Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).
0


Είναι γνωστή η δραματουργική καινοτομία του Πίντερ στην «Προδοσία» (1978). Το έργο ξεκινά (ας πούμε) σήμερα και σε εννιά σκηνές διατρέχει την ιστορία μιας «παράνομης» ερωτικής σχέσης. Ο Τζέρι, παντρεμένος με δύο παιδιά, έχει πολύχρονη σχέση με την Έμμα, σύζυγο, με δύο παιδιά κι αυτή, του Ρόμπερτ, στενού φίλου και συνεργάτη του. Η ιστορία ξεκινά δύο χρόνια μετά το τέλος της σχέσης τους (που στην πορεία μαθαίνουμε ότι τελείωσε με τον ήσυχο τρόπο που ο χρόνος τελειώνει τις ερωτικές σχέσεις): η Έμμα ζητά να συναντηθεί με τον Τζέρι, σοκαρισμένη από την αποκάλυψη ότι όλα αυτά τα χρόνια ο σύζυγός της την απατούσε με πολλές γυναίκες. Ο Τζέρι θα σοκαριστεί για κάτι άλλο: η Έμμα του λέει ότι μίλησε στον άνδρα της για τη σχέση τους.


Στη δεύτερη σκηνή o δραματικός χρόνος ακόμη εξελίσσεται κανονικά: λίγες μέρες μετά, ο Τζέρι συναντά τον Ρόμπερτ για να τσεκάρει πού βρίσκεται η φιλική και επαγγελματική τους σχέση. Θα δεχθεί νέο σοκ όταν ο Ρόμπερτ του λέει ότι η Έμμα του είχε μιλήσει για τη σχέση τους προ τετραετίας. Οι απανωτές αποκαλύψεις δεν κλονίζουν τίποτα. Η σκηνή τελειώνει με μια αδιάφορη ερώτηση για τις διακοπές του καλοκαιριού.

Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου.


Ο τίτλος μπορεί να μπλοκάρει την ερμηνεία του έργου. Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί. Κανείς δεν προδίδει κανέναν. Ακολουθούμε τις κοινωνικές συμβάσεις και διατηρούμε τις αυταπάτες μας για να μπορέσουμε να ζήσουμε, αλλά ας αφήσουμε το δράμα (μοιάζει να λέει ο συγγραφέας). Ίσως, τελικά, το μπουλβάρ, οι φαρσοκωμωδίες που δόξασαν τις εξωσυζυγικές περιπέτειες για χάρη της διασκέδασης του ευρέος αστικού κοινού, να είναι επί της ουσίας πιο έντιμο από τα σοβαρά έργα που διαχειρίζονται σκοτεινά και βαρύγδουπα ένα τόσο κοινό θέμα.


Είναι όμως έτσι; Μια σειρά επεισοδίων που εξελίσσονται χρονικά προς τα πίσω (από την 3η έως την 9η σκηνή) οδηγεί στην αρχή της ερωτικής ιστορίας του Τζέρι και της Έμμας. Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί...


Ο Γιάννης Μόσχος είχε την καλή ιδέα να μη στήσει την παράστασή του στη σκηνή του θεάτρου, που θα απομυζούσε όλη τη ζωντάνια του έργου. Η σχέση πλατείας-ιταλικής σκηνής υπηρετεί την παράδοση του αστικού θεάτρου που τόσο έξυπνα αποκαθηλώνει ο Πίντερ. Σοφά, λοιπόν, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την αίθουσα εκδηλώσεων (ως παμπ για την 1η σκηνή), το ενδιάμεσο επίπεδο της μνημειακής κλίμακας του φουαγέ, το grand foyer του επάνω ορόφου. Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου. Ναι, το θέατρο είναι ένας καθρέφτης ή, μάλλον, μια αίθουσα με πολλούς καθρέφτες, όπου καθένας μπορεί να έρθει αντιμέτωπος με τα πολλαπλά είδωλά του.


Ο Νίκος Ψαρράς, η Μαρία Σκουλά και ο Γιώργος Γλάστρας ζωντάνεψαν τα πρόσωπα του έργου, πετυχαίνοντας τις σωστές θερμοκρασίες σε καθεμία από τις σκηνές. Το έργο απαιτεί ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο, γιατί τόσο η δομή όσο και οι πληροφορίες που δίνει επ' ουδενί σηκώνουν ψυχολογικές προσεγγίσεις. Ηθοποιοί και κοινό ξέρουν/μαθαίνουν ελάχιστα για τους ήρωες, γιατί στόχος δεν είναι η ταύτιση αλλά η σκέψη.

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης...
Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter


Info:

Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ


Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Σκηνικά - Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Βοηθός σκηνογράφος: Νόρα Δεληδήμου
Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδου
Βοηθοί σκηνοθέτες: Μάνος Βαβαδάκης, Μάρω Πέτλη

 

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):
Γιώργος Γλάστρας (Ρόμπερτ)
Μαρία Σκουλά (Έμμα)
Νίκος Ψαράς ( Τζέρρυ)

 

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 

Ηρώων Πολυτεχνείου 32, 185 35,
Πειραιάς

 

Μέχρι 19/4

Σάββατο: 18:00
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη: 21:30

Εισιτήρια: €10- 15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM