«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα»

«Κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα» Facebook Twitter
0
Το πραγματικά εντυπωσιακό με την παράστασηΕυτυχία Παπαγιαννοπούλου,

που παίζεται στη σκηνή του Θεάτρου Ιλίσια-Βολανάκη, είναι οι αντιδράσεις του κοινού. Ένα κοινό που τραγουδάει τα τραγούδια της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, μιλά δυνατά σαν να απαντά στα λόγια της πρωταγωνίστριας του έργου Νένας Μεντή(το βράδυ που είδαμε την παράσταση μια δακρυσμένη κυρία στην τρίτη σειρά μιλούσε κατασυγκινημένη δυνατά σαν να συμμετείχε και η ίδια στην παράσταση), κλαίει και γελάει με ένταση μέσα στη χαμηλοτάβανη αίθουσα και αποθεώνει την πρωταγωνίστρια με απανωτά χειροκροτήματα που την υποχρεώνουν να υποκλιθεί ξανά και ξανά, εμφανώς συγκινημένη, στο τέλος του έργου. Μέχρι πρότινος η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν ένα πρόσωπο γνωστό κυρίως στους λάτρεις του λαϊκού τραγουδιού ως μια από τις καλύτερες στιχουργούς της γενιάς της. Έζησε μια ζωή πολυκύμαντη και ταραχώδη. Γεννημένη στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, το οποίο και εγκατέλειψε μαζί με τη μητέρα της και τις δυο κόρες της όταν έγινε η Μικρασιατική Kαταστροφή, ξεκίνησε μια καινούργια ζωή στην Αθήνα, ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα, ξαναπαντρεύτηκε κι έγινε ηθοποιός των μπουλουκιών με τα οποία γύρισε όλη την Ελλάδα. Έγινε στιχουργός μετά τα 50 της, γράφοντας μερικά από τα διασημότερα λαϊκά τραγούδια (από τα «Καβουράκια» και το «Δυο πόρτες έχει η ζωή» μέχρι το «Περασμένες μου αγάπες» και το «Είμαι αητός χωρίς φτερά»), τα οποία και ξεπούλησε για ελάχιστα χρήματα προκειμένου να θρέψει το μεγάλο της πάθος: τον τζόγο.

Διάβασα ότι βλέπατε την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου στη γειτονιά σας στα Πατήσια.

Ναι, την είχα δει κάποιες φορές, χωρίς όμως να καταλαβαίνω τι άτομο ήτανε. Έβλεπα μια περίεργη γυναίκα, η οποία καθότανε μόνη της, έπινε καφέ, κάπνιζε στο δρόμο. Ήταν ψιλομασκαρεμένη, για τα δικά μου μάτια τότε, με το τυρμπάν, με το γυαλί το μαύρο, μιλάω για τις αρχές του ‘60 - εγώ τότε ήμουν πιτσιρίκι. Κι επειδή είχα αρκετή τρέλα, την πρόσεχα. Μεγαλώνοντας μετά, κι αφού έγινα ηθοποιός κι άρχισα να διαβάζω, να ακούω ρεμπέτικο, άρχισα να ακούω και για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου: Πως ήταν μια περίεργη γυναίκα, αντιφατική, κι ενώ ήταν λαϊκιά ήταν συγχρόνως και αστή. Ήταν ένα κράμα ανθρώπου - διανοούμενη και λούμπεν συγχρόνως, αυτό πάντα μου άρεσε πολύ. Επίσης έπαιζε χαρτιά∙ κι εγώ από μικρό παιδί είχα ανάλογες τάσεις. Πιστεύω ότι είναι πολύ σοβαρή ιστορία το χαρτί.

Τι εννοείτε «σοβαρή ιστορία»;

Είναι μια ολόκληρη ιστορία το χαρτί. Δεν είναι απλά «παίζω χαρτιά». Όλοι παίζουν χαρτιά! Είναι μια άλλη σχέση με τη ζωή, ένα ρίσκο περίεργο. Η Ευτυχία πούλαγε τα πάντα για την πόκα. Εκεί καταλαβαίνεις ότι είναι μια τεράστια συγκίνηση, ένα ξόρκι για το θάνατο. Έχει ένα πράγμα οριακό, είναι λίγο σαν τον έρωτα, έχει μια ηδονή βαθιά. Εμένα μου αρέσει η πόκα, είναι συγκίνηση μεγάλη, ερωτική σχέση.

Κερδίζετε, τουλάχιστον;

Είμαι κερδισμένη, ναι, αλλά δεν είμαι αυτού του πάθους. Το κάνω πολύ συντηρητικά, όπως και άλλα πράγματα στη ζωή μου. Θα ήθελα κάπου να της μοιάζω μάλλον· έχω στοιχεία της, θα μπορούσα να ‘μαι κόρη της. 

Σας είδα πολύ συγκινημένη την ώρα του χειροκροτήματος.

Ναι, πάρα πολύ∙ δεν το ‘χω ξανανιώσει, είναι ένας κόσμος που σε ακούει προσηλωμένος, γελάει, κλαίει, και στο τέλος... είναι ένα πράγμα... Δεν μας συμβαίνει, στους ηθοποιούς, συχνά αυτό. Δεν νομίζω πως θα μου ξανασυμβεί ποτέ.

Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό τώρα, με αυτή την παράσταση;

Νομίζω ότι ταυτίστηκε το δικό μου «θέλω» με ένα γνωστό πρόσωπο που έχει πιασίματα πάνω στη ζωή, τραγούδια και ιστορία, η Μικρά Ασία, ο πόλεμος, η χούντα...

Όλη αυτή η έλξη θεωρείτε ότι έχει κάποια σχέση με τη ζωή της Παπαγιαννοπούλου, που έζησε πολύ σημαντικά γεγονότα της νέας ελληνικής ιστορίας;

Βεβαίως, και έχει να κάνει και με το λαϊκό τραγούδι, και επίσης με κάτι που αφορά εμένα, δηλαδή, ίσως αν το έπαιζα χωρίς να με γνωρίζει ο κόσμος από την τηλεόραση δεν θα ερχότανε κανένας να με δει. 

Κάπου διάβασα την εξής κριτική: «Η Νένα Μεντή μας εξέπληξε μετά τους συμβατικούς ρόλους στους οποίους την είχαμε συνηθίσει μέχρι σήμερα».

Αυτό θέλω πάρα πολύ να το πω: Υπάρχει μια μεγάλη μάζα ηθοποιών σαν και μένα, που για πολλούς λόγους δεν θέλαμε να είμαστε εξουσία μέσα στη δουλειά, δηλαδή να έχουμε πρωτοβουλίες κάνοντας ένα θίασο και δεν στηριζόμαστε ούτε στις επιτυχίες μας ούτε στους θιάσους. Άρα είμαστε λίγο πολύ εκτελεστικά όργανα. Με φωνάζει ένας θίασος και λέει «έχω αυτό το έργο, τόσα λεφτά. Θες;». Εάν δεν έχω επιλογή για κάτι λίγο καλύτερο, κατά την κρίση μου, θα κάνω αυτό. Αυτό είναι κάτι που προσπαθώ να κάνω και το κάνω με το μεγαλύτερο κέφι του κόσμου· γι' αυτό και έχω επιβιώσει και είμαι καλά, γιατί κάνω τα πάντα με κέφι. Το τηλεοπτικό παίξιμο είναι τέτοιο γιατί και η ίδια η δουλειά εμπεριέχει μια ψιλοξεπέτα, δεν προλαβαίνεις ούτε πρόβες να κάνεις. Είναι μια κι έξω. Μπορεί να βγει κάποιος και να μου πει «να μην το ‘παιζες». Ok, θα μου ‘δινες εσύ να ζήσω; 

Αισθάνεστε ότι είναι κάτι σαν δικαίωση για σας αυτός ο ρόλος;

Όχι, καθόλου, αυτό που αισθάνομαι είναι πως χρόνια ετοιμαζόμουνα, κράταγα δυνάμεις για να παίξω αυτό το πράγμα... Και επίσης με απασχολεί το τι θα κάνω μετά. Θα κάνω τόσο κέφι κάτι; Ξέρεις τι με ενδιαφέρει; Πώς να κάνω πράγματα που να ‘ναι δικά μου. Δεν μπορώ να κάνω πράγματα που να βαριέμαι. Εγώ δεν έχω ρατσισμό με τους ηθοποιούς, αυτό που λένε κάποιοι το «εμπορικό» και το «ποιοτικό». Όλα είναι θέατρο κι ένας ηθοποιός μπορεί να κάνει καλό ή κακό θέατρο όπου κι αν παίζει. Εγώ έπαιξα πρόπερσι σε έναν από τους πιο εμπορικούς θιάσους της Αθήνας -έναν ρόλο που έπεφτε το θέατρο κάτω από τα γέλια, μια γριούλα ξινή, απαίσια- κι είχα μεγάλο σουξέ κι ευχαριστιόμουνα. Είναι μεγάλη ευτυχία να γελάει ο κόσμος χωρίς να είναι το έργο χυδαίο. Θέλω να το πω, ειδικά φέτος που έκανα αυτή την επιτυχία, πως εγώ είμαι η ίδια ηθοποιός, δεν άλλαξα μετά από 42 χρόνια. Απλά είχα μια ευκαιρία να ανοίξω παραπάνω την καρδιά μου, το μυαλό μου και να αναπτύξω πράγματα της τέχνης μου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ