Maldoror: Εγκώμιο μιας μεταμόρφωσης

Maldoror: Εγκώμιο μιας μεταμόρφωσης Facebook Twitter
0

Τα Άσματα του Μαλντορόρ του Λωτρεαμόν (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Ιζιντόρ Ντικάς, 1846-1870) κατέχουν μοναδική θέση στη λογοτεχνία του 19ου αι. Τυπώνονται τον Αύγουστο του 1869, παραμονές της Κομμούνας του Παρισιού, αλλά δεν κυκλοφορούν εξαιτίας του προκλητικού, εικονοκλαστικού, βίαιου περιεχομένου τους. Ο νεαρός συγγραφέας τους, που πέθανε έναν χρόνο μετά, ανήκει στη χορεία των δημιουργών που έφυγαν από τη ζωή χωρίς κάποιου είδους επιβεβαίωση για την αξία του έργου τους. Μόνο πέντε δεκαετίες αργότερα, μετά τη φρίκη του πρώτου μεγάλου πολέμου, οι σουρεαλιστές θα τον αναγνωρίσουν ως φυσικό πρόδρομό τους. Φαίνεταικαι σ’ αυτή την περίπτωση ότι η τομή στην τέχνη είναι αναγκαίο να προκύπτει ως συλλογικό αίτημα με συνειδητούς όρους και κριτήρια, ως πρακτική μιας ομάδας με κοινές ανησυχίες και στόχους, για να μπορέσει να σταθεί σ’ ένα ανοίκειο πνευματικό/καλλιτεχνικό, περιβάλλον.

Αλλιώς, περιπτώσεις σαν του Λωτρεαμόν, το έργο του οποίου είναι σαφώς ανώτερο του έργου των περισσότερων σουρεαλιστών, παραμένουν στο περιθώριο και πεθαίνουν μες στη θλίψη, μόνοι και αποξενωμένοι από τους ανθρώπους και το πνεύμα της εποχή τους.

Στα Άσματα είναι ευδιάκριτα τα στοιχεία που χαρακτήρισαν τους ρομαντικούς: ο αντι-ορθολογισμός και η ακύρωση της αρχής του αποχρώντος λόγου, ο εσωτερικός διχασμός ανάμεσα στον φαινόμενο κόσμο και στον ιδανικό της ανώτερης ηθικής τάξης που προτάσσουν οι κατεστημένοι πόλοι εξουσίας, η απόγνωση της διαρκούς διάψευσης που είναι η ύπαρξη, αλλά και η πίστη στην ιδιοφυΐα του καλλιτέχνη, στο συναίσθημα και στις συγκινήσεις που εκφράζει - οι ρομαντικοί προάγουν τους «λυρικούς τρόπους» σε «πηγές γνώσης» (η ενόραση του ποιητή προκαλεί την ενσυναίσθηση του αποδέκτη), διά των οποίων είναι εφικτή η σωτηρία τόσο του ενός όσο και του άλλου.

Για τη σύντομη ζωή του Λωτρεαμόν ελάχιστα γνωρίζουμε. Και όσο κι αν αποδέχομαι θεωρητικά ότι η ζωή του δημιουργού δεν έχει σημασία για την κατανόηση του έργου του και ότι τα δύο (βιογραφία - έργο) λειτουργούν ανεξάρτητα, με περιπτώσεις όπως ο Μπίχνερ, ο Λωτρεαμόν, ο (λίγο νεότερός του) Αρτύρ Ρεμπώ, συγγραφείς δηλαδή που γύρω στα είκοσί τους κατέθεσαν κείμενα μοναδικής δύναμης και σοφίας, δεν μπορείς να μην αναρωτηθείς ποιοι λόγοι οδήγησαν σ’ αυτές τις καθόλα εξαιρετικές συλλήψεις.

Πώς ο Λωτρεαμόν μεταξύ 21 και 24 ετών μπόρεσε να αντιμετωπίσει το Κακό, όχι ηθικολογικά αλλά οντολογικά, ως κυρίαρχη δύναμη της Φύσης – και της ανθρώπινης; Τι λειτούργησε μέσα του ώστε (μόλις έναν αιώνα μετά από τις θεωρίες των Διαφωτιστών για την ανάγκη επιστροφής στον Φυσικό Άνθρωπο) να παρουσιάσει τον άνθρωπο όχι απλώς ως ζώο, άρα ως ένα πλάσμα πέραν της ηθικής, αλλά ως τρομακτικό τέρας (ακριβώς λόγω της ανωτερότητας που του προσδίδει η δύναμη του Ορθού Λόγου), ικανό να προβεί στις πλέον αποτρόπαιες θηριωδίες; Το ότι υπήρξε ένα πολύ μοναχικό παιδί κι αργότερα ένας εγκαταλειμμένος από οικείους έφηβος, σε μια εποχή έντονων πνευματικών και πολιτικών ανακατατάξεων, ίσως να λέει κάτι, αλλά δεν αποδεικνύει τίποτα.

Hδη, από την πρώτη σελίδα του πρώτου Άσματος ο Λωτρεαμόν τοποθετείται ως προς τους ανθρώπους και την εποχή του, αναγνωρίζοντας ότι το κείμενό του δεν προορίζεται για τον πάσα ένα: «Δεν είναι καλό να διαβάσει όλος ο κόσμος τις σελίδες που θ’ ακολουθήσουν. Ελάχιστοι μόνο μπορούν να γευτούν ακίνδυνα αυτόν εδώ τον πικρό καρπό», γράφει (Μαλντορόρ, μτφρ. Στρατής Πασχάλης, εκδ. Νεφέλη, 2011). Το ίδιο ισχύει και για την περφόρμανς που έστησε ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης στο υπόγειο γκαράζ του Ιδρύματος Κακογιάννη. Δεν απευθύνεται στους πολλούς, αλλά σ’ αυτούς που γνωρίζουν από πριν τι εκφράζουν τα Άσματα, άρα μπορούν να αναγνωρίσουν στα περιορισμένα αποσπάσματα που χρησιμοποιούνται στην παράσταση το εύρος και το βάθος της ποιητικής σύλληψης. Αδιάβαστοι, οι θεατές δεν θα είναι σε θέση να εκτιμήσουν τον τρόπο που ο σκηνοθέτης εστιάζει στην κτηνώδη φύση του ανθρώπου, μπροστά στην οποία ακόμη και τα πιο επικίνδυνα σαρκοβόρα της στεριάς και της θάλασσας ωχριούν.

Ο Σκουρλέτης ευτύχησε να έχει στη διάθεσή του έναν σπουδαίο ερμηνευτή, με εξαιρετική ικανότητα στο να μετακινείται από τον υψηλό τραγικό τόνο στα κωμικοσατιρικά μπάσα με μία κίνηση ή έναν μορφασμό. Ο Ραντάνοφ, βαμμένος με άσπρη μπογιά (θυμίζοντας άλλοτε μπεκετικό κλόουν κι άλλοτε χορευτή Μπούτο), κινητοποιώντας κάθε μυ του σώματος και του προσώπου του, αποκάλυψε το Κακό στις δύο βασικές εκδοχές του: το Κακό που υφίσταται ο αδύναμος, ως δύναμη –σε δεύτερη φάση– εκδίκησης, αλλά και το Κακό που προκαλεί ο ισχυρός, παραδομένος άνευ όρων στη Θέληση για δύναμη. Homo homini lupus.

Όσο για τα ευάριθμα εικαστικά έργα που εκτίθενται σε παραπλήσιο μικρό χώρο, δεν είμαι σίγουρη ότι προσφέρουν κάτι ή ανοίγουν διάλογο με τη σκηνική πράξη. Ως συνομιλητή των Ασμάτων του Λωτρεαμόν μόνο τον Φράνσις Μπέικον μπορώ να φανταστώ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ