Όλος ο ουρανός πάνω στη γη

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
0

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

 

Άπαξ και ενταχθεί το έργο ενός καλλιτέχνη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ της Αβινιόν, οι πόρτες της (θεατρικής) καταξίωσης ανοίγουν διάπλατα. Αρκεί να καταφέρει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των ΜΜΕ και του κοινού. Αμέσως μετά, τα μεγάλα φεστιβάλ και τα θέατρα της Ευρώπης προσκαλούν την «ανακάλυψη της ιδιαίτερης φωνής» που, έτσι, σύντομα αναδεικνύεται σε αξιοπρόσεκτο κεφάλαιο της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκηνής. Αυτό συνέβη με την Ανχέλικα Λίντελ (γεννημένη το 1966, στο Φιγκέρες της Καταλονίας): η εμφάνισή της στην Αβινιόν το 2010 με το La casa de la fuerza (μια παράσταση για τη βία που δέχονται οι γυναίκες, με επίκεντρο την περιοχή της Τσιχουάουα, στα σύνορα του Μεξικού με τις ΗΠΑ, όπου εκατοντάδες γυναίκες εξαφανίζονται και δολοφονούνται) και το El año de Ricardo (έναν περίπου μονόλογο εμπνευσμένο από τον Ριχάρδο Γ’ του Σαίξπηρ για τη βία της εξουσίας, την τυραννία, για τη δουλικότητα και τη χυδαιότητα των ανθρώπων, που ερμήνευσε η ίδια) άνοιξε δρόμους που φέτος, φυσικώ τω τρόπω, την οδηγούν στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Προηγήθηκαν τρεις ακόμη παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ της Αβινιόν. Η μία το 2011, με τίτλο Μaudit soit l’ homme qui se confie en l’ homme: un projet d’ alphabetization (μια φράση από το βιβλίο του Ιερεμία: «Καταραμένος να είναι αυτός που εμπιστεύεται τους ανθρώπους»), για χάρη της οποίας, έξυπνα, η Λίντελ ξεκίνησε να μαθαίνει γαλλικά. Οι άλλες δύο, πέρσι: ένα έργο για την αγάπη (που δεν υπάρχει) και την Κίνα (που επίσης δεν υπάρχει, γιατί Κίνα για τη Λίντελ είναι ο διαρκής θάνατος της Κίνας), με τίτλο Ping-Pang Qiu, και το «Todo el cielo sobre la tierra / El síndrome de Wendy»). 

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

Σε αυτό το τελευταίο, που θα δούμε στην Πειραιώς 260 στις 15, 16 και 17 Ιουνίου, εντοπίζονται όλα τα στοιχεία που εξηγούν το ενδιαφέρον για τη δραματουργία και τις παραστάσεις της. Κυρίως αυτή η ετερόκλητη και ετερογενής σύνδεση στοιχείων γύρω από μια ιδέα, που καθιστά τη σύνθεση και την ερμηνεία της μια σαφώς προκλητική υπόθεση. Έτσι στο Όλος ο ουρανός πάνω στη γη / Το σύνδρομο της Γουέντι μεταφερόμαστε στους δρόμους της Σανγκάης και στο νησί του Πίτερ Παν, τη Χώρα του Ποτέ, που, περιέργως πώς, συμπίπτει με το νησί Ουτόγια της Νορβηγίας, όπου το 2011 ο  Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ πυροβόλησε εν ψυχρώ 69 νέους, ηλικίας 16 έως 26 ετών. Ο Μπρέιβικ δεν έχει σχέση με τον Πίτερ Παν, έχουν όμως τα θύματά του, αφού δεν θα γίνουν ποτέ ενήλικες, όπως ποτέ δεν έγινε άνδρας ο ήρωας του Τζέιμς Μπάρι (Peter Pan, or The boy who wouldn’t grow up, 1911).

Η Λίντελ θεωρεί συμπληρωματικό προς το σύνδρομο της αιώνιας αντρικής ανωριμότητας το σύνδρομο της Γουέντυ, της γυναίκας-μητέρας, όλων εκείνων των γυναικών που, από τον φόβο της εγκατάλειψης, αγαπούν ασφυκτικά, αποτυγχάνοντας σ’ όλους τους ρόλους τους. Αυτές είναι οι υπεύθυνες για τους άνδρες που αρνούνται να μεγαλώσουν. Η ίδια δεν διστάζει να εκφράσει το μίσος για τις μητέρες, για το κακό που μπορούν να κάνουν. «Πιστεύω ότι η απελευθέρωση των πραγματικών γυναικών δεν μπορεί παρά να περνάει μέσα από τον μισογυνισμό. Για να νιώσεις αποστροφή γι’ αυτό που θα λέγαμε “μέση γυναίκα” δεν χρειάζεται παρά να μπεις σ’ ένα κατάστημα με ρούχα, ή σ’ ένα στούντιο Πιλάτες». Εξίσου απωθητικό, άλλωστε, βρίσκει και τον «μέσο άνδρα» και επισημαίνει ότι ένας διάλογος για τα φύλα και τους ρόλους τους απαιτεί σοβαρότητα και απεμπλοκή από στερεότυπα που αντιπαραθέτουν «καλές γυναίκες» και «κακούς άνδρες». Στο νησί της αιώνιας νιότης που στήνει στην παράστασή της τα παιδιά δεν μεγαλώνουν και οι γέροι δεν σταματούν να χορεύουν. Η ίδια ως Γουέντι θα εξομολογηθεί ταπεινωμένη τους φόβους της για το τέλος της νιότης, που πάει μαζί με το τέλος του έρωτα, για την εγκατάλειψη, για τη μοναξιά.

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

Leit-motiv της παράστασης οι εξής στίχοι του William Wordsworth: «Though nothing can bring back the hour / of splendor in the grass, of glory in the flower / we will grieve not, rather find / strength in what remains behind».

«Μεγαλώνοντας πρέπει να αντιμετωπίσουμε τη διχοτομία, την επιλογή ανάμεσα στην ελπίδα και την παραδοχή της ήττας. Ο ανόητος θα διαλέξει την ελπίδα, ο ρεαλιστής προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με την ταπείνωση που είναι η ζωή, περιμένοντας ίσως τη μέρα που θα επιθυμήσει να δώσει τέλος σε όλα, σ’ ένα δωμάτιο ξενοδοχείου» λέει η Λίντελ, που για την ώρα κάνει τα δωμάτια των ξενοδοχείων που μένει σε όλον τον κόσμο σκηνικά των προσωπικών φωτογραφιών της (www.angelicaliddell.com/Autorretratos). Ντυμένη ή γυμνή, σε παιγνιώδεις, μοναχικές, μελαγχολικές ή φιλάρεσκες πόζες, η Λίντελ προκαλεί περιέργεια – την οποία σαφώς επιδιώκει και καλλιεργεί. Η ίδια αρκείται να λέει: «Για να αντέξω την αγωνία που συνοδεύει την απώλεια της νιότης, έχω ανάγκη την ποιητική “εκδίκηση”». Με όποιο τρόπο. 

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ