Όλος ο ουρανός πάνω στη γη

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
0

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

 

Άπαξ και ενταχθεί το έργο ενός καλλιτέχνη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ της Αβινιόν, οι πόρτες της (θεατρικής) καταξίωσης ανοίγουν διάπλατα. Αρκεί να καταφέρει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των ΜΜΕ και του κοινού. Αμέσως μετά, τα μεγάλα φεστιβάλ και τα θέατρα της Ευρώπης προσκαλούν την «ανακάλυψη της ιδιαίτερης φωνής» που, έτσι, σύντομα αναδεικνύεται σε αξιοπρόσεκτο κεφάλαιο της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκηνής. Αυτό συνέβη με την Ανχέλικα Λίντελ (γεννημένη το 1966, στο Φιγκέρες της Καταλονίας): η εμφάνισή της στην Αβινιόν το 2010 με το La casa de la fuerza (μια παράσταση για τη βία που δέχονται οι γυναίκες, με επίκεντρο την περιοχή της Τσιχουάουα, στα σύνορα του Μεξικού με τις ΗΠΑ, όπου εκατοντάδες γυναίκες εξαφανίζονται και δολοφονούνται) και το El año de Ricardo (έναν περίπου μονόλογο εμπνευσμένο από τον Ριχάρδο Γ’ του Σαίξπηρ για τη βία της εξουσίας, την τυραννία, για τη δουλικότητα και τη χυδαιότητα των ανθρώπων, που ερμήνευσε η ίδια) άνοιξε δρόμους που φέτος, φυσικώ τω τρόπω, την οδηγούν στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Προηγήθηκαν τρεις ακόμη παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Η μία το 2011, με τίτλο Μaudit soit l’ homme qui se confie en l’ homme: un projet d’ alphabetization (μια φράση από το βιβλίο του Ιερεμία: «Καταραμένος να είναι αυτός που εμπιστεύεται τους ανθρώπους»), για χάρη της οποίας, έξυπνα, η Λίντελ ξεκίνησε να μαθαίνει γαλλικά. Οι άλλες δύο, πέρσι: ένα έργο για την αγάπη (που δεν υπάρχει) και την Κίνα (που επίσης δεν υπάρχει, γιατί Κίνα για τη Λίντελ είναι ο διαρκής θάνατος της Κίνας), με τίτλο Ping-Pang Qiu, και το «Todo el cielo sobre la tierra / El síndrome de Wendy»). 

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

Σε αυτό το τελευταίο, που θα δούμε στην Πειραιώς 260 στις 15, 16 και 17 Ιουνίου, εντοπίζονται όλα τα στοιχεία που εξηγούν το ενδιαφέρον για τη δραματουργία και τις παραστάσεις της. Κυρίως αυτή η ετερόκλητη και ετερογενής σύνδεση στοιχείων γύρω από μια ιδέα, που καθιστά τη σύνθεση και την ερμηνεία της μια σαφώς προκλητική υπόθεση. Έτσι στο Όλος ο ουρανός πάνω στη γη / Το σύνδρομο της Γουέντι μεταφερόμαστε στους δρόμους της Σανγκάης και στο νησί του Πίτερ Παν, τη Χώρα του Ποτέ, που, περιέργως πώς, συμπίπτει με το νησί Ουτόγια της Νορβηγίας, όπου το 2011 ο  Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ πυροβόλησε εν ψυχρώ 69 νέους, ηλικίας 16 έως 26 ετών. Ο Μπρέιβικ δεν έχει σχέση με τον Πίτερ Παν, έχουν όμως τα θύματά του, αφού δεν θα γίνουν ποτέ ενήλικες, όπως ποτέ δεν έγινε άνδρας ο ήρωας του Τζέιμς Μπάρι (Peter Pan, or The boy who wouldn’t grow up, 1911).

Η Λίντελ θεωρεί συμπληρωματικό προς το σύνδρομο της αιώνιας αντρικής ανωριμότητας το σύνδρομο της Γουέντυ, της γυναίκας-μητέρας, όλων εκείνων των γυναικών που, από τον φόβο της εγκατάλειψης, αγαπούν ασφυκτικά, αποτυγχάνοντας σ’ όλους τους ρόλους τους. Αυτές είναι οι υπεύθυνες για τους άνδρες που αρνούνται να μεγαλώσουν. Η ίδια δεν διστάζει να εκφράσει το μίσος για τις μητέρες, για το κακό που μπορούν να κάνουν. «Πιστεύω ότι η απελευθέρωση των πραγματικών γυναικών δεν μπορεί παρά να περνάει μέσα από τον μισογυνισμό. Για να νιώσεις αποστροφή γι’ αυτό που θα λέγαμε “μέση γυναίκα” δεν χρειάζεται παρά να μπεις σ’ ένα κατάστημα με ρούχα, ή σ’ ένα στούντιο Πιλάτες». Εξίσου απωθητικό, άλλωστε, βρίσκει και τον «μέσο άνδρα» και επισημαίνει ότι ένας διάλογος για τα φύλα και τους ρόλους τους απαιτεί σοβαρότητα και απεμπλοκή από στερεότυπα που αντιπαραθέτουν «καλές γυναίκες» και «κακούς άνδρες». Στο νησί της αιώνιας νιότης που στήνει στην παράστασή της τα παιδιά δεν μεγαλώνουν και οι γέροι δεν σταματούν να χορεύουν. Η ίδια ως Γουέντι θα εξομολογηθεί ταπεινωμένη τους φόβους της για το τέλος της νιότης, που πάει μαζί με το τέλος του έρωτα, για την εγκατάλειψη, για τη μοναξιά.

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

Leit-motiv της παράστασης οι εξής στίχοι του William Wordsworth: «Though nothing can bring back the hour / of splendor in the grass, of glory in the flower / we will grieve not, rather find / strength in what remains behind».

«Μεγαλώνοντας πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη διχοτομία, την επιλογή ανάμεσα στην ελπίδα και την παραδοχή της ήττας. Ο ανόητος θα διαλέξει την ελπίδα, ο ρεαλιστής προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με την ταπείνωση που είναι η ζωή, περιμένοντας ίσως τη μέρα που θα επιθυμήσει να δώσει τέλος σε όλα, σ’ ένα δωμάτιο ξενοδοχείου» λέει η Λίντελ, που για την ώρα κάνει τα δωμάτια των ξενοδοχείων που μένει σε όλον τον κόσμο σκηνικά των προσωπικών φωτογραφιών της (www.angelicaliddell.com/Autorretratos). Ντυμένη ή γυμνή, σε παιγνιώδεις, μοναχικές, μελαγχολικές ή φιλάρεσκες πόζες, η Λίντελ προκαλεί περιέργεια – την οποία σαφώς επιδιώκει και καλλιεργεί. Η ίδια αρκείται να λέει: «Για να αντέξω την αγωνία που συνοδεύει την απώλεια της νιότης, έχω ανάγκη την ποιητική “εκδίκηση”». Με όποιο τρόπο. 

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ