να ενηλικιωθεί πραγματικά; Να νιώσει ολόκληρος κι όχι κατασπαραγμένος; Υπάρχει πολύς πόνος και πολλή υποκρισία στην προσπάθειά μας να φανούμε τελικά επαρκείς απέναντι σ’ ένα πρότυπο ενηλικίωσης που μας κολλάνε στα μούτρα. Νομίζω πως αυτή την απορία, τον σπαραγμό και τον τρόμο μπροστά στην επιβαλλόμενη ενηλικίωση οι άνθρωποι, στην καλύτερη περίπτωση, τον κάνουν τέχνη, στη χειρότερη... άλλα πράγματα...

 

Πιστεύετε ότι οι ενδιαφέρουσες ιστορίες βγαίνουν κυρίως από πονεμένους ανθρώπους; 

Δεν ξέρω αν είναι ο πόνος που κάνει τις ιστορίες ενδιαφέρουσες, πάντως σίγουρα οι ενδιαφέροντες άνθρωποι, όταν πονάνε, γράφουν ωραία πράγματα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ