Νησιωτικό δράμα

Νησιωτικό δράμα Facebook Twitter
ΤΡΕΙΣ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ Ηθοποιούς με εξαιρετικό κωμικό τάιμινγκ αναζήτησε -και βρήκε- ο σκηνοθέτης Γιώργος Οικονόμου.
0

Eίχε ο Βασίλης Αλεξάκης τη Φαίδρα του Ρακίνα, στην παλιά εκείνη μετάφραση του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή, όπως λέει στους θεατές ο Αφηγητής (Αλέξανδρος Μυλωνάς), όταν έγραφε το έργο του Μη με λες Φωφώ; Και ποια είναι, επιτέλους, αυτή η Φωφώ και τι σχέση έχει μ' όλους αυτούς ο Μπέκετ;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο πατέρας του Βασίλη Αλεξάκη ήταν ηθοποιός, γι' αυτό -παρ' ότι κατεξοχήν μυθιστοριογράφος- ο υιός κουβαλά μια αγάπη για το θέατρο που δις τον οδήγησε και στη συγγραφή για τη σκηνή. Πρώτα έγραψε το Εγώ δεν, έναν μονόλογο που πριν από λίγα χρόνια ερμήνευσε οΚωνσταντίνος Τζούμας, και το Ο Σαμ, η Φαίδρα κι εγώ που παρουσιάστηκε από τον γαλλικό ραδιοφωνικό σταθμό France Cultureπρος τιμήν του Σάμιουελ Μπέκετ λίγο μετά το θάνατό του.

Το κείμενο αυτό είχε δώσει ο Αλεξάκης στονΓιώργο Οικονόμου και στην Αντιγόνη Αμανίτου και περίμενε τη στιγμή του. «Πέρσι, ψάχνοντας στα χαρτιά μου, το εντοπίζω ξανά» λέει ο σκηνοθέτης του έργου Γιώργος Οικονόμου. «Το διάβασα με καινούργιο ενδιαφέρον, από τη στιγμή που είχα ξαναδουλέψει κείμενό του, το Εγώ δεν, για τη σκηνή. Βρήκα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία και έχοντας αναλάβει τη διεύθυνση του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Ρόδου, κατέληξα ότι ήταν ιδανικό για το καλοκαίρι του 2007. Έτσι άρχισαν οι συζητήσεις με τον Βασίλη. Το κείμενο πέρασε από αρκετές γραφές, ώσπου φτάσαμε στο νησιώτικο δράμα με τον τίτλο Μη με λες Φωφώ, που θα δείτε σε λίγες μέρες. Ο Αλεξάκης έχει μια ικανότητα, που προσπαθούμε να την εκμεταλλευθούμε στην παράσταση, να αγγίζει απαλά, άλλοτε με γλυκό κι άλλοτε με σκωπτικό χιούμορ, πάντως όχι εξυπνακίστικα, τις πιο δύσκολες στιγμές και καταστάσεις της ζωής».

ΗΦωφώ τελικά δεν είναι άλλη από τη Φαίδρα, μια αθεράπευτη τεκνατζού, που πήρε στο λαιμό της το καλό παιδί, το γιο του συζύγου της Ιππόλυτο. Η σκευωρία της αποκαλύφθηκε, και μαζί με την τροφό της, την Οινώνη, τις τσουβαλιάσανε και τις πέταξαν σε μια βραχονησίδα όπου διάγουν βίον αφόρητον τα τελευταία 3.000 χρόνια. Η Οινώνη τιμωρείται μαζί της, την προστατεύει από τη μία ως παλαιά τροφός, την αποκαθηλώνει από την άλλη. Ο τίτλος προέκυψε από μια φράση της Φαίδρας, που εξανίσταται κάθε φορά που η Οινώνη τη φωνάζει Φωφώ, διότι η ηρωίδα, παρά τις χιλιετίες που πέρασαν, δεν έχει χάσει τη γυναικεία ματαιοδοξία της, ούτε σταμάτησε να υποστηρίζει τη βασιλική της υπόσταση και πάντα ελπίζει ότι θα έρθει το πλήρωμα του χρόνου και θα αποκατασταθεί.

Η λοξή ανάγνωση του αρχαίου μύθου μήπως είναι ένα σχόλιο για τη στρεβλή σχέση μας με το αρχαιοελληνικό παρελθόν και μεγαλείο; «Αν εμπεριέχει το έργο το σχόλιο, αυτό γίνεται μέσα από τη δημιουργική, απολύτως απενοχοποιημένη, χρήση του αρχαίου μύθου - θα ‘λεγα με τον τρόπο του Τσαρούχη, που μπορούσε να ταξιδέψει χιλιάδες χρόνια πίσω, σαν να ήταν εκεί, με τον τρόπο των αληθινά μορφωμένων ανθρώπων που η σκέψη τους δεν πάσχει από αρτηριοσκλήρυνση κι η γνώση τους δίνει έναυσμα για τη φαντασία και για τη νέα δημιουργία. Έτσι με μία φράση της Φαίδρας του, που εξανίσταται κάθε φορά που η Οινώνη τη φωνάζει Φωφώ, με το Μη με λες Φωφώ, ο Αλεξάκης πάντρεψε τον Ευριπίδη με τον Ταχτσή».

Έκπληξη της παράστασης του ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου (συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών) είναι η επιλογή του Χρήστου Βαλαβανίδηγια τον ρόλο της Οινώνης, της εκπροσώπου της εργατικής τάξης, όπως λέει ο καλός ηθοποιός. «Δεν επεδίωξα την πλάκα της υπόθεσης. Έψαχνα έναν ή μία ηθοποιό που να έχει εξαιρετικό κωμικό τάιμινγκ. Κατέληξα στον Χρήστο γιατί έχει την ωριμότητα να ερμηνεύσει τη γυναίκα χωρίς να κάνει την ξεφωνημένη αδελφή» σχολιάζει ο Γ. Οικονόμου. Εκτός από τον Αφηγητή, οΑλέξανδρος Μυλωνάς ερμηνεύει και το ρόλο του Ελληνοαμερικανού Ρασταπόπουλου, πρόσωπο που θυμίζει μία σύγχρονη εκδοχή του Θησέα.

Η Αντιγόνη Αμανίτου ερμηνεύει την Φαίδρα ή Φωφώ και δεν μπορεί να κρύψει τη χαρά της για την παράσταση που θα δούμε στο Σχολείον στις 29 και 30 Ιουνίου. «Είμαι ενθουσιασμένη με το στήσιμο, το σχήμα των ηθοποιών είναι δεμένο και με καλή χημεία, η δουλειά του Κώστα Βελινόπουλουστο σκηνικό, του Νίκου Πορτοκάλογλουστη μουσική, του Ανδρέα Μπέλλη στους φωτισμούς είναι τόσο καλή που ξεχνώ τιςσωματικές δυσκολίες» λέει η Αντιγόνη Αμανίτου. «Τη δυσκολία δηλαδή να παίζω φορώντας μακριά ρούχα και μακριά συνθετική περούκα, πολύ ζεστά όλα, και μ' ένα στέμμα που με βαραίνει, σ' ένα σκηνικό που δεν έχει καμία επίπεδη επιφάνεια, άρα πρέπει όλο να σκαρφαλώνεις και να πηδάς, και που είναι καλυμμένο με άμμο, κάτι που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κίνηση. Αλλά, εντάξει, οι ηθοποιοί γνωρίζουν αυτό που κανείς δεν τους είπε όταν ξεκινούσαν στις δραματικές σχολές, ότι για είσαι ηθοποιός απαιτείται εξαιρετική σωματική υγεία και πολύ μεγάλες αντοχές».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ