Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter
Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, τηλεπαρουσιαστής, σόουμαν κι έτσι θα τον θυμόμαστε, με όλες αυτές τις ιδιότητες μαζεμένες σε ένα ολοστρόγγυλο καλωσυνάτο πρόσωπο κάτω από τα γένια του.
1

Στα 14 μου δε χάναμε επεισόδιο από τα Κουφώματα, την απόλυτη νομιμοποίηση του σχολικού χαβαλέ δια χειρός Νίκου Ζερβού, όπου μια ομάδα νέων αντρών (Ζουγανέλης, Μπουλάς, Βαβούρας κ.α.) μας κάνανε μικρούς - μεγάλους να σερνόμαστε χάμω από τα γέλια.

Ύστερα ήρθαν τα τραγούδια όχι μακριά από το ύφος των Κουφωμάτων, με το οποίο τον αγάπησε το πανελλήνιο: Το Μπανάκι - Μανάκι σε μουσική Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, οι Ρέγγαι και λακέρδαι σε μουσική Γιάννη Γιοκαρίνη, το Κάτσε στο παπί μου του Μιχάλη Ρακιντζή, όλα μέσα από προσωπικούς δίσκους του, ενός σατιρικού pop - rock ιδιώματος, αρκετά δημοφιλούς εκείνα τα χρόνια.

 

Βασίλης Παπακωνσταντίνου - Σεμπάστιαν 

Κι όμως! Υπήρξε ροκάς με τη βούλα, που λένε. Το 1982 μάλιστα έβαλε ελληνικούς στίχους στο Sebastian από το θρυλικό The Human Menagerie των Steve Harley & Cockney Rebel, χαρίζοντας μία μεγάλη επιτυχία στον Βασίλη Παπακωνσταντίνου από το άλμπουμ του, Φοβάμαι.

Άλλωστε για μία δεκαετία με τον Παπακωνσταντίνου, τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Ισιδώρα Σιδέρη, τη Σοφία Βόσσου και τον Λάκη Παπαδόπουλο διέγραψαν τη δική τους τροχιά στην αθηναϊκή νύχτα, βασικά στη μουσική σκηνή Αχ Μαρία στα Εξάρχεια, αλλά και αλλού, όπως στο Ροντέο της πλατείας Βικτωρίας και στο Κύτταρο της οδού Ηπείρου.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Εδώ, με την Αφροδίτη Μάνου και τον Γιάννη Γιοκαρίνη, στον εξώστη του παλιού Κύτταρου, τότε που οι τρεις τους έδιναν σειρά παραστάσεων στο ιστορικό κλαμπ, στα μέσα της δεκαετίας του 1980.

Ένα μυστήριο πράγμα με τον Σάκη Μπουλά! Όσο ενηλικιωνόμουν, όλο και αδιαφορούσα γι' αυτά που έκανε στο σήμερα - αναφέρομαι στα σήριαλ, που ουδέποτε παρακολουθούσα -, σκαλίζοντας αντιθέτως το παρελθόν του και την εμπλοκή του με τα κινήματα της Αριστεράς και το πολιτικό τραγούδι των 70s.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Όπως εδώ, όρθιος πίσω από τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο, που κάθεται στο πιάνο και προβάρει με τον θίασο των ηθοποιών και τραγουδιστών την Καντάτα για τη Μακρόνησο σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου.

Βρισκόμαστε στα 1975, στο ζενίθ της Μεταπολίτευσης. Μία ακόμη λιγότερο γνωστή συνεργασία του Μπουλά με τον Μικρούτσικο ήταν και η συμμετοχή του σε δύο μελοποιημένα ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη και του Κ. Παπαγεωργίου στο άλμπουμ Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας το 1983, δίπλα στον Κώστα Θωμαΐδη και τον Γιώργο Μεράντζα.

 

Η μπαλάντα του έμπορα

Ιδιαίτερα καλλίφωνος και με την εκφραστικότητα του ηθοποιού, ο Μπουλάς τραγούδησε στις κοινές συναυλίες του Θάνου Μικρούτσικου και του Χρήστου Λεοντή που οδήγησαν και στην έκδοση ενός άλμπουμ με τίτλο Χρήστος Λεοντής - Θάνος Μικρούτσικος, Συναυλίες '81.

Εκεί μέσα ερμήνευε σε πρώτη εκτέλεση τη Μπαλάντα του Έμπορα σε, εξελληνισμένους από τον Μάριο Πλωρίτη, στίχους του Bertolt Brecht.

Το 1986 τον βρίσκουμε να συμμετέχει με τα φωνητικά του στο τραγούδι Ούτε με γνωρίζεις, ούτε σε γνωρίζω (Κατερίνα Σ.) που ερμήνευσε η Σοφία Βόσσου στο άλμπουμ Τσιμεντένια τραίνα του rock συγκροτήματος Τερμίτες. Επρόκειτο για το άλμπουμ που σηματοδότησε και την τελευταία παρουσία της Φλέρυς Νταντωνάκη στην εγχώρια δισκογραφία.

 

Τερμίτες - Ούτε με γνωρίζεις, ούτε σε γνωρίζω

Κατά υποκειμενική εκτίμηση, η σημαντικότερη εργασία του Σάκη Μπουλά στη μουσική ήταν ένας δίσκος που βγήκε το 1977 από τη Lyra του Αλέκου Πατσιφά. Επρόκειτο για τα Ανεπίδοτα γράμματα σε ποίηση Άρη Αλεξάνδρου και σε μουσική Μιχάλη Γρηγορίου, όπου για πρώτη φορά εκεί ο Μπουλάς πήρε ''πάνω'' του ως ερμηνευτής έναν ολόκληρο δίσκο δίπλα στην Αφροδίτη Μάνου.

Τα Ανεπίδοτα γράμματα παραμένουν ένα αβάν γκαρντ αριστούργημα, ενδεχομένως ό,τι καλύτερο μας κληροδότησε η δισκογραφία και η μελοποιημένη ποίηση των Μεταπολιτευτικών χρόνων. Επικοινώνησα ήδη με τον Γρηγορίου και πιστεύω το επόμενο post να είναι ένα δικό του κείμενο για τον ερμηνευτή του συγκεκριμένου έργου του!

 

Σάκης Μπουλάς, Αφροδίτη Μάνου - Παραλλαγή

Άλλες σημαντικές συμμετοχές του Μπουλά στη δισκογραφία ήταν φυσικά στους Αχαρνής (1977) του Διονύση Σαββόπουλου, ερμηνεύοντας τους Κήρυκες μαζί με τον Νίκο Παπάζογλου, στο έργο Λουκιανού Διάλογοι των Μίμη Πλέσσα - Κώστα Βίρβου και στο άλμπουμ Νά'μαστε πάλι εδώ Αντρέα (1985) των Αντρέα Μικρούτσικου - Μανώλη Ρασούλη.

Ενεργό μέλος της κοινότητας των Εξαρχείων και συνοδοιπόρος του Νικόλα Άσιμου από τις αρχές του 1970, όταν ο αυτόχειρας τραγουδοποιός κατέβηκε από την Κοζάνη στην Αθήνα, παραδόξως δεν συνεργάστηκε μαζί του στη φειδωλή δισκογραφία του.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης Facebook Twitter

Μπουλάς και Άσιμος, όμως, όπως και Ζουγανέλης, Σιδέρη, Χαρβάς και Αδριανός έστησαν από κοινού εν έτει 1975 το περιβόητο πολιτικό καφενείο Σούσουρο, στο μεταίχμιο ενός μεταχιπισμού στη χώρα μας και μιας πρώιμης αναρχικής καλλιτεχνικής διάθεσης.

Σύμφωνα με συνέντευξη του Μπουλά στον δημοσιογράφο Γιώργο Αλλαμανή, συγγραφέα της βιογραφίας Δίχως καβάτζα καμιά - Βίος και Πολιτεία του Νικόλα Άσιμου, οι δυο τους με τον Άσιμο τραγουδούσαν τους Τανκς-νταβάδες και το Φανάρι του Διογένη, ενώ ο Άσιμος του είχε χαρίσει ένα τεύχος του περιοδικού Θέατρο, συμβουλεύοντας τον να ασχοληθεί με ένα μονόπρακτο του Γερμανού θεατράνθρωπου Καρλ Βάλεντιν.

 

Τζίμης Πανούσης, Σάκης Μπουλάς

Αλησμόνητη και η συνάντηση Σάκη Μπουλά - Τζίμη Πανούση στον cult Δράκουλα των Εξαρχείων του Νίκου Ζερβού. Δείγμα αντιπροσωπευτικό του κλίματος μιας ολόκληρης εποχής για το κέντρο της Αθήνας σε επίπεδο πολιτικό και πολιτιστικό.

Την ασθένεια του Σάκη Μπουλά τη γνωρίζαμε όλοι πριν πεθάνει. Καρκίνος στο συκώτι με συνεχείς μεταστάσεις. Ένα μήνα του είχαν δώσει οι γιατροί, έναν ολόκληρο χρόνο άντεξε εκείνος, συμμετέχοντας μέχρι το τέλος σε μουσικές παραστάσεις.

Λέγεται πως το Κακό τον χτύπησε ως αποτέλεσμα των καταχρήσεων - συχνά μία κίρρωση του ήπατος δεν αργεί να γυρίσει σε καρκίνο και να οδηγήσει τον άτυχο ασθενή στο θάνατο.

Τι σημασία έχει; Επρόκειτο για νέο άνθρωπο - σε λίγες εβδομάδες θα συμπλήρωνε τα 60 του χρόνια - με την είδηση του φευγιού του να βυθίζει στο πένθος το πανελλήνιο που τον γνώρισε και τον αγάπησε μέσω της τηλεόρασης.

Ο Σάκης Μπουλάς υπήρξε ένα από τα πιο χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά της Μεταπολίτευσης, ηθοποιός, τραγουδιστής, μουσικός, τηλεπαρουσιαστής, σόουμαν κι έτσι θα τον θυμόμαστε, με όλες αυτές τις ιδιότητες μαζεμένες σε ένα ολοστρόγγυλο καλωσυνάτο πρόσωπο κάτω από τα γένια του.

Καλό Παράδεισο!

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
"Κι απ' των τάξεων την πάλη, προτιμάω την κραιπάλη".Όταν οι μουσικοί της νιότης σου φεύγουν ένας ένας (Ρασούλης, Παπάζογλου, Dio) νιώθεις τον χρόνο να σε απειλεί.Ας ελπίσουμε να δούμε σύντομα ανθρώπους με τη ζωντάνια, τη δροσιά, τη δημιουργικότητα και το ταλέντο του Μπουλά να ξανακατακλύζουν Εξάρχεια και περίχωρα.