Μια περιπλάνηση στα αστέρια με οδηγό τη Σαπφώ στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Σε ένα από τα πιο ωραία μέρη της Αθήνας, στον Λόφο των Νυμφών, το παλαιότερο ερευνητικό ίδρυμα στην Ελλάδα φιλοξενεί μια περιπλάνηση στα αστέρια, μέσα στον χώρο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη
0

Η ομάδα που ακολουθεί τον ξεναγό μας πριν από την παράσταση «Σαπφώ, Καταστερωμένη – Ένα Μουσικό Αστροφυσικό Ταξίδι» κοιτάζει τον συννεφιασμένο ουρανό. Η Αθήνα παίζει παιχνίδι με τα σύννεφα, αλλού κάθονται βαριά, μολυβένια, πάνω από τα Τουρκοβούνια, αλλού αφήνουν χώρο στο φως λίγο πριν τη δύση του ηλίου, στο Φάληρο.

Σε ένα από τα πιο ωραία μέρη της Αθήνας, στον Λόφο των Νυμφών, το παλαιότερο ερευνητικό́ ίδρυμα στην Ελλάδα φιλοξενεί μια περιπλάνηση στα αστέρια, μέσα στον χώρο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ, σε μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και μουσική του Θοδωρή Οικονόμου. Η Ρηνιώ Κυριαζή, που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική επεξεργασία, είναι η ερμηνεύτρια-ξεναγός μας στο ταξίδι που ξεκινάμε.

Η ομάδα μας μπαίνει στον φτιαγμένο από μάρμαρο Αίγινας, με θόλο διαμέτρου 8 μέτρων χώρο που φτιάχτηκε από τον γαλλικό οίκο Gautier το 1902. Πήρε το όνομά του από τον Δημήτριο Δωρίδη, Έλληνα της Γαλλίας που δώρισε όλη την περιουσία του στο ελληνικό κράτος. Το επιβλητικό τηλεσκόπιο γύρω από το οποίο καθόμαστε λειτούργησε για πρώτη φορά από τον καθηγητή Δημήτριο Αιγινήτη, πέμπτο διευθυντή του Αστεροσκοπείου Αθηνών, που έδωσε το όνομά του και στο δρομάκι που οδηγεί προς το Αστεροσκοπείο. Υπήρξε το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο της Ελλάδας μέχρι το 1959.

Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από τις οκτώ φάσεις της Σελήνης, από την πρώτη, τη νέα σελήνη, όπου η Σελήνη δεν φαίνεται καθόλου, μέχρι την Πανσέληνο όπου ο Ήλιος, η Γη και η Σελήνη βρίσκονται σε ευθεία, και μέχρι να χαθεί ξανά στον έναστρο ουρανό.

Η Ρηνιώ Κυριαζή πάντα ήθελε να κάνει κάτι για τη Σαπφώ αλλά δεν ήξερε τι. Σε μια βόλτα στο Αστεροσκοπείο και στον Λόφο των Νυμφών κάτι σκίρτησε μέσα της απροσδόκητα. Ένιωσε πως εκεί ήταν η στιγμή – ο τόπος και ο χρόνος.

«Μέσα στο τηλεσκόπιο που δείχνει τα αστέρια, μετά από το περπάτημα, μετά από την εκδρομή, μετά τη βόλτα, εκεί που μπορείς να αγκαλιάσεις τον αγαπημένο σου κάτω από τα δέντρα, είναι ένας τόπος σαπφικός» λέει. «Πρότεινα στον Θοδωρή Οικονόμου να φτιάξει τη μουσική, πάντα ήθελα να δουλέψω μαζί του, η λεπτότητα και το βάθος του με συγκινούν. Τα τραγούδια του κυλούν με την ομορφιά που έχει το αεράκι της θάλασσας.

Μεγάλη μου τιμή να συναντηθώ με τον Παντελή Μπουκάλα, η Σαπφώ είναι για κείνον μια μεγάλη αγάπη. Η μετάφρασή του είναι βάλσαμο, με τον τρόπο του ποιήματος που είναι φτιαγμένο για να τραγουδιέται: "Δεν έγραφε η Σαπφώ, τραγουδούσε. Μην τη βλέπεις στις μεταγενέστερες αναπαραστάσεις με το σημειωματάριο στο χέρι – καμία σχέση". Φτιάχτηκε έτσι η Σαπφώ καταστερωμένη».

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ. Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Του Δία κόρη, Αφροδίτη αθάνατη,
που θρόνο πλουσιοστόλιστο κατέχεις,
δολοπλέχτρα εσύ, δέομαί σου, μη, δέσποινά μου,
μη την ψυχή μου με λύπες βασανίζεις και με πόνους.

Στην απόλυτη σιωπή που επικρατεί, ακούγεται η καθαρή φωνή της Ρηνιώς, καθισμένης στη μεγάλη σκάλα του τηλεσκοπίου, να μας οδηγεί σε ένα διαυγές συναισθηματικό ταξίδι στην απεραντοσύνη του σύμπαντος μέσα από έναν ύμνο στην αγάπη. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από τις οκτώ φάσεις της Σελήνης, από την πρώτη, τη νέα σελήνη, όπου η Σελήνη δεν φαίνεται καθόλου, μέχρι την Πανσέληνο όπου ο Ήλιος, η Γη και η Σελήνη βρίσκονται σε ευθεία, και μέχρι να χαθεί ξανά στον έναστρο ουρανό.

Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ. Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική. Εδώ ξεδιπλώνονται σαν θαύματα ο χρόνος και ο χώρος, η γη και ο ουρανός, το φθαρτό και το άφθαρτο, ο έρωτας και η τέχνη. Η ποίηση και η μουσική και τα μυστήρια της επιστήμης συνδέονται. Ο Θοδωρής Οικονόμου παίζει στο πιάνο, ο sound designer Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται τους ήχους ζωντανά και όλοι φανταζόμαστε μια απεραντοσύνη πάνω από τα σύννεφα που σκεπάζουν τον ουρανό.

Η Ρηνιώ μιλά για ένα «δικό της πράγμα» σε μια αφήγηση μαγική. Άκουγε τα ποιήματα της Σαπφώς από τον πατέρα της στις εκδρομές. «Στη Λέσβο το μεγάλο γίνεται μικρό, ο άνθρωπος μωρό, το μωρό μωρέλιμ’, το αρσενικό θηλυκό, η γιόκασιμ’, η Αριστείδηςσιμ’, το εδώ έδιω και η Σαπφώ Σαπφούδα. Οι ήχοι κελαρύζουν, τα τοπία εναλλάσσονται, η ποίηση οργιάζει, η φύση τραγουδάει, κάθε πέτρα είναι ξεχωριστή – γεμάτη μύθους και ιστορίες. Το Σίγρι, η Ερεσός, η Μυτιλήνη και η Σαπφώ να περιπλανιέται. Κυρίως εκείνο το "ὄττω τις ἔραται", ή "γλυκύπικρον ἀμάχανον ὄρπετον", ή "σοὶ χάριεν μὲν εἶδος […] τετίμακ ἔξοχά σ' Ἀφροδίτα"». Και ένιωθα ξεχωριστή μέσα από την αγάπη του πατέρα μου. "Αυτό που αγαπά ο καθένας, αυτό λέω το ωραιότερο"».

Η Σαπφώ κοιτάζει τις Πλειάδες, αιώνες αργότερα οι επιστήμονες μαγεμένοι μέσα στα μυστήριά της επιχειρούν να μάθουν πότε γράφτηκε το ποίημα, αν ήταν χειμώνας ή άνοιξη, αν ήταν πρωί ή απόγευμα. «Και λένε ακόμα πως όταν κάποιος βαθιά ερωτευμένος στρέψει λοξά το βλέμμα του προς την Αφροδίτη, ώρα νυκτός, ενόσω τραγουδάει την αγάπη, θα διακρίνει τον αστερισμό της Σαπφώς» ακούμε να αφηγείται η Ρηνιώ.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Εδώ ξεδιπλώνονται σαν θαύματα ο χρόνος και ο χώρος, η γη και ο ουρανός, το φθαρτό και το άφθαρτο, ο έρωτας και η τέχνη. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Αργότερα, μου λέει ότι η γιαγιά της λεγόταν Σαπφώ και είχε αγαπήσει τον κύριο Στέλιο γιατί της τραγουδούσε καντάδες στο σοκάκι και της έφερνε ανεμώνες από το βουνό. «Πάντα οι ανεμώνες θα είναι για μένα εκείνο το τραγούδι: "Μήνυσέ μου να σου στείλω λαλεδάκια απ’ το βουνό, να τα βάλεις στο ποτήρι να θαρρείς πως είμαι εγώ".

Η γιαγιά μου η Σαπφώ έγραφε ποιήματα: "Θα ’θελα να ’μουν όστρακο στα βράχια, στ' ακρογιάλι και στο λαιμό του κοριτσιού να ’μουν μαργαριτάρι". Και με νανούριζε κάθε βράδυ με τραγούδια και με αινίγματα. Μεγάλωσα μέσα στον μύθο, νόμιζα πως θα απλώσω το χέρι μου και θα πιάσω την Αφροδίτη, την Άρτεμι, τις Μούσες και τις Χάριτες. Μας χαμογελούσαν όταν έβγαινε η Σελήνη, όταν θρόιζαν τα φύλλα, όταν βρίσκαμε στη θάλασσα ένα ματάκι της Παναγίας ή ένα αυτί της Αφροδίτης. Αυτή είναι η δική μου Σαπφώ, η αγάπη για τη ζωή και τον έρωτα, η τέχνη της ζωής, το τραγούδι της. Η τόλμη, η ατίθαση, ελεύθερη ψυχή της».

Αυτή η δραματουργία κρύβει πολύ κόπο. Η εικόνα της φαντασίας που δημιουργεί είναι απέραντη, ανοίγει τον θόλο, κυλάει στα ξύλινα ψαροκόκκαλα στο πάτωμα και στην οροφή για να φύγει και να χαθεί στα σμήνη των αστερισμών. Οι οκτώ φάσεις της Σελήνης που ακούμε είναι ένας κύκλος, μία ζωή, ένα πέρασμα.

Μέσα σε αυτές η Σαπφώ μιλάει για τη νεότητα, τη μητρότητα, τη δημιουργία, τον έρωτα, τα γηρατειά, τον θάνατο και ξανά τον έρωτα. Στις μεταβάσεις πλέκονται οι «Καταστερισμοί» του Ερατοσθένη, κείμενο του 3ου π.Χ αι. με την περιγραφή των μύθων και του σχηματισμού των αστερισμών τους, και Ο «Επιτάφιος Αδώνιδος» του Βίωνος, του 2ου π.Χ. αι., σε μετάφραση του Π. Μπουκάλα, ένα ποίημα για τα Αδώνεια, τη γιορτή της Αφροδίτης και του Άδωνη που λέγεται ότι η Σαπφώ ανέδειξε στη Λέσβο. Η μουσική απλώνεται ευγενικά ενώ ακούγεται το «Αδύνατο λέω πως είναι τον ουρανό ν’ αγγίξω».

Καταδυόμαστε σιωπηλά στη μεγάλη ποίηση. «Αν η λάμψη των αστεριών που βλέπουμε σήμερα είναι το παρελθόν τους που γίνεται για μας παρόν, ίσως το φως τους να ξεκίνησε το ταξίδι του όταν η Σαπφώ ζούσε. Η Σαπφώ είναι παρελθόν, αλλά τα ποιήματά της είναι μέλλον. Το μέλλον που θα θέλαμε. Πολύ μπροστά από την εποχή της και από τη δική μας.

Είναι εκείνη που πρώτη χρησιμοποιεί στην ποίηση το πρώτο πρόσωπο, εκφράζει τον πόνο, περιγράφει τολμηρά το σώμα και τον πόθο του. Μιλάει για τον έρωτα και τη ζωή με μια λαχτάρα που μας λείπει. Αυτό το μικρό μας πέρασμα, σαν μια λάμψη αστεριού που σβήνει, μας καλεί η Σαπφώ να χαρούμε, να ρουφήξουμε τη στιγμή ως το μεδούλι, να την κατασπαράξουμε – ερωτευμένοι. Αν και δεν μας ανήκει τίποτα, το όλον μας ανήκει» λέει η Ρηνιώ.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη
Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Όταν κλείνει ο θόλος μένουμε να φανταζόμαστε το νεφέλωμα του Ωρίωνα ή την Κασσιόπη που φαίνονται στον μαρτιάτικο ουρανό. Τα σύννεφα δεν έχουν διαλυθεί. Η παράσταση έχει τελειώσει. Στεκόμαστε μέσα στις σκιές των δέντρων και μπροστά μας η πόλη λαμπυρίζει σαν αστερισμός και αυτή, αδιευκρίνιστος και μυστηριώδης.

Θέλει ταλέντο να αναγνωρίζεις τους αστερισμούς, να ίπτασαι στην απεραντοσύνη. Όμως για λίγο, μέσα στον θόλο του τηλεσκοπίου Δωρίδη, τα αστέρια ήρθαν και ενώθηκαν με «στίχους μεγαλοφυείς που κόβουν την ανάσα», «με μια από τις πλέον εμβληματικές μορφές της αρχαιότητας και τις ελάχιστες γένους θηλυκού, που ενέπνευσε συγγραφείς, ποιητές, μουσικούς, φιλοσόφους και ρήτορες, πυροδότησε πάθη και εντάσεις, επιβίωσε από πολλές απόπειρες "δολοφονίας", αναγορεύτηκε σε φεμινιστικό και queer σύμβολο, απέκτησε ακτινοβολία διαχρονική και παγκόσμια», όπως γράφει ο Θοδωρής Αντωνόπουλος στο θέμα του στη LiFO «Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο».

Φτάνοντας σπίτι μου, επιθυμούσα να θυμηθώ στίχο-στίχο αυτή την υπέροχη μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα, να μπω ξανά στον κόσμο μιας ποίησης με τη μυθολογία των άστρων και των αστερισμών και τη δύναμη της έκφρασης του έρωτα. Και να πάω μια μέρα στις ξεναγήσεις για το κοινό στο τηλεσκόπιο Δωρίδη, να μπορέσω να καταλάβω τα αστέρια και τις θέσεις τους. Αυτές τις επιθυμίες γεννά η παράσταση, πέρα και πάνω από εμάς, την ανακάλυψη της δύναμης των μυστηρίων, των αισθημάτων και του σύμπαντος.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Οι οκτώ φάσεις της Σελήνης που ακούμε είναι ένας κύκλος, μία ζωή, ένα πέρασμα. Μέσα σε αυτές η Σαπφώ μιλάει για τη νεότητα, τη μητρότητα, τη δημιουργία, τον έρωτα, τα γηρατειά, τον θάνατο και ξανά τον έρωτα. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαπφώ: Τόσο γνωστή μα τόσο άγνωστη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο

Τι κάνει τόσο ιδιαίτερη την ξακουστή ποιήτρια, συνθέτρια και παιδαγωγό από τη Λέσβο και γιατί 2.600 χρόνια μετά τη γέννησή της εξακολουθεί να προβληματίζει, να συγκινεί και να συναρπάζει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι σιωπηλές ποιήτριες του αρχαίου κόσμου αποκτούν ξανά φωνή

Θέατρο / Οι σιωπηλές ποιήτριες του αρχαίου κόσμου αποκτούν ξανά φωνή

Ο άγνωστος κόσμος των ποιητριών της αρχαιότητας έρχεται στο φως, με την παράσταση «Σιωπηλών Σπαράγματα» που αντλεί υλικό από το ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Τσακνάκη και θα πραγματοποιηθεί στην Ελευσίνα, σε επιμέλεια Μιχαήλ Μαρμαρινού, μουσική Λένας Πλάτωνος, με ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ